memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matson^
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2113
    • Seinäjoki

    Originally posted by veku View Post
    Odotinkin mielenkiinnolla juttu 550d:stä.

    Mulle tuo kelpais farkkuna milloin vaan kun vaan joku maksais sen ensin
    YKA:ssa todettua; Ei pärjää ohjelmoidulle X35d:lle, ja huonosti X30d:llekkin

    Ei sillä kelpais, todella munakas pirssi! Olis jännä nähdä mitä työntää ohjelmalla?!

    Ettei menisi offtopic, niin näitä Italon tarinoita on ikuisena haaveilijana kyllä todella viihdyttävä lukea
    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
    | Nissan Navara TREK-1 |
    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

    Comment

    • Italowestern
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 507
      • Vantaa

      Originally posted by Matson^ View Post
      YKA:ssa todettua; Ei pärjää ohjelmoidulle X35d:lle, ja huonosti X30d:llekkin

      Ei sillä kelpais, todella munakas pirssi! Olis jännä nähdä mitä työntää ohjelmalla?!

      Ettei menisi offtopic, niin näitä Italon tarinoita on ikuisena haaveilijana kyllä todella viihdyttävä lukea
      Tänks juu veri meni!

      Joo, aikalailla saa numerot outoja merkityksiä noissa uudempien Bemujen mallimerkinnöissä, kun ennen koneen tilavuutena pidettyä merkinnän loppuosaa kuvaakin nyt "tehosuhteellinen bensavaparitilavuus". Erkkikään ei ota nykyään guugeloimatta selvää, mikä se kone oikeasti on. Jännä varsinkin koeajon jälkeen selvittää, millä moottorilla sitä oikein ajeli. Hehh..

      Luulisi kuiteskin, että tuosta M550d-mallista olisi jo otettu ne tehot mitä järkevästi on otettavissa sillä oletuksella että se kestäisi nipussa hiukan yli takuuajankin. Vai miten lienee?

      Tietäen että kyse on kuutosdieselkoneesta, niin auton sisällä kuuluviin tuleva moottorin ääni on tässä autossa mitä ilmeisemmin kaiuttimiin syötettynä hieman käsitelty..
      Last edited by Italowestern; 20-09-2012, 20:47.
      sigpic
      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

      Comment

      • Italowestern
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 507
        • Vantaa

        Originally posted by veku View Post
        Odotinkin mielenkiinnolla juttu 550d:stä.

        Mulle tuo kelpais farkkuna milloin vaan kun vaan joku maksais sen ensin
        Aivan, mutta jokatapauksessa jo uusi M550d irtoaa kaupasta käytetyn M5:n hinnalla, joten lähtökohta on melko paljon kohtuullisempi, varsinkin jos ei ihan hirveetä lisävarustelistaa ruksaa tilaukseen.
        sigpic
        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

        Comment

        • c0fein

          Seuraavaks sitten mukava, nopea ja kaikinpuolin herrasmiessportti 650 Gran Coupe/Coupe. Eilen tuli kyseinen auto (650i xDrive GC) koettua ja meni kyllä itellä aika korkealle koeajetuissa autoissa

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Originally posted by Matson^ View Post
            YKA:ssa todettua; Ei pärjää ohjelmoidulle X35d:lle, ja huonosti X30d:llekkin

            Ei sillä kelpais, todella munakas pirssi! Olis jännä nähdä mitä työntää ohjelmalla?!

            Ettei menisi offtopic, niin näitä Italon tarinoita on ikuisena haaveilijana kyllä todella viihdyttävä lukea
            Millä tavoin tuo Ämmä ei pärjännyt noille ohjelmoiduille näkötorneille? Korkeudessako? Vitsi, vitsi.. Eli siis, kiihtyvyydessä vai rata-ajassa?

            Noh, aito bensa-M5 sitten ainakin pesee nuo muut jokaisessa ajettavuuden aspektissa "6-0", olipa ohjelmoituja tai ei. Nokivasara on kummiskin aina nokivasara vaikka missä liemissä keittelisi. Ja se dieselsavu on jo tyhjäkäynnillä erittäin runsasta sekä tukahduttavaa, joten paholaisen keksintöhän se on kaikin puolin. Hyvä "hyötysuhde" mutta pahat päästöt todellisuudessa.

