Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5193
    • Kuopio

    #646
    Originally posted by ritariässä View Post

    Just joo, joulupukkikin on todellinen henkilö joka savupiippujen kautta tuo lahjat koteihin
    Last edited by jani; 28-09-2025, 09:06.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10161
      • KVLA

      #647
      En itse vastusta sähköautoja/autoilua millään tavalla. Mutta jos polttoaineverotulojen väheneminen sähköistymisen takia aiotaan tasata polttoainekäyttöisille autoilijoille, niin joku on pielessä. Tällä hetekellähän sähköautoja ei mitenkään isosti rasiteta maksuilla, koska pelätään, että niiden kauppa tyssää. Se lienee varmaa, että niidenkin maksut on narikassa odottamassa. Kunhan Suomi on patteriautojen valtakuntaa. Missä määrin, sen aika näyttää.

      Mutta jos oma polttis-autoiluni kallistuu sähköautoilun kustannuksella, katson oikeudekseni näyttää hapanta naamaa ja keskaria tuleville paskapäätöksille.

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5514
        • S:t Karins

        #648
        Ihan sen takia että koko maksupohja muuttuu tulevaisuudessa kilometriperustaiseksi.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5193
          • Kuopio

          #649
          Originally posted by PNM2 View Post

          Jep ja siksi onkin hölmöä olla nyt periaatteellisten vastustajien joukossa vaan nyt nimenomaan kannattaisi nauttia kerrankin rahaansa nähden edullisesta autoilusta. Joku i4:n vuotuinen käyttömaksu tonneissa juuri on sitä samaa aina samojen änkyröiden skeidaa.
          Sinulla tietääkseni on nyt pari vuotta ainakin ollut sähköauto niin voit varmaan kertoa meille todellisen kustannuksen per ajettu kilometri niin sitten tiedetään kaikki konkreettisesti kuinka edullista rahaansa nähden sähköautoilu on.
          Last edited by jani; 28-09-2025, 09:34.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 4417
            • Finnland

            #650
            Jotta voisi "säästää" niin pitäisi ensin ostaa pihaan vanhenemaan kallis akkuauto vs edullinen polttis. Sitten vielä alkaa ajelemaan enemmän kuin pari tonnia per vuosi.
            En ole matemaatikko, enkä hyvä laskemaan, mutta jokainen varmaan ymmärtää kuinka tämä säästö toimisi.
            Tuo voi olla eri asia jollekin, joka suhailee 50tkm. per vuosi, eikä itse tee huoltoja. Ainakin takuunalaisella vehkeellä.

            Pidän Heguli 31:n kertomaa faktana, Suomessa ei olla luopumassa autoilusta lypsylehmänä. Jollainhan ne pitää arvossaan olevat julkisen sektorin palkat maksaa sekä arabien ja somalienkin n. 50% väestön sosiaalitoimistoreissut rahoittaa, puhumattakaan muista kansallisuuksista. Rikkautta ja parempia arvoja eli "suomalaista hyvinvointia" mutta ei suomalaisille.

            Tässä joku pikkukärpänen pörrää häirimässä, liekö tuo maksaa ollenkaan veroja
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3825
              • Raisio

              #651
              Monelta menee kyllä ajatus väärille raiteille, sähköauton omistamisen/hallinnan pääkriteeri ei oo kaikille halvin mahdollinen liikkumistapa.

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1165
                • Espoo

                #652
                Originally posted by jani View Post

                Sinulla tietääkseni on nyt pari vuotta ainakin ollut sähköauto niin voit varmaan kertoa meille todellisen kustannuksen per ajettu kilometri niin sitten tiedetään kaikki konkreettisesti kuinka edullista rahaansa nähden sähköautoilu on.
                Siis häh? Mä ajan sigussa näkyvällä autolla ensi kevääseen ja sen jälkeen tilalle tulee uusi sähköauto. Auto maksaa sen mitä maksaa ja maksamallani rahalla saan nyt enemmän autoa kuin koskaan ennen. Tällä rahalla hankala olisi parempaa ja hauskempaa autoa löytää mutta eiköhän se tonnin luokkaa kuukaudessa ole arvonaleneman, vakuutusten, ajoneuvoverojen ja käyttövoimakustannusten suhteen. Ajan sen 15-20000 kilsaa vuodessa.

                Esim jotkut kymmenen vuotta vanhat bensakutoset voidaan vetää pöntöstä alas sekä toiminnallisuuden että fiiliksen suhteen. Eli joku 15-25000 euron vanha Bemari tai muu merkki ei ole mulle vaihtoehto vaan sähköauton verrokkeja ovat esim vitossasarjalainen, X3, X5 ym.
                Last edited by PNM2; 29-09-2025, 07:26.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • Ju11i
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 1262
                  • Oulu

                  #653
                  Varmaan käyttäjästä kiinni mutta kyllä mulle enemmän sitä ”fiilistä” antaa tuo 20 vuotta vanha m3 vs i4 M60…
                  G26 i4 M60 -26
                  E46 M3 -02

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6803
                    • PK-seutu

                    #654
                    Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.

                    Ensimmäiselle koko ajatus tuoreesta sähkömallista on erittäin kaukainen. Jälkimmäinen käyttää edelleen tonnin kuussa, mutta se ajaminen ei maksa melkein mitään koska sähkö eikä polttoaine. Ensimmäiselle sähköauton hankinta olisi katastrofaalinen konkurssi (tai minkään kalliin auton). Ja jälkimmäinen on sumuttanut näkökykynsä koko arvonalenemalle minään kustannuksena saati tappiona, koska on totutellut asiaan eikä näe nenäänsä pidemmälle.

                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3825
                      • Raisio

                      #655
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.

