Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 331
    • Uusimaa

    Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

    Vanha viestiketju täynnä, tässä uusi.
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5139
    • Kuopio

    #2
    Ihanan halpaa on sähköautoilu, mikäli www on uskominen. Henkilö X ostaa Teslan hintaan 65keur, ajaa sillä 3tkm jonka jälkeen vaihtohyvitys on 39keur

    Mitäs tuosta tulee... noin 8.6e/km
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Kräki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2018
      • 1090
      • Espoo

      #3
      Tämäkin vain yhden hepun tekosia. Suurimmat tappiothan kärsi mm. saks,kamux. Hakivat ruotsista ja sakuista parisataa teslaa juuri ennen hinnanalennuksia.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11662
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by jani View Post
        Ihanan halpaa on sähköautoilu, mikäli www on uskominen. Henkilö X ostaa Teslan hintaan 65keur, ajaa sillä 3tkm jonka jälkeen vaihtohyvitys on 39keur

        Mitäs tuosta tulee... noin 8.6e/km
        Yhden Iltalööppilehden klikkiotsikon perusteella ei voi kovinkaan perustavaa laatua olevia johtopäätöksiä tehdä. Ei tiedä mitä henkilö X on ollut ostamassa jne. Selvää on, että jos uusien Teslojen hintoja on tiputettu lähemmäs 10k, niin se väistämättä näkyy myös jälleenmyyntiarvossa. Vanhemmille kyselin viime vuoden puolella Model Y:hyn vaihtotarjouksia vaihdokkina G30 530e, niin huonoimman ja parhaimman välirahatarjouksen välillä oli eroa muistaakseni 11k. En lähtenyt kirjoittamaan asiasta raporttia Iltalööppilehdelle.

        Comment

        • SkyMan
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 518
          • Sirius

          #5
          Nyt on oikeasti ihan älyttömät erot hyvityksissä. Toki vaihtokohde ja sen hinnoittelu vaikuttaa, mutta esim. joihinkin tiettyihin uusiin malleihin taikka esittelyautoihin tuntuu saavan nyt hyviä tarjouksia. Ei mikään ihme, jos saman auton hyvityshinnassa on jopa 10k€ heittoa.
          Coffee isn´t my cup of tea

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6704
            • PK-seutu

            #6
            Älkää nyt pilatko hyvää juttua kun toinen on keksinyt, että Teslan hinnoittelusta voi vetää suoraan koko sähköautoilun lakoon
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3276
              • Finnland

              #7
              Polestar ajeli eilen vastaan, ainakin omaan silmään näytti jo kauaksi kiinankikkareelta. Taksi oli.
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7327
                • Oulu

                #8
                Tänään pitkästä aikaan sähköauto koeajossa, eli MB-AMG EQE 43. Tärkeimmät speksit: sedan, 476hv, 145k€. Päällimmäisenä jäi mieleen hieno sisusta, toki hiukan liikaa bling-blingiä omaan makuun, mutta ei kuitenkaan kristalleja eikä mustaa pianomuovia. Materiaalit näytti hyviltä ja koko sisustan muotoilu muutenkin miellytti silmää. Vilkun ääni ja muut "moottorin" keinoäänet oli kerrankin sellainen että ei ärsytä. Varmaan noitakin voi säätää, en asiaan perehtynyt. Ajoasento aika mukava, mutta siinä häiritsi se että vaikka auto näyttää matalalta niin sisällä tuntuu että istutaankin korkealla. No kaipa se akkupaketti tilansa lattian alla ottaa tässäkin. Ovi myös vähän lyhyt ylemmän keskiluokan sedaniksi.

                Ajettavuudesta en osaa juuri mitään sanoa kun ajoin vain 30 km/h tietyötä ja lyhyesti motaria. Ohjaus ei ainakaan ollut tunnokkuudella pilattu, mutta muuten sopivan raskas jos moniin muihin nykyautoihin vertaa. Kaasuvaste aika pehmeä eikä tule varsinkaan isommissa vauhdeissa mitään älytöntä kiihtyvyyden tunnetta kun vauhti ei missään tunnu, vaikka nopeusmittarista kyllä näkee että perffiä on. Myös alusta oli yllättävän mukava jopa Sport+ -moodissa, eikä rengasmelukaan häirinnyt. En osaa verrata Tesla Model S, joka lienee tärkeimpiä kilpailijoita, mutta mukavuuden puolesta tällä ajelis pitkää siivua mielellään.

