memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    Kuvatuksia tulossa..

    Originally posted by Juppe View Post
    Nyt on ihan pakko kysyä, että miten tää kaikki haaveilu ja spekulointi liittyy showroomiin? Mä jo luulin, että täällä olis ollu astoni näytillä, mutta petyin. Ei ollu. Sitten luulin, ett olis joku jagge näytillä, oli kuva jostain saksankilpisestä kotilosta. Saa sitä haaveilla, mutta miten se showroomiin liittyy? Noi kuvathan vois laittaa vaikka verkosta bongattua osastolle ja kirjoittaa perään "tekis mieli tommosta".
    Jeps, olet siinä ihan oikeessa, että vaikka tää topikki nyt onkin siirrettynä täällä yleisellä puolella, niin hyvät kuvat noista koeajetuista autoista olisi oltava myös juttujen mukana, koska ne nyt vaan on kivoja katsella.

    Olen katsellut uutta paremmin mukana kulkevaa järkkärikameraa, niin sillähän tuo ongelma ratkeaa. Olemassa olevat järkkärit tuntuu olevan aina tyttärillä kovassa käytössä ja kännykameralla taas ei oikein saa hyviä kuvia.

    Mutta koetan noita kuvailla ja latailla sitten esiin koeajoartikkeleiden väliin.
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • duuk
      Moderator
      • Dec 2006
      • 10519
      • Saaressa

      Italo voisi muokata tuota otsikkoa hieman, nykyisen topicin luonteen mukaiseksi..:think
      Jatkakaa

      duke's garage:
      Suzuki R50
      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
      S38 S54 S62

      instagram: _duuk

      Comment

      • Italowestern
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 507
        • Vantaa

        Originally posted by Juppe View Post
        En mä hermoile. Ihmettelen vaan kun toisten topicit lukotetaan huonojen tai puutteelisten kuvien takia. Täällähän ei oo edes autoa...
        Tämä topikki on jo ollut niin pitkään olemassa ja isoin osa koeajoista on ilman kuvia, joten vaikea uskoa, että todella odotit niitä. Luulen että suurin osa lukijoista lukee noita koeajoja enempi tekstin kuin mahdollisten kuvien takia. Toki ne kuvat olisi hyvät ja kivat olemassa ja siihen koetan saada korjausta aikaiseksi jatkossa.

        Silti nyt on parempi, että tämä on tuolta Showroomista siirretty pois, koska ne kuvalliset elementit on vain siellä topikin alussa ja äänestysten mukaisten vanteiden vaihduttua autoni alle, myös kuvina.

        Kaikki koeajot kuitenkin jollain tapaa vertautuvat siihen 2005-malliseen ämmäkuutoseen, joka minulla vielä vuosi sitten oli.

        Tämä topikkihan on muuttunut luonteeltaan "koeajo"-topikiksi jo vuosia sitten. Ja se on parhaiten tunnistettavissa juurikin siitä, mistä se alkoikin, ja joka otsikossakin mainitaan, eli Mai ex näästi biz, entinen "rakkaani", musta paholainen, BMW M6 2005.

        Mietin juuri, pitäisikö tuota otsikkoa säätää, mutta tosiasiassa tuskin kauheasti tarvitsee, koska "kaikki" tietää tämän topikin ja sen luonteen juurikin tuolla otsikolla. Katsotaan nyt. Jatkoa seuraa. Vielä on paljon hienoja autoja kokeilematta.
        Last edited by Italowestern; 24-11-2011, 07:42.
        sigpic
        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

        Comment

        • jva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1419

          Originally posted by Italowestern View Post
          Mietin juuri, pitäisikö tuota otsikkoa säätää, mutta tosiasiassa tuskin kauheasti tarvitsee, koska "kaikki" tietää tämän topikin ja sen luonteen juurikin tuolla otsikolla. Katsotaan nyt. Jatkoa seuraa. Vielä on paljon hienoja autoja kokeilematta.

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            XJ8 2004 Aristokraatin viimeinen retroversio

            Tähän yritin kirjoittaa XJ8:n koeajoraportin, mutta ei onnistunut, meni koko raportti "harakoille", AAARRGHHH... Mitähän ihmettä tapahtui?? Noh, uusi yritys.. sano mummo lumessa.
            Last edited by Italowestern; 14-03-2012, 23:07.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Anzafin
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 3749
              • Kajaani

              Kokeile painella varmuuden vuoksi selaimen "back"-nappia josko pääsisit kirjoitustilaan takaisin ja selain "muistaisi" juttusi.

