Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    #16
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Käytännössä iso osa rahasta haihtuu savuna ilmaan, uudessa arvonalenemana ja vanhassa Dieseliä polttamalla..
    Tähän voisin lisätä, että taloudelliset näkökulmat yksi näkökulma.

    Toinen on, että haluaako tukea mm. saudeja ja venäjää pörisyttelemällä tuolla.

    Kolmas on, että uskooko tieteen menettelyyn tuottaa tietoa ja jos, niin tarpeeseen vähentää hiilidioksidipäästöjä - niin paikallisesti kaupungeissa kuin yleisestikin.

    Lopulta voi tulla johtopäätökseen, että jos diesel on samanhintainen, miksi silti valita fossiilinen polttoaine käyttöautoon. Tähän on kullakin omanlaisensa vastaus.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1754
      • vihti

      #17
      Juu ei kannata kalliiden autojen leikkiin lähteä, siinä voi joutua pahoihin vaikeuksiin jos esim. sairastuu tai menee työt alta. Oman voi aina laittaa pois liikennekäytöstä ni maksaminen loppuu siihen, toinen tarina velka-autolla. Monet onkin jo tosi pahassa liemessä koska vaihtelevat autoa liian usein ja joutuvat ottaa lisää lainaa auton päälle että saa edellisen auton loppuvelan kuitattua, mut pakko saada
      E39 523i Turbo

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1110
        • Espoo

        #18
        Originally posted by naikou View Post
        Juu ei kannata kalliiden autojen leikkiin lähteä, siinä voi joutua pahoihin vaikeuksiin jos esim. sairastuu tai menee työt alta. Oman voi aina laittaa pois liikennekäytöstä ni maksaminen loppuu siihen, toinen tarina velka-autolla. Monet onkin jo tosi pahassa liemessä koska vaihtelevat autoa liian usein ja joutuvat ottaa lisää lainaa auton päälle että saa edellisen auton loppuvelan kuitattua, mut pakko saada
        No joo, hölmöä on olla autosta enemmän velkaa kuin autolla arvoa mutta jos ei näin toimi ja saa auton aina myytyä vähintään loppuvelkaa vastaavalla summalla niin mitäs pahoja vaikeuksia tässä olisi? Liemessä olevat ihmiset ovat liemessä myös muissa asioissa kuin autojen kanssa.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 528
          • Finland Rovaniemi

          #19


          Koska meillä, kun keskustelemaan tottuneet Ruotsalaisetkin. Treeniä,treeniä..
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #20
            ^klikinsäästö ” Latausjonossa olleiden taksiautoilijoiden kesken syntyi jostain syystä kiistaa siitä, kuka sai ladata autoaan ja millä perusteella eli kuinka kauan ja miten.”
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              #21
              On totta että 50k€ auton ostamisessa ei ole useimmille mitään järkeä. Varsinkaan lainarahalla. Pääoman menetys on huimaa ellei aja työkseen juurikin luokkaa 40tkm vuodessa. Mutta jos pääomaa ja halua on, nyt on historiallinen mahdollisuus ostaa uusi sähköauto halvemmalla Suomesta kuin Ruotsista. Ero ennen insentiivejä on noin 5000 euroa ja niiden jälkeenkin vielä finjävelin eduksi. Suomi-hinta identtisesti varustellulle nelivedolle on 49900-2000- alennukset eli alle 48k€.

              Last edited by 205/65-15H; 10-05-2022, 08:24.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                #22
                Tesla Model S tai Model 3:kaan ei mahdu diesel Volvon kanssa minun päässä samalle aivopuoliskolle. Excel perusteluun päästääkseen olisi ensimmäisenä teho/kiihtyvyys oltava jotensakin vertailukelpoiset. Ja sitten muuttuukin laskelmat rankemman päälle, myös objektiiviset, Teslan hyväksi.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1365
                  • Tampere

                  #23
                  Pissaamatta Hangosta Nuorgamiin?

                  Minun excelissäni kaikki saman hintaluokan kulkuneuvot ovat lähtökohtaisesti samalla viivalla. Esim. Tesla 3 ei tulisi kyseeseen puhtaasti ulkonäön johdosta, vaikka se lähes kaikilla muilla mittareilla olisikin ylivoimainen vaihtoehto. Mieluummin sitten alivoimainen silmää miellyttävä yksilö.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7432
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by protoni View Post
                    Esim. Tesla 3 ei tulisi kyseeseen puhtaasti ulkonäön johdosta, vaikka se lähes kaikilla muilla mittareilla olisikin ylivoimainen vaihtoehto. Mieluummin sitten alivoimainen silmää miellyttävä yksilö.
                    Ite tykkään Model 3 funktionaalisesta muotoilusta joka näkyy myös pienenä kulutuksena. Isoa konepeltiä ei tartte niin sitä ei ole. Nyt nähny liikenteessä useampia Model Y -malleja ja ne näyttää ihan järjettömiltä tötteröiltä, miksi tahallaan kasvattaa ajovastusta sähköautossa (tai missään muussakaan)?

