OT: Eikö tällä alkas jo saamaan jonkun maailman optimistisin autofoorumi kunniamaininnan. En yhtään epäile etteikö menis hienosti, mutta joku tässä ei nyt vaan täsmää:
Mites tommonen putkiviritetty M5 kiihtyy?
Menee aika tasoissa F430 Ferrarin kanssa.
Mitatut ajat pitävät paikkansa, ei tähän voi muuta enää lisätä. Monta kertaa mitattu ja otettu jopa videota mittaristosta
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
OT: Eikö tällä alkas jo saamaan jonkun maailman optimistisin autofoorumi kunniamaininnan. En yhtään epäile etteikö menis hienosti, mutta joku tässä ei nyt vaan täsmää:
Mites tommonen putkiviritetty M5 kiihtyy?
Menee aika tasoissa F430 Ferrarin kanssa.
F 430 muuten työntää aika rajusti ton 100-200km/h välin.
nimim. done that.
Siinä ei oikeasti voi puhua e39 m5:sta edes samassa lauseessa.
Hyvin toi tylyttäjän m5 varmaan menee, mutta ei ferrarin tavalla kuitenkaan.
Persdyno Maranellon vieressä kulkevalta moottoritieltä antaa luotettavan vastauksen...
edit. En ole tylyttäjän autolla ajanut, arvio perustuu oletukseen, että dynoköäyrä on oikea.
F 430 muuten työntää aika rajusti ton 100-200km/h välin.
nimim. done that.
Siinä ei oikeasti voi puhua e39 m5:sta edes samassa lauseessa.
Hyvin toi tylyttäjän m5 varmaan menee, mutta ei ferrarin tavalla kuitenkaan.
Persdyno Maranellon vieressä kulkevalta moottoritieltä antaa luotettavan vastauksen...
edit. En ole tylyttäjän autolla ajanut, arvio perustuu oletukseen, että dynoköäyrä on oikea.
Näin mäkin luulen, ettei se F430:lle pärjää. Sitä en todellakaaan edes väitä. Mitatut ajat ovat kuitenkin todellisia, eli ton se nyt menee mitä on mitattu.
EDIT: Mun mielestä "rajua työntöä" alkaisi olemaan, jos autolla menee alle 5s 100-200km/h (ja 0-200km/h alle 10s). Vaikka tuollainen F430 menisi esim. alle 8s, niin ei voi mielestäni puhua rajusta kiihtyvyydestä.
Onkos kukaan testaillu tollasta e46 330i miten menee 3. vaihteella 80-120km/h ?
Omalla kokeilin ja ajat:
1. 5.58s
2. 5,41s... jne.
6. yritys toistaiseksi paras: 5,17s
Mitatut ajat ovat kuitenkin todellisia, eli ton se nyt menee mitä on mitattu.
käypi sen varttimailin ajamassa niin suomalainenkin uskoo sitten
Eikä olla edes päästy vielä siihen todisteluun että se auto mikä kiihtyy nopeammin 0-100km/h ei välttämättä ole viivalta lähdettäessä ensin 100m kohdalla
1-2-3.de oli myös mielenkiintoinen verrokki:
ALPINA B5, 500hp/700Nm 6-gang automatik
0-100km/h 4.8s
0-200km/h 15.5s
0-402m 12.8s
tuossa nyt on vanhuksella kiihdytetty motarinopeuteen 3. vaihteella, ihan aavistus nousua tiessä. Kyllä 80-120 on 4s alitus aika niukkaa :think
Näitä olisi kiva mittailla harrasteautosta jos pääsisi vaikka lentokentälle kokeilemaan.
Mittasin viime syksynä luistavalla lukolla ja varsinkin 80-120 oli todella vaikeaa mitata.
Ootko kokeillu vetää 3. vaihteella 100-160 tai 80-160. Kellottelin omalla b36 koneisella tuossa videolta niin 100-160 meni 6,5-6,6s ja 80-160 8,8-8.9s. Ois kiva saada vähän vertailupohjaa onko ajat kohdallaan.
Ootko kokeillu vetää 3. vaihteella 100-160 tai 80-160. Kellottelin omalla b36 koneisella tuossa videolta niin 100-160 meni 6,5-6,6s ja 80-160 8,8-8.9s. Ois kiva saada vähän vertailupohjaa onko ajat kohdallaan.
