En itse vastusta sähköautoja/autoilua millään tavalla. Mutta jos polttoaineverotulojen väheneminen sähköistymisen takia aiotaan tasata polttoainekäyttöisille autoilijoille, niin joku on pielessä. Tällä hetekellähän sähköautoja ei mitenkään isosti rasiteta maksuilla, koska pelätään, että niiden kauppa tyssää. Se lienee varmaa, että niidenkin maksut on narikassa odottamassa. Kunhan Suomi on patteriautojen valtakuntaa. Missä määrin, sen aika näyttää.
Mutta jos oma polttis-autoiluni kallistuu sähköautoilun kustannuksella, katson oikeudekseni näyttää hapanta naamaa ja keskaria tuleville paskapäätöksille.
Jep ja siksi onkin hölmöä olla nyt periaatteellisten vastustajien joukossa vaan nyt nimenomaan kannattaisi nauttia kerrankin rahaansa nähden edullisesta autoilusta. Joku i4:n vuotuinen käyttömaksu tonneissa juuri on sitä samaa aina samojen änkyröiden skeidaa.
Sinulla tietääkseni on nyt pari vuotta ainakin ollut sähköauto niin voit varmaan kertoa meille todellisen kustannuksen per ajettu kilometri niin sitten tiedetään kaikki konkreettisesti kuinka edullista rahaansa nähden sähköautoilu on.
Jotta voisi "säästää" niin pitäisi ensin ostaa pihaan vanhenemaan kallis akkuauto vs edullinen polttis. Sitten vielä alkaa ajelemaan enemmän kuin pari tonnia per vuosi.
En ole matemaatikko, enkä hyvä laskemaan, mutta jokainen varmaan ymmärtää kuinka tämä säästö toimisi.
Tuo voi olla eri asia jollekin, joka suhailee 50tkm. per vuosi, eikä itse tee huoltoja. Ainakin takuunalaisella vehkeellä.
Pidän Heguli 31:n kertomaa faktana, Suomessa ei olla luopumassa autoilusta lypsylehmänä. Jollainhan ne pitää arvossaan olevat julkisen sektorin palkat maksaa sekä arabien ja somalienkin n. 50% väestön sosiaalitoimistoreissut rahoittaa, puhumattakaan muista kansallisuuksista. Rikkautta ja parempia arvoja eli "suomalaista hyvinvointia" mutta ei suomalaisille.
Tässä joku pikkukärpänen pörrää häirimässä, liekö tuo maksaa ollenkaan veroja
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Sinulla tietääkseni on nyt pari vuotta ainakin ollut sähköauto niin voit varmaan kertoa meille todellisen kustannuksen per ajettu kilometri niin sitten tiedetään kaikki konkreettisesti kuinka edullista rahaansa nähden sähköautoilu on.
Siis häh? Mä ajan sigussa näkyvällä autolla ensi kevääseen ja sen jälkeen tilalle tulee uusi sähköauto. Auto maksaa sen mitä maksaa ja maksamallani rahalla saan nyt enemmän autoa kuin koskaan ennen. Tällä rahalla hankala olisi parempaa ja hauskempaa autoa löytää mutta eiköhän se tonnin luokkaa kuukaudessa ole arvonaleneman, vakuutusten, ajoneuvoverojen ja käyttövoimakustannusten suhteen. Ajan sen 15-20000 kilsaa vuodessa.
Esim jotkut kymmenen vuotta vanhat bensakutoset voidaan vetää pöntöstä alas sekä toiminnallisuuden että fiiliksen suhteen. Eli joku 15-25000 euron vanha Bemari tai muu merkki ei ole mulle vaihtoehto vaan sähköauton verrokkeja ovat esim vitossasarjalainen, X3, X5 ym.
Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.
Ensimmäiselle koko ajatus tuoreesta sähkömallista on erittäin kaukainen. Jälkimmäinen käyttää edelleen tonnin kuussa, mutta se ajaminen ei maksa melkein mitään koska sähkö eikä polttoaine. Ensimmäiselle sähköauton hankinta olisi katastrofaalinen konkurssi (tai minkään kalliin auton). Ja jälkimmäinen on sumuttanut näkökykynsä koko arvonalenemalle minään kustannuksena saati tappiona, koska on totutellut asiaan eikä näe nenäänsä pidemmälle.
