Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    Originally posted by S.P.R View Post
    Itsellä on nastat ix3 alla ja pito on uskomattoman hyvä. Aikaisemmat takavetoautot ei yllä lähellekään. Toki pahimmat kelit on vasta edessä, mutta toistaiseksi pito on ollut positiivinen yllätys.

    Kulutukset kesällä alle 20, syyskuu 20,4, lokakuu 21,9 ja marraskuu 23,3.
    Ajoa aika paljon motarilla. Keskinopeus about 63 km/h

    Samoin täällä, nastat alla ja pito on todella hyvä. Vetopitoon auttaa varmasti painonjakauma, oliko 56% taka-akselilla ja sen kyllä huomaa. Oikein hyvä talviauto kaikin puolin.

    Akun nettokapasiteetti on 77kwh eli todellinen range talvella +-300km.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Originally posted by _nixu_ View Post
      Akun nettokapasiteetti on 77kwh eli todellinen range talvella +-300km.
      Ok. Asiasta vähän ymmärtävänä, kulutus tuntuu piehehkölle, mitä nyt sattunut silmiin muista merkistä ja pienemmistäkin autoista. Paitsi teslahan menee tietysti pelkällä hankaussähköllä.
      Tuommoinen IX3 ei varmaan olisi hullumpi, ainakin ihan normaalin näköinen ja ihan omaan silmään oikeestaan ihan hyvänkin näköinen, kun ei turhia, erikoisia kikkailuja muodoissa/ulkonäössä.

      Pitäis tuon käyttöFocuksen tilalle jotain laittaa, niin sähkölaitteetkaan ei ole pois suljettuja kaavailuista.
      Ja aina on hieman kiinnostellut X-koriset, jo silloin kun e70 oli uudehko ja xc60 yms. Jäi vaan aina hankkimatta jollain tekosyyllä, kun "ei dieselille tarvetta, korkea dieselvero" ja bensakoneet tuntui janoisille isommissa koreissa, yms. itselleen uskotteli.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • aae30
        BTCF Member
        • May 2010
        • 2717
        • .fi

        uteliaisuudesta, että mitäs se kilowattitunti nykyään julkisilla latureilla maksaa? onko hinnoissa näkynyt nousua?
        Sorry I'm Not Sorry
        E34 540iA 93 sedan
        E34 540iA 93 sedan
        E39 530iA 00 touring

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6746
          • PK-seutu

          Originally posted by aae30 View Post
          uteliaisuudesta, että mitäs se kilowattitunti nykyään julkisilla latureilla maksaa? onko hinnoissa näkynyt nousua?
          Jatkuvasti latausoperaattorit nostelevat hintoja. Isoja eroja on myös niiden välillä. Latauksen hinta on kuin suomalainen autovero, et välttämättä tiedä maksaako yksi kWH 0€ vai 2€ vai jotain siltä väliltä
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11694
            • Kouvola

            Juuri tuli K-Lataukselta sähköpostia, että laskevat hintoja alv:n alennuksen johdosta. Normaalilataus 22c/kwh ja pikalaturit 32c/kwh. Hinta laski siis 2-3c. S-ryhmällä 25 ja 35c/kwh

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3837
              • Finnland

              Tää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html

              "Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.

              Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1111
                • Espoo

                Originally posted by Jarger View Post
                Tää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html

                "Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.

                Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."
                Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11694
                  • Kouvola

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.
                  Tällä hetkellä ei kannata latailla pörssisähköllä edes yöaikaan, kun hinnat olleet viime päivinä alimmillaan 40c luokkaa ja siihen siirrot päälle.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17528
                    • Turku

                    Originally posted by Esko View Post
                    Tällä hetkellä ei kannata latailla pörssisähköllä edes yöaikaan, kun hinnat olleet viime päivinä alimmillaan 40c luokkaa ja siihen siirrot päälle.
                    On ne sentään 20-30 snt olleet viime öinä, mutta ilmoittamasi K-latauksen hinta on jo alhaisempi.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.

                      Sitähän pitäis olla taloudessa kohta molemmille aikuisilla oma sähköliittymä toisella pörasisähkö ja toisella kiinteä määräaikainen.
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Kriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.

                        Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.

                        Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 464
                          • Suomi

                          Originally posted by aae30 View Post
                          uteliaisuudesta, että mitäs se kilowattitunti nykyään julkisilla latureilla maksaa? onko hinnoissa näkynyt nousua?
                          Paljon on muuttujia tuossa mutta pikalatureilla, joissa minuuttihinta, olen lataillut nyt syksyllä/alkutalvella parhaimmillaan n. 0,20eur/kWh Rechargen latureilla. Nopeahko lataus ja akku optimitilassa niin pääsee helposti alle monen operaattorin kiinteän kWh-hinnan. Esim. K-Latauksen kiinteä hinta pikalaturilla oli ennen alv-muutosta 0,35eur/kWh, mutta latasin roaming-operaattorin kautta (Elli) siitä ja pääsin n. 0,24eur/kWh hintaan. Tänä vuonna tähän asti kaikki julkiset lataukset maksaneet mulle 0,22eur/kWh muttei niitä kovin paljon ole tullut kun pääasiassa kotona ja töissä lataan. Enkä käytä mitään kuukausimaksullista latauspalvelua, jolla saa kWh-hintaa vielä alemmaksi.

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Onko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]

                            Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.
                            Last edited by ///Jone; 03-12-2022, 11:04.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6746
                              • PK-seutu

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Onko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]

                              Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.
                              BMW ilmoittaa mittaristossa laturilta ottamansa tehon. Ei erittele mikä menee mihinkin. Eli alusta asti näkyy 11kW taulussa.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • JH.
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 793
                                • PKS

                                En tiedä tarkkoja lukemia mut ainakin pikkupakkasella i4 latailee kyllä shukostakin alusta asti silleen että prossat lähtee nousemaan.
                                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                                Käyttis i4 eDrive40
                                Kesällä E36 M3
                                Radalla E36 325i track day tool

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