2. vaihteella 1800rpm alkaen lappu lattiaan ja virtualdubilla freimien aikaleimoista kateltuna tulis tuon suuntaista:
Eli 6.7s 100->160, heti satkun jälkeen 2-3 vaihto, mihin tärväytyy lähemmäs 0.9s. Paras extrapolointi on 6.4s kolmosella ajettuna, menee hyvin 150 asti mutta sitten puutuu :think
Eli 6.7s 100->160, heti satkun jälkeen 2-3 vaihto, mihin tärväytyy lähemmäs 0.9s. Paras extrapolointi on 6.4s kolmosella ajettuna, menee hyvin 150 asti mutta sitten puutuu :think
Mielestäni mittarista katsotut ajat kannattaa ilmoittaa korkeintaan 1s tarkkuudella.. Menee vähän samaan kastiin kun ääneen laskeminen tai kellottaminen itse ajaessa sekkarilla
Mielestäni mittarista katsotut ajat kannattaa ilmoittaa korkeintaan 1s tarkkuudella.. Menee vähän samaan kastiin kun ääneen laskeminen tai kellottaminen itse ajaessa sekkarilla
Eipäs nyt sentään liioitella... jos kierroslukumittariin on vähänkään luottaminen -> vaimennuksen aiheuttama viive nopeusmittarin neulan näyttämässä eliminoi aika hyvin mittarivirheen täysiä kiihdytettäessä.
>15fps video jollain järkevällä resoluutiolla niin kyllä siitä luotettevamman lukeman saa kun jollain nokia luurin sis. gps + tempes/racecrono yhdistelmällä. Niiden lokeissa näkyy ihan hämäriä heittoja tyyliin 70-80km/h 0.4s vs. 80-90km/h 1.4s. Samoin korkeustiedolla voi keskimäärin viskata vesilintua, tahtoo olla että kotipihan korkeus on juoksulenkin aikana muuttunut 20 metriä Paljos tuollaiset luotettavat performance loggerit kustantaa?
Eipäs nyt sentään liioitella... jos kierroslukumittariin on vähänkään luottaminen -> vaimennuksen aiheuttama viive nopeusmittarin neulan näyttämässä eliminoi aika hyvin mittarivirheen täysiä kiihdytettäessä.
>15fps video jollain järkevällä resoluutiolla niin kyllä siitä luotettevamman lukeman saa kun jollain nokia luurin sis. gps + tempes/racecrono yhdistelmällä. Niiden lokeissa näkyy ihan hämäriä heittoja tyyliin 70-80km/h 0.4s vs. 80-90km/h 1.4s. Samoin korkeustiedolla voi keskimäärin viskata vesilintua, tahtoo olla että kotipihan korkeus on juoksulenkin aikana muuttunut 20 metriä Paljos tuollaiset luotettavat performance loggerit kustantaa?
Joo, se on kyllä ihan totta, että videoltakin katsottuna tarkkuus on varmaankin ainakin sama, kuin 1Hz sirulla ja esim. Racechronolla (saattaa olla jopa yli sekan heittoja välillä). 5Hz sirulla saa jo siedettäviä tuloksia, mutta muutaman kympin heittoja saattaa tulla edelleen..
PBox maksaa 568e. Kannattaa ottaa vielä ulkoinen antenni lisäksi, eli vähän yli 600e tällöin kokonaisuudessaan:
PBoxissa ei kyllä ole kertaakaan tullut mitään hämäryyksiä dataan, jos ei ole GPS katvetta (tyyliin sillan alla tai korkeiden talojen vieressä). PBox kun on tehty ihan tähän käyttöön, eli GPS:n tarkkuus, nopeus ja herkkyys on ihan eri tasolla kuin näissä "normivehkeissä". Loistava softa (jolla voi katsella ajettua dataa) tuo vielä aikamoisen lisäarvon. Ja siitä viimeistään paljastuisi, jos mittauksissa olisi ollut jotain outoa. Graafinen esitys paljastaisi sen heti, jos käyrät eivät nouse/laske loogisesti.
Moottori on tosiaan V6 2.7 bi-turbo. 4 alkavat teholukemat ja 550 paikkeilla olevat väännöt riittävät.
Näitä 3 alkavia aikoja on ajettu vastaavalla setupilla maailmalla kymmenittäin ja myös Suomessa useita.
