Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petteri75
    replied
    Originally posted by Kernwaffe View Post

    Huawein reitittimet kaikilla kotona ja työpaikalla kuitenkin
    Ei ole. IT-tuki on jo puolisen vuosikymmentä tukkinut näitä kiinanlaitteita ja sitä kautta kaikissa kustannuspaikoissa on vain Ubiquitua. Lähti aikanaan siitä, kun kiinalaiset turvakamerat lähettivät niin paljon kryptattua dataa jonnekin palvelimille (Romania ja Kiina muistaakseni), että sisäverkko alkoi tukkeutua. No, olivat jo aiemmin törmänneet tähän, testanneet kameroita testi-internetissä ja jostain kumman syystä mitä halvempi kamera, sitä enemmän kökköohjelmia. Pyrkivät jo silloin perustamaan kaksi admin-tasoista käyttäjää sisäverkkoon, tekemään palomuureihin aukkoja jne. Huoltokäyttöä varten tietenkin, kuulemma. Mutta todellinen ongelma on siinä, jos kiinankameroita on oikeasti turvaluokitelluissa tiloissa, jolloin ne pitää vaihtaa kaikki tai blokata sisäverkossa omalla sovelluksellaan ja aluksi ihan palvelimellaan.

    Kameroiden lisäksi USB-jakajat ovat kuulemma yksi aivan hirveä keksintö, täynnä kaikenlaisia kökköohjelmia. Jos aiemmin on ajateltu, että tärkein turvallisuusnäkökulma on se, että valvontakameroihin ei pääse murtautumaan, niin entäpä sitten kun ne on jo lähtömaassa varusteltu automaattisiksi takaporteiksi? Ja tehty satoja miljoonia, ympäri maailmaa? Niin, että osasto 9 pääsee halutessaan valvomaan aivan kaikkea, mitä kameran edessä tapahtuu?

    Off-topic, mutta sattui eteen. Ei mitään kiinalaista, kiitos.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Kernwaffe View Post

    Huawein reitittimet kaikilla kotona ja työpaikalla kuitenkin
    Niin, ei kai kaikilla ole ja tämä on sähköautoketju. Eiköhän moni käytä kiinalaista elektroniikkaa ja mobiilisovelluksiakin.

    Leave a comment:


  • Kernwaffe
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    https://www.is.fi/autot/art-2000011631799.html

    Kiinalaiset vehkeet ottavat yhteyttä kiinalaisiin järjestelmiin. Yllättyneitä olivat?
    Huawein reitittimet kaikilla kotona ja työpaikalla kuitenkin

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Suomeenkin vois hankkia kiinalaisten poliisiautot... ja poliitikoille virka-autot jne

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied


    Kiinalaiset vehkeet ottavat yhteyttä kiinalaisiin järjestelmiin. Yllättyneitä olivat?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Mä oon tässä siinä mielessä eri mieltä, että vertaan asiaa nimenomaan siihen, mitä sillä samalla rahalla saisi. Viiden tonnin autolla ajavista ymmärrän täysin, ettei siinä hintaluokassa ole mitään järkeä harkitakaan sähköautoa. Eli sillä rahalla, jonka mä laitan autoon, saa sähköautossa mun mielestä eniten vastinetta rahalle. Viidellä tonnilla saa polttomoottoriautossa aivan varmasti eniten vastinetta rahalle. Paljon tavaraa kuljettavalle pakettiauto tuo eniten vastinetta rahalle ja 150k€ autoon laittavalle esim G-sarjan M4 voi tuoda eniten vastinetta rahalle.
    Et siis ollut eri mieltä lainkaan vaan nimenomaan vahvistit pointin Tuota juuri tarkoitin, että liisaria tai muuta tuoretta premium autoa pitävä on tottunut siihen kuukausikuluun, niin sähköllä saa samalla rahalla enemmän. Kiitos autoveron ja polttoaineen hinnan suhteessa sähköön.

