Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TW-
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 36
    • Espoo

    Originally posted by theelekrep View Post
    Saattaa muuten vähän esim. Toyotan myynti tippua kun BMW 116i ja Toyota Auris 1.6L maksaa saman verran Tai on se 116 1000 euroa kalliimpi, mutta tarviiko enää tämän jälkeen kenenkään miettiä kumman ostaa?
    Tämän jälkeen tavis "perheenisä" ostaa todennäköisesti jatkossakin sen Toitsun. Esim. 5 ovinen Auris 1.4 diesel on edelleen 3500 euroa edullisempi kuin "vastaava" 116i. Sitten, kun huomioidaan BMW:n lisävarustepolitiikka (kun ykkösissä joutuu ottamaan kaikki listalta lähes kääntyvistä etupyöristä alkaen) niin tuskimpa se enemmistö ostaa edelleenkään 1-sarjalaista koko perheen autoksi.

    Perheautona nämä ovat kuitenkin eri luokkaa. Kummassakaan ei ole juurikaan tehoja. 116i:ssä on tosin suurempi huipputeho, mutta vääntöä normaaliajoon puuttuu. Toitsussa on sentään tiloja matkustajille sekä matkatavaroille ja tämä on tärkeä seikka "normaalille" auton ostajalle. Itselleni ei tulisi mieleenkään ostaa 1-sarjalaista jos löytyisi perhettä. Nyt, kun perhettä ei ole niin olen vain tyytyväinen ja siirrän ensi maanantaille sovitun 120d:n toimituksen ensi vuoden puolelle.

    Comment

    • narzn
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 279
      • Helsinki

      Pakko kysyä asian sivusta.

      Mitenkäs toimii Wankel koneiden päästömittaukset?
      Päästömittauksethan ovat kaiketi vain ottomoottoreille ja wankel ei kuulu tähän kategoriaan. (jos asia meni nyt näin) Aikaisemmin wankelit ovat saaneet päästää mitä tahansa sisuksistaan, sillä päästöjä ei niistä mitata.

      Miten tulevaisuudessa, eivät ne ainakaan mistään päästöistä tulevaisuudessa tule läpi pääsemään. Pääsevätkö esim rx-7 sitten, kuin koira veräjästä?

      Entä moottoripyörät?

      Comment

      • jva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1419

        Originally posted by mazazx View Post
        Veikkaanpa, että tuo 2001 on juuri EY-tyyppihyväksynnän raja. vrt OBD-mittaus. Eli sitä aikaisemmat CO2 voi olla mitattu eri tavalla. Mä luulen, että EU:lla on vähintään 1000 sivuinen opus tuosta C02:n mittaamisesta, joten ei taida onnistua katsastusasemalla. VTT auttaa ja veloittaa min. 1200 euroa
        Totta kyllä, mutta hankaluudet eivät vielä lopu tähänkään, koska on olemassa useita automalleja joita on valmistettu 2000-luvun molemmin puolin, ilman että niissä on tekniikkaa vaihdettu/kehitetty. Esimerkkinä vaikkapa MB SLK230K jota tehtiin 1996-2003 ilman teknisiä muutoksia.(moottoriin/tekniikkaan)
        Sitä en osaa arvioida paljonko on verossa eroa esim vm 2000 ja 2001 230K:ssa ja kumman hyväksi, mutta nurinkurinen tilanne jokatapauksessa kun kahta täysin samanlaista autoa verotetaan erilailla.

        No, pieniä ja sinänsä merkityksettömiä yksityiskohtiahan nuo ovat, mutta toisaalta aika kovastihan näissä autojen verotusasioissa on taitettu peistä mitä erilaisimmissa yhteyksissä oikeusistuimia myöten näistä pienistäkin yksityiskohdista.

        Jos mikä on varmaa niin se taitaa olla se ettei kiistely tuontiautojen veronmääräytymisestä tämän uudistuksen seurauksena vähene.

        Comment

        • jouskari318is
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 215
          • Tampere

          320da

          Kokeilin laskea tuollaisen 320da:n hintaa tuotuna Saksasta uudella autoverotusmallilla:

          Nettiauto.com
          BMW 320 DA touring
          Ajettu 189tkm
          HP. 18000 e
          VM 2001 (ei facelift)

          Mobile.de
          BMW 320 DA touring
          Ajettu 171 tkm
          HP. 9000 e
          VM 2001 (ei facelift)

          Co2 päästö 156 g/km

          vero-%: 156/10+4=19,6%

          Tullin "alennukset" arvotusta hinnasta:

          18000*0,05+750e = 1650e
          -> verotusarvo 16350 e.

          autovero (0,196*16350e) = 3204,6 e
          +alv 3909,6 e

          Yht. 3909 euroa.

