Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BFI18
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1456
    • Turku

    #76
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tuossa vertailu Teslan Performance vs. i4 M50. https://www.youtube.com/watch?v=pbdiQ9FjBwc

    Tesla lähtee paikaltaan räväkämmin, suuremmilla nopeuksilla Bemari menee menojaan. Sama vauhdista kiihdytettäessä, mitä matalampi aloitusnopeus sen selvemmin Tesla on nopemapi ja päin vastoin.

    Vaikea sanoa mistä tuo liikkeellelähtö on kiinni, sillä sähkömoottorilla on todella helppo saada nopea lähtöaikaiseksi. Vänntöä löytyy heti ja luistonestoa voi kontrolloida erittäin tarkasti. Veikkaisin että Bemarin 'pehmeys' on tehty tarkoituksella softalla, jolloin ajaminen on helpompaan ja mielyttävämpää, mutta toki tuo niskan reväyttävä nykäisy puuttuu.
    Paikaltaan i4:n isompi massa hidastuttaa. 100-200 ero on jo lähes 1,5s i4:n hyväksi vrt model 3P.

    Varmaan tarkoituksella jätetty smoothimpi kaasunvaste tuohon.
    G26 i4 M50 Black Sapphire

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6745
      • PK-seutu

      #77
      Paikaltaan lähtiessä i4 näytti myös rajoittavan tehoa.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • 4llu-
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1061
        • Esbo

        #78
        Originally posted by TheRipper View Post
        No tämä nyt taas on näitä makuasioita...itse en ikinä ottaisi autoa missä ei avainta ole...jonkun typerän kännykkäapin kanssa pelaaminen on sitten ihan vihon viimeistä touhua varsinkin jos/kun ei toimi.

        Mutta minä olenkin tämmöinen vanha jäärä.
        Se siinä onkin kun Teslan kanssa ei tarvitse pelata/säätää minkään kanssa 😁 avaa ja sulkee ovet automaattisesti kun kävelet autolle/pois. Ei tarvitse painella starttia/stoppia tai säätää muitakaan turhuuksia. Osoite naviin ja menoksi, jos ei akku riitä neuvoo tesla missä pitää ladata. On vaan todella helppoa ja huoletonta elämä tessun kanssa
        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
        Harley Davidson Dyna Streetbob -08

        Ex. M140i -17
        Ex. 430D -14
        Ex. F20 M135i -15

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 808
          • Lappeenranta

          #79
          Originally posted by TheRipper View Post
          No tämä nyt taas on näitä makuasioita...itse en ikinä ottaisi autoa missä ei avainta ole...jonkun typerän kännykkäapin kanssa pelaaminen on sitten ihan vihon viimeistä touhua varsinkin jos/kun ei toimi.

          Mutta minä olenkin tämmöinen vanha jäärä.
          Saa Bemariinkin ns. digitaalisen avaimen, eli avaimena toimii käynnykkä , luottokortin näköinen läpyskä tai sitten avain(mokkula). Tesla-kuskeilla on vaan sellainen harhainen käsitys, että tämä digimaailma on vain Teslassa mahdollinen. (Comfort Access eli avainmokkula taskussa on toiminut jo parikymmentä vuotta Bemarissa) Etäpäivitykset toimii useimmissa merkeissä nykyään, avaimena kännykkä samaten, useimpiin systeemeihin saa CarPlayt, AndroidAutot kytkettyä jne ja autossa on selain jolla pääsee nettiin. Ja samat bemareissa.

          En nyt vaan tiedä, onko digidigi oleellisesti parempi, ainakaan itselle tuosta nyt ei mitään kiimaa synny. Ennemmin v***taa, että perushallitalaitteet siirretään infotaimentiin. Ja tämä myös bemareissa Tämän alkaa huomaamaan pikkuhiljaa autolehtien toimittajatkin. Taannoin luin yhtä vertailua, jossa käytettävyyden osalta parhaasta autosta löytyi toimituksen mukaan perinteiset säätimet lämmitykselle, radion äänen voimakkuudelle jne. Tämä oli lehden toimittajien mielestä selkeä etu verrattuna muihin vertailtaviin, joissa ko. toiminnot oli jossakin valikkojen syöveriessä....
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • 4llu-
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1061
            • Esbo

            #80
            Tuohan on hieno juttu jos bemarilta löytyy myös, en tiennytkään

            Ja joo, infotainmentista voi olla jokainen varmasti montaa mieltä. Itse pidin teslan järjestelmää typeränä aluksi, mutta kun siihen on tottunut niin ei haluaisi enää perinteisiä nappuloita täyttämään kabiinia
            Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
            Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
            Harley Davidson Dyna Streetbob -08

