Helpoiten nämä selviää kun käy vaan ajamassa vaikka sen varttimailin ja mailin ja vertaa aikoja/nopeuksia.
Katteleppa tuolta tuloksia. Oma meni http://www.nopeusmittaus.com/ tapahtumassa 280km/h. Aika moni pärrä jää maililla vaikka ei ole edes voimaa, toki myös nopeampia on reilusti.
Katteleppa tuolta tuloksia. Oma meni http://www.nopeusmittaus.com/ tapahtumassa 280km/h. Aika moni pärrä jää maililla vaikka ei ole edes voimaa, toki myös nopeampia on reilusti.
Juu, moni jää autollesi maililla, mutta moni menee tosiaan myös edelle, vakioitakin joukossa. Varttimaililla sitten ei jää kovinkaan moni pyörä.
Tehokkaat autot on sitä vahvemmilla pyöriä vastaan mitä enemmän on vauhtia; silloin kun alkaa merkitsemään enemmän teho/aerodynamiikka -suhde kuin teho/paino -suhde. Tosin silloinkin puhutaan vasta vakioista (tai hyvin lähelle sitä) pyöristä. Pyörään ei tarvitse laittaa kuin muutaman 100€:n satsaus, niin yksikään katuauto ei tule tässä maassa perässä mailillakaan. Elikäs siis ilokaasusarja.
Usein halutaan verrata melko paljon viritettyjä autoja vakiopyöriin. Mielestäni kannattaa verrata viritettyihin. Tosin lähes kaikilla autoilla tekee tiukkaa +1000cc vakiopyöriäkin vastaan, mailillakin. Jos kuski osaa hommansa niin monella vakiolla ylittyy maililla 300km/h ja joillain pääsee siitäkin vielä yli.
Varttimaililla ajelevat 750 ja myös 600cc pyörillä kympin puolelle. Tiukkaa tekee sulla vielä niitäkin vastaan varttimaililla, ehkä siellä yli 150-200km/h vauhdeissa (ja siitä ylöspäin) alkaa niille jo pärjätä. Että vois sanoa, että sporttipyörille ei iha vielä riitä autosi kiihtyvyys, muita pyöriä vastaan riittää. Helpoiten nämä selviää kun käy vaan ajamassa vaikka sen varttimailin ja mailin ja vertaa aikoja/nopeuksia. Kun vedät alle 10s varttimailin yli 240km/h loppareilla, niin sitten voi sanoa, että suurimmalle osalle katupyöristä pärjäät. Ja silloin voi sanoa, että kaikki 600cc ja 750cc vaparipyörät jää varttimaililla. Tosin tuohonkin vaaditaan sitten varmaankin jo lähelle Paavolan spekseillä oleva auto, johon kerroit vielä olevan matkaa n. 300hv.
Itse en enää pyöristä juuri perusta (tuli harrasteltua niitä tarpeeksi pitkään), mutta tiedostan toki sen tosiasian, että ei niille tahdo autoilla pärjätä. Ei varttimaililla eikä maililla, ei oikeastaan missään. On ne sen verran nopeita laitteita.
Oon vetänyt monta tonnista pyörää vastaan (mm. Bändit 1200, vf1000r, yms), karkeesti ottaen 50-150 on tasan, sen jälkeen alkaa tommoset pyörät jäämään. Toiset enemmän toiset vähemmän. Esim toi bändit alko jäämään jo aika rankasti n.200km/h vauhdissa.
Paikaltaan en oo lähteny ku yhtä kuussatkuu vastaan (puuttuu launch Control) mut normilähdöllä olin n.170km/h kohdalla vierellä. Suurin osa vedoista on taltioitu, joten voin sadepäivinä parannella mieltä niitä katsellessa
Oon vetänyt monta tonnista pyörää vastaan (mm. Bändit 1200, vf1000r, yms), karkeesti ottaen 50-150 on tasan, sen jälkeen alkaa tommoset pyörät jäämään. Toiset enemmän toiset vähemmän. Esim toi bändit alko jäämään jo aika rankasti n.200km/h vauhdissa.
Paikaltaan en oo lähteny ku yhtä kuussatkuu vastaan (puuttuu launch Control) mut normilähdöllä olin n.170km/h kohdalla vierellä. Suurin osa vedoista on taltioitu, joten voin sadepäivinä parannella mieltä niitä katsellessa
Juu, nuo mainitsemasi tonniset eivät ole lähelläkään sporttipyöriä. Eli ei ihme, että olet pärjännyt. 600cc sporttipyörätkin ovat selkeästi nopeampia kuin nuo.
Itse tarkoitan tässä tonnisilla Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000 RR, Kawasaki ZX10R, Yamaha YZF-R1, BMW S 1000 RR jne.. Eli siis oikeita sporttipyöriä. Näin yleensä tarkoitetaan kun puhutaan nykyään tonnisista.
