Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 857
    • Uusimaa

    #886
    Yhtään seiskaa ei ole vielä tullut ohi. Tutkitaan asiaa kun näin käy Omat ajotkin menee nykyään ehkä 75% sähköllä, muutaman tonnin laitteella. Range 60km edelleen 14v vanhana. Miksi toimii vielä näin hyvin?

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11803
      • Kouvola

      #887
      Originally posted by tiko4tiko View Post

      20-30 autoa taitaa mennä hieman liioittelun puolelle tuolla välilllä. Leveäkaista Luumäeltä Uttiin on 36km eli 30 autoa on lähes yksi ohitus per kilometri. Oma vakkariasetus on +20km/h todellista, mutta en kyllä tuollaiseen ohitustarpeeseen ole törmännyt, vaikka väliä tulee ajettua aika taajaan.
      Tarkoitin koko Kouvola - Lappeenranta väliä tai oikeastaan Utti - Lappeenranta, kun harvemmin tuossa alkupään 70/80-alueella tulee ohiteltua. 2-kaistaisella osuudella ajetaan yleensä vähän reippaammin mitä leveäkaistaosuudella.

      Ajat 100km/h alueella siis 120km/h todellista? Taitaa tuosta keppiä tulla jo Poliisilta.

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 934
        • Lappeenranta

        #888
        Originally posted by Esko View Post

        Tarkoitin koko Kouvola - Lappeenranta väliä tai oikeastaan Utti - Lappeenranta, kun harvemmin tuossa alkupään 70/80-alueella tulee ohiteltua. 2-kaistaisella osuudella ajetaan yleensä vähän reippaammin mitä leveäkaistaosuudella.

        Ajat 100km/h alueella siis 120km/h todellista? Taitaa tuosta keppiä tulla jo Poliisilta.
        Aah ok, ymmärsin väärin. Tuossa 2-kaistasella en ohituksia ajatellut, kun sen se on sellasta tasanopeus ajoa, mutta totta ohitetaan siinäkin

        Varmaan keppiä tulisi, mutta kuten tiedetään valvonta on olematonta, paitsi kamerat. Viisi vuotta sitten ajoin Tykkimäessä kevättalvella kameraan epähuomiossa. Olin menossa aamulautalle ja aamuyöstä jotkin ajattelin, että kesärajoitukset on jo voimassa, kun kesärenkaatkin oli alla. LPR-Uttihan on talvellakin satasta, ja siitä sitten ohitustie alkaessa näpäytin vakarin takas päälle ja jarrutin sitten kameran kohdalla sataseen, suureksi yllätyksekseni se välähti Perkules oli vielä talvi-80. Meinas tulla kallis reissu, 19kmh meni yli lapun mukaan.

        Niin ja viime viikolla miekka-auto tuli vastaan Savitaipaleen ja Mikkelin välissä, vilkuttivat pitkiä, mutta eivät punavaloa, Poliisi on reilu
        Mini, E24, E60, F30, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05, E90

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4670
          • Finnland

          #889
          KL lainattua. Yllättyneet käsi pystyyn:

          " Sähköautoista tuli näillä jättimarkkinoilla kertakäyttöisiä – Muutaman vuoden ikäisiä autoja romutetaan, kun omistaja haluaa uuden


          Sähköautojen kulutus Kiinassa vertautuu pikemminkin kännyköiden kuin perinteiseen autojen kulutukseen.

          Kiinassa yleistyy sähköautojen kertakäyttöisyys. Sähköautot päätyvät kahden–kolmen vuoden käytön jälkeen romutettaviksi eivätkä suinkaan käytettyjen autojen kauppaan toiselle kierrokselle.

          Ilmiöstä uutisoivat saksalaiset uutiskanavat Automobilwoche ja Focus.

          Automobilwochen haastatteleman asiantuntijan mukaan trendi kasvaa, koska kiinalaiset nuoret kuluttajat haluavat aina mieluiten uuden auton ja automallin. Hän puhuu trendistä, mutta jutussa ei esitellä tarkempia tilastoja ilmiöstä.




          Autojen valmistus Kiinassa on halpaa, eikä uudempien akkujen vaihtoa pari vuotta vanhoihin menopeleihin pidetä kannattavana. Kiinalaisia sähköautoja ei ole välttämättä edes suunniteltu pitkäikäisiksi.

