Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1767
    • vihti

    Ainakin pakettiautot ja muut jakeluautot hyötyisi kevyestä akkupaketista ja supernopeasta virran vastaanottokyvystä, nyt kokonaismassan takia joutuisi vähän höllentää sääntöjä(tai en tiedä onko höllennetty jo) että b-kortilliset saa jatkossakin ajaa pakua.

    Henkilöautoistakin tulee ajettavampia kun ottaa sen parikolme sataa kiloa pois.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11716
      • Kouvola




      Hyvä opettavainen video, että sähköautoa ei kannata alkaa hinaamaan lukematta valmistajan ohjeista salliiko ylipäätään hinausta. Yllättävää, että toi Polestar 2 on rakennettu yhdistelmäalustalle mikä näkyy pohjan ja akkupaketin monimutkaisesta rakenteesta. Luulin et olisi puhdasverinen sähköautoalusta. Taitaa johtua toi runsas kondenssikosteuden kertyminen ontoista tiloista akkupaketin sisällä eli kärsii selkeästi tuosta yhdistelmäalustan akkupakettirakenteesta.

      Comment

      • Palehti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 149
        • Klaukkala

        Varmasti osansa asialla on tuolla erikoisen muotoisella akkupaketilla. Seuraava sukupolvi on varmasti monelta osin fiksumpi auto kuin tuo nykyinen Pole2 ja sama i4/i5 Bemussa yms. autoissa, joissa samalle pohjalevylle tehdään kaikki eri voimalinjat.
        Tuohan oli Jessen tietotoimiston mukaan seissyt vuoden ajamattomana, joten kertyyhän sitä kondenssia silloin "kaikkialle".
        Ei ole kyllä Pole-palstoilla näin Polekuskin silmään osunut lainkaan (ajo)akkumurheita, joten toivottavasti videon jutut johtuvat pääasiassa tuosta seisomisesta.

        Jessellä on kyllä tuo looginen päättelykyky hyvin hahmossaan ja varmastikin on oikeilla jäljillä tuossa kun pähkäilee missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet.


        Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	29.4 KB ID:	5523764
        i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
        ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 761

          Kondensoituminen tapahtuu kun akkupaketissa oleva lämmin ilma jäähtyy ja vetää tällöin ulkonta märkää ilmaa sisälle. Kun korvausilmasta vedetty kosteus tiivistyy pisaroiksi sisäpinnoille se tulee enää erittäin huonosti sieltä melko umpinaisesta pöntöstä ulos. Tämän on voinut todeta ihan vaikka jos on yrittänyt kuivata ajovaloumpiosta kosteuden pois sen jälkeen kun siellä on selvästi pisaroita sisällä.

          Jos tälleen asiaa miettii niin miksi seisottaminen sitä vettä sinne keräisi enemmän kuin ajossa pitäminen? Vai onko akuissa joku kuivaussysteemi mikä ajon aikana kuivaa akun sisuskalut?

          Jos tuollaisesta systeemistä haluaa kondensoitumisesta eroon pitäisi akun ilmatila eristää kokonaan ulkoilmasta. Tämä voisi olla mahdollista ainoastaan siten että akussa on mahdollisimman pieni ilmatila joka on tiiviisti yhdistetty ilman laajenemisen kompensoivaan kalvopaineastiaan joka toiminnaltaa on sama kuin vetäisi tyhjän limpparipullon suuaukkoon ilmapallon laajenemista varten.

          Edit: tai no miksi ei voisi ilmatilan kompensoida ihan putkellakin missä on mäntä. Toisella puolella mäntää ulkoilma ja toisella akkutila. Tällöin paine akun sisällä on aina sama kuin ulkoilman paine jos ei männän kitkaa ota huomioon.
          Last edited by Kouris; 07-03-2025, 12:02.

