Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danukos
    Alueaktiivi
    • Feb 2011
    • 1129
    • pks

    Originally posted by ritariässä View Post
    sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.
    Onneks tuokin range riittää edelleen mainiosti päivittäiseen ajeluun jos mahdollisuus kotilataukseen. +100km/suunta työmatkailijoillekin tuskin oikeasti ongelma jos työpaikalla voi latailla.

    E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
    Ex - E34
    ///M5 -90 Alpin Weiss II

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3631
      • Raisio

      Yleensä riittää joo.

      Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.

      Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian alla
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 651
        • Uusimaa

        Toyotalta piti tulla se solid state akku, ei ole vielä näkynyt, Hondakin yrittää kovasti 1000km akkua:

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1767
          • vihti

          Uudet tämän vuoden Audit jo hyvällä toimintamatkalla varustettu, niissä siis 800V järjestelmä.

          Omalla kohdalla tulis kesällä viimeistään ahdistus 300km tai alle sen toimintamatkalla kun mökillä käydään sen verran usein. Siellä ”tuppukylässä” on kyllä s-marketin pihalla hidas laturi saatavilla kohtuullisen 20km päässä mökin pihasta mutta jos sinne auton takia erikseen pitäis lähteä niin ei stna
          E39 523i Turbo

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1289
            • HKI

            Originally posted by Rattiukko View Post
            Toyotalta piti tulla se solid state akku, ei ole vielä näkynyt, Hondakin yrittää kovasti 1000km akkua:
            https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/...7-2e4220f29d7d
            Toyota on puhunut jotain 15 vuotta solid-statesta, että tulee "kohta". Eipä tarvi kohta tulla, koska esimerkiksi kiinalaisyritys Geelyn omistama ZeekR lataa jo 300-400kw teholla oliko 10-80 % noin 10 min. Eli ilman kiinteitä akkuja päästään jo todella koviin lataustehoihin, tosin en tiedä onko tuo showjuttu ja akun kulumisen ehdoilla.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1289
              • HKI

              Originally posted by naikou View Post
              Yksilöitä nämäkin on kuten polttomoottoriset, mulla tiedossa reipas 100tkm menty 8vuotias model kolmonen missä ollaan jo aika lähellä sitä että kohta voi saada takuuseen uuden 400V akun koska huippukapasiteetti on selvästi heikentynyt.
              Nykytiedoin etenkin Teslasta dataa hyvin ja tällainen soc-alenema on erittäin harvinainen poikkeus. Pikalatauskaan ei juuri vaikuta Teslan kohdalla.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11716
                • Kouvola

                Originally posted by ritariässä View Post
                Aika paljon keskusteltu lehdistössä akkuprosenteista, mutta mitä siitä seuraa kun soh valuu sinne esim 75-80% nurkille ei ole juurikaan kirjoitettu.

                Monelle kiva yllätys kun esim about 500km wltp rangen peli onkin enää alle 400km rangen peli ja kun vielä tiedetään ettei siihen Wltp rangeen helpolla pääse eli sitten ollaankin 200-300km real range pirssin ratin takana.
                Miksi 75-80% SOH prosenteista ei juurikaan kirjoiteta? Ehkä siksi koska ei olla vielä siellä edes alkupään sähköautojen kanssa ellei yksi tai useampi akkumoduuli ole viallinen. Ei ole aikaa alkaa/mielenkiintoa alkaa vääntämään rautalangasta, joten KVG. Löytyy kyllä otantaa ja käppyrää vaikka hakusanalla ”EV degradation chart”. Kannattaa myös lukea noista lataussyklien määrästä ja mikä se akun oletettu SOH on tuon nyrkkisääntönä olevan 3000 lataussyklin jälkeen.

                Sama homma noiden kilometrien kanssa, ei olla vielä siellä edes alkupään sähköautojen kanssa ellei yksi tai useampi akkumoduuli ole viallinen. Eikä se ole yllätys, jos pitkässä juoksussa range autossa tippuu hiljalleen. Se ei tapahdu yhdessä eikä kahdessakaan yössä. Suosittelen BMS kalibrointia, niin saa yleensä niitä kadoksissa olleita kilometrejä takaisin.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11716
                  • Kouvola

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Yleensä riittää joo.

                  Asiaa voi lähestyä vaikka seuraavasti, ostat e39 M5, siinä ihanat 400hv. Ajelet vaikka 5-vuotta ja konehuoneessa enää m62 tehot eli 286hv, vähemmästäkin vituttais.

                  Sama voi käydä käydä "isorangeisen" ostajalle ja onkin pikkuakku pian alla
                  Olipas osuva vertauskuva. Kävitkö koskaan penkittämässä omaa E39 M5:sta? Tuliko 400hv? Jos otetaan pystymetsästä tuollainen penkkiin, niin todennäköisesti sieltä irtoaa noin 350hv. En lähtisi sillä 400hv paukuttelemaan henkeleitä edes Suomi24:lla. Tuo viimeinenkin lause taisi olla sieltä copy&pastettu tai ainakin toivon ettet itse tuota keksinyt.