Nämä keskustelut on senkin takia haasteellisia, että mukana keskustelussa on tyyppejä, joilla on varaa hädintuskin 5-10k€ autoon jota rempataan itse käytetyillä osilla. Sitten on ne tyypit, jotka ovat jo vuosia tottuneet siihen, että se 80k€ hintainen liisari maksaa tonnin kuussa ja se on ihan ok.
Ensimmäiselle koko ajatus tuoreesta sähkömallista on erittäin kaukainen. Jälkimmäinen käyttää edelleen tonnin kuussa, mutta se ajaminen ei maksa melkein mitään koska sähkö eikä polttoaine. Ensimmäiselle sähköauton hankinta olisi katastrofaalinen konkurssi (tai minkään kalliin auton). Ja jälkimmäinen on sumuttanut näkökykynsä koko arvonalenemalle minään kustannuksena saati tappiona, koska on totutellut asiaan eikä näe nenäänsä pidemmälle.
Olen monesti miettinyt miksi verrataan muutaman tonnin paskaa polttisautoa vs kallis sähköauto. Jos nyt ajatellaan henkilöä joka ajaa esim. 50tkm vuoteen eli ajaa suhteellisen paljon. Kai silläkin nyt jokin merkitys on, että haluaa ajaa hyvällä autolla tuollaisen ajosuoritteen vuoteen? Se sähköllä ajaminen mahdollistaa monelle ihmiselle vaikka +80te:n autolla ajamisen, mikä ei toteutuisi saman hintaisella polttisautolla, koska ylläpitokulut.
Niin siis toki autoilu maksaa ja mä ainakin tiedän sen kokonaiskustannuksen itselleni hyvinkin tarkasti. Mä maksan autoilusta tietyn itselleni sopivan hinnan kuukaudessa ja ainakin tällä hetkellä saan tarpeeksi vastinetta rahalle. Jokainen toivottavasti tekee samoin ja ilmaista autoilun ei kuulukaan olla, koska ei se ole mikään kansalaisoikeus. Sama koskee jokaista asiaa; joku polttelee kalliita sikareita kirjaimellisesti savuna ilmaan, joku toinen ostelee kymppitonnin audiopiuhoja kotiteatteriinsa ja joku sitten mainitusti ajelee viiden tonnin rasseilla ja korjailee niitä tarvikeosilla.
Mun pointtina ei ole mikään muu kuin se, että tällä hetkellä sähköautossa saa hintaansa nähden paljon autoa verrattuna polttomoottoriautoihin. Jos jotain tapahtuu verotuksen tai jonkun muun suhteen, sitten katsotaan asiaa taas uudelleen. Harrasteautot ymmärrän täysin mutta esim mulla ei ole aikaa sellaiseen juuri nyt enkä todellakaan ottaisi mitään E46 M3:sta päivittäiseksi käyttöautoksi pääkaupunkiseudun pätkäajoon, koska siinä menisi sekä auto täysin hukkaan että hermot sen kanssa.
Seuraava auto, joka on jo tilattu ei ole liisari, koska liisareissa raha on nyt kallista ja sähköautojen suhteen arvonalenemalle on laskettu todella kova hinta.
Muutaman tutun automyyjän kanssa mitä olen jutellut niin valitettavan moni selkeästi alemmassa hintaluokassa polttomoottori autolla ajanut on ostanut itselleen liian kalliin sähköauton kun on onnistunut myrkyttämään mielenstä median "sähköautoilu on edullista" ajatuksella eikä ole oma arviointikyky riittänyt miettimään mihin omapörssi riittää.
ps. PNM2 on nyt niitä harvoja ketkä on voinut myöntää että todellinen syy sähköauton hankintaan on yksinkertaisesti halu ajaa sellaisella, ei se että se on "halpaa".
Muutaman tutun automyyjän kanssa mitä olen jutellut niin valitettavan moni selkeästi alemmassa hintaluokassa polttomoottori autolla ajanut on ostanut itselleen liian kalliin sähköauton kun on onnistunut myrkyttämään mielenstä median "sähköautoilu on edullista" ajatuksella eikä ole oma arviointikyky riittänyt miettimään mihin omapörssi riittää.
Minkälaisia yllätyskuluja siellä sitten on tullut? Arvonalenemasta jos puhutaan. niin sehän konkretisoituu vasta autoa myydessä.
Comment