Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    Originally posted by Stone View Post
    Sisältääkö tuo saksan hinta myös saksan alvin? Ilmeisesti kyllä..
    Ei sisällä, eli veroton hinta ilman Saksan 19% alvia.

    Originally posted by 10+ View Post
    Joo mutta se vero isompi jos auto ei ole ollut käytössä yli 6kk saksassa
    Paljonko?
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      Originally posted by Stone View Post
      Sisältääkö tuo saksan hinta myös saksan alvin? Ilmeisesti kyllä..
      Ei sisällä saksan Alv:tä, mutta NokiLekan laskelmassa olevan "Suomi" BMW:n hinnassa ei ole vielä huomioitu autoveron laskun vaikutusta. Iltasanomien laskujen mukaan uuden 330D:n hinta pitäisi olla 52 042 euroa.

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        Originally posted by NokiLeka View Post
        Otetaanpas nyt ihan oikeilla hinnoilla, eli hinnat Saksan ja Suomen BMW:n hinnastoista ja Saksan hinta on veroton. Autona e90 330d sedan.

        Hinta Saksassa: 33 319,33€
        Hinta Suomessa: 57 500€

        Uuden auton ALV hankintahinnasta: 33 319,33 x 0,1803 = 6007,48€
        Autovero (20%) + ALV myyntihinnasta: 57 500 x 0,2 x 1,22 = 14 030€

        Yhteensä: 33 319,33€ + 6007,48€ + 14 030€ = 53 356,81€
        Uuden auton ALV tulee verottoman hinnan päälle, eli 33 319,33 (ALV 0% hinta saksassa) * 22% = 7330,25 eur, joten saadaan yhteensä 54 679,58 eur

        Tai jos otetaan tuo arvon lasku huomioon, saadaan yhteissummaksi suomihinnalla 52 042 eur verot 12 698,25 -> yhtensä 53347,83

        Edit: minkä takia muka alle 6 kk rekisteröidyssä suurempi autovero? Ainut ero kaiketi on tuon 6 kk rajan suhteen kumpaan maahan ALV maksetaan, ja suomessa ALV 3% korkeampi, joten AUTOVEROTTOMASTA summasta maksettavan ALVn suhteen hieman kalliimpaa kuin yli 6 kk
        Last edited by nut; 06-11-2007, 12:34.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          Originally posted by nut View Post
          Uuden auton ALV tulee verottoman hinnan päälle, eli 33 319,33 (ALV 0% hinta saksassa) * 22% = 7330,25 eur, joten saadaan yhteensä 54 679,58 eur

          Tai jos otetaan tuo arvon lasku huomioon, saadaan yhteissummaksi suomihinnalla 52 042 eur verot 12 698,25 -> yhtensä 53347,83

          Edit: minkä takia muka alle 6 kk rekisteröidyssä suurempi autovero? Ainut ero kaiketi on tuon 6 kk rajan suhteen kumpaan maahan ALV maksetaan, ja suomessa ALV 3% korkeampi, joten AUTOVEROTTOMASTA summasta maksettavan ALVn suhteen hieman kalliimpaa kuin yli 6 kk
          Laskupää taas aika jäässä... Mutta tosiaan omatuonti tulisi kalliimmaksi kuin maahantuojalta ostaminen ja edelleen, sehän ei saisi olla näin.
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • 10+
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2084
            • Nivala

            Originally posted by NokiLeka View Post
            Laskupää taas aika jäässä... Mutta tosiaan omatuonti tulisi kalliimmaksi kuin maahantuojalta ostaminen ja edelleen, sehän ei saisi olla näin.
            Ei saisi mutta niin se on. Autotehtaat joutuu myymään meille halvemmalla autot että niitä joku täällä ostaa. Tiedän esimerkin että uusia autoja on ulkomaalaiset yrittäneet ostaa täältä suomen merkkiliikkeistä verottomana mutta ei niitä voi myydä ulkomaille.
            E39 M5 -00

