Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten kannattaa tuoda auto Euroopasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #46
    OT:ksi meni mutta...

    Oletan että kyse ei ole muuttoautosta...

    a)
    Auton hankintahinnalla ei ole mitään vaikutusta veroon. Käytännössä tulli kuitenkin näkee hankintahinnan koska kauppakirja tulee esittää. Jos auto on "paska", merkitset ajoneuvon yksilöintilomakkeeseen kunnoksi "huono" ja tässä tapauksessa sinulla on esitettävä autosta ne puutteet jotka katsot vaikuttavan veroa alentavasti. Tässä tapauksessa tulli kai aina tarkastaa auton. Kolariautosta maksetaan tietenkin vähemmän veroa.
    Käytännössä kyllä pitäis aina varautua siihen että tulli auton tarkastaa. Ainakin minulta auto nimen omaan vaadittiin tulliin mukaan, vaikka eivät käyneet siitä sitten katsomassa edes runkonumeroa.


    c)
    Jos tuot auton EU-alueelta käytettäväksi Suomessa, ei hankintakustannukset vaikuta veroon mitenkään, niitä ei edes missään lapussa kysytä.

    Veron määräytyminen ei ole aina loogista, tutki lisää tullin sivuilta...

    Esim. 11/96 käyttöönotetun 523:n veroprosentti on 31, kun taas 12/96 käyttöönotetun 29, siis uudemmasta vähemmän veroa...

    Edit:
    Sellanen lisäys vielä tähän samaan skeidaan noista varusteista, että tulli kyllä näkee runkonumeron perusteella mitä palikkaa autossa on ollut tehtaalta lähtiessä kiinni.
    Last edited by Kentsu; 15-12-2005, 10:25.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Terhi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 536
      • Toijala

      #47
      Originally posted by Kentsu
      Edit:
      Sellanen lisäys vielä tähän samaan skeidaan noista varusteista, että tulli kyllä näkee runkonumeron perusteella mitä palikkaa autossa on ollut tehtaalta lähtiessä kiinni.
      Mutta eikös tässäkin tapauksessa voi sitten vaan sanoa että niitä vain ei ole. Jos ei ole. Ja kuten aiemmin sanoin, lisävarusteilla ei juurikaan ole merkitystä veron määräytymiseen jos on kyseessä vanhempi auto.

      On muuten onneksi tuokin muuttunut. Ex toi muuttoautona omansa englannista, ja lisävarusteiden takia lisälaskua tuli 70000 mummoa (tosin auton ikä tuolloin oli n.6v). Mutta tämä siis tapahtui jo ennen autoverouudistusta, viime vuosituhannen puolella.

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1493
        • Ilvola

        #48
        Tullitilastoista noukittua:

        1 BMW 315 2D 1983/06/28 69tkm VERO 141.89
        2 BMW 320 2D 1983/02/03 118tkm VERO 404.65

        3 BMW 635 CSI 1983/03/01 376tkm VERO 1003.20
        4 BMW 635 CSI 1983/05/05 198tkm VERO 2225.59

        5 BMW 325I 1988/02/26 169tkm VERO 828.58
        6 BMW 325I 1988/07/13 Xtkm VERO 1539.79

        7 BMW 525I 1988/09/06 266tkm VERO 787.84
        8 BMW 525I 1988/11/13 175tkm VERO 1695.15
        9 BMW 525I 1988/09/23 Xtkm VERO 2523.74

        Voisi päätellä että km kertomatta jättäminen tuplaa veron ja ostohinta vaikuttaa merkittävästi ja autoa ei pidä esittää vahattuna?
        - EN KYLLÄ OSAA NOITTEN PERUSTEELLA ARVATA VEROA...
        Last edited by tsbmw; 15-12-2005, 10:44.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #49
          Niin... LISÄvarusteilla kai ei ole enää yhtään mitään vaikutusta veroon, mutta auton suomessa käytetyllä mallinimikkeellä on. Esim. 528i ja 528iA -autojen verot määräytyy eri taulukon mukaan.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Mr. Z
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 943
            • Manse

            #50
            Originally posted by Terhi
            Mutta eikös tässäkin tapauksessa voi sitten vaan sanoa että niitä vain ei ole. Jos ei ole. Ja kuten aiemmin sanoin, lisävarusteilla ei juurikaan ole merkitystä veron määräytymiseen jos on kyseessä vanhempi auto.
            Viimeksi kun tullissa kävin, niin kysyin tullivirkailijalta varusteista ja hänen kantansa oli että tullin kannalta varusteiden määrällä ei ole mitään merkitystä auton arvoa määritettäessä (vaikka oikeasti sillä on).
            E38 740ia
            E39 530 dAT
            ex. E34 520i sedan
            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
            ex. E36 325i sedan
            ex. E36 328i touring
            ex. E36 318 iS qp
            ex. E36 325i qp -R.I.P-
            ex. E21 320i sedan
            ex. E30 318i sedan
            ex. E3 2500 sedan

            Comment

            • Mr. Z
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 943
              • Manse

              #51
              Originally posted by Kentsu
              Niin... LISÄvarusteilla kai ei ole enää yhtään mitään vaikutusta veroon, mutta auton suomessa käytetyllä mallinimikkeellä on. Esim. 528i ja 528iA -autojen verot määräytyy eri taulukon mukaan.
              Juurikin näin, eli taulukon mukaan verot määräytyy.
              Ja sitten jos tulli käyttää Grey-Henin "arpapalvelua" niin he saattavat ottaa esim. väärän mallin ao. kannasta ja käyttä sitä (kokemusta on).

