Tosta Tylyttäjän dynopaperista laskettuna menee 100-150km/h 3.vaihteella tasan 4s 1800kg kokonaismassalla ja 15% voimansiirronhäviöllä.
Sen se näytti myös menevän tossa videossa jonka näin.
Joten tämä käppyrä näyttäs pitävän hyvin kutinsa ainakin ton 100-150km/h välin osalta:
Jees, videolla menee 100-150km/h 3,36s, koska se on samasta vedosta kun se toinen käppyrä (tältä aamulta). Elikäs tämä:
Katotaan vissiin eri videota... 3.95s mittarineula 100km/h-150km/h jos ihan tarkkoja ollaan ja videoeditorilla katottuna...
Sanoit että 1km/h mittarivirhettä sulla 100sessa GPSllä.
Katotaan vissiin eri videota... 3.95s mittarineula 100km/h-150km/h...
Sanoit että 1km/h mittarivirhettä sulla 100sessa GPSllä.
Oliko sulla vakio rengaskoko?
Noin huonosta videosta nyt on vaikee tarkkaa aikaa kattoa, mutta alle 4s se nyt menee kuitenkin. Käppyrä näyttää sen tarkan ajan (ja paikankin).
Juu, satasessa oli about se 1km/h eroa. Ja vakio rengaskoko on.
Eiköhän tää ala riittämään tästä aiheesta, nyt on käppyrät ja videotkin Tämän jälkeen jos ei usko, niin antaa olla.. Mulle se nyt on kuitenkin selvä homma ja oikeastaan melko sama, että mitä kukakin uskoo ja mitä ei..
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Heh, ei taida olla jätkällä ihan matikka hallussa Meinaatko, että kiihtyvyys on täysin tasaista? Vai olisiko kumminkin niin, että kovemmissa vauhdeissa kestää kauemmin kiihdytellä "Saattaa" vaikuttaa myös tuohon kiihdytyksen keskinopeuteen..
Eli kaavakirjaa käteen, tai jotain..
Mulle on se aikoinaan opetettu näin:
Matka (m)
----------- X 3.6 = Keskinopeus km/h
Aika (s)
Ja kun otat Tekniikanmaailman (jos hyllystä löytyy ja on mitattu "lisäpyörällä") esiin ja katsot sieltä testejä joissa on ilmoitettu kiihtyvyydestä esim 60-120 km/h matka ja aika niin katos kuinka monta virhettä saat.
Esim:
90-120km/h 5.5s/160m
160
---- X 3.6 = 104.7 km/h
5.5
Ja kun lasket noita arvoja niin kaikki osuu +/- 1 km/h ja todennäköisesti heitot johtuu pyöristyksistä.
Onkohan nyt vaan mitattu eri tavalla, eli toisessa mittauksessa lyöty talla lattiaan satasen vauhdissa ja toisessa tultu kaasu pohjassa ja mitattu tuo haluttu väli?
Matka (m)
----------- X 3.6 = Keskinopeus km/h
Aika (s)
Ja kun otat Tekniikanmaailman (jos hyllystä löytyy ja on mitattu "lisäpyörällä") esiin ja katsot sieltä testejä joissa on ilmoitettu kiihtyvyydestä esim 60-120 km/h matka ja aika niin katos kuinka monta virhettä saat.
Esim:
90-120km/h 5.5s/160m
160
---- X 3.6 = 104.7 km/h
5.5
Ja kun lasket noita arvoja niin kaikki osuu +/- 1 km/h ja todennäköisesti heitot johtuu pyöristyksistä.
En valitettavasti osaa kertoa sulle paremmin.
Neuvotaan nyt vähän, vaikka ei enää pitänytkään vastata Lasket nyt "yläastematikalla" ja oletat, että kiihtyvyys on tasaista, vaan ei ole. Otetaan esimerkki, joka menee lähemmäs totuutta; jaetaan yksinkertaistettuna kiihtyvyys "kahtia", eli 100-150km/h ja sitten 150-200km/h (kiihtyy hitaammin kovemmissa vauhdeissa, kuten sanoin). Jos katsot vaikka tätä kuvaa:
.. niin huomaat, että 100-150km/h ottaa 4,1s ja 150-200km/h 6,1s. Oikeasti pitäisi laskea vielä hienommalla jaolla, koska kiihtyvyys muuttuu koko ajan, mutta se menee jo vähän korkeammaksi matikaksi, en yritä sitä sinulle edes selittää
Ja sitten lasketaan.
Ensin 100-150km/h (leikitään, että se menisi tasaisella kiihtyvyydellä, vaikka ei mene):
Keskinopeus siinä olisi 125km/h, eli 34,72m/s. Se kerrotaan 4,1 sekunnilla, eli matkassa: 142,3m
Sitten 150-200km/h (leikitään, että sekin menisi tasaisella kiihtyvyydellä, vaikka ei mene):
Keskinopeus siinä olisi 175km/h, eli 48,61m/s. Se kerrotaan 6,1 sekunnilla, eli matkassa: 296,5m
Ja lasketaan edelliset yhteen: 142,3m + 296,5m = 438,8m.
Oho, menikin jo melkoisesti lähemmäksi. Ja mitä tiheämmällä välillä lasketaan, niin sitä lähempänä ollaan todellista matkaa.
Eli et voi laskea matkaa yhden keskinopeuden avulla, jos (ja kun) kiihtyvyys ei ole tasaista; se laskee nopeuden myötä, kun ilmanvastus sekä kitka kasvaa ja vaihdetaan isompaa pykälää. Melko luonnollista.