            Sorry. Mua ei tuohon dieselkoukkuun kovin helpolla saa puhuttua, ennen kuin joku keksii oikeasti yhtä päästöttömän ja käynniltään jouhean dieselin kuin mitä lähes kaikki nykybensakoneet on. Vaikkapa vetyauto ennemmin, niin pysyy saundit ja toiminta lähempänä sitä.
            Last edited by Italowestern; 01-10-2012, 21:23.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Italowestern
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 507
              • Vantaa

              Originally posted by c0fein View Post
              Seuraavaks sitten mukava, nopea ja kaikinpuolin herrasmiessportti 650 Gran Coupe/Coupe. Eilen tuli kyseinen auto (650i xDrive GC) koettua ja meni kyllä itellä aika korkealle koeajetuissa autoissa
              Kaunis on ja todella hieno. Pakkohan tuo ilman muuta on käydä lenkittämässä myös.
              sigpic
              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Hybridin huminaa, kilowatteja Amperasta ja Priuskoista

                Melkein urheiluautoja..

                Kävinpä tuossa kahteen otteeseen keräämässä hiukan ajokokemuksia ja tuntemuksia hybrideistä ennen Fiskerin muskelihybridin koeajelua.

                Uusi Prius PHEV ladattavalla akulla ja Ampera pidemmällä toimintasähkösäteellä.

                Prius PHEV:han on jatkoa jo aiemmin tutuksi tulleelle mallille, josta on tehty myös pelkällä sähkölläkin kulkeva. Priuksen toimintasäde pelkällä sähköllä on n. 20km ja Opel Amperalla sentään n.70km. Molemmilla mennään sitten kuitenkin bensatankillisella satoja kilometrejä.

                Molemmissa on ideana, että taajama-ajoa voi suorittaa saasteettomasti ja pidemmällä matkalla mennään muuten vain taloudellisesti.

                Prius on ulkonäöltään hiukan tuoreistettu jo tunnettu malli ja Ampera täysin uusi ja futuristiseksikin mainittava kori.



                Prius tarjoaa tiloja tolppaladattavalla versiolla viidelle ja perushybridillä Plus-mallina jopa seitsemälle. Ampera taas vain neljälle, mutta neljän oven kautta vaikka Coupé-malli onkin.



                Kaikki hybridit ovat enemmän tai vähemmän toistensa näköisiä, koska niiden muotoilua sanelee vahvasti matala ilmanvastus ja taloudellisuus.



                Yhteistä hybrideille ja sähköautoille on matala autovero, joka tasaa melkoisesti maiden välisiä hintaeroja. Hyvä näin.

                Huonoa sensijaan on se, että akkutekniikan hinta on edelleen kova ja hyötysuhde huonohko painoon verrattuna. Siksi painoa kertyy, mutta varsin alhaalla oleva lisäpaino ei haittaa ajettavuutta, päinvastoin. Tolppaladattavissa hybrideissä on mukava ison auton ajotuntuma pienissä ja ketterissä mitoissa.

                Sähköautoina ajettaessa ei autoa varsinaisesti käynnistetä mitenkään, vaan filosofia on pikemminkin virrat päälle ja menoksi.

                Prius ja Ampera tarjoavat paljon infoa kojelautanäytöistään, ison osan ollessa erilaisten ajomoodien kautta saavutettavien jarrutuslatausten ja toimintasäde yms. energian kulutusta osoittavia. Tavoitteena kaiketi yrittää saada kuljettaja kiinnostumaan ja kisaamaan siitä miten alhaisia lukemia kulutusnäyttö antaa ajaessa.

                Molempien autojen idea on käytännöllinen, eli tavoite on ajella niin paljon sähköllä kuin mahdollista, mutta sähkön puuttuessa ei tarvitse sen enempää stressata vaan bensalla päästään sitten pidemmällekin. Ajomoottorina toimii Amperassa pelkästään sähkömoottori mutta Priuksen tekniikasta en ole 100% varma.

                Noh, ajellaanpa autoilla yksi kerrallaan ja aloitetaan Priuksesta. Vaikka auton huipputeho onkin melko keskinkertaista n. sadan hevosen luokkaa tai ehkäpä sähköauton yhteydessä pitäisi puhua juurikin kilowateista ja niitä on siis 73 kappaletta käytettävissä sähkömoottorin ja moottorin kautta, niin kiihtyvyys on sähkömoottorin tarjoaman väännön ansiosta ihan mainio.

                Täytyy erikseen mainita jännittävä tunnelma autoa kiihdytettäessä, kun se tapahtuu niin äänettömästi, aivan kuin ison käden työntämänä ja huomattavasti ilmoitettuun teholukemaan nähden paremmin.

