2 tankillista ajettu e10. Katsoin ajotietokoneelta en ollut uskoa silmiäni, kulutus nousut 1,5l/100km, mitä helvettiä. Tässä mennään taas kerran vihreiden arvojen kanssa perse edellä puuhun. E10 valmistaminen on saastuttavampaa kuin normi bensan ja sitten sitä vielä auto kuluttaa HUOMATTAVASTI enemmän, hyvä hyvä! Kyllä tulee kalliiksi tään sinnemäen porukka suomalaisille. Onko muilla samoja kokemuksia. Auto on e61 525ia touring. Siirryn ysikasiin...
Perjantain iltalehdessä tätä kulutuksen nousemista perusteltiin "pakkasilla" Ja mitäs siinä samassa artikkelissa olikaan: "Tehokkaat turboautot hyötyvät E10:sta koska oktaaniluku on korkeampi" - jepjep.
Kohta bensa maksaa 2,00e/l... viisumi hakuun ja venäjälle, BENSA (oikeaa sellaista) maksaa siellä 0,60e/l.
g30 530e iPerformance
g31 520 xda Sport edition touring
f20 120da Sport edition
f30 320da Sport edition
ex f31 318da M-SPORT LCI touring
ex f11 520 xda LCI touring
ex f11 530 xda touring
ex e90 316d sport
ex f30 318 da
ex f31 320 da touring
ex e91 318i LCI touring
ex e61 525ia touring
ex e46 330da touring
ex e39 520i touring
Täällä Ranskassa on tosiaan edelleen myynnissä sekä perinteinen 95E (sitä en tiedä onko se oikeasti 95E5) ja 95E10. Hintaeroa noilla näytti olevan tavallisesti 5-6 senttiä litra E10:n hyväksi kun eilen ajellessa taas hintoja kattelin. Osa asemista tosin mainostaa vain yhden 95-oktaanisen bensan hintaa ja tolpassa on sitten 98E:n hinta toisena.
Syystä tai toisesta täällä on useilla asemilla myös kahta eri diesel-laatua. Eli tavallista Gazole:a ja sitten jotain luksusversiota kuten Shell V-Power tms.
Voishan sitä kysellä tuosta kun vain tietäs mistä kyselis. Pitää katella kun kerkee.
Joku saksaa taitavahan vois koittaa kepillä jäätä ja yrittää kysellä näistä yhteensopivuuksista ja niiden eroavaisuuksista suoraan vaikka Saksan BMW:n tukilomakkeen (http://www.bmw.de/de/de/general/cont...m_contact.html) kautta? Saa yrittää löytää myös parempaa kontaktia tähän tuolta sivuviidakosta... Tai sitten vois tiedustella Suomen BMW:ltä, miksi yhteensopivuudet vaihtelee maittain. Olettais kuitenkin, että niitä on joka maassa suoraan maahantuojalta kyselty.
Mitähän tämä tarkoitti?
"Maavoimien materiaalilaitoksen esikunta arvioi, että vuositasolla muutos maksaa 10 000–20 000 euroa."
Muutos bensiinin vuosittaiseen kulutukseen? Tuossa yllähän nekin totesivat että 95E10 käytettäessä kulutus on suurempi. :think
Veikkaisin, että jutussa tarkoitettiin sitä, että aavistuksen kalliimpi hinta kompensoituna kulutukseen, lisää kuitenkin kokonaiskuluja tuon 10 000 - 20 000€. Eli menee aavistuksen kalliimmaksi. Tämä varmastikin sillä oletuksella, että armeija luottaa tuohon 2% kulutusnousuun, mikä on tälläkin foorumilla jo monen toimesta todettu vääräksi. Kulutus on noussut paljon enemmän. Käytännössä siis armeijakin pääsee varmasti nollatuloksella.
Veikkaisin, että jutussa tarkoitettiin sitä, että aavistuksen kalliimpi hinta kompensoituna kulutukseen, lisää kuitenkin kokonaiskuluja tuon 10 000 - 20 000€. Eli menee aavistuksen kalliimmaksi. Tämä varmastikin sillä oletuksella, että armeija luottaa tuohon 2% kulutusnousuun, mikä on tälläkin foorumilla jo monen toimesta todettu vääräksi. Kulutus on noussut paljon enemmän. Käytännössä siis armeijakin pääsee varmasti nollatuloksella.
Tai sitten kyseessä on muutos kuukauden takaiseen tilanteeseen, kun ajettiin vielä 95E5:llä.. :think
Tai sitten kyseessä on muutos kuukauden takaiseen tilanteeseen, kun ajettiin vielä 95E5:llä.. :think
Se voi olla. Niinhän sitä väitettiin, että E10 laskee hintaa n. 2-4 senttiä litralta. Mitä olen hintoja seurannut, niin jo nyt on sekin sulanut pois, eli E10 maksaa saman, mitä 95 E5 maksoi ennen vuodenvaihdetta. 95:n ja 98:n hintaero on myös samaa luokkaa.
tiedä sitten onko tästä litkusta kiinni, mutta 2 tankkia ajettuani 95e10 syttyi tuo "pakokaasut alle rajan" varoitusvalo. Siitä piuhan päähän ja p0420 koodi eli ensimmäistä kattia näytti. Noh tuntui jotenkin uskomattomalta, että katti olisi yhtäkkiä kyrvähtänyt joten tankillle tankki täyteen 98 ja koodin nollaus eikä ole sen jälkeen syttynyt valo... tiedä sitten menikö vain bitti vinoon jossakin vai oliko tämän ihmeliemen aikaansaannos... autona e46 316 vm 2003
tiedä sitten onko tästä litkusta kiinni, mutta 2 tankkia ajettuani 95e10 syttyi tuo "pakokaasut alle rajan" varoitusvalo. Siitä piuhan päähän ja p0420 koodi eli ensimmäistä kattia näytti. Noh tuntui jotenkin uskomattomalta, että katti olisi yhtäkkiä kyrvähtänyt joten tankillle tankki täyteen 98 ja koodin nollaus eikä ole sen jälkeen syttynyt valo... tiedä sitten menikö vain bitti vinoon jossakin vai oliko tämän ihmeliemen aikaansaannos... autona e46 316 vm 2003
Aika selvä peli, veti seoksen laihalle kun ECU ei säätynytkään enää uudelle aineelle. Sitä en tiedä, olisiko se ajan kanssa adaptoitunut oikealle seokselle - viisaammat osais kertoa.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
E36 320i toukassa noussut myös kulutus n.2l/100km kun tullut tankattua tasaiseen E10. Tuo n.2l ero on vielä verrattuna siihen, kun kovilla pakkasilla ajoin 95E5:lla. Eli kulutusero on todennäköisesti miltein 3l jos ajaisi esim. kesäkelillä tankilliset molemmilla bensoilla
Pitää nyt seuraavaksi kokeilla pari tankillista 98 ja katsoa ero.
Comment