              - Antti -

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                British Grace, Hiottuakin hiotumpi XJ8 2004

                Joo, kai se vaan on kirjoitettava koko hela koeajorapostelu uudestaan kun bimmersaitti heitti pihalle ekalla yrityksellä...

                Olisiko tullut mustasukkaiseksi, kun "väärää merkkiä" tuli hiukan kehuttua, vaikka syystä. Enpä muistanut ottaa näppikopiota ennen tallennusta, oma syy.

                Tässä kevään ja autokuumeen alkaessa vaivata, olen taas pakostakin miettinyt monesti, mitä sitä oikein jatkossa haluaisi ajaa jokusen vuoden ajan.

                Nyt kun budjetti aiheuttaa "tavismaisia" paineita ja rajoituksia hankinnalle niin asia vaatii enempi mielikuvitusta, kuin aiempina vuosina. Toisaalta olisi ehkä turvallista valita jo jokin hyväksi valittu ja koettu vaihtoehto, mutta taas toisaalta jokin uusi auto antaisi enempi virkistystä ja stimulaatiota.

                Noh, annas olla. Nettiautoa selatessa vastaan tuli auto, jota ei ole tullut aiemmin edes kokeiltua ja joka ilmoitusta lukiessa alkoi kovin kiinnostaa.

                Kyseessä on siis 2004-mallinen Jaguarin viimeisin alkuperäisen XJ:n oloinen XJ8 eli aristokraatin viimeinen "Retroversio" 4,2-litraisella V8-koneella.

                Eipä muuta kuin soitto omistajalle ja sovittiin koeajosessiosta. Eilen illalla sitten suunnattiin tallille, jossa muiden "normaalien" autojen seasta loisti kuin aurinko taivaalta, upea ilmestys, sopivasti kromilla höystetty musta kaunotar.

                Eipä siinä, minun silmiini lähes kaikissa XJ-mallin versioissa on ihan tyylikäs ulkomuoto, mutta mielestäni se alkuperäinen kori ja tämä käyvät käsi kädessä kisaa kaikkien aikojen tyylikkäimmän XJ:n tittelistä. Makuasia sinänsä tietenkin.

                Se, että tosiasiassa tämä 2004 tehty XJ oli yhdennäköisyydestään huolimatta täysin uusi auto, ei ole ehkä kovin hyvin tunnettu fakta.

                Kyseinen XJ vuosimalli siirsi Jaguarin lippulaivan sekä aivan uudelle vuosituhannelle teknisesti, että aloitti uuden laatuluokituksen koko merkille. Se, että uusi XJ oli täysin uusi auto ei kovin hyvin näkynyt ulospäin, kuin ehkä asiaan tarkemmin vihkiytyneille. Se taas vaikutti auton myyntiin negatiivisesti, kun asiakaskunta odottikin tuolloin jo jotain terävämpää ja uudempaa lookkia, joka sitten nykyisen tämän päivän mallin kohdalla hienosti toteutuikin.

                Valmistusmäärät jäivätkin huomattavasti odotettua alhaisemmaksi ja tuolloin uuteen tekniikkaan tehdyt investoinnit aiheuttivat runsaasti tappioita.

                Mutta asiaan. Uuden alumiinikorin ansiosta XJ:n paino ja tukevuus paranivat oleellisesti. Tukevuus vaikutti tehtaan mukaan lisäksi korin hälyääniä poistavasti ja alustan toimintaa helpottavasti. Katsotaan kuinka 8V vanha V8-auto nämä toteuttaa ajossa.

                Uusi XJ-malli muutti tuolloin kuitenkin auton laadun aivan eri kategoriaan kuin aiemmin, antaen jo heti modernisoidulla ulkonäölläänkin upeamman vaikutelman kuin hiukan hapuilevaa tyyliä olevat "välimallit" Nyt perä ja kattolinja oli korkeampi kuin edeltäjässä antaen reilusti lisää tilaa sekä takakonttiin, että takapenkille, varsinkin pääntila parani aikuisten tasolle.

                Kromialumiinivanteet eivät sovi kaikkiin autoihin mutta mustaan XJ-malliin ne ovat sekä tyylikkäät että sopivan juhlalliset ja auto on mielestäni optimaalisella korkeudella eikä siten ainakaan kovin kaipaa edes pudotusta. Todella kaunis kori.

                Sisältä autoa katsellessa huomio kiinnittyy siihen, että varsinaisesti mikään ei vaikuttaisi olevan kovin muuttunut, mutta hienostunut jalopuu ja hiotut muodot tekevät kuljettajan paikasta sekä miellyttävän että ergonomisen.

