Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Originally posted by Doni View Post
    "Ruotsin meripelastusviranomaisten mukaan tulipalo sai alkunsa kylmäkontista, joka oli autokannella."
    Älä pilaa totuudella.

    Ja tämähän on valhetta, viranomaiset peittelevät todellista palonaiheuttajaa, koska ideologisista syistä on olla paljastamatta sähköautoa joka palon aiheutti. Toiseksi, eihän koskaan voi varmasti tietää mikä aiheutti palon, sähköauto saattoi vioittaa kylmäkonttia. Terveisin sähköautovastaisuuden ideologisti, hehe…

    Iltalehdessä oli kirjoitus kuinka sähköautolla ajo kallistuu. Vertailu oli tehty kaikkein kuluttavimman sähköauton, kaikkein kuluttavimmissa olosuhteissa syntyvän kulutuksen mukaan. Siis E-tronin mukaan (evdatabasen mukaan suurikulutuksisin malli jopa 37kwh/100km). Taas dieselauto vei 6-8 litraa - lukema näyttää dieselauton keskikulutukselta. Asenteet heijastuivat.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6745
      • PK-seutu

      Originally posted by ///Jone View Post
      Iltalehdessä oli kirjoitus kuinka sähköautolla ajo kallistuu. ...Asenteet heijastuivat.
      ....ja otsikot myyvät
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • kimmon
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Tuusulantien päässä...

        Itseasiassa siinä Artun jutussa lähinnä leikittiin vaihtoehtoisella skenaariolla vaikka otsikko olikin raflaava. Jutun tärkein anti on ehkä sen viimeinen lause, "Ainoa vaihtoehto taitaa olla vähentää käytettyä energiaa". Toki siihen olisi vielä voinut jatkaa, "olkoon se mikä energiamuoto tahansa".
        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3837
          • Finnland

          Originally posted by ///Jone View Post
          Älä pilaa totuudella.

          Ja tämähän on valhetta, viranomaiset peittelevät todellista palonaiheuttajaa, koska ideologisista syistä on olla paljastamatta sähköautoa joka palon aiheutti. Toiseksi, eihän koskaan voi varmasti tietää mikä aiheutti palon, sähköauto saattoi vioittaa kylmäkonttia. Terveisin sähköautovastaisuuden ideologisti, hehe…

          Iltalehdessä oli kirjoitus kuinka sähköautolla ajo kallistuu. Vertailu oli tehty kaikkein kuluttavimman sähköauton, kaikkein kuluttavimmissa olosuhteissa syntyvän kulutuksen mukaan. Siis E-tronin mukaan (evdatabasen mukaan suurikulutuksisin malli jopa 37kwh/100km). Taas dieselauto vei 6-8 litraa - lukema näyttää dieselauton keskikulutukselta. Asenteet heijastuivat.
          Joo propagandaa.
          Tässäkin on takana mielestäni vain Elon Muskin kiristys, johon hän suhtautuu huumorilla naurahtaen ja keskittyen lisääntymisprojektiinsa typerien valehtelevien auton omistajien sijaan:



          "Teslan laatuun tyytymättömät norjalaiset aikovat ryhtyä syömälakkoon – Elon Musk vastasi ytimekkäästi Twitterissä

          Osa norjalaisista Teslan omistajista ryhtyy syömälakkoon automerkin laatuongelmien vuoksi."

          "Fake news" Kontin reunalta terveisin:
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            Tuntuisi viljeltävän sanontaa ”yksi ajossa, kaksi tilauksessa”. Tuolla taktiikalla esim. 18kk toimitusaika onkin ihan hyvä, ehtii auton ovh hintakin nousta. Ja mikäli puheet siitä, että akkujen tuotantomäärät eivät tule tyydyttämään kysyntää vielä vuosikymmeneen, EV flippaajien määrä sen kun kasvaa.

            t. nimim. mitkähän kaksi laittaisi tilaukseen? Edullisin Polestar 2 ja id Buzz cargo?

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • Bertram
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 120
              • Tuusula

              Pitäisikö latausaseman siirtyä standby -tilaan kun lataus pysäytetään auton puolelta, tai kun auton akku tulee täyteen?

              Kyseessä on siis normaali 22kW Ampin-kotilaturi ja huomasin sen pysyvän lataus-moodissa, vaikka lataus pysäytettiin autosta käsin.
              Käsitykseni mukaan johto pysyy nyt jännitteellisenä, vaikkei auto ota vastaan virtaa.

              Meneekö tämä oikein vai pitäisikö laturin saada tieto latauksen pysäytyksestä ja siten myös siirtyä valmiustilaan?
              Oletteko katsoneet miten omat laturinne käyttäytyvät tässä tilanteessa?
              == e61 530d aut. Touring 05 ==
              == e61 525i man. Touring 06 ==
              == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3837
                • Finnland

                Originally posted by isolohko View Post
                Tuntuisi viljeltävän sanontaa ”yksi ajossa, kaksi tilauksessa”. Tuolla taktiikalla esim. 18kk toimitusaika onkin ihan hyvä, ehtii auton ovh hintakin nousta. Ja mikäli puheet siitä, että akkujen tuotantomäärät eivät tule tyydyttämään kysyntää vielä vuosikymmeneen, EV flippaajien määrä sen kun kasvaa.

                t. nimim. mitkähän kaksi laittaisi tilaukseen? Edullisin Polestar 2 ja id Buzz cargo?
                Tuolla logiikalla kannattaa pyytää päästä jonon hännille ja oottaa ylimääräinen vuosi, sitten on tuliterän mallin iästäkin käytetty jo varmaan puolet, pääset lähes suoraan myymään tuurilla sen pois ja tilaamaan uutta koppaa. Ja varmaan voitolla, jos logiikka pitää paikkansa :think
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6745
                  • PK-seutu

                  Originally posted by Bertram View Post
                  Pitäisikö latausaseman siirtyä standby -tilaan kun lataus pysäytetään auton puolelta, tai kun auton akku tulee täyteen?