            Ex E60 530Da M-Sport -04
            Ex E39 M5 -00
            Ex E39 M5 -00 Individual
            Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
            Ex E36 3.0 M3 -93
            Ex E36 2.5 Cabrio -94
            Ex E36 3.2 M3 -97
            Ex E36 2.5 Coupe -93

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              Originally posted by 10+ View Post
              Ei saisi mutta niin se on. Autotehtaat joutuu myymään meille halvemmalla autot että niitä joku täällä ostaa. Tiedän esimerkin että uusia autoja on ulkomaalaiset yrittäneet ostaa täältä suomen merkkiliikkeistä verottomana mutta ei niitä voi myydä ulkomaille.
              Kyllähän Suomalaiset ostaa täältä autoja Tax freenä ja vie muihin maihin, joten herää kysymys: miten ulkomaalainen ostaja eroaa Suomalaisesta kun kyseessä on veroton auto? Eli miksei saisi myydä ulkomaalaiselle, kun kuitenkin Suomalainen voi ostaa sen Saksasta verottomana ja verottaa Suomeen?
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • teme560
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 917
                • Oulu

                Originally posted by NokiLeka View Post
                Kyllähän Suomalaiset ostaa täältä autoja Tax freenä ja vie muihin maihin, joten herää kysymys: miten ulkomaalainen ostaja eroaa Suomalaisesta kun kyseessä on veroton auto? Eli miksei saisi myydä ulkomaalaiselle, kun kuitenkin Suomalainen voi ostaa sen Saksasta verottomana ja verottaa Suomeen?
                Tähän olisi mukava saada vastaus, koska esim. rauhanturvaus tehtäviin menevät suomalaiset tekevät usein niin, että ostavat auton suomesta verottomana ja vievät auton ulkomaille seisomaan siksi ajaksi että voivat sen sitten myöhemmin rekisteröidä sen suomeen muuttoautona. Olisi mukava nähdä mustaa valkoisella ettei ulkomaalaiselle saisi myydä suomesta verotonta autoa? Tässähän varmaan voisi joku fiksu vedota jo rasismiin autoverotuksessa, jos ulkomaalaiselle ei täältä autoa myytäisi
                Mitä sitä paskalla kun ei oo peltoakaan...

                E83 2.0d

                Comment

                • ColdFusion
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 410
                  • Tampere

                  Lueskelin tuolta tullin sivuilta että ennen 2.11 vireille pantu veroilmoitus on nyt mahdollista peruuttaa maksutta mikäli veroja ei ole vielä maksettu. Itse hain noin kuukausi sitten ruotsista 10/98 rekisteröidyn e46 328i sedanin eikä veropäätöstä ole vielä tullut. Yksilöllinen veroprosentti tuolle autolle on vanhan järjestelmän mukaan 35% ja uudella massaan perustuvalla taulukolla 24,5%

                  Onko siis nyt vielä ihan mahdollista saada se tuon uuden järjestelmän verotuksen piiriin ja miten käytännössä tulisi toimia? pitäisikö samantien mennä tulliin hoitamaan asia vai onko mahdollista odottaa niin kauan kunnes veropäätös tulee ettei ajoaika päättyisi heti?
                  E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by teme560 View Post
                    Tähän olisi mukava saada vastaus, koska esim. rauhanturvaus tehtäviin menevät suomalaiset tekevät usein niin, että ostavat auton suomesta verottomana ja vievät auton ulkomaille seisomaan siksi ajaksi että voivat sen sitten myöhemmin rekisteröidä sen suomeen muuttoautona. Olisi mukava nähdä mustaa valkoisella ettei ulkomaalaiselle saisi myydä suomesta verotonta autoa? Tässähän varmaan voisi joku fiksu vedota jo rasismiin autoverotuksessa, jos ulkomaalaiselle ei täältä autoa myytäisi
                    Tax-free faitteri-auto on "periaatteessa" tax-free, MUTTA se sisältää automyyjän katteen ja tuontikustannukset Suomeen.