                Koneen käynnistys tuo ilmoille hienostuneen ja hillityn murahduksen, mutta edelleen on varsin hiljaista. Lipuessamme tallista kadulle muun liikenteen joukkoon, luo Jaguar muillekin autoilijoille hillittyä ja herrasmiesmäistä käytöstä ja kaikki tuntuvat ihailevan auton kauniita ja ajattomia linjoja.

                Vaivaton, ja äänetön eteneminen, sekä erittäin viihtyisä ohjaamo antaa stressittömän ja hienon tunnelman, karistaa ainakin osan arjen huolista hartioilta ja nostaa suupielet muikeaan hymyyn.

                Tällä autolla on mukava kruisailla ihan rauhassakin. Lähestyessäni moottoritietä mietin, kuinka tämä sitten mahtaa kulkea.

                Rajoituksen muuttuessa 60->100 polkaisen hiukan voimakkaammin ja vaihteisto vaihtaa eleettömästi pienemmälle ja nopeus on hetkessä se sallittu maksimi. Ei draamaa, ei vetelyä, vain suihkukonemainen puristuminen selkänojaa vasten. Upeaa.

                Alentuneella painolla on iso vaikutus. Uuden kevyen korin ansiosta kiihtyvyys on parantunut melkein kahdella sekunnilla 0-100 ja sen huomaa. Vaikutus on siis melkein sama kuin vaihtaessani taannoin vanhasta S-Typestä eli normaalista 4-litraisesta koneesta sata hevosta tehokkaampaan remmiahdettuun S-Type R-malliin. Siis hyvin merkittävä ero vanhaan XJ-"laivaan".

                Se, että auto kiihtyy nyt erittäin hyvin jo kolmella sadalla hevosvoimalla, ei kerro vielä koko totuutta. Jäykempi kori antaa autolle aivan erilaisen urheiluautomaisen tukevuuden ja terävyyden kuin ennen. Lisäksi se antaa alustalle paremmat mahdollisuudet toimia hyvin ja se asia tässä autossa sitten jaksaakin hämmästyttää.

                Kurvi toisensa jälkeen menee kuin kiskoilla ja mitä kovempaa ajaa, sitä pienemmältä auto tuntuu, eli ihan päinvastoin kuin luulisi. Tämä käyttäytyy aivan yhtä hienosti kuin moni urheiluauto. Wau!

                Jarrutukset ja kiihdytykset ja ajo menee kuin siivillä.

                Stereoista sen verran, että saundi on mainio, mutta subbaria jäin kaipaamaan. Se onkin ainoa mieleentuleva käytännön pikkumiinus koko autossa. Muuten on todella vaikea keksiä mitään negatiivista sanottavaa. Korin hälyäänet töyssyissä ja epätasaisella tiellä loistavat totaalisella poissaolollaan. Uskomaton laite kertakaikkiaan.

                Hienostuneisuus ja ajattomuus. Sitä löytyy XJ:stä erinomaisen paljon. Keveydellä on lisäksi muitakin eduksi olevia vaikutuksia, kuten polttoaineen kulutus ja ketteryys, jarrutusmatkan lyheneminen sekä alustan nivelten, komponenttien ja vaihteiston parempi kestävyys.

                Tämä oli todella virkistävä ja silmät avaava kokemus. Tuo XJ on aivan mahtava auto. Ero M6 Bemariin on toki siinä että ihan hypertasolle ei konetehossa päästä mutta taas auto on muuten käytännöllisempi eli yksi lisäihminen mahtuu kyytiin ja XJ8 on lähes yhtä urheilullinen alustaltaan.

                Lisäksi Jaggen hyvänä etuna on tuo kruisailutunnelma, eli sillä on todella kiva ajaa hiljaakin. Ehkäpä korttikin säilyisi sillä helpommin, eikä olisi sillä tavoin liikenteessä poliisin silmätikkuna kuin M-kupeella huristellessa.

                Mikäli tuntuu, että liioittelen kehuissani, niin kannattaa käydä koeajolla. Takaan että Jagge antaa todella hienon kyydin. Ja tyylissä se on aivan lyömätön. Vanhaa ja kaunista muotoilua hienosti modernisoidussa muodossa. Toki olisi hauskaa päästä kokeilemaan tuosta sitä R-malliakin, mutta jollain lailla uskoisin, että tuo on se hienostunein ja tasapainoisin kokonaisuus. Jing ja Jang tasapainossa.