Onkohan nyt vaan mitattu eri tavalla, eli toisessa mittauksessa lyöty talla lattiaan satasen vauhdissa ja toisessa tultu kaasu pohjassa ja mitattu tuo haluttu väli?
Kyllä näissä mun vedoissa on ainakin lyöty jo ennen satasta lappu lattiaan..
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Kun nyt oikeesti tota miettii niin se on totta et kiihtyvyys muuttuu ja se kyl pysyy vakiona noissa lyhyissä nopeusväleissä, mut ei tietenkään pitkissä väleissä.
Mulle opetetutuissa esimerkeissä mitä itsekkin laitoin se vaan osuu aina hyvin lähelle.
Nyt täytyy lähtee opiskelemaan lisää ettei tule enää koskaan sanottua mikä ei oe totta
Kun nyt oikeesti tota miettii niin se on totta et kiihtyvyys muuttuu ja se kyl pysyy vakiona noissa lyhyissä nopeusväleissä, mut ei tietenkään pitkissä väleissä.
Mulle opetetutuissa esimerkeissä mitä itsekkin laitoin se vaan osuu aina hyvin lähelle.
Nyt täytyy lähtee opiskelemaan lisää ettei tule enää koskaan sanottua mikä ei oe totta
Eipä tuo haittaa, näistähän sitä oppii
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Tosta Tylyttäjän dynopaperista laskettuna menee 100-150km/h 3.vaihteella tasan 4s 1800kg kokonaismassalla ja 15% voimansiirronhäviöllä.
Sen se näytti myös menevän tossa videossa jonka näin.
Joten tämä käppyrä näyttäs pitävän hyvin kutinsa ainakin ton 100-150km/h välin osalta:
Elikkästä ei tässä muuta voi todeta kuin että hienosti on konit kyllä tylyttäjän autossa kotona ja monessa muussa m5sessa taasen ei.
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että ei täällä taida muilla olla pakosarjaa ja koko putkistoa vaihdettu, ja sen jälkeen dynossa säädetty? Päälle vielä se, että rundaa sen 500rpm korkeammalla; se vaikuttaa yllättävän paljon näihin kiihdyttelyihin. Just tuohon kiihdyttelualueelle tuli aika paljon lisää.
Eli kyllähän tuon pitääkin mennä paremmin kuin vakion, se on selvä. Mutta itsekin yllätyin, että miten paljon paremmin menee.
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Toivottavasti ensi kerralla kun joku laittaa tänne kunnon mittalaitteilla mitattuja tuloksia, jotka ovat jonkun mielestä "liian hyviä", niin ei tulisi turhaan tälläistä hässäkkää.. Meni tämäkin topikki vähän sivuraiteelle, mutta eiköhän se taas siitä
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Tylyttäjä, onko dynokäyrää nähtävillä? Autoonhan on voitu tehdä edellisen omistajan toimesta suurempiakin muutoksia, esim. nokat tms. Vertailun vuoksi esim. F430 (490hv / 1450kg) tai GT3 RS (450hv / 1400kg) menevät vastaavasti eli hieman alle 9s 100-200. Varttimali (varsinkin porkella) suurin piirtein tasan 12s @ 195 km/h vakiorenkailla lehtien testeissä, osaava kuski hyvällä radalla saa varmasti helposti alle 12s.
Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Tylyttäjä, onko dynokäyrää nähtävillä? Autoonhan on voitu tehdä edellisen omistajan toimesta suurempiakin muutoksia, esim. nokat tms. Vertailun vuoksi esim. F430 (490hv / 1450kg) tai GT3 RS (450hv / 1400kg) menevät vastaavasti eli hieman alle 9s 100-200. Varttimali (varsinkin porkella) suurin piirtein tasan 12s @ 195 km/h vakiorenkailla lehtien testeissä, osaava kuski hyvällä radalla saa varmasti helposti alle 12s.
En usko, että on sen enemmän laitettu.. Veikkaisin ennemmin, että monessa muussa vakiossa M5:ssä on tehot vähän alakantissa, syystä tai toisesta. Kyllä meinaan 400hp autosta pitää lähelle se 400hp lähteä dynossa. Jos lähtee 360hp niin mielestäni se ei voi olla täysin kunnossa. Kellohan sen sitten näyttää miten se menee..
Juu, 100-200km/h aika on yllättävän kova, yllätyin itsekin. Varmaan useimmilla vedoilla asettuu sinne 9 ja 10s väliin, vähän olosuhteista riippuen. Toisaalta vääntökäyräkin on melko hieno. En usko, että F430 tai GT3 RS pystyy samanlaiseen vääntökäyrään, tilavuuttakin niissä on huomattavasti vähemmän. Huippuarvoina F430 465Nm ja GT3 RS 405Nm. Ja tuollainen vääntökäyrä tekee hyvää tuollaisissa roll-on vedoissa, koska ei ole lähellekään koko vetoa huipputehon alueella. Luulen kyllä, että vaikka tasaista voisi ollakin, niin F430 ja GT3 RS veisivät tuon 100-200km/h vedon.. Kuitenkin ovat sen verran kevyempiä, ja potkua on ihan kivasti, eli sillä kompensoivat tuota huonompaa vääntökäyrää.
Ihan hyvin tuntu liikkuvan tuo 530d, joka tuli tänään ostettua.. hyvin vääntää ja liikkuu kaikenkaikkiaan. Huomenna pitää käydä kellottelemassa vähän aikoja ja postailla..
Last edited by anttiboy; 19-06-2010, 23:29.
Reason: sekoilua..
OT: Eikö tällä alkas jo saamaan jonkun maailman optimistisin autofoorumi kunniamaininnan. En yhtään epäile etteikö menis hienosti, mutta joku tässä ei nyt vaan täsmää:
Comment