                Kojelaudasta löytyy myös monipuolinen navi mm. nopeusrajoitusnäytöllä yms. joka on ihan kiva apu taajama-ajossa.

                Stereoiden soundi on ok, joskin aiemmissa kalliimman luokan koeajoautoissa on asiaan luonnollisesti satsattu enempi samoin kuin sisustan lookkiin.

                Ajotuntumat on tässä tolppaladattavassa mallissa varsin miellyttävät. Matalalla oleva painopiste tekee autosta tosiaan isomman auton käytökseltään kuin voisi olettaa ulkonäön perusteella. Kurvit menevät hienosti ja alusta on mukavan jämäkkä.

                Tuntuu, kuin olisi vasta pienen hetken ajanut ja jo nyt näyttää jäljellä oleva sähköllä ajettava ajokilometrimäärä enää reilua kymmentä. Kotiin asti se kuitenkin riittää ja jäljelle jää vielä muutama km. Porukkaa kyytiin ja meno jatkuu. Edelleen kiihtyvyys on kohtuullista ja meno maistuu mukavalle.

                Ei tästä kauheasti pahaa sanottavaa ole. Toki rengasäänet kuuluvat ja alusta pitää omaa normaaliauton mukaista ääntä, mutta ne kuuluvat osin senkin vuoksi, että koneesta ei kuulu yhtään mitään.

                Tässä arveluttaa lähinnä se, kuka jaksaa 20km välein latailla autoon lisää virtaa. Ehkä sen kotona voi yöksi tökätä tolppaan, mutta viitsiikö töissä, jos ajoa on hiukankin kesken päivää? Tuskinpa.

                Hiukan lisää tilaa on kuitenkin tällä kompromissilla saatu aikaiseksi, koska Amperaan verrattuna takapenkki vetää kolme istujaa ja vähemmät akut myös maksavat vähemmän, joten auton hinta jää alemmas kuin Amperan.

                Arvosanaa on vaikea antaa koulunumeroilla, mutta viitseliäs ajaa tällä autolla taajama-ajot erittäin halvalla kunhan muistaa tökätä töpselin aina seinään kun mahdollista. Antaisin kahdeksikon noin yleensä ottaen, koska auto on hyvä ajaa ja sekä suhteellisen äänetön, että kohtuullisen rivakkakin. Vanhaa muotoa noudatteleva ulkonäkö taas on jo hiukan tylsä. Olisin odottanut hiukan terävämpää otetta muotoilussa.



                Ampera on täysin uusi auto ja sen muoto on mielenkiintoinen ja selvästi kääntää voimakkaasti päitä. Se on linjoiltaan helmiäisvalkoisena varsin tyylikäs ja muodokas, melkein urheiluauton näköinen.

                Amperassa on omaa leimaa ja uutuudenviehätystä roppakaupalla varsinkin Opeliksi. Aikojen alussa Commodoreja ja Mantaa sekä Monzaa fanitin kyllä ja tämä herättää vastaavia ajatuksia muotoilun tiimoilta.



                Tykkään Amperan muodoista ja myös sisustasta, joka on näppärän oloinen. Yhden takapenkin ainakin turvaistuimen avulla tuohon saisi lisättyä, jolloin tilaa olisi ainakin tietyissä rajoissa viidelle, mutta vakiona siis kaksi plus kaksi, ihan aikuisten istuttavaa paikkaa löytyy.



                Tässä lisäakut vievät lisää tilaa ja tuovat toisaalta enemmän toimintasädettä sähköllä. Helsinki-Energian kaveri on ajellut kohta vuoden Amperalla ja kertoo tankanneensa kerran, pari eli hiukan reilut pari euroa per päivä on kuulemma mennyt kulkusähköön ja bensaan yhteensä.

                Tällä ajelee normi lähiajot jo melko huolettomasti pelkällä kilowattivoimallakin. Pannaan peli tulille, eli sähköt päälle. Eipä muuta kuulu kuin stereoiden hyvä jytke. Konetila on iäneti.

                Vipu menoasentoon ja valitaan ekonoomiajomoodi sähköllä. Hanaa ja autohan hyökkää kuin urheiluauto. Varsin rivakasti kiihtyy ja siinä kuski viihtyy. Viiteenkymppiin mennään n. kolmessa sekunnissa ja satanenkin tulee reilusti alle kympissä, eli tässä on potkua varsin mukavasti. Tällä ei jää jalkoihin ja meno on vielä äänettömämpää kuin Priuksessa.