                Siirtelen joitain kuvia tuonne meidän omalle palvelimelle, niin pääsette tutustumaan aiheeseen. Jaggen kojelauta on melko mykistävä, jos jalopuusta tykkää..
                Last edited by Italowestern; 14-03-2012, 23:05.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Titansilber
                  BTCF Member
                  • Apr 2006
                  • 526

                  Originally posted by Italowestern View Post
                  Jeps, olet siinä ihan oikeessa, että vaikka tää topikki nyt onkin siirrettynä täällä yleisellä puolella, niin hyvät kuvat noista koeajetuista autoista olisi oltava myös juttujen mukana, koska ne nyt vaan on kivoja katsella.

                  Olen katsellut uutta paremmin mukana kulkevaa järkkärikameraa, niin sillähän tuo ongelma ratkeaa. Olemassa olevat järkkärit tuntuu olevan aina tyttärillä kovassa käytössä ja kännykameralla taas ei oikein saa hyviä kuvia.

                  Mutta koetan noita kuvailla ja latailla sitten esiin koeajoartikkeleiden väliin.
                  Olen jo pariinkin kertaan ilmoittautunut Italowesternille vapaaehtoiseksi kuvaamaan näitä unelma-autoja.

                  Mutta ymmärrän kyllä, että autot ovat koeajoissa vain rajoitetun ajan, ja minun kuvaustyylilläni sitä aikaa menee aivan astronomisen paljon. Ei ole toimiva ratkaisu, että kuvausaika on pois ajoajasta.

                  Kuitenkin, jos joskus olisi väljempi aikataulu, niin viestiä tulemaan vain!

                  Anssi

                  P.S. Tässä työnäytteenä M3 CSL

                  Comment

                  • Italowestern
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 507
                    • Vantaa

                    Originally posted by Titansilber View Post
                    Olen jo pariinkin kertaan ilmoittautunut Italowesternille vapaaehtoiseksi kuvaamaan näitä unelma-autoja.

                    Mutta ymmärrän kyllä, että autot ovat koeajoissa vain rajoitetun ajan, ja minun kuvaustyylilläni sitä aikaa menee aivan astronomisen paljon. Ei ole toimiva ratkaisu, että kuvausaika on pois ajoajasta.

                    Kuitenkin, jos joskus olisi väljempi aikataulu, niin viestiä tulemaan vain!

                    Anssi

                    P.S. Tässä työnäytteenä M3 CSL
                    Taitosi ovat laajalti tunnettuja ja kiitän taas tarjouksestasi. Koetanpa järjestää sellaisen tilanteen, jossa tuo hommeli onnistuisi. Laitapa vielä privaan sun tiedot uudestaan, niin pääsen ottamaan yhteyttä.
                    sigpic
                    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                    Comment

                    • Italowestern
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 507
                      • Vantaa

                      Originally posted by Anzafin View Post
                      Kokeile painella varmuuden vuoksi selaimen "back"-nappia josko pääsisit kirjoitustilaan takaisin ja selain "muistaisi" juttusi.

                      - Antti -
                      Jostain syystä se ei onnanut, mutta improvisoin sitten uuden stoorin. Hope you'll like it.
                      Last edited by Italowestern; 14-03-2012, 23:22.
                      sigpic
                      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                      Comment

                      • Italowestern
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 507
                        • Vantaa

                        Parempi ilman kanssa kuin ilman ilmaa

                        Joo, sellainen, pikkulisäkommentti vielä tuosta äksjiistä, että siinä on näemmä ilmajousitus. Ilmankos se tuntui niin mukavalta. Eihän se ole ilmainen, mutta mielestäni erittäin hyvä lisä vai miten sen nyt ilmaisisi.
                        sigpic
                        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          Lisää Maseratia...

                          Kävinpä tuossa eilen hiukan pidemmällä lenkillä 2000-mallisella Maserati 3200GTA:lla. Tällaista olen nyt tosissaan harkinnut vauhdinnälkään, kun aiemmin tuli jo aikalailla ihastuttua kyseisen auton tyyliin ja helppoon ajettavuuteen.

                          Aikanaan jo vuonna 1999 kun 3200-malli esiteltiin aivan uutukaisena Suomessa, ajelin sillä jokusen kerran ja tykkäsin kovasti. Olin vain tuolloin ehtinyt jo hankkia uuden Maseratin, Ghibli Gt:n, josta myös pidin erittäin paljon. Toki uusi malli kiehtoi, mutta oli sillä sitten hintaakin, melkein miljoona mummonmarkkaa siihen aikaan.