                    En voi ymmärtää, etteikö suomalainen maahantuoja voisi myydä autoja eteenpäin verottomana. Autohan on autokauppiaan omaisuutta ja säilytetään vapaasatamassa. Aivan samoin kuin Tanskassakin, mistä hintatietoiset saksalaiset hakevat autonsa. Ja maksavat tanskalaisen verottoman hinnan päälle saksalaisen arvonlisäveron. Ja se on siinä.

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by ColdFusion View Post
                      pitäisikö samantien mennä tulliin hoitamaan asia vai onko mahdollista odottaa niin kauan kunnes veropäätös tulee ettei ajoaika päättyisi heti?
                      Niin pitkään kun maksulappua ei ole vielä tullut ja maksettu pitäisi voida ajella rauhassa. Jos päätös tehdään Marvossa niin on hyvin todennäköistä ettei se ehdi edes tulemaan ennen vuodenvaihdetta. Ellei sitten niin montaa verotusta vedetä kesken pois, että saavat purettua ruuhkaa oikein kunnolla.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        Mitenkähän uusien autojen hinnoittelun käy? Jotta suomessa myytäisiin edelleen isoja bensamalleja, niin yksi mahdollisuus olisii diesel mallien myynnillä tukea bensamalleja:
                        esim. diesel mallin veroalennus 7000e (318d) ja jokaisesta tällaisesta autosta 200-1000e siirtyy bensamallin hyväksi (325i, 525i: +1049e, +2230e). Jos vaikka dieseliä myydään 5x bensaan nähden niin tällainen voisi hyvinkin toimia. Esimerkit on sikäli huonoja, että lähes kaikkien bemareiden hinnat laskevat, mutta muilla merkeillä tällainen saattaisi olla tarpeen. Sen ymmärrän ettei ole mitään tarvetta tukea x5, m-mallien tai 550i, 650i mallien myyntiä.

                        Ihan suoraan veronalennukset eivät voi siirtyä hintoihin, tai silloin loppuisi monen auton myynti. Varusteissa todennäköisesti tehdään niin, että viimeiseen asti pyritään olla muuttamatta, ja sitten kun kilpailijat tekevät aloitteen niin varusteiden hintaa lasketaan jollain keskimääräisellä prosentilla.

                        Comment

                        • Antza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2143
                          • Espoo

                          Pelkästään jo autotehtailla on niin suuri lehmä tukevasti ojassa kohti vielä vähäpäästöisempiä malleja, puhumattakaan poliittisesta ilmastopaineesta yleisesti, että on vaikea kuvitella tilannetta, missä pienipäästöisten kustannuksella yritettäisiin jollain tavoin pönkittää suurempipäästöisten myyntiä. Autovalmistaja, joka keskittyy isomoottoristen suuripäästöisten autojen massatuotantoon, on konkkaan tuomittu. Tämän vuoksihan mm. BMW on ilmoittanut saattavansa myydä ydinosaamiseensa kuuluvan moottorituotannon ja keskittyvänsä kokonaan uuden vähäpäästöisen moottorisukupolven kehitykseen. Toisaalta jo nyt BMW on onnistunut karsimaan päästöjä sellaisella vauhdilla, että suorituskykyä on jopa voitu nostaa
                          Last edited by Antza; 06-11-2007, 19:08.
                          Current rides:
                          F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                          Previous rides:
                          E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                          Comment

                          • Metsämies
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 87

                            Eli siis jos haen saksasta suuripäästöisen (esim e39 M5) auton, niin autovero suomeen nousee huimasti? Mitenköhän käy suomessa yksityisille, jotka myyvät suuripäästöisiä autoja.. Nostavat varmasti hintoja. Jotenkin tuntuu, että noissa vero systeemeissä on vähän liikaa kiemuroita.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              Originally posted by Metsämies View Post
                              Eli siis jos haen saksasta suuripäästöisen (esim e39 M5) auton, niin autovero suomeen nousee huimasti?
                              Ainakin näillä näkymin 2001 vuosimallin ja uudempien E39 M5 autovero tulee nousemaan ensi vuoden alussa. Mutta noiden 1998-2000 vuosimallina käyttöönotettujen vero ei välttämättä muutu olennaisesti, jos nämä autot verotetaan kokonaismassaan perustuen. Minulle ei ole vielä täysin selvinnyt, onko noista alle 2001 vuosimallisista BMW:stä olemassa kelvollisia CO2 arvoja tiedossa. Jos ei ole, niin silloin nuo ensimmäiset E39 M5:t selviää pienemmillä veroprosenteilla.