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3631
                    • Raisio

                    Originally posted by Esko View Post

                    Olipas osuva vertauskuva. Kävitkö koskaan penkittämässä omaa E39 M5:sta? Tuliko 400hv? Jos otetaan pystymetsästä tuollainen penkkiin, niin todennäköisesti sieltä irtoaa noin 350hv. En lähtisi sillä 400hv paukuttelemaan henkeleitä edes Suomi24:lla. Tuo viimeinenkin lause taisi olla sieltä copy&pastettu tai ainakin toivon ettet itse tuota keksinyt.
                    Kiitos ja ihan tarkoituksella huomiota herättävää vertailukohtaa käytettiin.

                    Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.

                    Suomi 24, mikä se on?
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11716
                      • Kouvola

                      Originally posted by ritariässä View Post

                      Kiitos ja ihan tarkoituksella huomiota herättävää vertailukohtaa käytettiin.

                      Tehoista en tiedä, mutta kun muutama tuhat köyhempänä hain Peräseinäjoelta omani, oli teholisäys silloin huomattava.

                      Suomi 24, mikä se on?
                      Sarkasmia.

                      Hyvä yksilö saattoi tuottaa joskus sen 370-380hv, mutta ei 400hv vaikka Ville sinun rahasi veikin.

                      Eli sinun oma keksimäsi :facepalm:

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3631
                        • Raisio

                        Ei tässä mitään keksitty, virallisiin tehoilmoituksiin nojattiin, niin kuin sähkömiesten pitää luottaa valmistajan lukemiin, mitä ne sitten onkaan oikeasti.

                        Ville vei rahat, vastiineeseen olin tyytyväinen.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 651
                          • Uusimaa

                          Originally posted by ///Jone View Post

                          Toyota on puhunut jotain 15 vuotta solid-statesta, että tulee "kohta". Eipä tarvi kohta tulla, koska esimerkiksi kiinalaisyritys Geelyn omistama ZeekR lataa jo 300-400kw teholla oliko 10-80 % noin 10 min. Eli ilman kiinteitä akkuja päästään jo todella koviin lataustehoihin, tosin en tiedä onko tuo showjuttu ja akun kulumisen ehdoilla.
                          Lataustehot? kwh/kg on se lukema joka pitäisi kiinnostaa.

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1289
                            • HKI

                            Originally posted by Rattiukko View Post

                            Lataustehot? kwh/kg on se lukema joka pitäisi kiinnostaa.
                            Tässä jotain googletietoa: https://www.batterydesign.net/zeekr-007-lfp/
                            • Peak charge power = 500kW
                            • Maximum charge rate = 4.5C
                            • 10 to 80% < 15 minutes
                              • this is equal to 500km of range added to the Zeekr 007
                            • Pack energy density = 128.4Wh/kg (LFP-tekniikka ei ole tässä hyvä, mutta on halvin)
                            • Cell to pack volume ration = 83.7%
                            Sähköautoilevana minua kiinnostaa yhdistelmä: paino,latausteho,akun hinta. Protoja voi tehdä kallilla vaikka millaisia, nämä tuotantoautojen lukuja.

                            Tuossa kwh/kg vertailussa Nio on kärjessä:
                            https://www.batterydesign.net/150kwh-nio-es6/
                            Last edited by ///Jone; 03-03-2025, 13:41.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 651
                              • Uusimaa

                              400Wh/kg on se mitä tavoitellaan solid state patterilla sekä muita etuja kuten kestävyys. Patterin voi tehdä puolet pienemmäksi ja silti auto kulkee pidemmälle koska auto painaa vähemmän. Tai sitten sama akun koko ja se kulkee sen 1000km eikä tarvi miettiä niitä latauksia enää koskaan.

                              128wh/kg on aika surkea, tänä päivänä luvun pitäisi olla reilusti yli 200, no lfp:llä se tuskin tulee koskaan olemaan, se on halpa ja painava kemia. Siinä on kyllä varmaankin laskettu mukaan akun kotelot yms rakenteet.
                              Last edited by Rattiukko; 03-03-2025, 14:00.

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1289
                                • HKI

                                Hienohan se olisi, mutta en suoraan näe enää niin mullistavana, vaikka se olisi mullistavaa toki vaikkapa urheiluautoihin ja miksei hybrideihin.

                                Vielä 2-3 vuotta sitten se olisi ollut mullistavampaa, mutta nyt tuollainen LFP-akku joka latautuu alle 15min 10-80 %, elikkä sellaiset 350-400km rangea, niin merkitys vähenee. Kuitenkin nyt nähtynä käyttöautot voivat hallita tuollaisen 2500 kg massan ihan ok, vaikkapa uus M5. Onhan ne kasvanut hirveästi kokoaankin ja rengaskoot leventyneet. Paino toki renkaille ja kulutukselle huono...Mutta taas se Model 3 (ehkä kevein sähköauto) painaa sen 1800-1900 kg, joten alaskin päin päästään.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