Esim. tuossa 1200 Banditissa on painoa n. 220kg ja tehoa 100hp. Nykyiset tonniset sporttipyörät painaa kuivana n. 190kg ja niissä on 180-200hp vakiona, että aikamoinen ero on. Bandit 1200 on 80-luvun tekniikkaa.
Asia siis selvisi, varmasti pärjäätkin esim. noille mainitsemillesi peruspyörille ihan ok.
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Juu, nuo mainitsemasi tonniset eivät ole lähelläkään sporttipyöriä. Eli ei ihme, että olet pärjännyt. 600cc sporttipyörätkin ovat selkeästi nopeampia kuin nuo.
Itse tarkoitan tässä tonnisilla Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000 RR, Kawasaki ZX10R, Yamaha YZF-R1, BMW S 1000 RR jne.. Eli siis oikeita sporttipyöriä. Näin yleensä tarkoitetaan kun puhutaan nykyään tonnisista.
Esim. tuossa 1200 Banditissa on painoa n. 220kg ja tehoa 100hp. Nykyiset tonniset sporttipyörät painaa kuivana n. 190kg ja niissä on 180-200hp vakiona, että aikamoinen ero on. Bandit 1200 on 80-luvun tekniikkaa.
Asia siis selvisi, varmasti pärjäätkin esim. noille mainitsemillesi peruspyörille ihan ok.
No ei toi vf1000r ihan Suzuki pv:kään ole . 130hv ja 10,8s vartti. Kolmosen lopulla alko jo jäämään (n.180km/h)
No ei toi vf1000r ihan Suzuki pv:kään ole . 130hv ja 10,8s vartti. Kolmosen lopulla alko jo jäämään (n.180km/h)
No kyllä se nykyvehkeisiin verrattuna on PV Sehän on 80-luvun vanha wessa, tuskin sellasessa on edes enää tehtaan tehot tallella. Painoa n. 240kg ja 116-130hp tehoa (vähän lähteestä/versiosta riippuen):
The 1985 Honda VF 1000 R and all other motorcycles made 1894-2025. Specifications. Pictures. Rating. Discussions.
Nykyiset (ja vähän vanhemmatkin) 600cc:tkin pyyhkii noilla 80-luvun "sporttipyörillä" lattiaa.
Käyppäs kokeilee vaikka jotain 2005 tai uudempaa tonnista sporttia vastaan, niin huomaat eron. Ne kun vetää raikkaasti kutosella sinne rajoittajalle saakka (lähelle 300km/h). Ylikin kun poistaa rajoittimen ja heittää perus putkivirit yms...
Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5 Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5 Performance Mods: Lot Performance: 200mph/322kph@1mile (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Aiheen otsikkoon liittyen... Tässäpä monelle autoilijalle hyvää mieltä. Kävin ilmajäähy-Ducatilla (putkiviritetty ja kaikkee) etelä-Suomessa ja annoin menomatkalla olla 80-120km/h mittaus päällä (puhelimen oma GPS, tarkkuus on spekuloitu jo aiemmin tässä ketjussa).
No kyllä se nykyvehkeisiin verrattuna on PV Sehän on 80-luvun vanha wessa, tuskin sellasessa on edes enää tehtaan tehot tallella. Painoa n. 240kg ja 116-130hp tehoa (vähän lähteestä/versiosta riippuen):
The 1985 Honda VF 1000 R and all other motorcycles made 1894-2025. Specifications. Pictures. Rating. Discussions.
Nykyiset (ja vähän vanhemmatkin) 600cc:tkin pyyhkii noilla 80-luvun "sporttipyörillä" lattiaa.
Käyppäs kokeilee vaikka jotain 2005 tai uudempaa tonnista sporttia vastaan, niin huomaat eron. Ne kun vetää raikkaasti kutosella sinne rajoittajalle saakka (lähelle 300km/h). Ylikin kun poistaa rajoittimen ja heittää perus putkivirit yms...
Onhan toi munkin 80-luvun wanha vessa, eikä siinäkään oo enää tehtaan tehoja . Se on niin että run what you brung...
Ja ei nyt ihan nykyset vakiot 600cc:t pyyhi lattiaa vanhoilla tonnisilla. Nopeasti googlaamalla 11s molemmin puolin vetää vartilla nykyset kuussatkut, riippuen kuskin taidoista. Poikkeuksia varmaan on molempiin suuntiin.
Ja oon ajanu nykysiä tonnisia, kovaa ne menee, en mä sitä kiistä.
Kannattaako tästä tän enempää vääntää. Fakta on se että enemmän pärräkuskia ottaa aivoon jos jää autolle ku autokuskia, oli pärrä mikä tahansa.
Juuri näin, mutta sporttipyöriä ostavat myös sellaiset jotka eivät osaa sitä lähettää pätkän vertaa. Silti nämä wannabe Rossit voivat ylemmyydentunnoissaan haastaa tai tarttua haasteeseen minkä tahansa auton kanssa.