              Kilmoetrimäärä vaikuttaa eniten veroon auton iän ohella.
              E38 740ia
              E39 530 dAT
              ex. E34 520i sedan
              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
              ex. E36 325i sedan
              ex. E36 328i touring
              ex. E36 318 iS qp
              ex. E36 325i qp -R.I.P-
              ex. E21 320i sedan
              ex. E30 318i sedan
              ex. E3 2500 sedan

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #52
                Originally posted by Mr. Z
                Juurikin näin, eli taulukon mukaan verot määräytyy.
                Ja sitten jos tulli käyttää Grey-Henin "arpapalvelua" niin he saattavat ottaa esim. väärän mallin ao. kannasta ja käyttä sitä (kokemusta on).

                Kilmoetrimäärä vaikuttaa eniten veroon auton iän ohella.

                Ja varsinkin kun GreyHen saa autojen 'myyntihinnat' autokauppiailta niin...
                Mutta, kannattaa varmistaa autonarvonmääritystä tehtäessä esim omilla printeillä vastaavista autoista nettiautosta/kepö:stä.
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4645
                  • Tuusula

                  #53
                  Originally posted by bemu2000
                  tuohon et kyllä usko itsekään... voin lyödä vetoa ettet aja sitä väliä tuohon aikaan! ja matka on sitäpaitsi n.1500km. paljon alle 20 tuntia tuo väli alkaa olla jo unelmaa.
                  et ole vissiin ajanut koskaan sieltä? pari kertaa olen itse ajanut. viime vuonna oltiin jätkien kans eka yö varsovassa ja toinen riikassa. yli 80km/h keskinopeutta et saa tuolle välille, kuin ihan hullun lailla ajamalla ja siellä on poliiseita niin paljon tutkaamassa että sakkoja napsuu monta sillä tyylillä. aamulla jos lähtee saksasta ajamaan ja ajaa vuoron perään läpi yön voi olla seuraavana päivänä tallinnassa. autopaketti tallinnasta 49e suomeen, mistä ton 20e repäsit? toki tuo kannattaa jos on autossa vähintään 3 henkeä, että 2 voi valvoa ja muut nukkua. silti se on niin rankka reissu tolla systeemillä, että hullu on kuka haluaa sillä säästää pari kymppiä.

                  No katos perketi, tullu kirjotusvirhe eli 25h piti laittaa eikä 15 Editoinpas sen tonne alkuperäseen..

                  Mutta, asiaan;
                  Toissa kesänä ajeltiin kahdestaan faijan kanssa. 30km saksan-puolan rajalta puolan puolella oltiin yötä ja lähdettiin aamulla kahdeksan maissa ajelemaan. Seuraavana aamuna oltiin kuuden ja seitsemän välillä aamulla tallinnassa ja 20€ maksoi tosiaan 2 ukkoa + auto lautalla helsinkiin (viking line). Tuo otettiin enemmänkin kokemuksena kuin parin kympin säästönä.

                  Nyt kun viime pääsiäisenä oltiin hakemassa autoja saksasta eikä takaisintuloaikataulua oltu lyöty lukkoon niin eipä ollut tilaa autoille superfastin lautoilla..

                  Yritän nyt siis tuoda esille sitä että ei tuota via balticaa kannata pois sulkea, se on uutta tietä lähes koko matka (oli paljon tietöitä kun olimme ~1,5v sitten liikkeellä, oliskohan jo valmiina?) ja halpaa bensaa sekä alkoholia
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • olaus
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 687
                    • jyväskylä

                    #54
                    Via baltica on hyvä

                    Tietyöt jatkuu Via Balticalla vielä, viimeksi ajoin riikasta tallinnaan n. viikko sitten ja oli tietöitä edelleen. Edistystä on kuitenkin tietyörintamalla kun vertaa esim. reilun vuoden takaiseen aikaan.

                    Ihan OK opastemerkit siellä on kuitenkin kiertoteillä, ei pitäisi eksyä kun ajelee tajuissaan

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1493
                      • Ilvola

                      #55
                      No antakaas vielä ohjeet:

                      1) Kun olet maksanut auton netin kautta niin mihin viranomaiseen Saksassa kantsuu olla yhteydessä ja mitä sieltä tilaa ja maksaa VISA:lla?
                      Kait se on helpompi netillä Suomesta hoitaen kun jonottamalla jossain Baaselissa?

                      2) Tartteeks Suomen päätä valmistella?