          Jos tuontikulut vaikka 1500, niin auto maksaisi tällöin tuotuna ~14500 euroa.
          Eli 3500 euron ero tuohon Suomen _pyyntiin_. Onkohan tuo oikein laskettu?

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            Originally posted by mazazx View Post
            Veikkaanpa, että tuo 2001 on juuri EY-tyyppihyväksynnän raja. vrt OBD-mittaus. Eli sitä aikaisemmat CO2 voi olla mitattu eri tavalla.
            Tästä edelleen kuulisin mieluusti faktaa! Erityisesti kiinnostaa missä kohtaa (korimalli, vuosimalli) menee BMW:llä raja, vai onko se nyt jokin yleisesti hyväksytty vuosimalli jokaiselle automerkille?
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by Dualfun View Post
              Tästä edelleen kuulisin mieluusti faktaa! Erityisesti kiinnostaa missä kohtaa (korimalli, vuosimalli) menee BMW:llä raja, vai onko se nyt jokin yleisesti hyväksytty vuosimalli jokaiselle automerkille?
              "Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai ulkomainen rekisteröintitodistus." <- eikös tuo nyt ole aika yksiselitteistä?
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • madeiraschwarz
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 164
                • kpää

                Vanhemman Käyttö Verosta?

                Niin mitenkäs nyt menee niitten vanhojen autojen mukailtu päästöverotus..
                eli tapauksessa jossa ei ole annettuja päästömääriä..

                esim e39 farm 528ia -98

                eli massan mukaan se menee eikö.. koska sitä rupeen maksaan ja kuinka paljon.. onkohan jotaki taulukkoo olemassa..

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  Originally posted by HC91 View Post
                  "Hyväksyttävä selvitys on esimerkiksi ajoneuvon valmistajan edustajan antama todistus tai ulkomainen rekisteröintitodistus." <- eikös tuo nyt ole aika yksiselitteistä?


                  Onko BMW:n osalta listausta olemassa?
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Happo
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 922
                    • Kauhajoki

                    Originally posted by jva View Post
                    Ja tähän kun lisää vielä sen että on olemassa iso liuta esim juuri Saksalaisia autoja joista on saatavissa CO2-arvot jo 90-luvun lopppuolelta asti, niin on aavistuksen yksioikoista vetää tiukka raja vuoteen 2001 sen suhteen miten vero määrätään.
                    Äkkipäätään voisi ajatella että ne autot joista on CO2-arvo saatavissa, verotettaisiin sen mukaan, oli vuosimalli mikä tahansa ja ne joista sitä ei ole saatavissa sitten vaikka painon, kulutuksen ym ym mukaan.
                    Ja liekö se nyt olisi niin iso homma vaikkapa konkreettisesti mitata auton CO2-päästöt siinä yhteydessä kun sitä esim tuontiautona Suomen kilpiin laitetaan?!
                    Näin ainakin säästyisi spekulointi siitä oliko vero määrätty oikein vai ei.


                    Tuolla kolmannen sivun lopusta alkaa teksti päästöjen selvittämisestä. Antaakohan tuo nyt mahdollisuuden perustaa verotus päästöihin myös alle 2001 vuosimallin autoihin?
                    Ford S-Max 2.0
                    Kilpuri VW Golf III VR6
                    ex:

                    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                    Comment

                    • mazazx
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 31
                      • Turku

                      Originally posted by jva View Post
                      Totta kyllä, mutta hankaluudet eivät vielä lopu tähänkään, koska on olemassa useita automalleja joita on valmistettu 2000-luvun molemmin puolin, ilman että niissä on tekniikkaa vaihdettu/kehitetty. Esimerkkinä vaikkapa MB SLK230K jota tehtiin 1996-2003 ilman teknisiä muutoksia.(moottoriin/tekniikkaan)
                      Sitä en osaa arvioida paljonko on verossa eroa esim vm 2000 ja 2001 230K:ssa ja kumman hyväksi, mutta nurinkurinen tilanne jokatapauksessa kun kahta täysin samanlaista autoa verotetaan erilailla.
                      Näin on. Mahtaakohan jäädä noin prossataulukot vielä varoiksi kuitenkin voimaan. Eli jos sieltä löytyy pienempi, niin sais käyttää sitä. Noihin pikkuprossuihin on monen auton tuonnin järkevyys perustunut esim. 7-sarja. Tästähän meillä on EY-tuomioistuimen päätös.