          Sähköautojen kertakäyttöisyyttä perustellaan silläkin, että auto voi päältä katsoen näyttää ihan hyvältä, mutta sähköauton sisällä tekniikka on vanhentunutta.

          Sähköautojen kulutus Kiinassa vertautuu pikemminkin kännyköiden kuin perinteiseen autojen kulutukseen. Saksassa kestokulutus arvossa


          Tämä hämmästyttää perinteisessä autoteollisuusmaassa Saksassa. Siellä kysellään nyt, kuinka ympäristö- tai ilmastoystävällistä kertakäyttöisyyteen perustuva kiinalainen sähköautoteollisuus on.

          Saksalaiset ajavat autoaan keskimäärin lähes 11 vuotta. Romutettaviksi autot päätyvät yli 18 vuoden käyttöajan jälkeen.

          Kiinassa pari vuotta vanhat sähköautot poistuvat kokonaan automarkkinoilta. Tosin Automobilwochen

          mukaan Kiinassa ei ole muutenkaan hääviä käytettyjen autojen järjestelmää.

          Kiinassa kuitenkin odotetaan nyt, että sähköautoromun ympärille kehittyisi uutta liiketoimintaa. Sitä odotellessa Kiina vie osan käytetyistä sähköautoistaan paitsi Eurooppaan myös Afrikan ja Etelä-Amerikan maihin.

          Varaosien saaminen niihin on kuitenkin hyvin epävarmaa ainakin saksalaisten medialähteiden kuten Focuksen

          mukaan."

          Multa nousi, en minäkään niitä ihan noin paskoiksi arvannut.

          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 4084
            • Raisio

            #890
            Toihan on uutinen, mutta missä kuvat miljoonista hylätyistä 2-3 vuotiasta ongelmajätteistä.

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2144
              • Riihimäki

              #891
              Vuosi sitten katselin Shanghaissa kun ne miljoonat mopot oli vaihtuneet sähköisiksi ja kaikki melko uuden näköisiä. Käytetään pari kolme vuotta ja haetaan uusi. Eikä siellä montaa vanhempaa autoakaan näkynyt. Kertakäyttökulttuuri leviää kaikkialle. Täytyy olla pirun ekologista

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11803
                • Kouvola

                #892
                Asiaa voisi pohtia maalaisjärjellä. Jos kiinalaisten keskipalkka on 1.300-1.500$/kk, niin ei siellä porukalla perse kestä mitään 50-100k sähköautoa pistää paaliin 2-3 vuoden välein ja hakea uutta tilalle. Ne romutettavat autot on Kiinan markkinoille suunnattuja todennäköisesti vielä päästötuettuja muutaman tonnin kauppakasseja joiden elinkaari todella on sähköpotkulautojen luokkaa. Temu-kulttuuri elää ja voi hyvin Kiinassa. Tuollakin tarinalla on silti hopeareunus sillä sähköautojen ja -mopojen myötä Kiinan isojen kaupunkien ilmanlaatu parantunut ja niin kutsuttu SMOG on vähentynyt merkittävästi. Perus klikkiotsikko, mutta Jargerilla on lapa silti pystyssä.

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 4670
                  • Finnland

                  #893
                  Ad hominemit ei ole lapa pystyssä, aihe kuin aihe käy, toisin kuin sähköautokiimailijoille.

                  Taitaa Kiinassa olla ihan sama ilmiö, ettei noita köyhä kansanosa laittele, kuten ei Suomessakaan uusia laitteita.
                  Voisin kuvitella että se on siellä hyväpalkkaisten alueella, jonne tuo osuu, kun asustellaan isoissa kaupungeissa.
                  Ihan varmaan on vara laittaa jos järjestelmä tuota jotenkin kompensoi. Kiinassa lienee totuttu siihen että tavaroiden käyttöikä tai korjaus ei kannata, kun uuden
                  tuotanto on jalostettu luokkaan "koko maailman tehdas", joka on mielestäni aika realistinen ajatelma.

                  "Industry: The IT and tech sectors offer the highest compensation, with annual averages often exceeding CNY 239,000 (USD 33,200). Lower-tier industries, such as hospitality and catering, average closer to CNY 60,000 (USD 8,300) annually"
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  Working...
                  X