                          Nyt kun aika kylmät kelit on vielä, niin asfaltti ei ole ihan kauhean pitävää, eikä puhdastakaan. Ei anneta sen kuitenkaan häiritä.

                          Hiukan vielä Maseratin tekniikasta ennen ajotunnelmia:

                          Konehan on kokolailla mahtava, pitkään ja huolella kehitelty pakkaus, joka on erinomaisen hyvä-ääninen varsinkin turbokoneeksi. Upea saundi onkin yksi hienon tunnelman luoja auton ajattoman kauniin korin ja sisustan lisäksi.

                          Startatessa moottori tekee harkitun ohjelmoidun murahduksen, jonka jälkeen kaikille auton ympärillä oleville on selvää, että kyseessä on urheiluauto, jossa myös voimaa kuuluu olevan tarjolla.

                          Aikanaan tämä suunnittelultaan Ferrari-pohjainen moottori on ollut BMW:n M-koneiden rinnalla aikalailla tekniikan huippua kokonaisuutena, tarjoten urheilullista voimaa ja erittäin laajan vääntöalueen.

                          Yhteensä 4kpl yläpuolisia nokka-akseleita tehtaan porttaamissa kansissa, 32 venttiiliä, tasatut imusarjat ja erillinen puola jokaisen sylinterin sytytykselle. Jatkuva huipputeho normaalipolttoaineella tässä voimanlähteessä on 370 hv / 6250 rpm ja vääntö juhlalliset 491 Nm / 4500 rpm, josta yli 80% on käytettävissä alueella 1800-6800 rpm

                          Tässäpä aikamoisen hyvä resepti 3200ccm V8-koneelle ja siihen kun vielä lisätään kaksi keskikokoista turboa eli 1kpl molempiin pakosarjoihin, niin johan alkaa auto kuin auto kulkea mukavasti.



                          Kone myös kiertää silti mukavan ylös, eli varsin formulamaiset äänimaailmat on tällä konstruktiolla saatu aikaan. Kun jatkona on erinomaisen jämptisti ja tasaisesti vaihtava automaattivaihteisto, niin voiman tarjoilu on erittäin miellyttävää.

                          Toki nopeissa kiihdytyksissä tuo koneen reagointi tapahtuu aivan pienen turboviiveen kera, mutta normaalisti sitä ei edes huomaa. Sensijaan turbojen vihellys on mukavaa kuunneltavaa. Teho puhuu omaa kieltään ja pitää omaa ääntään.

                          Ferrari 355 moottorin pohjalta kehitelty turbokone on myös osoittautunut erittäin luotettavaksi oikein ylläpidettynä. Etenkin automaattivaihteisen yksilön tapauksessa on huoletonta menoa tarjolla ajokilometreistä huolimatta. Kunhan jakohihna on asiallisin välein vaihdettu ja manuaalivaihteisen yksilön kohdalla myös kampiakselin päittäisvälys säännöllisesti tarkistettu, niin kone tarjoaa erinomaista voimaa luotettavasti vuodesta toiseen.

                          Sulosointuja on siis tarjolla korville ja kaikissa normaaleissa liikennevauhdeissa erinomaista kiihtyvyyttä ja ajettavuutta.

                          Silmäniloa Giugiaron piirtämästä ajattomasta korista on kaikille esteetikoille tarjolla myös reilusti

                          Alusta on erittäin jämäkkä varsinkin sport-asetuksella ja tarjoaa erinomaisen tarkan ja välittömän tuntuman hammastanko-ohjauksen välityksellä. Ohjaus myös keskittää ja palauttaa hyvin vieden autoa toivottuun suuntaan kiitettävästi.

                          Vaikka 3200-mallin kori on 4-paikkainen, on se sekä ulkonäöltään, että ajotuntumaltaan selkeästi urheiluauto. Siitä huolimatta, verrattuna vaikkapa useisiin muihin 2-ovisiin 2+2 paikkaisiin autoihin, se tarjoaa jopa aikuisen istuttavat tilat myös takapenkkiläisille. Tunnelmasta tinkimättä.

                          Takapenkiltä näkyy myös hyvin ulos, jos ei ole aivan pikkulapsi. Takaikkunoiden alareunat ovat aika ylhäällä. Sekä etu- että takapenkit tarjoavat hyvän tuen ja ergonomian. Etupenkillä säädettävyys on myös hyvä ja varustettuna muistipaikoilla, mikäli autolla sattuisi olemaan useampia käyttäjiä. Tässä autossa muistipaikat ovat myös matkustajan etupenkissä.