                Kilometri kilometriltä sähköauton menoon tottuu ja myös Priuksen kanssa yhteinen pikku käytännön ero tavallisiin autoihin tulee esiin jarrutettaessa. Molemmat varastoivat energiaa kun auton menoa hillitään ilman paniikkia, eli jarrulevyillä autoa hillitään vasta kun on pakko pysähtyä nopeasti. Tuo tekee ruuhka-ajossa sen eron, että edelläajavaan tulee pideltyä hiukan pidempää väliä, jotta voi jarrutella rauhallisemmin ja saada kulutuslukemaa alemmas ja jäljellä olevia sähkökilometrejä ylemmäs.

                Jarrujen poljintuntumassa on myös se ero, että jarrua pitää painaa hivenen voimakkaammin, jotta normaalijarrutus alkaa. Aivan koeajon alussa tämä voi aiheuttaa liian lähellä ajaessa jopa pikku peräänajopusun, kun normiautosta on istunut suoraan Kers-jarruiseen wattipeliin, eikä jarruvarpaat ole vielä tottuneet uuteen toimintatapaan. :think

                Kaarteissa ja mutkissa Ampera on varsin urheilullinen ja kulkee erinomaisen hienosti sekä tarjoaa alustaltaan selkeää tuntumaa. Isompi akkukapasiteetti siten antaa enempi vapauksia ajella pelkällä sähköllä, mutta toisaalta nostaa auton hintaa joka Amperassa on hiukan reilut viisikymppiä. Tuota voisi pitää kalliina, mutta toisaalta auton alhaisen veron ja pitkän akkutakuun ansiosta jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin kuin tavallisissa autoissa.

                Lisäksi Ampera on yritysautona haettavissa latauspaikkatuen piiriin, eli sitä tuetaan suoraan rahallisesti, jos saa tuen haettua käyttöön. Tuo on voimassa 2015 saakka ja maksimissaan rahaa on saatavilla jopa 500€/kk tuon projektin tiimoilta jälkikäteen kerran vuodessa. Sillä kattaa jo jonkin verran latauspaikan pääomakuluja. Tällöin Ampera luetaan sähköautoksi.

                Tässä kuitenkin sama idea todellisen toimintasäteen suhteen kuin tolppaladattavassa Priuksessaskin ja Fiskerissä, eli kun sähkö loppuu, ei meno kuitenkaan lopu, vaan bensalla jatketaan. Amperassa 150hv eli n.110kW:n voimalla ja Priuksessa hiukan miedommilla potkuilla mutta myös edullisemmalla hinnalla.

                Amperalle lämpenin aika paljonkin koska tässä on sekä modernia tyyliä että kulkupuoli ns. kunnossa. Omassa sarjassaan tälle voisi antaa ysin nykyajan akkutekniikan mittapuilla.

                Eihän näitä mihinkään Bimmerin M-kuutoseen voi eikä kannata verrata, mutta katsotaan kunhan tuo Fisker-lenkki saadaan tehtyä, että miten se vastaa Luxus GT-haasteeseen 400hv sähköpotkuineen.

                Kyllä siis kilowateillakin pääsee varsin mukavasti kulkemaan ja kunhan akkutekniikka hiukan vielä kehittyy ja halpenee, kuten se satavarmasti tekee, niin tulevaisuus on hybridien, ilman muuta, jopa pelkän sähköautonkin ajan mittaan.

                Hiljaa mielessäni ihmetyttää näissä vain yksi seikka. Miksi se laturi on bensalla käyvä eikä dieselillä, jos kerran pelkkä taloudellisuus on niin korkealle painotettu hybridissä. Kaipa siihen jokin todellinen syy löytyy. Sinänsä ainakin dieselin pakokaasun tympeä haju loistaa poissaolollaan auton ympäriltä. Ehkäpä se riittää syyksi. Kuskihan ei sitä kuitenkaan haista ajaessaan. Saattaa myös olla että bensakone on viileänä valmiimpi tulille, jos sitä tarvitaan käyttöön silloin tällöin. Viisaat tietää tästä asiasta enempi.

                Mitä tulee akkupaketin virranantokykyyn kylmänä, on nämä hybridit melkoisen tunteettomia, toisin kuin yleisesti tunnutaan kuvittelevan, koska tehoa saadaan myös sieltä agregaattipuolelta viivettä lisää. Talvi ei siten ole ongelma kuin ehkä aavistuksen lyhentyneenä käyttösäteenä pelkällä sähköllä ajaessa, mikäli voimansiirron linjassa on kylmäkitkaa. Akut on varattuna aina esilämmityksessä, eli osa sähköä käytetään pitämään akut käyttölämpötilassa myös parkissa, jolloin kapasiteetin ei pitäisi pienentyä edes pitkässä seisotuksessa, jos vain auto on tolpassa, eikä sähkö pääse siten loppumaan kesken.