Tuo 100-160km/h sattuu aika mukavasti 3-vaihteen tehoalueelle 2x K04 turboilla.
Kaverilla S4 noilla turboilla. Sillä on nyt tuo mun PBox lainassa. MAF-arvojen perusteella siellä on jopa n. 440hp ja 560Nm, ehkä todellisuudessa sitten hiukan vähemmän. Ihan kivoja arvoja tuli kuitenkin:
80-120km/h 2,6s (2. ja 3. -vaihteilla) -> selkeesti reippaampi kuin tuo mun M5 (mulla taitaa olla enkat nyt 2,9s), välitykset osuu S4:ssä tähän hyvin, kuten sanoit!
100-200km/h 11,xx (3. ja 4. vaihteilla) -> tässä ei ihan pärjää omalle M5:lle, tosin tuo oli kaverin eka veto. Veikkaan hänelle 10s alituksenkin olevan mahdollista, kun saa kaikki menemään nappiin, esim. ahdot eivät saisi tippua yhtään vaihdossa, koska näkyy heti ajassa..
Testailu jatkuu kuulemma tänään..
Kertokaas joku, että miten tuollainen S4 kannattaa lähettää paikaltaan, kaveri kertoi sen olevan melko haastavaa? Uskaltaako tuupata vaan kaasun pohjaan ja kytkin syrjään, eli kestääkö nelivetoisen paikat, kun laitetaan heti kaikki peliin (kaveri ei ole tätä uskaltanut vielä yrittää)? Vähänkään varovaisempi lähtö ei tuolla meinaa onnistua, koska kestää liian kauan että saa ahdot.. 6s on 0-100km/h tällä hetkellä, ja kyllähän tuolla nyt pitää 4s puolelle päästä. Ja pääsekin varmasti, jos uskaltaa ottaa rajun lähdön
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Tuossa tänään mitattu 100-200km/h aika http://www.youtube.com/watch?v=08kSbM_ICDU että aika kovaa kulkee tylyttäjällä kun ainakin aiemmin kirjoitti että 0-100(5,1s) ja 100-200 (8,8s) ajat yhdistämällä menisi 0-200 13,9s
Mutta uskottava se sitten on, meillä muilla nämä normi M5:set ei vaan kulje
Tuossa tänään mitattu 100-200km/h aika http://www.youtube.com/watch?v=08kSbM_ICDU että aika kovaa kulkee tylyttäjällä kun ainakin aiemmin kirjoitti että 0-100(5,1s) ja 100-200 (8,8s) ajat yhdistämällä menisi 0-200 13,9s
Mutta uskottava se sitten on, meillä muilla nämä normi M5:set ei vaan kulje
Menikös tuossa n. 13s 100-200km/h? Mulla ajat ovat tosiaan pyörineet välillä 8,8s - 10,2s, riippuu näköjään olosuhteista sen verran. Ja kuten ajattelin, se 500rpm nosto kiekkarajoittimessa tekee myös aika paljon eroa, sä vaihdoit tuossa ennen 160km/h kun itse vaihdan 170km/h jälkeen (rundarin mukaan 7600-7700rpm).
Onhan tuossa toki pienemmissäkin vauhdeissa jo eroa, kun tuon 100-150km/h sulla menee n. 5s(?) ja meikäläisellä alle 3,5s. Toki tällöin teho/vääntöerokin näkyy. Painoahan tuo putkisto pudotti myös, varmaankin 40-50kg.
Mutta suosittelen näitä modeja, suht pienillä muutoksilla kello tykkää yllättävän paljon
EDIT1: Tuo 0-200km/h 13,9s on toki mahdollinen hyvällä pidolla (jos pääsee alle 5s 0-100km/h, hyvällä pidolla onnistuu helposti), mutta ajat yhdistämällä siitä puuttuu 2. -> 3. vaihto, eli tiukkaa tekee kadulla.
EDIT2: Onkohan tuo 13s nyt ihan normaalia täysitehoiselle vakiolle? Audifinns -forumilta: "Mitä kaverin vakiolla M5 e39:llä ollaan ajeltu tasaista tietä niin 10.5-11 s väliin osui aina 100-200"
Joo vähän reilu 13s taitaa mennä tuo 100-200, ja tuo limitti oli päällä kun aluksi ajattelin miatata vaan 100-170 ajan mutta suoraa riittikin pidemmällekkin.
Comment