            Ex. M140i -17
            Ex. 430D -14
            Ex. F20 M135i -15

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 808
              • Lappeenranta

              #81
              Originally posted by 4llu- View Post
              Ja joo, infotainmentista voi olla jokainen varmasti montaa mieltä. Itse pidin teslan järjestelmää typeränä aluksi, mutta kun siihen on tottunut niin ei haluaisi enää perinteisiä nappuloita täyttämään kabiinia
              Kyllä kaikkeen tottuu olipa miten paska systeemi tahansa (en tarkoita nyt mitään erityistä merkkiä vaan yleisesti). Kun katsoo tuota kalustoa omalla pihalla, niin ei siitä kyllä mitään tulisi, jos noissa kaikkissa olisi joku oma järjestelmä, koska näissä ei olisi mitään standardia vaan jokaisella olisi omat valikot ja rakenteet. Nytkin jo on riittävän vaikeeta muistaa miten vakkari menee päälle tai kellon asettetua aikaan, puhumattakaan taukolämmityksen ajastuksista. Joka kärryssä omat sydeemit ja logiikat. Tai kun maailmalla autovuokraamosta arvotaan joku kinneri ajoon. Ei muuta kuin ohjekirjaa lukemaan, mistä auto lähtee käyntiin, saatikka mistä ilmastoinnin/lämmityksen saa täysille, kun ohjekirjaa lukiessa ikkunat menee huuruun tuskanhiestä
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1110
                • Espoo

                #82
                korjataan.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  #83
                  Originally posted by TheRipper View Post
                  No tämä nyt taas on näitä makuasioita...itse en ikinä ottaisi autoa missä ei avainta ole...jonkun typerän kännykkäapin kanssa pelaaminen on sitten ihan vihon viimeistä touhua varsinkin jos/kun ei toimi.

                  Mutta minä olenkin tämmöinen vanha jäärä.
                  Onhan Bemarillakin BMW Digital Key ja ainakin tänään koeistumassani i4 M50:ssa moinen näkyi valikossa. Kysellään ensi viikolla koeajon aikana enemmän tuosta.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5019
                    • Paimio

                    #84
                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Onhan Bemarillakin BMW Digital Key ja ainakin tänään koeistumassani i4 M50:ssa moinen näkyi valikossa. Kysellään ensi viikolla koeajon aikana enemmän tuosta.
                    Mutta onneksi sentään saa avaimenkin..

                    Mitenköhän digiavaimen kanssa sitten jos kännykkä hajoaa tai varastetaan?
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • H3nu
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 252
                      • Hämeenlinna

                      #85
                      Mulla on G30 lci digital key, kahden fyysisen avaimen lisäksi auton mukana tuli pankkikorttia muistuttava avain joka toimii NFC periaatteella. Jotkut uusimmat puhelimet tukee BMW käyttämää järjestelmää. Käsittääkseni puhelimesta voi olla vaikka hetkii sitten loppunut akku, mutta toimii silti. Eroo siis näiltä osin esim Teslan systeemistä.
                      BMW F82 M4 -16
                      BMW F20 116d M-sport -14
                      Aprilia Dorsoduro 900 -20
                      Sea-Doo RXP300RS -16

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1110
                        • Espoo

                        #86
                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Mutta onneksi sentään saa avaimenkin..

                        Mitenköhän digiavaimen kanssa sitten jos kännykkä hajoaa tai varastetaan?
                        Eiköhän tässä auton avainten kanssa joku "palauta salasana vahvalla tunnistautumisella" -tyylinen homma toimi; tuskin ollaan täällä ennen Teslan tai Bemarin insinöörejä asiaa ihmettelemässä. Helpompi keissi lienee silti verrattuna siihen, jos olet yhden fyysisen avaimen kanssa mökillä ja hävität sen. Suurimmaksi osaksi siis elämää helpottava varuste avainten lisäksi.
                        Last edited by PNM2; 27-05-2022, 19:54.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          #87
                          Mun on pakko myöntää, että olin aluksi aika skeptinen tohon Fordin ”Paak” (phone as a key) -ratkaisuun. Vaan vaikuttaisi tuo toimivan kuitenkin. En nyt oo erityisesti koeponnistamut mutta ihan random kauppareissun on hoitunut pelkästään puhelinta taskussa pitämällä. Samalla lailla avaa lukituksen, kun tuut luokse ja laittaa ovet lukkoon, kun kävelet pois. Perus comfort access -meininkiä siis.