                Jos näille pitää hakea miinusta jostain, niin se on tietty sama asia, joka joillekin on pelkkää plussaa, eli äänettömyys. Saundeja ei varsinaisesti ole lainkaan, koska laturina toimivaa polttomoottoria ei juurikaan kuule ja se käy vain tietyillä kierrosluvuilla, eli sitä ei suoraan nopeuden mukaan säädetä, kuin maksimitehotarpeen kohdilla, jotta täysi kiihtyvyys saavutetaan vaikka akuista olisi sähköt vähissä. Priuksessa polttomoottori käy useammin, kuin Amperassa, jossa sähkömoottorien teho on reilusti isompi. Moottoriäänistä ei siten ilman jotain feikkiääntä pääse nautiskelemaan, mutta stereoista sitten taas kyllä. Musiikin kuuntelussa hiljaisuudesta on pelkkää etua.

                Muutenkin Ampera on konseptina erittäin hieno ja varmasti kehittyy lähivuosina vielä paljon.
                Last edited by Italowestern; 20-10-2012, 22:51.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Tibexe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 485
                  • Tampere

                  Originally posted by Italowestern View Post
                  Hiljaa mielessäni ihmetyttää näissä vain yksi seikka. Miksi se laturi on bensalla käyvä eikä dieselillä, jos kerran pelkkä taloudellisuus on niin korkealle painotettu hybridissä. Kaipa siihen jokin todellinen syy löytyy. Sinänsä ainakin dieselin pakokaasun tympeä haju loistaa poissaolollaan auton ympäriltä. Ehkäpä se riittää syyksi. Kuskihan ei sitä kuitenkaan haista ajaessaan. Saattaa myös olla että bensakone on viileänä valmiimpi tulille, jos sitä tarvitaan käyttöön silloin tällöin. Viisaat tietää tästä asiasta enempi.
                  Johtunee pitkälti siitä, että tuo Amperahan on alunperin suunniteltu/valmistettu Jenkkilän markkinoille Chevrolet Voltina ja Ameriikoissahan tunnetusti on jo pitkään katsottu kieroon dieselin käyttöä (missään muodossa) polttoaineena henkilöautoissa.

                  Mielenkiintoisen oloinen vehje kyllä tuo Ampera, vaikka hinta onkin kyllä aika järkyttävällä tasolla Suomessa.
                  Last edited by Tibexe; 24-10-2012, 15:29.
                  sigpic

                  Comment

                  • Matson^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2113
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Italowestern View Post
                    Millä tavoin tuo Ämmä ei pärjännyt noille ohjelmoiduille näkötorneille? Korkeudessako? Vitsi, vitsi.. Eli siis, kiihtyvyydessä vai rata-ajassa?
                    Vastaan vain kuukauden myöhässä! Paikaltaan ja pienestä vauhdista tehdyissä kiihdytyksissä +200 nopeuksiin asti.
                    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                    | Nissan Navara TREK-1 |
                    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      Tuossa Amperassa ei käsittääkseni ole lainkaan mekaanista yhteyttä bensiinimoottorin ja pyörien välissä.

                      Ts. kyseessä on nimenomaan laturi kuten edellä mainittiin ja ajo tapahtuu aina sähköllä riippumatta siitä onko akuissa potkua vai pitääkö niitä ladata polttomoottorilla.

                      Priuksesta en tiedä mitään.
                      Olli.

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        ^Näin se tosiaan menee, sama systeemi kuin Fiskerissä. Jos ei tolpasta lataa, niin keskikulutus onkin sitten samoissa, kuin vastaava bensavehjes. Eli ei ole oikotietä onneen sen suhteen. On se kuitenkin parempi kuin vaikkapa Pökötin Ion, jossa ei ole polttomoottoria lataamassa akkuja. Siinä kun meno loppuu jo alle 100km, jos vahingossa laittaa sisätilan lämmityksen/jäähdytyksen päälle

                        Liekö dieselin korkeampi hinta vielä esteenä sille, ettei Amperassa sellaista. Optimaalisella kierrosluvulla pyörivän dieselin luulisi olevan paras vaihtoehto kulutusmielessä?

