En nyt tiedä, ovatko nuo vetyautot mikään isompi ongelma. Itse asiassa ne ovat mielestäni paljon fiksumpi keksintö, kuin sähköautot, ainakin nykyisellään. Vetyauton kantama kun on paljon sähköautoa suurempi ja sen tankkaaminen ei muutamaa minuuttia kauempaa vie. Lisäksi vetyautoa ei tarvitse varustaa painavilla akuilla. Eikä se sähköautokaan mikään pelastus ole loppupeleissä. Sillä vain siirretään ongelma asiasta toiseen. Se sähkö kun ei synny pistorasiassa.
Tietysti vedyn tuottaminen on vielä pikkuisen hankalaa, mutta ottaen huomioon, että vety on maailmankaikkeuden yleisin aine, niin siitä kyllä saisi erinomaisen voimanlähteen. Mitä nyt olen ajan saatossa noita tiedejuttuja lukenut, niin pikku hiljaa aletaan vetyautojen osalta päästä siihen pisteeseen, ettei se vedyn tuottaminen ole enää niin iso ongelma. Isoimmaksi ongelmaksi on tuossa energiamuodossa syntynyt vedyn tehokas varastointi.
Yksi asia, mikä on kuitenkin tullut selväksi, on se, ettei öljyäkään loputtomasti riitä ja sen hinta vain jatkaa nousuaan. Jos aletaan taas huidella jossain 150 dollarin barrelihinnoissa, niin se varmasti ajaa niin valtioita kuin sen ihmisiäkin keksimään vaihtoehtoisia energialähteitä, olivatpa ne kuinka fiksuja taikka turhia tahansa. Täytyisi vain osata seuloa ne fiksut vaihtoehdot sieltä seasta pois, eikä antaa poliitikkojen siitä päättää, jotka ovat lahjottavissa hyväksymään älyttömätkin energiamuodot, kuten vaikkapa tämä etanoli.
Jos nyt täytyisi näin pitkällä tähtäimellä spekuloida, niin eniten minua huolestuttaisi se, että miten käy sitten kun öljy todella alkaa loppua, että kuinka jatkossa pärjätään taikka sitten jos muutaman vuoden sisään joku japsi jossain laboratoriossa saa hallitun fuusion toimimaan, niin kuinka käy tämän pallon valta- ja taloussuhteiden, kun energia on kuitenkin se hallitseva voima tällä hetkellä ja jos se muuttuisi yhtäkkiä "ilmaiseksi" ja mahdolliseksi tuottaa kaikkialla, niin sitä ei välttämättä sulatettaisi monissakaan maissa vastalauseitta.
Pakko kehua, että harvinaisen hyvää spekulaatiota !
Mä en aio E10 ainakaan toistaiseksi tankata, sen verran kuullut huonoja kokemuksia siitä. Taatusti myös se säästö joka tulis 95E10 vs. 98E5, löis naamalle ajosuoritteen pituudessa per tankillinen, eli ei kiitos.
Noi soveltuvuudet autoihin annetaan kansallisesti ja Ranskalaiset on näköjään pelannut varman päälle, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä etteikö toi kura toimis alle -98 vuotisissa bemareissa. Eli toimii varmasti, mutta se on eri juttu mitä se tekee pitkässä juoksussa polttoainejärjestelmälle & moottorille(kuten sanottua, itse en aio tankata vaikka kuinka kävis).
Jos Ranskalaiset on rajannut tolla tiedotteella soveltuvuuden tiettyyn vuosimalliin, niin tässä on BMW:n Saksalainen oma tiedote asiasta jo vuodelta 2008 (jouduin lataamaan pdf:n toiseen sijaintiin): E10 soveltuvuus
Tuossa on hyvin selkeästi ilmaistu, että käy ilman ongelmia kaikkiin BMW:n bensiinimoottoreihin, ellei ole erikseen vaadittu 98-oktaanista (S-moottorit).
Samassa myös ilmoitetaan että kaikkiin polttoöljyvehkeisiin (partikelisuodattimella tai ilman) voidaan tankata uutta B7 polttoöljyä, jossa on lisäaineena rapsimetyyliesteriä max 7%.
Viimeisenä on vielä kehitysjohtajan retostelua siitä kuinka taatusti käy kaikkiin ja kuinka tärkeää CO2 päästöjen alentaminen ja blaablaa on.
EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!
S62 oli ainakin 95E ihan ok kampetta, olikohan minimi jopa 91 oktaaninen, en ole varma mutta 95E ainakin oli ihan BMW approved. 98-100 minä sinne silti lorottelin...
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
Ite oon tankkaillu tota e10 nyt sen kuukauden verran mitä sitä on ollu. Entinen kulutus matkaajossa 320i vanos koneella oli 7.5l ja nykyinen e10 se nousi 8.5l-9/100km. 95e bensiinihän sisälsi sen n.5% etanolia, ihmetyttää vaan et se 5% etanolin nosto sais kulutuksen nouseen nuin paljo? Eiks toi 1,5l lisäkulutus jo tarkota sitä että toi saastuuttaa yhtä paljon kuin tuolla 95e bensalla? Ja se että suomi ottais käyttöön 15-20%etanolia sisältävän polttoaineen en näe enää järkeä koska vaikka siellä brasiliassa ne autot on toiminu etanolibensalla sen 30v hyvin niin ei ainakaan mun mielestä tarkota et ne toimis täällä suomenpakkasissa hyvin. Kylmäkäynnistyksestä löytyy kans yks etanolin haitta koska se ei höyrysty kunnolla kylmässä niin autojakin saa sahata kauemmin käyntii. Ja etanoli kaikenlisäksi ruostuttaa tai antaa hyvät olosuhteet ruosteelle(bensatankit tykkää). Veikkaampa et autokorjaamot hyötyy tosta e10 isompien asiakasmäärien takia ku porukka saa käyttää autoa rempassa useammin. Mun mielestä vanha 95e sais tulla takasin.