                              Tietysti sinulla on vielä mahdollista hankkia tuontiauto jo tämän vuoden puolella ja verottaa auto ennen uusien sääntöjen voimaantuloa. Tämä pitäisi olla mahdollista tämän vuoden loppuun saakka. Eli autoveroilmoitus tulisi jättää ennen uusien sääntöjen voimaantuloa.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Täältä tiivistetysti muutoksista:


                                Poimintoja:
                                Dieselautojen osuuden ennustetaan nousevan yli 50 %:iin uusien autojen myynnistä. Suurten autojen ja maasturien myynti bensakäyttöisinä loppuu käytännössä kokonaan. Dieselmalli on hinnaltaan halvempi. Ehkä suurin häviäjä on bensakäyttöinen automaattivaihteinen Volvo. 2.5T moottorin yhteydestä Volvo onkin ainakin toistaiseksi pudottanut automaattivaihteiston pois. Manuaalinakin vastaavan suorituskyvyn tarjoava D5 on nyt halvempi kuin 2.5T. XC90-maasturi on hinnoiteltu ensi vuodelle vain dieselinä.

                                Automaattivaihteisten autojen osuus tulee nousevan lisähinnan takia alenemaan. Tämä toisaalta parantaa niiden merkkien asemaa, joilla automaattivaihteisto ei nosta kulutusta/päästöjä. Esimerkkinä BMW, Audin Multitronic-mallit ja VW:n DSG-mallit. Ensimmäisenä uuden hinnastonsa julkistaneet Volvo ja Peugeot kuitenkin pitävät automaattivaihteiston lisähinnan pienempänä kuin verotus edellyttäisi.

                                Suomen markkinoilta on puuttunut dieselmalleja, joita nyt varmasti tuodaan markkinoille. Esimerkiksi Ford Fiesta ja Fusion, Honda Civic ja FR-V eivät ole olleet lainkaan saatavana dieselinä. Esim. Fordin ja Renaultin dieselversioista on kuhunkin mallisarjaan tarjottu vain osa valikoimasta. Eräs uutuus markkinoillamme on Peugeot 207 CC 1.6 HDi.

                                Dieselien yleistyminen parantaa saksalais- ja ranskalaismerkkien asemia markkinoilla. Niillä on tarjolla laaja valikoima ajanmukaisia dieselversioita. Suurin voittaja on taloudellisiin moottoreihin viime aikoina panostanut BMW. 40 malliversiosta, joiden hintaa veromuutos alentaa eniten 37 on BMW:n eri malleja ja 3 Toyota Priuksen eri varusteversioita.

                                Verouudistuksessa ei kannusteta dieselien hiukkassuodattimien yleistymistä. Niinpä Suomeen tuotaneen edelleenkin valtaosa dieseleistä ilman suodatinta. Asia olisi pitänyt hoitaa kuntoon samassa uudistuksessa muiden maiden tapaan.

                                Osa uusien autojen veroalennuksen hyödystä tulee todennäköisesti menemään tehtaiden hyväksi. Uusien autojen tehdashinnat ovat Suomessa olleet useimmilla merkeillä etenkin bensa-autoissa muiden maiden tasoa alempia. Suomen kansantalous häviää, kun verotulot alenevat, mutta autojen hinnat eivät alene yhtä paljon. Myös lisävarusteiden hinnoittelua kannattaa tarkkailla: tehdasasenteisten varusteiden hintojen tulisi laskea tuntuvasti autoveron alentuessa. Volvo on pitänyt lisävarustehintansa ennallaan. Peugeot on alentanut ainoastaan metallivärin lisähintaa. Renaultilla sen sijaan kaikki lisävarustehinnat ovat alentuneet.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