                        Autoista vielä niin Ampera ihan eri luokkaa, kuin Prius. En tosin ole ajanut uusinta, mutta eipä kyllä kiinnosta kokeillakaan. Ion taas on ihan rivakka kaupunkipyörityksessä, muuten aika hyödytön laite.

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          Originally posted by Matson^ View Post
                          Vastaan vain kuukauden myöhässä! Paikaltaan ja pienestä vauhdista tehdyissä kiihdytyksissä +200 nopeuksiin asti.
                          Okei, tuo on itseasiassa helppo uskoa, koska peli alkaa tykittää vasta 3000rpm ja siitä eteenpäin sinne 5300rpm saakka. Mutta sen välin tykittääkin sitten kunnolla.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • Italowestern
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 507
                            • Vantaa

                            Originally posted by Eemeli View Post
                            ^Näin se tosiaan menee, sama systeemi kuin Fiskerissä. Jos ei tolpasta lataa, niin keskikulutus onkin sitten samoissa, kuin vastaava bensavehjes. Eli ei ole oikotietä onneen sen suhteen. On se kuitenkin parempi kuin vaikkapa Pökötin Ion, jossa ei ole polttomoottoria lataamassa akkuja. Siinä kun meno loppuu jo alle 100km, jos vahingossa laittaa sisätilan lämmityksen/jäähdytyksen päälle

                            Liekö dieselin korkeampi hinta vielä esteenä sille, ettei Amperassa sellaista. Optimaalisella kierrosluvulla pyörivän dieselin luulisi olevan paras vaihtoehto kulutusmielessä?

                            Autoista vielä niin Ampera ihan eri luokkaa, kuin Prius. En tosin ole ajanut uusinta, mutta eipä kyllä kiinnosta kokeillakaan. Ion taas on ihan rivakka kaupunkipyörityksessä, muuten aika hyödytön laite.
                            Joo, olen aika samaa mieltä monelta osin, mutta se on aika paljon maku- ja maksuasia. Priuksen tolpasta ladattava on hyvin lähellä Amperaa paikaltaan lähtiessä, mutta vauhdin noustessa Ampera vaan jatkaa kiihtymistään ja on ajoltaan siten flexiibelimpi ja hauskempi. Teho puhuu. Ja jännä hiljaisuus.

                            Varmaankin se diesel-sähköpeli vielä nähdään. Nyt olis sitten tarjolla jo aikas hienoja sähköprätkiäkin...
                            sigpic
                            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                            Comment

                            • Italowestern
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 507
                              • Vantaa

                              Aah, nahkaa, nahkaa ja nahkaa. Fisker Karma, JetSet sähköauto

                              - Suoraan päivityspiuhan päästä repäisty Fisker pantiin ensin pikku lenkin jälkeen nukkumaan, jotta stereotkin saatiin henkiin... Mutta mutta, eipäs mennä asioiden edelle.



                              IT-tykki, todellinen striim laineri, exoottinen sähköunelma, sexikäs sähköauto Fisker Karma ecosport, Made in Finland.

                              BMW:n Z8 Roadster-mallin, Aston Martin DB9-mallin ja Teslan autoja suunnitellut Henrik Fisker lähti Teslalta ja piirsi sekä suunnitteli oman sähköauton. Teslan omistajat suivaantuivat siitä kovin, mutta kannatti lähteä. Tulos kun on näinkin hyvä. Ja kuten Fisker korostaa. Tällä pääsee mihin vain, ilman murhetta menon loppumisesta kesken matkan. Samaa mieltä. Konsepti on toimiva. Niin kauan kuin muistaa tankata, pääsee liikkumaan normaalisti.

                              Muistuttaa jollain lailla etäisesti juurikin BMW Z8-mallia, joka on minun silmään yksi kaikkien aikojen hienoimpia avoja.

                              Siinäpä mielenkiintoinen voimalaitos. Kehuttu ja parjattu konseptiauto, mutta nyt jo kolme kappaletta Suomen teillä testikilometrejä keräämässä. Ihan myytyinä kappaleina. Enkä suuresti ihmettele.



                              Muoto.

                              Fisker on luonnossa erittäin puhutteleva ja katseita kääntävä auto. Se on täysin verrattavissa Lamborghinin ja Ferrarin luomuksiin. Harvinaisen persoonallinen todella muodokas kori. Kerrassaan upeeta.

                              Kuskin paikalta auto vaikuttaa -68 Corvettelta konepeltinsä osalta. Muskelimaiset pullistukset lokasuojissa. Fiilis on täysin urheiluautomainen. Penkkien verhoilutkin on tehty persoonallisen epäsymmetrisiksi ja mielestäni erittäin maukkaasti. Hyvä istua. Takaikkunasta ei näy kovin laajalti, mutta parkkitutka auttaa.