                Lähes ainoa oikeasti häiritsevä ominaisuus oli HUD:ssa näkyvä valtavan iso "tehomittari" joka näytti tehon kulutuksen tai rekuperaation määrän prosentteina ja myös graafisesti. Kuten arvata voi, tämä prosenttimäärä ei pysy oikeastaan hetkeäkään vakiona vaan vaihtuu monta kertaa sekunnissa koko ajan. Toivottavasti tämän turhan kikkareen saa konfattua pois päältä. Nopeuden näkeminen HUD:ista vaati oppimista kun tämä tarpeeton tieto oli paljon näkyvämmin siellä.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 20-09-2023, 13:32.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3276
                  • Finnland

                  #9
                  Kyllä ihmisille myydään hevosilla ja uutena uskomatonta kuraa. Vuonna 1987 Honda Preludella vedettiin slalomit läpi 105km/h vauhdilla. Tässä näitä
                  painavien sähköautojen "sporttisuuksia" joista lähinnä herää pieni myötähäpeän tunne.



                  "Keuliva kiinalainen – Yli 500 hevosen sporttisedan kolkkasi keilat kumoon hirvitestissä"

                  Last edited by Jarger; 20-09-2023, 13:33.
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                  Comment

                  • 2.3i-16
                    Newbiemmer
                    • Sep 2008
                    • 20

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Tänään pitkästä aikaan sähköauto koeajossa, eli MB-AMG EQE 43. Tärkeimmät speksit: sedan, 476hv, 145k€. Päällimmäisenä jäi mieleen hieno sisusta, toki hiukan liikaa bling-blingiä omaan makuun, mutta ei kuitenkaan kristalleja eikä mustaa pianomuovia. Materiaalit näytti hyviltä ja koko sisustan muotoilu muutenkin miellytti silmää. Vilkun ääni ja muut "moottorin" keinoäänet oli kerrankin sellainen että ei ärsytä. Varmaan noitakin voi säätää, en asiaan perehtynyt. Ajoasento aika mukava, mutta siinä häiritsi se että vaikka auto näyttää matalalta niin sisällä tuntuu että istutaankin korkealla. No kaipa se akkupaketti tilansa lattian alla ottaa tässäkin. Ovi myös vähän lyhyt ylemmän keskiluokan sedaniksi.

                    Ajettavuudesta en osaa juuri mitään sanoa kun ajoin vain 30 km/h tietyötä ja lyhyesti motaria. Ohjaus ei ainakaan ollut tunnokkuudella pilattu, mutta muuten sopivan raskas jos moniin muihin nykyautoihin vertaa. Kaasuvaste aika pehmeä eikä tule varsinkaan isommissa vauhdeissa mitään älytöntä kiihtyvyyden tunnetta kun vauhti ei missään tunnu, vaikka nopeusmittarista kyllä näkee että perffiä on. Myös alusta oli yllättävän mukava jopa Sport+ -moodissa, eikä rengasmelukaan häirinnyt. En osaa verrata Tesla Model S, joka lienee tärkeimpiä kilpailijoita, mutta mukavuuden puolesta tällä ajelis pitkää siivua mielellään.

                    Lähes ainoa oikeasti häiritsevä ominaisuus oli HUD:ssa näkyvä valtavan iso "tehomittari" joka näytti tehon kulutuksen tai rekuperaation määrän prosentteina ja myös graafisesti. Kuten arvata voi, tämä prosenttimäärä ei pysy oikeastaan hetkeäkään vakiona vaan vaihtuu monta kertaa sekunnissa koko ajan. Toivottavasti tämän turhan kikkareen saa konfattua pois päältä. Nopeuden näkeminen HUD:ista vaati oppimista kun tämä tarpeeton tieto oli paljon näkyvämmin siellä.
                    Sähkömersut on kyllä sisältä hienoja ja antavat komeaa kyytiä, mutta uutena sellaisen ostaminen on melkoinen rahanreikä, erilaista kuin mersun ostaminen perinteisesti.

                    Vinkkinä: Saksassa tuollainen alle vuoden vanha 5-10tkm ajettu EQE 43 AMG irtoaa alle 80t€. 53 AMG:n saisi alle 90t€. Myyjistä suurin osa on Mercedes-Benz AG, Daimler AG tai muu merkkiliike.

                    Vielä hurjempaa kyyti on EQS 580, jota saa 1,5v vanhana n. 10tkm ajettuna 90t pintaan. Nämä ovat kadottaneet arvostaan suht lyhyessä ajassa jopa 40-45%.

                    Sakemanni ei arvosta sähköautoa, vaan hinta romahtaa kaupasta ulos ajaessa vastaavan polttomoottoriauton tasolle. Suomen pyyntihinnoissa on reippaasti ilmaa. Aika näyttää mitä i7 hinnat ovat kun ensimmäinen kierros esittelyautoja lähtee kiertoon.