                          Tummansiniseen koriin sopii mukavasti vaalea sisusta, joka on muutenkin erittäin viihtyisä ja elegantti antaen valoa ja eloa sisätiloihin sekä näyttää nahkan kauniin tekstuurin paremmin kuin tummat värit.

                          Ohjaamosta on tarkoituksella riisuttu mm. jalopuiset listat modernisoinnin vuoksi. Tosin itse en panisi pahakseni sellaisten olemassaoloa. Kuitenkin sisätilat näyttävät tässä Ghibliä uudemmilta, joka on ollut tarkoituskin.

                          Tässä ohjaamossa istuu mielellään. Kuljettajan penkin muodot osuvat omaan selkään hienosti ja ohjauspyörän sekä penkin säädöillä saa aikaiseksi useitakin mukavia ajoasentoja. Makaavampi asento matkalle ja pystympi kaupunkiin.

                          Musiikkilaitteena on tehdasasenteinen Becker Mexico, sen ajan kärkipäätä mutta nykyään parhaat laitteet menevät ohi vasemmalta ja oikealta. Kuitenkin ihan yllättävän mukavat saundit tuollakin saa aikaiseksi.

                          Mitoitukseltaan standardin musiikkilaitteen vaihto on kuitenkin helppoa ja se tulisikin lähes heti päivitettäväksi muutamien lisäominaisuuksien aikaansaamiseksi. MP3, subbari yms. pientä EQ:n kera. Kaiutinvarustus vaikuttaa sinänsä laadukkaalta ja toimivalta. Vain bassoa tarvitaan jonkin verran lisää kompensoimaan auton ajoääniä.

                          Tällä autolla on ajettu vasta alle 70tkm, joka tarkoittaa aika vähän ikäisekseen. Ulkoasu on myös varsin siisti ja kolhimaton, lukuunottamatta joitain pieniä kiveniskemiä konepellissä. Noh, niistä selviää tarvittaessa hyvällä meikillä ja uudella lakalla. Myllytys ja meikki sekä viimeistely lakalla tuo autoon alkuperäisen loiston helposti.

                          Koetin hetken aikaa aivopestä itseäni M5:n ostajaksi, mutta en onnistunut. Silmä vain tykkää niin paljon enemmän coupe-korisen 2-ovisen auton muodoista, että vaihtoehdot ovat siksi tässä kohtaa aika vähissä.



                          Myös 3200 takavalot ovat sellaiset, joihin tykästyin heti ensisilmäyksellä. Niissä on ihan omat muodot ja matalaan urheiluautoon ne sopivat kuin nenä päähän. Etenkin uudeltaan ne olivat aika harvinaiset ledilamppuineen muutenkin. Nyttemminhän auto kuin auto näyttää armotta vanhentuneelta, jos siinä on jotain muuta kuin ledit takavaloina. ei voi mitään. Maserati oli tuossa asiassa 10v edellä aikaansa.



                          Neljä ulostuloa pakoputkiston päissä kertovat takaatulijoille omaa selkeää viestiään. Tämän auton kanssa ei ihan millä tahansa kotterolla kannata lähteä kisaamaan. Hehiö.

                          Maserateilla on kautta aikojen ajettu kilpaa. Niin myös 3200-mallilla. Kisavireessä, ns. club-sport-varustein, on koneesta otettu n. 450 hv teho ja joissain kisaversioissa enemmänkin. Alkuperäisillä vakiojäähdyttimillä ja jarruilla tuo 450hv on vielä aivan sopiva teho ja pienin lisävarustein tehoa on saatavilla turboautojen tyyliin paljon enemmänkin. Suomen oloissa tämän auton saa helpohkosti leimattua 444hv merkinnällä, joka on siis tuo laillinen 20% tehon lisä ilman erityistarkastuksia, lupia ja muutoksia.

                          3200-mallin seuraajan, Coupe GT:n samanäköiseen koriin on vaihdettu keulalle vuodesta 2003 alkaen 4,2-litrainen Ferrari-Modena-pohjainen vapaastihengittävä V8-kone, jossa on vakiona tehoja 390 hv. Se taas on luonteeltaan enemmän kierroskone ja tietenkin myös ääniltään erittäin hieno. Vaihteistoina niihin on saanut sekä manuaali- että F1 sekventiaali-vaihteiston. Ne ovat kuitenkin hinnoiltaan Suomeen tuotuna vielä n. 30% kalliimpia kuin 3200-mallit, joten katsotaan niitä sitten ehkä joskus myöhemmin.