                              Konepellin alla piilee ihan hämäävästi "oikean" moottorin näköinen voimalaite ja oikeahan se onkin, mutta toimii laturin käyttövoimana. Tämähän on hiukan kuin uuden jäänmurtajan tekniikka. Mahtimoottori kehittää sähköä toisille moottoreille, jotka sitten vasta työntää alusta eteenpäin. Tai taaksepäin peruutuskameran opastamana.



                              Tuoksu.

                              Nahkaa, nahkaa ja lisää nahkaa. Eri sävyjä ja eri kuoseissa, joka paikassa. Tuoksuu uudelle ja hyvälle ja näyttää todella hienolta. Aaah.. Fantastista.

                              Tieteellisen näköinen kojelauta. Tyylikäskin.

                              Sähköä ilmassa.
                              Ja ovenkahvoissa. Kaikki tässä autossa tuntuu toimivan korostetusti sähköllä. Ovet siis aukeavat napista painamalla ja apumiehenkin puolelta pääsee kulkemaan kunhan lukkonapista on ensin painettu avauslupa..



                              Tunnelmaa Stealth-modessa.

                              Virrat päälle ja auto ajotilaan. Olo on kuin suihkukoneessa. Ja musiikki virtaa lähes häiriöttömään tilaan. Jotenkin epätodellista ja virkistävää.

                              Painetaan säädintä ja kone ottaa lähtökiitoa. Selkä painautuu nojaan ja auto poistuu eleettömän majesteettisesti voimakkaiden sähkömoottorien viedessä. Aivan kuin ison käden työntämänä, itseäni toistaen..

                              Ääni.

                              Ei jylyä, ei raakaa rokkia, ei ulvontaa vaan suihkukonemaista aavemaista huminaa. Aivan, ihan kuin isossa matkustajakoneessa. Jännää. Mennään "stealth"-modella, pelkällä sähköllä ja stereot pois päältä. Näytössä jäljellä 75km. Not bad.

                              Sport.

                              Sport-mode päälle ja kaikki irti. Nyt on käytössä sitten täydet 408 hevosta tai 300kW ja jättimäinen vääntö jo heti paikaltaan lähtiessä.

                              Säätöpedaali lattiaan ja hävittäjäkone ampaisee hyökkäykseen. WhoooooOOOOOoooooo.. Nyt kuuluu etäinen turbonelosen jyly suihkumoottorisaundin rinnalla ja sen kierrosluku tuntuu seurailevan kaasupolkimen liikkeitä, eli äänimaailma lähenee normaalia autoa. Jostain syystä turbokoneen soundi on aika tavallinen eikä niinkään urheilullinen, mutta samapa tuo. Hyvin etäinen se on kuitenkin. Ulkoisen äänen vaimennus on sisätiloissa erittäin hyvää tasoa.

                              Karma poistuu paikalta erittäin vakuuttavasti. Ei tuntuvia vaihteita, ei kierrosten ulvontaa, ei nykäyksiä, ei mitään ylimääräisiä eleitä.

                              Vain julma, tasainen kiihtyvyys. Ja tässä sport-modessa säilyy samat sähkökilometrit koko ajan jäljellä kun 260hv turbokone laulaa syöttäen tarvittavan määrän sähköä moottoreille. Nice.

                              Kurvit.

                              Auton äärimmäisen kurvikkaiden muotojen lisäksi myös tiessä sallitaan kurveja, jotka auto nielee upean vakaasti, ei yli- eikä aliohjaa vaan isot pyörät pitävät mahtavasti. Ja nämä ovat itseasiassa juuri alle vaihdetut kitkat. Kesärenkailla pito olisikin sitten jo kilpa-autoluokkaa. Kitkat ovat ns. euroversiot, koskapa noin isoja 22-tuumaisia ei ole kaupan vielä nastoilla tai pohjoismaiden versioina. Tulossa on kuulemma.



                              Tuntuma ratin ja takamuksen kautta on erinomainen eli kyllä tätä voisi radallekin viedä vaikka painoa onkin.

                              Tilat.



                              Edessä on täydellistä. Kaikki säätyy kohdilleen ja tukea hienosta istuimesta löytyy riittävästi. Takana olisi muuten ihan hienoa, mutta pituusraja on n. 180cm ja paikat kahdelle. Kuva edestä yllä..