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3900
            • Finnland

            Normaalissa käytössä taitaa enemmän lämmetä kuin viilentyä tuollainen ja se taas haihduttaa kosteutta. Ja suunniteltu todennäköisesti pääosin käytettäväksi plussakelillä, niin ongelmaa ei ole. Olettaisin että täysin suljetusta systeemistä tulisi enemmän ongelmia pitkällä ajalla ja jos tuolla jonkinlainen akkupalo tulee, ainakin tuollainen avoin systeemi varoittaa muutamia sekunteja ennen isoa poksuntaa.
            Varmasti tuo on myös kustannuskysymys, kun akkupaketin kustanne on muutenkin kova, sitten jos siihen vielä aletaan jotain kompressorihärpäkkeitä tuomaan lisäksi, se on kaikki katteesta pois.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1890
              • Turku

              Originally posted by Kouris View Post
              Jos tälleen asiaa miettii niin miksi seisottaminen sitä vettä sinne keräisi enemmän kuin ajossa pitäminen? Vai onko akuissa joku kuivaussysteemi mikä ajon aikana kuivaa akun sisuskalut?
              Näin maalaisjärjellä asiaa ajatellessa tulee mieleen seuraava prosessi. Akkupaketin massa on suuri ja siten myös sen sitoma lämpöenergia. Kun lämpötila nousee, niin akkupaketin sisäpuoli luovuttaa pitkään ”kylmyyttä” pinnalle, joka siten pysyy viileämpänä ja kondensoi vettä.

              Edit: Ja jos ollaan ilmankosteuden suhteen lähellä kastepistettä, niin kondensoituminen tapahtuu äkilisesti. Toiseen suuntaan lämpötilan muuttuessa ei ole vastaavaa kastepisteen mekanismia, jolloin haihtuminen (kuivuminen) ei taas tapahdu vastaavalla nopeudella/tehokkuudella. Siitä sitten jää kahden vastakkaisen lämpötilaheilahtelun jäljiltä kosteutta. Tätä kun toistetaan muutamaan kertaan, niin pienetkin purot muodostavat jo hieman isomman kuorman. Kun auto on ajossa, niin eikö tuota akkua aina silloin tällöin lämmitetä(ennen latausta), jolloin tämä prosessi saa lämmitysvaiheeseen ylimääräistä energiaa, jolla voidaan haihduttaa ne kastepisteen aiheuttamat pienet purot. Ja onhan akuissa aina myös pieni häviö lataus ja purkuvaiheessa, joka aina hieman tuo sitä lämpöenergiaa akuille.
              Last edited by Silmaauki; 07-03-2025, 14:52.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3900
                • Finnland

                Niin ja siis muutenkin voisi laittaa lainausviesteihin "ongelman" koska ensi kertaa kun akku ladataan täyteen, tuo kosteus haihtuu kuitenkin. Juuri sama ilmiö tulee jos auton jättää pihalle seisomaan ja lumet laseihin, sitä vaan kertyy sisäpuolelle reippaasti, koska ilmankosteus pyrkii tasaantumaan sisätiloihin ja sitten kylmä lasi sen tiivistää laseihin sisäpuolelle. Normaalissa käytössä tuota ei tietenkään tapahdu, kun nuo pinnat lämpiävät. Sama akun kanssa.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 651
                  • Uusimaa

                  Akun sisätilaa ei voi verrata auton sisätilaan koska akun sisätilan ilmanvaihtoa ei ole tai se on olemattoman pieni. Kosteuden tiivistyminen riippuu lämpötilasta. Kun akku lämpenee kosteus ei häviä akun sisältä mihinkään vaan se sitoutuu ilmaan, höyrystyy. Akun ja akun sisällä olevan ilman jäähtyessä ilmassa oleva kosteus tiivistyy takaisin pinnoille. Akun sisällä olevan ilman kosteus pitäisi olla niin pieni että vaikka on kova pakkanen niin kosteus ei tiivisty tai härmisty mihinkään.

                  Tehtaalta tullessa akun sisällä ei ole kosteutta. Ajan kanssa kun ilma vähäisesti vaihtuu edes takaisin kosteutta kertyy. Kosteus ei pääse poistumaan mistään vaikka akku lämpenee.