                          Nuolen kärkeä muistuttava 3200-mallin kori on kaikista eri suunnista kaunista katseltavaa. Se on lisäksi aerodynaamisesti Ferrari-luokkaa, johtuen Ferrarin tuulitunnelissa tehdyistä hiotuista muodoista.





                          3200-mallin korin lopullinen ja viimeinen versio tuli tuotantoon 4,2 GranSport-mallissa, jossa oli hyödynnetty vielä enemmän aerodynamiikkaa. Se olisikin halutuin tuon korisarjan edustaja sekä muodoiltaan että ajo-ominaisuuksiltaan. Sitäkin on tullut kokeiltua ja oli se erinomainen ajaa. Ainoana pikku puutteena voisi tuossa GranSport-mallissa pitää hienoista tehon puutetta aikalaisiin kilpailijoihinsa verrattuna, joka sittemmin on uusissa malleissa taas korjattu lisäämällä koneen tilavuutta 4,7 litraan ja siten myös vääntöä ja tehoa on tullut sopivasti lisää.. 4,2-litraisen kone oli kuitenkin eniten race kuivasumppuvoiteluineen ja ratkaisuineen. Se oli tehty kovaan ajoon.

                          Mutta mennäänpä ratin taakse.
                          Käynnistäminen tapahtuu normaalitapaan avaimella ja se on varsin mukava tapahtuma. Kone murahtaa käyntiin ilmaisten luonteensa selkeästi. Mittaristo on pikkupoikamaisen ajattelun kannalta mukava katsella yli kolmensadan menevine lukemineen, joskin huiput tälle autolle vakiona ovat hiukan sen alle. Tai noh, ehkä autobaanalla alamäessä tai sitten kovemmalla ahtopaineella päästään jo reilusti ylikin.



                          Pienen lämmittelytuokion jälkeen kytken vaihteen ajoasentoon "D" ja suuntaan määrätietoisen pitkän keulan tielle. Omalla kotitiellämme on joitain pieniä routavaurioita, joista alustan jykevyys käy heti ilmi. Mikään samettisen pehmeä ei tunnelma ole vaan pikemminkin "tarkoitukseen" tehty. Alusta ei kuitenkaan ole silti epämiellyttävän jäykkä vaan seurailee tien pintaa jouheasti. Heti kun päästään pihakadulta paremmalle tielle, on alusta kartalla ja jopa mukava. Oikeilla renkailla on myös iso rooli tämänkaltaisien autojen ajettavuudessa. Pirelli P Zero on hyvä valinta, joskin hiukan arvokkaampi kuin Hankook, Falken tms. suositut leveät kumit.

                          Autosta näkee myös kohtuullisen hyvin ulos sekä taakse ja ajaminen on varsin vaivatonta. Vaihteisto toimii miellyttävästi ja tarkasti ilman nykimisiä tai ylimääräisiä eleitä.

                          Koneen lämmettyä normaalilukemiin, kiihdyttelen luiskaa pitkin kehälle ja mittariin kertyy heti hiukan karsittavaa. 100km/h saavutetaan kakkosvaihteella ja kiihdytys kestää n. 5 sekuntia. Se on aivan riittävän hyvä arvo herrasmiesurheiluautolle. Kiihdytyksen dynaamista puolta kuvaa se, ettei auto vetele mihinkään vaan nopeus kasvaa kuin suihkukoneessa tai pikemminkin hävittäjästä voisi varmaan puhua.

                          BMW:n M-kuutoseen verrattuna tehoa on tietenkin vähemmän, mutta se ei tunnu aivan niin isolta erolta, koska Maseratin turbokone alkaa vääntää paljon alempaa ja 3200 on lähes 200kg keveämpi kuin Ämmäkuutonen. Tosiasiassa M6 jää tälle normaalitilanteessa maantienopeuksissa aluksi helposti, koska Maseratin ei tarvitse vaihtaa vaihdetta lainkaan päästäkseen samaan kiihtyvyyteen kuin M6, se on ahdetun koneen etu.

                          M6:ssa on parasta olla M-nappi painettuna jos pikku kisatilanteeseen tms. joutuu, ja usein se ei ole, koska aina niihin nappeihin ei jaksa tai muista tai viitsi koskea kun autoon istuu. Noh, toisaalta on 3200 kojelaudassakin se SPORT-nappi, josta alusta tiukkenee ja kaasuvaste sekä alasvaihto nopeutuu, mutta kone toimii silti muuten aika samalla tavoin antaen sitä kaivattua vääntöä paljon joka nopeudessa.