Sekin raha mitä palaa tähän näennäis ekoiluun, kun käytettäisiin fuusioreaktorin kehittämiseen oltais pian maailman energiaherroja ajan muuten riisselillä
When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway
kauppalehdessä tms oli juttua että 95e10:n käyttäjien kannattaisi teettää puhdistuskäsittely tankille aika ajoin (n.50e). hahahahaa tämäkin vielä. Ei hemmetti. Ei kyllä keksi yhtäkään järkisyytä käyttää ko. ainetta.
kauppalehdessä tms oli juttua että 95e10:n käyttäjien kannattaisi teettää puhdistuskäsittely tankille aika ajoin (n.50e). hahahahaa tämäkin vielä. Ei hemmetti. Ei kyllä keksi yhtäkään järkisyytä käyttää ko. ainetta.
Ja mitenhän nuo huoltoasemien polttoaine tankit tykkää? Pelkkä bensahan jo toimi jollain tapaa ruostesuojana mut mites nyt ku siellä on sitä etanolia isompia määriä? Etanolihan edesauttaa ruostumista.Mututietona Ruostumisesta vielä sen verran että eiks tää tarkoita jo et polttoaineyhtiöt joutuvat myymään sitä entistä 60 asteista lämpölaajennettua polttoainetta kylmempänä ja joka saattais talvisin lisäis kondensiovettä säiliöhin? Ja vähä offtopic tosiaan mun mielestä melkosta kusetusta toiki et myydään polttoaineet n.60 asteisena ku siitä ei juuri hyödy muut ku polttoaineyhtiöt. Numerot on hatusta vedetty, oletetaan nyt että polttoaineyhtiö on myynyt huoltoasemalle n.10000l polttoainetta 60asteisena(lämpölaajentunutta). sitten kun tuo 10000l on jäähtynyt on säiliössä vain noin 9900l polttoainetta.
Kannattaa muistaa, että käyttää joko E10 tai sitten ysikasia, eikä molempia aina välillä tankaten. Monet tuntuu unohtavan että moottorinohjaus oppii rikastamaan seosta E10:llä, eli kun sen jälkeen käyttää ysikasia, niin kone käy liian rikkaalla. Samoin se käy jonkin aikaa laihalla kun ysikasista siirtyy E10:iin, ja luulen että tästä johtuu se paljon puhuttu nykiminen. Sen pitäisi kyllä mielestäni hävitä piakkoin.
Kannattaa muistaa, että käyttää joko E10 tai sitten ysikasia, eikä molempia aina välillä tankaten. Monet tuntuu unohtavan että moottorinohjaus oppii rikastamaan seosta E10:llä, eli kun sen jälkeen käyttää ysikasia, niin kone käy liian rikkaalla. Samoin se käy jonkin aikaa laihalla kun ysikasista siirtyy E10:iin, ja luulen että tästä johtuu se paljon puhuttu nykiminen. Sen pitäisi kyllä mielestäni hävitä piakkoin.
Ja mitenhän nuo huoltoasemien polttoaine tankit tykkää? Pelkkä bensahan jo toimi jollain tapaa ruostesuojana mut mites nyt ku siellä on sitä etanolia isompia määriä? Etanolihan edesauttaa ruostumista.Mututietona Ruostumisesta vielä sen verran että eiks tää tarkoita jo et polttoaineyhtiöt joutuvat myymään sitä entistä 60 asteista lämpölaajennettua polttoainetta kylmempänä ja joka saattais talvisin lisäis kondensiovettä säiliöhin? Ja vähä offtopic tosiaan mun mielestä melkosta kusetusta toiki et myydään polttoaineet n.60 asteisena ku siitä ei juuri hyödy muut ku polttoaineyhtiöt. Numerot on hatusta vedetty, oletetaan nyt että polttoaineyhtiö on myynyt huoltoasemalle n.10000l polttoainetta 60asteisena(lämpölaajentunutta). sitten kun tuo 10000l on jäähtynyt on säiliössä vain noin 9900l polttoainetta.
=) =)
kerropas mistä hatusta olet vetänyt tiedon että polttoaine myytäisiin 60 asteisena???
Ja ennen kuin vastaat niin selvitä mikä on bensan teoreettinen leimahdus piste =)
Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
"Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
kerropas mistä hatusta olet vetänyt tiedon että polttoaine myytäisiin 60 asteisena???
Ja ennen kuin vastaat niin selvitä mikä on bensan teoreettinen leimahdus piste =)
bensiinin myyntilämpötilasta en sano juuta enkä jaata mutta bensiinin ominaisuuksista
Originally posted by Wikipedia
Bensiini on myös erittäin tulenarkaa, sillä sen leimahduspiste on -40 °C. Leimahduspiste on alin lämpötila, jossa haihtunut höyry saattaa syttyä kipinästä. Haihtumiseen taas vaikuttaa bensiinin höyrynpaine, joten on olemassa kesä- ja talvilaatuja.
Toisaalta bensiinin syttymisherkkyyttä liioitellaan; bensiini syttyy pelkästä kuumuudesta vasta yli 400 °C lämpötilassa.
Comment