Mielestäni vain valvotuissa oloissa ajetut tulokset ovat vertailun arvoisia. Kiihdytystapahtumissa täysin kädetöntä (ja aivoton) mp-kuskia tuskin viivalla nähdään.
Juuri näin, mutta sporttipyöriä ostavat myös sellaiset jotka eivät osaa sitä lähettää pätkän vertaa. Silti nämä wannabe Rossit voivat ylemmyydentunnoissaan haastaa tai tarttua haasteeseen minkä tahansa auton kanssa.
Mielestäni vain valvotuissa oloissa ajetut tulokset ovat vertailun arvoisia. Kiihdytystapahtumissa täysin kädetöntä (ja aivoton) mp-kuskia tuskin viivalla nähdään.
Näin on. Tosin kyllä noissa kadunmiehen kisoissa käy kaikentasoista kuskia niissäkin. Ehkä ihan ne kaikkein huonoimmat puuttuu.. Samaan tapaan autopuolellakin kuskin tulee osata irrota viivata ja kiihdyttää, vaikkakin on ainakin joillain autoilla selkeästi helpompaa kuin prätkillä. Joillain autoilla se voi taas olla yllättävän vaikeaa.
Vauhdista nyt osaa suurin osa jo kiihdyttää ihan ok, sekä autoilla että prätkillä. Prätkillä lähinnä kyse on siitä, että uskaltaako. Ja toki uudemmat tonniset saattaa keulia vielä lähelle 200 vauhdeissa, se tuo vähän lisähaastetta. Autoilla tulee osata sitten vaihtaa oikea-aikaisesti ja nopeasti, prätkillä tietty sama homma, mutta nopea vaihto on huomattavasti helpompi suorittaa.
Yleistyksenä voisi kuitenkin sanoa, että tehokkaan prätkän kiihdyttäminen (varsinkin paikoiltaan) vaatii kuitenkin keskimäärin aika paljon enemmän osaamista kuin tehokkaalla autolla kiihdyttäminen. Poikkeuksiakin toki on, joita en nyt lähde sen tarkemmin erittelemään..
Juuri näin. Tuollaisissa käytännön katu"kisoissa" monestikkin mopo kuskin ilme voi olla kumma, kun ajatellaan ettei mikään auto voi pärjätä mitenkään omalle pyörälleen. Sitten kiihdytetään pykälän-pari liian isolla vaihteella tms, jolloin +500hv auto voi yllättääkkin. Tällaistahan se käytännössä on kadulla?
Ja eikai tuollanen normi motoristi aja alle 12s varttimailia. Tietysti nämä jotka ostavat sen uusimman zx12r tai muun sporttipyörän varmastikin pääsevät viivalta irti.
Juuri näin, mutta sporttipyöriä ostavat myös sellaiset jotka eivät osaa sitä lähettää pätkän vertaa. Silti nämä wannabe Rossit voivat ylemmyydentunnoissaan haastaa tai tarttua haasteeseen minkä tahansa auton kanssa.
Mielestäni vain valvotuissa oloissa ajetut tulokset ovat vertailun arvoisia. Kiihdytystapahtumissa täysin kädetöntä (ja aivoton) mp-kuskia tuskin viivalla nähdään.
Juuri näin. Tuollaisissa käytännön katu"kisoissa" monestikkin mopo kuskin ilme voi olla kumma, kun ajatellaan ettei mikään auto voi pärjätä mitenkään omalle pyörälleen. Sitten kiihdytetään pykälän-pari liian isolla vaihteella tms, jolloin +500hv auto voi yllättääkkin. Tällaistahan se käytännössä on kadulla?
Ja eikai tuollanen normi motoristi aja alle 12s varttimailia. Tietysti nämä jotka ostavat sen uusimman zx12r tai muun sporttipyörän varmastikin pääsevät viivalta irti.
Kyllä monikin ajelee 10s aikoja ihan "kylmiltään", eikä tarvitse edes sitä viimeisintä tykkiä. Hyvä esimerkki oli kaverini; hommasi noin nelikymppisenä ensimmäisen ison pyöränsä ja ajoi sitten ekalla kerralla varttimaililla Kiikalassa 10,8s, pyöränä Yamaha FZ1-S vm. 2006 (joka ei ole edes ns. kyykkypyörä), ilman aikaisempaa kokemusta kiihdyttelystä:
10s alittaminen vaatii jo sitten vähän enemmän, oli pyörä mikä tahansa. Itse pääsin juuri ja juuri sen alle ekalla varttimailikerrallani, pyöränä oli GSX-R 1000 vm. 2003. Aika oli muistaakseni 9,9xx. Tosin ajovuosia oli silloin kadulla "isolla pyörällä" jo vajaa 10 vuotta.
Comment