                          Moottoritien rampissa sitten painetaan sitä tallaa oikein kunnolla ja niinpä ohjuksen omaisesti mennään heti isompaa kovaa. En nyt viitsinyt kiusata onneani millään über-kovalla ylinopeudella, mutta selvää on että kyllä tämä tuplaturbokasikoneinen kevyehkö sukkula kulkee.

                          Suunnataanpa sitten keula kohti mutkateitä. Porvoon suunnallahan niitä riittää ja tunnin verran kurvailtuani alkoi olla melko selvää, että tällainen sen auton pitää olla. Mutkissa voi varsinkin SPORT-asetuksella ajaa huoletta erinomaisen vauhdikkaasti ilman minkäänlaista ongelmaa. Sekä kone, vaihteisto, että jarrut ovat tehtäviensä tasalla erittäin hienosti.

                          Valoillakin näkee ja pitkillä vielä paremmin. Kokolailla mahtava paketti, ja varsinkin hintaansa nähden. Noin puolet vanhan 2005-mallisen M6:n hinnasta ja siten Maserati tarjoaa rahalle erittäin hyvin vastinetta. Toki varusteita puuttuu ämmään verrattuna pitkä litania alkaen aina cruisesta ja sadetunnistimista, kääntyvien valojen kautta naveihin, Bluetootheihin yms, mutta ei se ole niin kauhea asia lopulta, kun auto on näin hieno ajaa. Noh ehkä se vakionopeussäädin olisi mukava olla, mutta saahan niitä. Aika helppoa oli kuitenkin pitää yllä tasainen ajonopeus ilman sitäkin.



                          Takaluukku ei ole kovin massiivinen, mutta kyllä sinnekin jotain mahtuu ja se mikä on hyvä asia, on että bensatankkiin mahtuu parikymppiä enemmän soppaa kuin Ämmäkuutoseen. Suurinpiirtein Maseratilla ajaa siis puolentoista- parisataa kilometriä kauemmaksi ennen seuraavaa tankkausta. Se on hyvä asia.

                          Eipä muuta kuin keräämään kolehtia tuohon, jotta menisi ensikesä taas rattoisammissa merkeissä. Jotenkin tuo KIA Magentis ei ihan vastaavaa kyytiä pysty tarjoilemaan, vaikka senkin V6-koneessa on aika kivasti ja suht taloudellisesti voimaa perisensataa kaakkia tarjolla.. Heh.
                          Last edited by Italowestern; 21-04-2012, 21:19.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • Italowestern
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 507
                            • Vantaa

                            Ferrarit on edelleen kalliita..

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            no ei helvetti, onko tollanenkin oikeesti olemassa
                            Joo, kattelin tullitilastoja, niin joku oli justiin syyskuussa 2011 tuonut 2001-mallisen avo-Modenan ja vero oli häthätää 42k€ eli aika riittävästi. Verotusarvoksi oli lätkäisty n. 87.000... Oletettavasti siis melko lähelle satasta menee tuon kokonaishinta.

                            Muutenhan Modena olisi varsin mukiinmenevä laitos 2-paikkaisista, vaikka minusta 355-malli onkin takaapäin hienompi. Keula taas 430-mallissa makeampi.

                            Mutta Maseratissa vara parempi..
                            sigpic
                            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                            Comment

                            • Italowestern
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 507
                              • Vantaa

                              Aston Martin koeajon kuvapäivitys

                              Tuossa taannoin ajelin sillä 007:n pyhäpäivän ajoneuvolla eli Aston Martin DB9:llä ja reportaasista puuttui tyystin kyseisen ohjuksen kuvat.

                              Noh, ei ne nyt kovin kummoisia ole kun on vaan kännykameran tuotoksia, mutta siellä ne nyt kummiskin viimeinkin on raportin ohessa.

                              Laitetaan nyt joku malliksi tähänkin.

                              sigpic
                              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Ohhoh..

                                Originally posted by Vanquish View Post
                                Ääniongelman m5 ratkaisi kaiuttimesta tulevalla keinotekoisella moottorin pörinällä
                                En muuten tosiaan pitkään aikaan hiffannut, että tuo kommenttisi olikin totta eikä vitsi...

                                Noh, ratkaisuhan se on tuokin, kaiuttimista esiin tuotu auton ääni, vaikka kyllä jotenkin, naapuriystävällisyydestä huolimatta... hmmm ehkä ei niin "motorsport" minusta. Enempi tulee pleikkari mieleen tuosta hommelista.
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X