    Eikä tässä ollut koko keskustelua tarkoitus henkilöidä sinuun, vaan yleisemminkin

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Joskus postasinkin oman excel perustelulaskelman ajatelmia ja vain omaan tarpeeseen, millä sain perusteltua itselleni täyssähkön ostamisen edullisuuden verrattuna, olikohan tyyliin "10 vuotias jo aika edullinen ostaa f31 335d xDrive n. 150tkm ajettuna". Laskelmassa ennustin molempien jäännösarvon nollaan 10 vuoden pitoajalla ja 350tkm jälkeen. Tietenkin sisällytin parit xDrive hajoamiset ja huollot merkkihuollon hinnoin jne niin hyvältähän tuo näytti laskelma täyssähkön eduksi kaikkine kustannuksineen, mutta ilman kaskoa ja kuvittelin että EV:n akkua ei tarvitsisi vaihtaa. Niin sitä itseään on helppo huijata.
    Mä tein excel laskelmat sillon kun dieselkin makso 2,20€ per litra ni alko laskelmat näyttää paremmalta En oo siltikää hetkeekää katunu. On jääny rahaa taskun pohjalle vielä auton lyhennyksen jälkeenkin

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Joskus postasinkin oman excel perustelulaskelman ajatelmia ja vain omaan tarpeeseen, millä sain perusteltua itselleni täyssähkön ostamisen edullisuuden verrattuna, olikohan tyyliin "10 vuotias jo aika edullinen ostaa f31 335d xDrive n. 150tkm ajettuna". Laskelmassa ennustin molempien jäännösarvon nollaan 10 vuoden pitoajalla ja 350tkm jälkeen. Tietenkin sisällytin parit xDrive hajoamiset ja huollot merkkihuollon hinnoin jne niin hyvältähän tuo näytti laskelma täyssähkön eduksi kaikkine kustannuksineen, mutta ilman kaskoa ja kuvittelin että EV:n akkua ei tarvitsisi vaihtaa. Niin sitä itseään on helppo huijata.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Tässä se dilemma. Sinulle se varmaankin tarkoittaa, että samalla hankintabudjetilla tai liisarimaksulla kannattaa todellakin ottaa sähköauto, koska polttiksella maksaisi se ajaminenkin reilusti enemmän.

    Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta

    1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
    2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.

    Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeen Kumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan
    Mä oon tässä siinä mielessä eri mieltä, että vertaan asiaa nimenomaan siihen, mitä sillä samalla rahalla saisi. Viiden tonnin autolla ajavista ymmärrän täysin, ettei siinä hintaluokassa ole mitään järkeä harkitakaan sähköautoa. Eli sillä rahalla, jonka mä laitan autoon, saa sähköautossa mun mielestä eniten vastinetta rahalle. Viidellä tonnilla saa polttomoottoriautossa aivan varmasti eniten vastinetta rahalle. Paljon tavaraa kuljettavalle pakettiauto tuo eniten vastinetta rahalle ja 150k€ autoon laittavalle esim G-sarjan M4 voi tuoda eniten vastinetta rahalle.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Painottaisin maksukykyä/tulotasoa.

    Jos olisi monellä pätäkkää kuin rakennusmestarilla, aika monta Porschea/Ferraria olisi foorumilaisilla pihoissa. Siitä ei pääse mihinkään että +80t€ pirssit, oli sähköä tai bensaa, ovat yläluokan menopelejä.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Tässä se dilemma. Sinulle se varmaankin tarkoittaa, että samalla hankintabudjetilla tai liisarimaksulla kannattaa todellakin ottaa sähköauto, koska polttiksella maksaisi se ajaminenkin reilusti enemmän.

    Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta

    1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
    2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.

    Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeen Kumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan
    Sehän tässä juuri taitaa ollakin se ongelma. Oikeasti tässä ei kinastella autoista vaan henkilöiden arvovalinnoista, makumieltymyksistä ja maksukyvyistä/tulotasoista ja siksi se menee tunteisiinkin ja ei tule johtamaan mihinkään lopputulokseen koskaan.
    Last edited by mikae34; 01-10-2025, 12:04.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Mun pointtina ei ole mikään muu kuin se, että tällä hetkellä sähköautossa saa hintaansa nähden paljon autoa verrattuna polttomoottoriautoihin.
    Tässä se dilemma. Sinulle se varmaankin tarkoittaa, että samalla hankintabudjetilla tai liisarimaksulla kannattaa todellakin ottaa sähköauto, koska polttiksella maksaisi se ajaminenkin reilusti enemmän.