                      3) RyanAir 30€ to Frankfurth - ja mistäs löytää nettisivut bussimatkoille ja aikatauluille eripuolille Saksaa?

                      4) Ajokortti kait käy niine hyvineen vai olisko jotain ennakoitavaa?

                      5) Visa kait kelpaa aina - kelpaako Gestapollekin?

                      6) Jos vaan menee ja ajaa Suomeen eikä tilaa tai sovi ajoluvista mitään, niin kuinka suuri todennäköisyys on että Gestapo iskee ja matka tyssää - pääseekö tullista läpi Via Balticalle ilman ajolupia?
                      Euroopan byrokratia on rahastamista. Tuurilla ne suuretkin laivat seilaa!
                      Last edited by tsbmw; 15-12-2005, 23:23.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #56
                        Originally posted by tsbmw
                        No antakaas vielä ohjeet:

                        1) Kun olet maksanut auton netin kautta niin mihin viranomaiseen Saksassa kantsuu olla yhteydessä ja mitä sieltä tilaa ja maksaa VISA:lla?
                        Kait se on helpompi netillä Suomesta hoitaen kun jonottamalla jossain Baaselissa?

                        2) Tartteeks Suomen päätä valmistella?

                        3) RyanAir 30€ to Frankfurth - ja mistäs löytää nettisivut bussimatkoille ja aikatauluille eripuolille Saksaa?

                        4) Ajokortti kait käy niine hyvineen vai olisko jotain ennakoitavaa?

                        5) Visa kait kelpaa aina - kelpaako Gestapollekin?

                        6) Jos vaan menee ja ajaa Suomeen eikä tilaa tai sovi ajoluvista mitään, niin kuinka suuri todennäköisyys on että Gestapo iskee ja matka tyssää - pääseekö tullista läpi Via Balticalle ilman ajolupia?
                        Euroopan byrokratia on rahastamista. Tuurilla ne suuretkin laivat seilaa!
                        mihin paikkaan ajattelit maksaa etukäteen netin kautta?? tuota kannattaa vähän miettiä. myyjä liike kyllä järjestää sulle siirtokilvet tunnissa tai parissa.

                        hahnista et pääse bussilla juuri mihinkään, se on keskellä metsää! ensin frankfurtiin ja sieltä sitten muualle. järkevintä on vuokrata se auto navilla.

                        mitään ajolupia et tarvi edes via baltikalle kun ne on eu maita. keltaiset kilvet riittää jos tulet laivalla saksasta ja punaiset kilvet jos maita pitkin.

                        viabaltikaa ei kannata edes miettiä jos yksin lähdet. kahdestaan jo voi mennä jos välttämättä haluaa nähdä sen reitin ja on aikaa. tosin talvikelissä en sitäkään suosittele.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1493
                          • Ilvola

                          #57
                          Ebaylla meinasin, ostaa sieltä saksalaisetkin ja kaikkee muuta kamaa on tullu hankittua...

                          No siis kait ny lentokentältä linja-autoja kulkee ja mitään vuokra-autoja en maksa!

                          Ne keltaset kilvet maksaa - jos en hommaa ja ajan vaan (Suomessa oon ajannu ilman kilpiäkin ja tuurilla...)

                          Joo siis Via Baltica menee majatalojen ohi joten sitä ajattelin.
                          Last edited by tsbmw; 16-12-2005, 09:21.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Cunttory
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1772
                            • Kuopio

                            #58
                            Autolla on paras mennä,kannattaa varata etukäteen(oli halvimmat menny melkein kaikista pisteistä). Vuokraamot on lentokentän terminaalissa,olikohan niitä 4 eri firmaa. Ryan air antaa ilmeisesti alennusta,jos varaat auton etukäteen.

                            Auton voit palauttaa mihin tahansa vuokraamon pisteeseen saksassa,kunhan sovit siitä etukäteen.Melkein fiksuinta jäähä lautsenhausenin metropoliin yöksi ja lähtee seuraavana aamuna liikenteeseen. ....halvin vuokra auto maksaa ~35€/vrk
                            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1493
                              • Ilvola

                              #59
                              Ootte kyl mukavuudenhaluasia kun nukutte jossain hostelleissa! Pari vuorokautta vetää putkeen nukkumatta ja sitten autossa voi vetää ain tirsat kun ei kädet pysy ratissa.

                              Jos matkakulut lasketaan ALV:hen ja verojuttuihin niin miksi maksaa?
                              Last edited by tsbmw; 16-12-2005, 09:21.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              • Cunttory
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1772
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by tsbmw
                                Ootte kyl mukavuudenhaluasia kun nukutte jossain hostelleissa! Pari vuorokautta vetää putkeen nukkumatta ja sitten autossa voi vetää ain tirsat kun ei kädet pysy ratissa.

                                Jos matkakulut lasketaan ALV:hen ja verojuttuihin niin miksi maksaa?
                                No paremmin se aika menee nukkuessa kuin odotellessa yöllä.Jos menet ryan airilla olet perillä ~20.30 paikallista aikaa.
                                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