                  Tutkin huvikseni joskus ilmalämpöpumpun ulkoyksikköä joka on aina säiden armoilla, miten siellä on piirikortit suojattu. Vastaus on että ei mitenkään. Ilma pääsee vaihtumaan korttikotelon sisällä. Ehkä ratkaisuja on erilaisia, tämä oli Toshiba tai Daikin, en muista kumpi.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5173
                    • Kuopio

                    Originally posted by Rattiukko View Post

                    Tehtaalta tullessa akun sisällä ei ole kosteutta. Ajan kanssa kun ilma vähäisesti vaihtuu edes takaisin kosteutta kertyy. Kosteus ei pääse poistumaan mistään vaikka akku lämpenee.
                    Jännä juttu että kuussa on käyty ja sitten ei osata tehdä ilmatiivistä akkua
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 651
                      • Uusimaa

                      Tesla S:n tapauksessa siihen syynä paloventtiilit mistä paine tarpeen tullessa pääsee pois. Ne vuotaa hieman. Volkkari taisi yrittää tehdä ilmatiivistä, koko auto räjähti https://yle.fi/a/74-20035240

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1890
                        • Turku

                        Originally posted by jani View Post

                        Jännä juttu että kuussa on käyty ja sitten ei osata tehdä ilmatiivistä akkua
                        Jos samalla periaatteella tehtäisiin nämä autot kuin kuuhun lähetettävät kamppeet, niin pienin Skoda, Citikka, Toytota, tms. maksaisi vissiin vähintään puoli miljoonaa.

                        Sorry, menee OT:ksi.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6217
                          • Helsinki

                          Tuli mieleen tälläinen, tässä huomannut että tosi useassa teslassa on todella häikäisevät ajovalot...Eikös näissä oo tai pitäisi olla täysiautomaattiset ajovalot, varsinkin tuntuu että melkein kaikissa uusissa tesloissa, siis nämä viimeisimmät mallit..
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1767
                            • vihti

                            Buzzin pamahdus jäi mysteeriksi, kuulopuheiden perusteella ei ehditty paljoakaan tutkia ennen tulipaloa, sehän upotettiin veteen mutta ei siitä paljon jäänyt jäljelle siitä huolimatta, vesi oli kiehunut 3-4vrk kuulemma.

                            Tämmöinen meb-platformin saksalainen varmaan surkein talviauto mitä on ollut alla enkä minä ole ainut joka moittii:


                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Palehti
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 149
                              • Klaukkala

                              Originally posted by MikeDry View Post
                              Tuli mieleen tälläinen, tässä huomannut että tosi useassa teslassa on todella häikäisevät ajovalot...Eikös näissä oo tai pitäisi olla täysiautomaattiset ajovalot, varsinkin tuntuu että melkein kaikissa uusissa tesloissa, siis nämä viimeisimmät mallit..
                              Niiden valot hukkaa asetuksensa aika usein. Ne valot saa itse suunnattua valikon kautta. Olettaisin että matriisivaloisissa tuota ei tapahdu nykyään, kun niissä on matriisitoiminto käytössä.

                              Böön tuoreella videolla Akkuauton kaverit käyvät läpi Model 3:n akkua, joka hengittää goretex-kalvoja läpi. Kaveri sanoo videolla että ilmaa vaihtuu pikkuhiljaa useita litroja, mikä pitää varmastikin paikkansa kun tuollainen Tesu lämmittää akun 50-asteiseksi ennen pikalatausta.

                              i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                              ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5173
                                • Kuopio

                                Originally posted by Silmaauki View Post

                                Jos samalla periaatteella tehtäisiin nämä autot kuin kuuhun lähetettävät kamppeet, niin pienin Skoda, Citikka, Toytota, tms. maksaisi vissiin vähintään puoli miljoonaa.

                                Sorry, menee OT:ksi.
                                Valitettavasti mulla ei ole mitään käsitystä mitenkä nuo avaruustötteröt on tehty, veikkaan ettei sullakaan Mutta pointti se oli että jos puoli vuosisataa takaperin osattiin tehdä maailman äärimmäisiin olosuhteisiin täysin tiiviitä juttuja, tosin taisi heilläkin olla tuon kondessiveden kanssa joskus ongelmia niin miksei nykyään osata tehdä akkuja kunnolla?

                                Tähän on yksinkertainen vastaus: ala-arvoinen laatu, mikä on läsnä kaikissa uusissa autoissa. Sähköautojen kohdalla viat ovat vielä vaan vielä uusia ja vaikeasti ennustettavia, tosin kuin polttomoottori härveileissä öljyvuotoja ja kk-laakereiden vaihtoja on harrastettu lähes 100vuotta.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