                          Suuren Ameriikan Yhdysvaltojen jäämistöä on toki myös se, että autoon pääsee sisälle PIN-koodilla ja laitoksen saa myös sitten käyntiin syöttämällä salasana keskinäyttöön. En nyt ehkä keksi muuta käyttötarvetta kun sen, jos se avain tai puhelin hukkuu sinne mökille ja pois pitäisi päästä. Tai jos oot sopinut, että joku kaveri hakee auton pois paikasta X.
                          -22 Lexus ES300h
                          -07 Subaru Outback

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5019
                            • Paimio

                            #88
                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Eiköhän tässä auton avainten kanssa joku "palauta salasana vahvalla tunnistautumisella" -tyylinen homma toimi; tuskin ollaan täällä ennen Teslan tai Bemarin insinöörejä asiaa ihmettelemässä. Helpompi keissi lienee silti verrattuna siihen, jos olet yhden fyysisen avaimen kanssa mökillä ja hävität sen. Suurimmaksi osaksi siis elämää helpottava varuste avainten lisäksi.
                            Joo ihan uteiliaisuuttani kyselin kun en asiasta tiedä. Mutta aikaa vievä homma voi kuitenkin olla ja jos ei ole tunnistautumiskeinoja lähellä niin onhan se ikävää...
                            Vara-avaimen kuitenkin voi vaan hakea (tai pyytää tuomaan) kotoa.

                            Mutta joo normiavaimen lisäksi ymmärrän kyllä paremmin mutta ainoaksi en kyllä ikipäivänä ottaisi mitään kännyappia se on selvä.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #89
                              Mielenkiintoista hinnoittelua Bemarlilla iX40/iX50 mallien suhteen:

                              iX40 Fully charged -lisähinta 2390€ jolla saa liki kaikki varusteet.
                              iX50:een sama paketti maksaa sitten 16340€

                              Saksassa iX50 sisältää käytännössä samat kuin FC ja siellä se maksaa 116150€ ja täällä FC versio 122950€ joten alvit huomioiden hinta on liki samat.

                              Saksassa taas maksaa iX40 FC vastaavilla paketeilla (lisäksi H&K) 94250€, Suomessa FC + HK 91300€. Alvit kun vielä huomoi niin kääntyy Suomalaisten eduksi entistä enemmän...

                              Ts. iX40 mallin Fully Charged paketti on tooodella hyvä vastine hinnalle...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                #90
                                Originally posted by 4llu- View Post
                                Teslojen laatua aina haukutaan, mutta se on onneksi parantunut huimasti näiden uudempien myötä, ja laadun tunteessa, rengasmelussa yms en huomannut mitään ihmeellistä eroa näiden välillä.

                                Ominaisuuksiltaan bemari tuntui olevan vielä valovuosia jäljessä Teslaa, mm bemarin infotainment, ja se että bemarissa on vielä normaali fyysinen avain tuntui jotenkin todella vanhanaikaiselle kun on tottunut Teslaan.

                                Kaikenkaikkiaan hyvän tuntuinen auto oli, mutta vielä toistaiseksi jatkan sähköautoilua Teslalla, jos bemarin ominaisuudet vielä vähän kehittyisi ja hinta laskisi, niin voisi ehkä harkita, mutta tuo koeajettu yksilökin oli lähemmäs 100k auto, kun uuden longrangen saa 67k:lla
                                Model3 on aivan kamala pahvilaatikko verrattuna bemariin, ja ei kyllä montaa hetkeä tarvitse autoa eri kulmista tarkastella niin löytyy kyllä kunnon laatuvirheitä joka paikasta, nämä loistaa i4ssa poissaolollaan.

                                Infotaiment systeemi on toistaiseksi bemarilla vielä kesken, mutta pitää muistaa että se on ollut tuotantoautoissa noin 6kk ajan, kun teslalla tuo härveli on ollut siinä vuositolkulla. Teslan systeemi oli helppo käyttää, mutta mitään fiilistä siitä ei aikaiseksi saanut.

                                3perf on väkivaltaisemman tuntuinen, mutta sen huomaa kyllä että BMW on tuon m50 tehnyt tarkoituksella löysemmän oloiseksi kaasuvasteeltaan. Netin mukaan i4 on kuitenkin vähintään yhtä nopea, vaikka ei se näissä patteriautoissa enää muutaman kiihdytyksen jälkeen enää millekkään tunnukkaan.

                                Bemari on kalliimpi, mutta ei se ikinä mikään halpa auto ole ollutkaan. 100k euroa ei täyteen saa kaikilla varusteillakaan, noin 94k oli oma jossa on koko rivi rukseja. Sen hintaeron saa sitten takaisin fiiliksessä, eli siinä miltä auto tuoksuu ja maistuu.

                                Kuljettajan avustavat järjestelmät on bemarissa noin 10vuotta edellä vs.teslan hienosti nimetyt pilotit yms äkkijarrutusautomaatit ja piippausgeneraattorit.
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