                      Moni auto oli ihan sama vuonna 2000 ja 2001, mutta toisella on vain virallinen EY-tyyppihyväksyntä (koskee esim. melua, turvallisuutta ja tietenkin päästöjä). Keinotekoinen tuo raja tietty on jälkeenpäin tulkittuna. Mutta eipä joudu vm 2000 esim. OBD mittauksiin.

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        Originally posted by Happo View Post
                        http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...t/025_2007.pdf

                        Tuolla kolmannen sivun lopusta alkaa teksti päästöjen selvittämisestä. Antaakohan tuo nyt mahdollisuuden perustaa verotus päästöihin myös alle 2001 vuosimallin autoihin?
                        Eikös se nyt riipu siitä, että löytyyko valmistajalta virallista mittaustietoa noista vanhemmista? Eli jos bemarilta saa lapun, jossa on auton päästöt niin eikös sen verotuksen saa silloin tehdä sen mukaan, vaikka kyseessä olisi <-2001 auto.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • BMW
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 3822
                          • California

                          Millä tavalla tuo verouudistus vaikuttaa -94 540i vuotuiseen ajoneuvon käyttöveroon vai vaikuttaako mitenkään?

                          Mä en jaksa uskoa että autoteollisuutta ja autoharrastusta jaksetaan tappaa nykymalliin. Jotian naurettavaa hypetystä autojen päästöistä kun ne perkeleen lehmät pieree pahemmat päästöt pihalle puhumattakaan teollisuudesta.

                          Oon sitä mieltä että bensavero 20%, ajoneuvovero samalle tasolle kuin Saksassa ja valtion rahoituksella moottoriratoja eri puolille Suomea johon pääsee ajelemaan.

                          Törkeetä että autoilua kuristetaan koko ajan vaikka se on maailman paras ja jaloin harrastu. Musiikkitalo projekti roskiin ja 5 uutta moottorirataa Suomeen. Lisäks peruskouluun jo vapaaehtoisiksi kursseiksi autotekniikkaa. Verotuksen tulisi suosia hienoja ja tehokkaita autoja rikastuttamaan autokulttuuriamme.

                          Jotain pitäisi tehdä että tää kulttuuri muuttuis ja nää viherhiplaajat lopettais autoilun vainoamisen mikä ei ole vastuussa maailman päästöongelmista.
                          P
                          R
                          N
                          D

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 998
                            • 29100/310053

                            Originally posted by NokiLeka View Post
                            Eikös se nyt riipu siitä, että löytyyko valmistajalta virallista mittaustietoa noista vanhemmista? Eli jos bemarilta saa lapun, jossa on auton päästöt niin eikös sen verotuksen saa silloin tehdä sen mukaan, vaikka kyseessä olisi <-2001 auto.
                            Veikkaan ettei tule edullisemmaksi kuin kokonaismassaan pohjautuen.

                            Tuo massaperustainen ajoneuvovero kiinnostaisi myös, jos sen range on vajaasta satkusta lähellä 500€ ja yleisimmän 1501-1600kg luokan kohdalla n. 110€ -> se ei voi olla lineaarinen kun puhutaan henkilöautoista, muutoinhan maksimiveroon vaadittaisiin yli kuuden tonnin kokonaismassa?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              Originally posted by HC91 View Post
                              Veikkaan ettei tule edullisemmaksi kuin kokonaismassaan pohjautuen.
                              Riippuu varmasti autosta, mutta näin äkkiä laskien väittäisin että tuossa omassa kotterossa tulisi halvemmaksi maksaa ajoneuvoveroa päästöjen kuin painon perusteella.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                Originally posted by NokiLeka View Post
                                Riippuu varmasti autosta, mutta näin äkkiä laskien väittäisin että tuossa omassa kotterossa tulisi halvemmaksi maksaa ajoneuvoveroa päästöjen kuin painon perusteella.
                                No sulla onkin niin uus auto Kipupiste vois mennä esim E39:ssä jossain 525tds vs. 530d ja M52 vs. M52TU/M54 välillä.
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