Merak, Bora vai Shamal - ?
Niin.
Maserati Merak on todellakin aito keskimoottorinen UrheiluAuto, jota on melko turha koettaa käsittää tai varsinkaan dissata pelkän paperitiedon perusteella.
Oli tuossa puhetta paksuista renkaista. Kaikkihan on suhteellista. Onko koskaan tullut mieleen, että todelliset kevytmetallivanteet, magnesiumista valetut Campagnolot yms. on melkeinpä ainoat, jotka myös ovat oikeasti kevyet.
Normaalistihan jousittamaton massa kasvaa lähes kaikissa urheiluautoja koskevissa tapauksissa verrattuna originaaliin kun vedetään alle parikymppiset valssit ja matalat kumit. :think
Mitä taas tulee johonkin absoluuttisiin huipputehoarvoihin, myöskään ne ei kerro auton todellisesta suorituskyvystä. Jos vaikkapa verrataan Merakia mihin hyvänsä takavetoiseen etumoottoriseen autoon, on se ollut aikanaan todellinen raketti mutkatiellä. Ja se on hämmästyttävän hyvä edelleen.
Lisäksi Merak on varsinainen päiden kääntäjä sekä ulkonäön, että ääniensä puolesta.
Itse diggaan Citroeniakin, mutta lähinnä ainoa sukuyhteys on se, että Sitikan SM:ssä oli Maseratin kone. Toisin päin taas eipä mitään oleellista osaa ole Maseratiin asennettu, jossa olisi Citikan logo.. Heh
Kyllä se vaan poijaat on sillai, että tulevaisuus on lähinnä museoautojen. Nykyautojen harmaa yhtenäinen massa ei oikein harrastajalle tarjoa samaa fiilistä kuin nämä erikoiset entisaikojen helmet.
Jos nyt vaikka tuota vertaisin Bemun M6 ajettavuudeltaan, niin Merak pesee sen mennen tullen ihan joka asiassa. Nii in. Ihan joka asiassa. M6 massa vain on niiiiin iso. Ja Merakin alusta on niin paljon vakaampi. Se ei heilu eikä karkaile kuten nuo "kaksipäiset vasarat" tekee.
Ainoa asia, jossa M6 vetää pidemmän korren on kiihtyvyys oikealla vaihteella. Uusi M6 ja M5 toki tarjoaa sitten sitä vääntöäkin turbokoneillaan, mutta fiilikset on kuitenkin nykyautomaisen steriilit. Merakissa tuntee tien pinnan ja pyörien otteen ihan eri tavalla. Pieni massa tekee siitä ketterän ja vääntävä keskimoottori konstruktio armottoman nopean mutkissa.
Paha vain, että näitä ei kauheasti ole tarjolla. Oma entinen Ghibli GTA olisi juuri myynnissä, mutta haikailen kasikoneista Marsua, kun sellaista ei vielä ole itsellä ollut.
Niin.
Maserati Merak on todellakin aito keskimoottorinen UrheiluAuto, jota on melko turha koettaa käsittää tai varsinkaan dissata pelkän paperitiedon perusteella.
Oli tuossa puhetta paksuista renkaista. Kaikkihan on suhteellista. Onko koskaan tullut mieleen, että todelliset kevytmetallivanteet, magnesiumista valetut Campagnolot yms. on melkeinpä ainoat, jotka myös ovat oikeasti kevyet.
Normaalistihan jousittamaton massa kasvaa lähes kaikissa urheiluautoja koskevissa tapauksissa verrattuna originaaliin kun vedetään alle parikymppiset valssit ja matalat kumit. :think
Mitä taas tulee johonkin absoluuttisiin huipputehoarvoihin, myöskään ne ei kerro auton todellisesta suorituskyvystä. Jos vaikkapa verrataan Merakia mihin hyvänsä takavetoiseen etumoottoriseen autoon, on se ollut aikanaan todellinen raketti mutkatiellä. Ja se on hämmästyttävän hyvä edelleen.
Lisäksi Merak on varsinainen päiden kääntäjä sekä ulkonäön, että ääniensä puolesta.
Itse diggaan Citroeniakin, mutta lähinnä ainoa sukuyhteys on se, että Sitikan SM:ssä oli Maseratin kone. Toisin päin taas eipä mitään oleellista osaa ole Maseratiin asennettu, jossa olisi Citikan logo.. Heh

Kyllä se vaan poijaat on sillai, että tulevaisuus on lähinnä museoautojen. Nykyautojen harmaa yhtenäinen massa ei oikein harrastajalle tarjoa samaa fiilistä kuin nämä erikoiset entisaikojen helmet.

Jos nyt vaikka tuota vertaisin Bemun M6 ajettavuudeltaan, niin Merak pesee sen mennen tullen ihan joka asiassa. Nii in. Ihan joka asiassa. M6 massa vain on niiiiin iso. Ja Merakin alusta on niin paljon vakaampi. Se ei heilu eikä karkaile kuten nuo "kaksipäiset vasarat" tekee.
Ainoa asia, jossa M6 vetää pidemmän korren on kiihtyvyys oikealla vaihteella. Uusi M6 ja M5 toki tarjoaa sitten sitä vääntöäkin turbokoneillaan, mutta fiilikset on kuitenkin nykyautomaisen steriilit. Merakissa tuntee tien pinnan ja pyörien otteen ihan eri tavalla. Pieni massa tekee siitä ketterän ja vääntävä keskimoottori konstruktio armottoman nopean mutkissa.
Paha vain, että näitä ei kauheasti ole tarjolla. Oma entinen Ghibli GTA olisi juuri myynnissä, mutta haikailen kasikoneista Marsua, kun sellaista ei vielä ole itsellä ollut.

Comment