                    Comment

                    • Turder
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 445
                      • Suomi

                      #11
                      Onhan noita i7:aa jo kommentoitu mallitopicissakin miten on hinnat tippunut kun voll-varusteisia saa alle 1v vanhana useiden kymmenien tonnien alella vs uusi samanlainen. Samaten Taycanit on tiputtanut hintaa, just katselin yhtä täyteen varusteltua 4S:ää, jossa ovh 176t ja n. 90t oli hinta. Samoin n. 200t Turboja saa alle sadantonnin.

                      Comment

                      • 2.3i-16
                        Newbiemmer
                        • Sep 2008
                        • 20

                        #12
                        Originally posted by Turder View Post
                        Onhan noita i7:aa jo kommentoitu mallitopicissakin miten on hinnat tippunut kun voll-varusteisia saa alle 1v vanhana useiden kymmenien tonnien alella vs uusi samanlainen. Samaten Taycanit on tiputtanut hintaa, just katselin yhtä täyteen varusteltua 4S:ää, jossa ovh 176t ja n. 90t oli hinta. Samoin n. 200t Turboja saa alle sadantonnin.
                        Taitaa koskea tuo ilmiö vähän kaikkia täyssähköautoja. Mitä arvokkaampi kulkine uushankintahinnaltaan, sitä kovempia vaikuttaisivat olevan hinnanalenemat.

                        Tesla plaideja on vähän tarjolla ja toki myös uuden hintaa tiputettiin juuri rajusti, siinä ei ihan samanlaista ilmiötä ole näkyvissä. Varmaan myös erikoinen teholukema vaikuttaa kysyntään. Samoin Skoda Enyaq näyttäisi pitävän hintansa muita sisarmallejaan huomattavasti paremmin.

                        Jännä markkina joka tapauksessa kun ilmaa suomipyynteihin on järkyttävästi. Tuontihan on naurettavan helppoa nykyään.
                        Last edited by 2.3i-16; 22-09-2023, 21:02.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7481
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Turder View Post
                          Onhan noita i7:aa jo kommentoitu mallitopicissakin miten on hinnat tippunut kun voll-varusteisia saa alle 1v vanhana useiden kymmenien tonnien alella vs uusi samanlainen. Samaten Taycanit on tiputtanut hintaa, just katselin yhtä täyteen varusteltua 4S:ää, jossa ovh 176t ja n. 90t oli hinta. Samoin n. 200t Turboja saa alle sadantonnin.
                          Jep, asiakkaalle just ostin Turbo ässän 5/2020, 107200€ jää hintaa avaimet käteen, 68 tkm ajettu aika Voll, mitä nyt panoraama puuttuu ja 24 kk Approved takuulla... Uutena 242194€ moinen kampe tällä hetkellä...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1278
                            • HKI

                            #14
                            Model 3:n kansanauton [myydyin auto kun oli] nyt myynnissä olevilla ollut arvonalenamaa suhteessa uuden hintaan 43900 € noin 10 % vuosi. 2021 hinnat noin 35k€. Tosin hyvä ottaa huomioon, että vaihtohyvitys on ehkäpä 10 % auton myyntihintaa alhaisempi, eli todellinne prosentti käyttäjälle varmaan 13 %.

                            Taas jos vuosien 2017-2021 taikka 2023 sijaan osti juuri 2022 Model 3:n, arvonalenema voi olla 30 % luokkaa vuodessa, ennen kuin tasaantuu, esim. kolmen käyttövuoden jälkeen noin 15...18 % per. vuosi.

                            Muistaakseni esimerkiksi BMW:n varustellut mallit, esimerkiksi 5-sarjan M-sportti nahkoilla ja perus lisinä, tiputtaa eka vuotena jopa 25 %. Muistelut voivat olla vääriäkin ja oikea prosentti 20 % luokkaa.
                            Last edited by ///Jone; 02-10-2023, 10:48.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3276
                              • Finnland

                              #15
                              Tuollaisen katselin https://www.youtube.com/watch?v=BnVR3vfPndY
                              Eli Plaid X koeajovideo. Ratkaisi kyllä sen ihan lopullisesti etten Teslaa itse halua ostaa, mutta "tavallaan" hieno laite, varsinkin jollekin perheelliselle teinipelleilijälle kun nuo ominaisuudet on mitä on
                              Bugikikkareessa spesiaali pinnoite, selkeä mittaristo ja näyttää joltain tilamallin Mondeolta.
                              On kyllä möhkö, painaa omaa E53 n. 250kg enemmän.


                              Edit: Pieni lisäys. https://x.com/elonmusk/status/1708629197617336398?s=20
                              Tuolla mentaliteetilla en alkaisi tukemaan bisneksiä muutenkaan. Se olisi voinut olla Suomi. Näyttipähän nyt ahne ukko todellisen karvansa SELVÄSTI sitten.
                              Last edited by Jarger; 02-10-2023, 14:52. Reason: Lisätty teksti.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