                    E92 jos vaihtais vaikka tähän niin tehot ja kiihtyvyyskin kai vaan huononis, joten ei tulis tuota diesel Volvon ongelmaakaan vertailussa: https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12796626
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Danukos
                      Alueaktiivi
                      • Feb 2011
                      • 1122
                      • pks

                      #25
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                      E92 jos vaihtais vaikka tähän niin tehot ja kiihtyvyyskin kai vaan huononis, joten ei tulis tuota diesel Volvon ongelmaakaan vertailussa: https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/12796626
                      Varmaan sun E92 on paikaltaan rivakampi kiihtymään. Mutta jos koittais esim. 80 km/h vauhdista painaa kaasun pohjaan niin veikkaan kyllä että tuo takaveto Model 3 lähtisi iloisemmin.

                      edi. Jos sun N54/N55 on viritetty niin sit ei varmaan takaveto Model 3 pärjää mistään vauhdeista
                      Last edited by Danukos; 10-05-2022, 13:20.
                      E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                      Ex - E34
                      ///M5 -90 Alpin Weiss II

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7432
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Danukos View Post
                        Varmaan sun E92 on paikaltaan rivakampi kiihtymään.
                        Speksejä vaan katoin, en oikein usko että E92 olis edes paikaltaankaan nopeampi käytännössä, ite en ainakaan osaa kiihdyttää tuolla nopeasti. Manuaalissa on aina paljon asioita jotka voi mennä, ja usein meneekin, pieleen jos nopeaa lähtöä paikaltaan yrittää. Ja vakiotehoinen on niin ei se oikein kulje.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 10-05-2022, 13:28.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Danukos
                          Alueaktiivi
                          • Feb 2011
                          • 1122
                          • pks

                          #27
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Speksejä vaan katoin, en oikein usko että E92 olis edes paikaltaankaan nopeampi käytännössä, ite en ainakaan osaa kiihdyttää tuolla nopeasti. Manuaalissa on aina paljon asioita jotka voi mennä, ja usein meneekin, pieleen jos nopeaa lähtöä paikaltaan yrittää. Ja vakiotehoinen on niin ei se oikein kulje.
                          Käy koeajamassa Model 3 takaveto jos et ole vielä käynyt ja sellainen edes kaukaisesti kiinnostaa. Tehot riittää varmasti kaupassa käymiseen ja moneen muuhunkin..

                          Itse en ole edes koeajanut tehokkaampia Tesloja. Jotenkin pelkään, että menee maku koko autoilusta jos jokapäiväisenä käyttiksenä on sellanen kuuraketti jolla pystyy jättämään ferrarit, lambot ja sen kolmosen kautta nelosen puhaltimella olevan sierran. Onneks autolu on parhaimillaan kuitenkin paljon enemmän kuin vaan raakaa voimaa ja kiihtyvyyttä. Omat "nopeat" harrasteetkin on nykypäivän autoihin verrattuna niin hitaat, että tollanen karvalakki Teslakin pesee kiihtyvyydessä ihan kuus nolla.

                          ps. Model 3 on yllättävän kiva myös mutkapätkällä Matalan painopisteensä ja sähköautoks kevyeen massansa takia todella hauska auto ajaa.
                          E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                          Ex - E34
                          ///M5 -90 Alpin Weiss II

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #28
                            Danukos:in kanssa helppo yhtyä tuohon autoilun filosofiaan. Hauska kuulla petrooli bemaristin näkemys sähköautoista omakohtaisen kokemuksen rinta-äänellä. Allekirjoitan

                            Sama paha rasti itselläkin asettaa asioita pääkopassa järjestykseen sähkö-auto kokemusten jälkeen, monelta asialta putosi pohja. Jopa tuo pikku tötterö on niin hauska laite ajaa, että M5 makaa vieläkin talviunilla
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7432
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Danukos View Post
                              Käy koeajamassa Model 3 takaveto jos et ole vielä käynyt ja sellainen edes kaukaisesti kiinnostaa.
                              Ajoin joskus talvella tuollaista, mutta eipä siitä lyhyestä koeajosta enää paljon mitään muista. Pitäis käydä nyt kesäkelillä uudestaan ajamassa kun kerran käytettyä löytyis läheltä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                #30
                                Sähköautoilu tuo ihan uudenlaisiakin ongelmia. Voimapoljinta pitää käyttää varoen jos kyydissä on selkä menosuuntaan istuva turvaistuinmatkustaja, ettei pää retkahda ikävästi.

                                Kesärenkailla pk-seudun sekakulutus on asettunut 17,5 kwh/100 km tasolle. Ei hassummin isolta autolta. Aika rauhakseltaan tulee kyllä ajeltua, mutta on kivaa kun tietää että voimaa on reservissä.

                                Tunnelma vaan vahvistuu, että jatkossakin taloudessa on yksi sähköauto ja toinen bensapeli. Jälkimmäisen virkaa hoitaa nyt MK7 Golf. Sitä voisi jossain kohtaa päivittää vähän isompaan.
                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