                  Kyseessä on siis normaali 22kW Ampin-kotilaturi ja huomasin sen pysyvän lataus-moodissa, vaikka lataus pysäytettiin autosta käsin.
                  Käsitykseni mukaan johto pysyy nyt jännitteellisenä, vaikkei auto ota vastaan virtaa.

                  Meneekö tämä oikein vai pitäisikö laturin saada tieto latauksen pysäytyksestä ja siten myös siirtyä valmiustilaan?
                  Oletteko katsoneet miten omat laturinne käyttäytyvät tässä tilanteessa?
                  Mikä auto? Joskus Auto tekee cell balancingia vaikka lataus olisikin ollut valmis aikaa sitten. Silloin laturi näyttää lataavan.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Bertram
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 120
                    • Tuusula

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Mikä auto? Joskus Auto tekee cell balancingia vaikka lataus olisikin ollut valmis aikaa sitten. Silloin laturi näyttää lataavan.
                    Kokeiltu Tesla 3:lla. Tosin silloin kun lataus pysäytettiin, Teslan "bensakorkin" vieressä oleva merkkivalo vaihtoi heti väriä, mutta latausasema jatkoi vihreällä (=lataus aktiivinen).
                    Last edited by Bertram; 06-09-2022, 08:13.
                    == e61 530d aut. Touring 05 ==
                    == e61 525i man. Touring 06 ==
                    == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1017
                      • Pikis

                      Originally posted by Bertram View Post
                      Kokeiltu Tesla 3:lla. Tosin silloin kun lataus pysäytettiin, Teslan "bensakorkin" vieressä oleva merkkivalo vaihtoi heti väriä, mutta latausasema jatkoi vihreällä (=lataus aktiivinen).
                      Ainakin meidän i3 ja Webasto pure menee kyllä ihan samaa tahtia, joskus on tilanteita jossa lataus menee hetkeksi tuntemattomasta syystä päälle mutta kyllä molemmat (auto ja latauslaite) on aina asiasta samaa mieltä.
                      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        Onkos kellään kokemuksia Jaggen IPace mallista?
                        Hintakehitys käytettynä aika karua vrt EQC yms mutta ehkä niitä painaa merkin nimi eikä tekniikka..
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Onkos kellään kokemuksia Jaggen IPace mallista?
                          Hintakehitys käytettynä aika karua vrt EQC yms mutta ehkä niitä painaa merkin nimi eikä tekniikka..
                          Kaveri osti vuoden 2019 auton viime syksynä sen klassisen 6000km ajettuna ja on ollut tyytyväinen, vaikka tosin ei ole minkäänlainen automies. Ajoin viimeksi eilen autolla ja onhan se ihan ookoo mutta ei mitenkään erikoinen ajoltaan enkä oikein diggaile tosta Qashqai-ulkonäöstä. Ehkä tärkeimpänä huomiona ennen vuoden 2021 faceliftia auto on vain 3,7kWh-vaihtovirtalaturilla eli himassa et lataa autoa hybridiä tehokkaammin ja kuluttaahan toi sen 25kWh/100km.
                          Last edited by PNM2; 12-09-2022, 13:43.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Kräki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2018
                            • 1090
                            • Espoo

                            Ei kokemusta,mutta mitä katselin joskus koeajoraportteja,niin kulutus moottoritiellä oli aika huomattava.
                            Maanteillä sitten pärjääkin jotenkin.
                            Se on jotenkin onnetonta,jos se todellinen range on jossain 200km paikkeilla,vaikka kuinka mainostavat vaikkapa lähemmäs viittäsataa.

                            Eräs tuttu osti audin e-tronin ja sen kulutus oli jotain aivan kamalaa,kun nopeus nousi sinne 120kmh.
                            Jotkut puhuu,että voihan sitä sitten mennä ns.”vanhoja” teitä,missä on se 80km/h rajoitus,mutta eihän niin tee kukaan,jos moottoritie kulkee vieressä ja suorempaa.
                            Sielläkin tosin näkee näitä jotain id4:sia tai kiaa,jotka sitten ajavat sitä satasta,kun akkua kuluu muuten.

                            Eilen tulin mökiltä semmoista 140kmh ja keskikulutus pyöri vähän yli 20kwh. Sisälsi kiiihdyttelyjä,ohituksia. Matkaa oli n.80km.osa tietenkin pienempää tietä matkasta,missä oli 80km/h rajoitus
                            Last edited by Kräki; 12-09-2022, 13:46.

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              iX3 motarikulutus kesällä testattuna 24.2kWh/100km. Keskinopeus 125km/h, vakkarissa asetus 130. Muutama tietyö ja hitaampi. Omaa ajokäyttäytymistä en ole muuttanut yhtään sähköön siirryttyä, eli moottoritiellä suurin osa ajasta kuluu vasemmalla kaistalla. En pidä kulutusta pahana näin isolle autolle, ajotyyli ei ole mitään hissuttelua.
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Kräki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2018
                                • 1090
                                • Espoo

                                Tuossa on jo aika reipas kulutus.
                                Last edited by Kräki; 15-11-2022, 16:17.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