    Ne eekolmeysien rassaajat, jotka on usein se "toinen puoli" keskustelussa eivät mitenkään ymmärrä tätä logiikkaa, koska heille ei tulisi mieleenkään maksaa autosta yli 10k€ saati jotain 800-1000€/kk summia. Mutta monille se on ihan normaalia ja ei sitä kukaan kielläkään. Se vaan ei ole kovin hedelmällinen pohja keskustelulle kun keskustelijat eivät mitenkään ymmärrä toisen näkökulmia ja tilannetta

    1) Eekoliysi-miesten pitäisi laittaa Exceliin vierekkäin 80k€ polttisauto ja 80k€ sähköauto ja alkaa siitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Silloin pääsee sen liisarityypin pään sisään ja ymmärtää ulosantia.
    2) Tonni kuussa auton omistamiseen / hallintaan -tyypin pitäisi laittaa oman liisarinsa viereen sinne Exceliin max. 10k€ ostohinnan auto ja alkaa sitä laskea ja verrata kokonaiskuluja. Ja tosiaan se työsuhdeauton leasingmaksu myös esiin sieltä hämyisestä palkkakuitista ja siihen miinusmerkkiselle riville siellä Excelissä. Eli paljonko se auton omistaminen (tai liisaaminen) oikeasti maksaa.

    Kumpikaan noista ei oikein toteudu näissä keskusteluissa (ei vain täällä vaan ympäri intternettiä ja Essonbaari keskusteluja) ja sitä on helvetin turhauttavaa lukea kerta ja vuosi toisensa jälkeen Kumpikaan ei ole väärässä omassa lajissaan

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    "Sähköautojen käyttövoimavero nousee" https://www.iltalehti.fi/autouutiset...6-981a9470fe8d
    2.5ton painavalla sähköautolla korotusta tulee ~36,5€/a + perusosa nousee 52,91€:oon/a. Järkyttävä nousu.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    "Sähköautojen käyttövoimavero nousee" https://www.iltalehti.fi/autouutiset...6-981a9470fe8d
    Otetaan nyt koko artikkeli, niin nähdään, mikä kaikki nousee ja mikä laskee:

    Originally posted by Iltalehti

    Autojen käyttövoimaverot muuttuvat tammikuun alusta lähtien. Uudistuksen voittajiksi nousevat he autoilijat, jotka ajavat diesel-käyttöisillä lataushybrideillä. Niiden käyttövoimavero on 31.12.2025 asti 4,9 senttiä päivässä jokaista auton 100kg painoa kohti, mutta vuodenvaihteen jälkeen enää 3,6 senttiä päivässä.

    Eli esimerkiksi 2000kg painava diesel-lataushybridi on tätä ennen maksanut käyttövoimaveroa 357,70 euroa vuodessa, mutta muutoksen jälkeen enää 262,80 euroa.

    Bensiinimoottoriset autot eivät ole maksaneet käyttövoimaveroa aikaisemminkaan, eikä siihen tule muutosta. Dieselmoottoristen autojen käyttövoimavero pysyy myös ennallaan, mutta sähköautojen ja bensiinikäyttöisten lataushybridien kohdalla vero nousee.

    Sähköautojen käyttövoimavero nousee 1,5 sentistä päivässä 1,9 senttiin päivässä jokaista auton painon 100 kilogrammaa kohden. Bensiinikäyttöisten lataushybridien käyttövoimavero nousee 0,5 sentistä 0,95 senttiin per 100kg.

    Sähköautoja verotetaan jatkossa hieman ankarammin, sillä käyttövoimaverojen lisäksi myös täyssähköautojen perusvero nousee 52,91 euroa vuodessa. Myös vähäpäästöisten autojen perusvero nousee tammikuussa ja on tammikuusta lähtien 29,10 senttiä päivässä eli 106,21 euroa vuodessa. Vähäpäästöisten autojen päästörajat voi katsoa Traficomin sivuilta täältä.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    "Sähköautojen käyttövoimavero nousee" https://www.iltalehti.fi/autouutiset...6-981a9470fe8d

    Leave a comment:

Working...
X