                              Tavaratilaan mahtuu mukavasti tavaraa eli siinä kohtaa ei valittamista juurikaan ole.

                              Alusta.

                              Hyvällä tienpinnalla stealth-mode päällä tuntuu kuin lennettäisiin. Niin hienoa se on. Silkkiä ja samettia. Karkeammalla pinnalla alusta on urheilullisen jämäkän tuntuinen, mutta silti mukava.

                              Maavara.

                              Keulassa maavara on olematon. Pitkä ylitys saa samat ongelmat esiin kuin Lambon Gallardossa, eli keulaa pitää varoa parkatessa ja hidastustöyssyissä ajaa hiukan vinottain yli. Säätöä keulan maavaralle ei vielä ole, mutta varmasti tulee päivitysten ja asiakapalautteen myötä.

                              Sexikäs.

                              Yleisöä riittää. Tämä on kuin kaunis nainen, todellinen huippumalli. Fisker kerää ihailevia katseita ja reaktioita sekä juttelijoita toistuvasti ja paikasta riippumatta. Fiskeriä ei sekoita mihinkään muuhun autoon ja esim. sen keulasäleikkö on varsin onnistuneesti personoitu muoto.

                              Apropoo, etusäleikön takana oleva styroksi sen sijaan herättää epäilyksiä kovan sään kestosta, se kun on suhteellisen pehmeä materiaali pinnaltaan. Tuohon kohtaan on varsin todennäköisesti odotettavissa päivitystä. Uutena se on kyllä siisti ja huomaamaton, mutta aika näyttää, kuinka se kestää.

                              Erilainen.

                              Tässä autossa on jotain niin erilaista kaikinpuolin, että hintalapun n. 140.000 euroa uudesta supersähköautosta ei tunnu aivan mahdottomalta, vaikka onhan se kuitenkin paljon. Mutta kyllä tässä on vastinetta rahalle monella tapaa. Lisäksi, jos hiukan vajaa 100km riittää kertasuoritteeksi, niin ajaminen on halpaa, ei ilmaista mutta erittäin edullista.

                              Lähes päästötön ja veroton.

                              Aika pieni tuo autovero on suhteessa hintaan. Onhan 12keur muuten toki iso raha.

                              Taidetta.

                              Jolla pääsee liikkumaan luxustyyliin. Ja tarvittaessa erittäin lujaa.
                              Fisker Karma on Suomessa tehty ja se fakta otetaan erittäin positiivisessa mielessä vastaan yleisön taholta.

                              Muskelisähköauto.
                              Todellakin, ja hienostunut sellainen.



                              Näyttävä ja seksikäs on myös peräpää ja tätähän useimmat joutuvat tai pääsevät katselemaan. Ihan kuinka asian haluaa ilmaista.
                              "Pakoputkista" ei tule savua, ne oikeat putket on auton sivuilla.. Näistä saa kuulumaan hauskan "electron"-elokuvasta napatun robottiauton äänen.

                              Kyllä tämän sivakan raudan haluaisi omistaa. Mielenkiintoista on seurata kuinka näiden hinta käytettynä kehittyy tai tässähän jo on alennusta mukana, esittelyauto kun on.

                              Tyttäreni kuitenkin raportoi koeajon jälkeen hauskasti: Iskä, tää ei oikein tuntunut miltään. Kun ei kuulu mitään ja pitäis joku hieno moottorin ääni kuulua...

                              PS.
                              Ohessa hiukan Inchcapen ottamia kuvia kyseisestä ajamastani menopelistä, joka saattaapi olla myös jo myyty... Hintalapussa luki 124.900 ja ajomäärä n. 7000km. Suosittelen vihreän liiton ministereille ja muille äänettömästä ja saasteettomasta etenemisestä pitäville.

                              ValmistajaFisker AutomotiveTuotanto2011-Korimallineliovinen sedanLuokkahybridi,ValmistusmaaUusikaupunki, SuomiMuotoilijaHenrik FiskerEdeltäjäei edeltäjääMassa2 400 kgPituus4,970 mmLeveys1,984 mmKorkeus1,310 mmTeho2x150kW + 260hv (2x sähkömoottori, 2,0l 4-syl. polttomoottori)Vääntö1300NmPolttoainebensiini, sähköenergiaVetotapatakavetoVaihteetautomaattiKulutus2,1 l/100km[1]Henkilöluku4
                              Last edited by Italowestern; 10-11-2012, 08:32.
                              sigpic
                              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Fisker kuvia lisäilty..

                                Ja laittelen vielä lisää kunhan kerkiän..
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X