                      Ensimmäiselle koko ajatus tuoreesta sähkömallista on erittäin kaukainen. Jälkimmäinen käyttää edelleen tonnin kuussa, mutta se ajaminen ei maksa melkein mitään koska sähkö eikä polttoaine. Ensimmäiselle sähköauton hankinta olisi katastrofaalinen konkurssi (tai minkään kalliin auton). Ja jälkimmäinen on sumuttanut näkökykynsä koko arvonalenemalle minään kustannuksena saati tappiona, koska on totutellut asiaan eikä näe nenäänsä pidemmälle.
                      Aika hyvin kerrottu tässä tämä.

                      Comment

                      • Juh4
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 5463
                        • Seinäjoki

                        #656
                        Olen monesti miettinyt miksi verrataan muutaman tonnin paskaa polttisautoa vs kallis sähköauto. Jos nyt ajatellaan henkilöä joka ajaa esim. 50tkm vuoteen eli ajaa suhteellisen paljon. Kai silläkin nyt jokin merkitys on, että haluaa ajaa hyvällä autolla tuollaisen ajosuoritteen vuoteen? Se sähköllä ajaminen mahdollistaa monelle ihmiselle vaikka +80te:n autolla ajamisen, mikä ei toteutuisi saman hintaisella polttisautolla, koska ylläpitokulut.
                        Last edited by Juh4; 29-09-2025, 11:06.
                        -Official member of BTCF-Sauna team-

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1165
                          • Espoo

                          #657
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.

                          Ensimmäiselle koko ajatus tuoreesta sähkömallista on erittäin kaukainen. Jälkimmäinen käyttää edelleen tonnin kuussa, mutta se ajaminen ei maksa melkein mitään koska sähkö eikä polttoaine. Ensimmäiselle sähköauton hankinta olisi katastrofaalinen konkurssi (tai minkään kalliin auton). Ja jälkimmäinen on sumuttanut näkökykynsä koko arvonalenemalle minään kustannuksena saati tappiona, koska on totutellut asiaan eikä näe nenäänsä pidemmälle.
                          Niin siis toki autoilu maksaa ja mä ainakin tiedän sen kokonaiskustannuksen itselleni hyvinkin tarkasti. Mä maksan autoilusta tietyn itselleni sopivan hinnan kuukaudessa ja ainakin tällä hetkellä saan tarpeeksi vastinetta rahalle. Jokainen toivottavasti tekee samoin ja ilmaista autoilun ei kuulukaan olla, koska ei se ole mikään kansalaisoikeus. Sama koskee jokaista asiaa; joku polttelee kalliita sikareita kirjaimellisesti savuna ilmaan, joku toinen ostelee kymppitonnin audiopiuhoja kotiteatteriinsa ja joku sitten mainitusti ajelee viiden tonnin rasseilla ja korjailee niitä tarvikeosilla.

                          Mun pointtina ei ole mikään muu kuin se, että tällä hetkellä sähköautossa saa hintaansa nähden paljon autoa verrattuna polttomoottoriautoihin. Jos jotain tapahtuu verotuksen tai jonkun muun suhteen, sitten katsotaan asiaa taas uudelleen. Harrasteautot ymmärrän täysin mutta esim mulla ei ole aikaa sellaiseen juuri nyt enkä todellakaan ottaisi mitään E46 M3:sta päivittäiseksi käyttöautoksi pääkaupunkiseudun pätkäajoon, koska siinä menisi sekä auto täysin hukkaan että hermot sen kanssa.

                          Seuraava auto, joka on jo tilattu ei ole liisari, koska liisareissa raha on nyt kallista ja sähköautojen suhteen arvonalenemalle on laskettu todella kova hinta.
                          Last edited by PNM2; 29-09-2025, 11:31.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5193
                            • Kuopio

                            #658
                            Originally posted by pyroz View Post
                            Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.
                            Muutaman tutun automyyjän kanssa mitä olen jutellut niin valitettavan moni selkeästi alemmassa hintaluokassa polttomoottori autolla ajanut on ostanut itselleen liian kalliin sähköauton kun on onnistunut myrkyttämään mielenstä median "sähköautoilu on edullista" ajatuksella eikä ole oma arviointikyky riittänyt miettimään mihin omapörssi riittää.

                            ps. PNM2 on nyt niitä harvoja ketkä on voinut myöntää että todellinen syy sähköauton hankintaan on yksinkertaisesti halu ajaa sellaisella, ei se että se on "halpaa".
                            Last edited by jani; 29-09-2025, 14:07.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Juh4
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 5463
                              • Seinäjoki

                              #659
                              Originally posted by jani View Post

                              Muutaman tutun automyyjän kanssa mitä olen jutellut niin valitettavan moni selkeästi alemmassa hintaluokassa polttomoottori autolla ajanut on ostanut itselleen liian kalliin sähköauton kun on onnistunut myrkyttämään mielenstä median "sähköautoilu on edullista" ajatuksella eikä ole oma arviointikyky riittänyt miettimään mihin omapörssi riittää.
                              Minkälaisia yllätyskuluja siellä sitten on tullut? Arvonalenemasta jos puhutaan. niin sehän konkretisoituu vasta autoa myydessä.
                              -Official member of BTCF-Sauna team-

                              Comment

                              • PETTERSSON
                                Newbiemmer
                                • Mar 2016
                                • 9
                                • Pedersöre / Helsinki

                                #660
                                Itse siirryin GT3 todettuani sähköisen voimalinjan mitäänsanomattomaksi
                                Mercedes S63 AMG E Performance -23

                                Mercedes S600 AMG -paket -14
                                BMW M3 Touring -22

                                BMW 535i från Japan 12 tkm. -00
                                Chevy -69
                                Cadillac Series 62 convertible -59

                                Comment

                                Working...
                                X