Ei tartte olla mikään insinööri, ettei yhtälö ole selvillä. Alkaa vaikuttaa vahvasti siltä, että koko E10 ja hintauhkailun takana on öljynjalostajat, valtio ja autojen valmistajat yhdessä! Suomessa on Euroopan vanhin autokanta.. Tarkoituksena myydä uusia autoja ja saada kuluttajat maksamaan enemmän autoilustaan.
näinpä.. selvää rahastusta tuohan ei mitään päästöjä kyllä vähennä kun kulutuskin nousee tolla viinalla
Ei tartte olla mikään insinööri, ettei yhtälö ole selvillä. Alkaa vaikuttaa vahvasti siltä, että koko E10 ja hintauhkailun takana on öljynjalostajat, valtio ja autojen valmistajat yhdessä! Suomessa on Euroopan vanhin autokanta.. Tarkoituksena myydä uusia autoja ja saada kuluttajat maksamaan enemmän autoilustaan.
Olen tässä pohtinut, että eiköhän E10 ole pääasiassa aika turha keksintö, jolla saadaan ekohipit hiljaiseksi ja lisää rahaa siinä sivussa.
Etanolin valmistaminen tuottaa päästöjä, joten liikenteen laskeneet päästöt varmasti aika pitkälle kuittaantuvat tällä, joten päästöjen suhteen ollaan samassa tilanteessa, kuin normaalin bensiinin kanssa. Jostakin kumman syystä tätä polttoainetta vain myydään ihmisille ajatuksella, että se säästää luontoa.
Todellisia syitä etanolin käyttöön, ovat kuitenkin seuraavia:
1. Etanoli vähentää länsimaiden riippuvuutta öljystä.
2. Etanolin kanssa voidaan kikkailla parempia katteita. Kuten bensalla, myös etanolilla on oma markkinahintansa. Koska etanolin määrää ei ilmoiteta bensan joukossa, voi pitoisuus olla mitä tahansa nollan ja kymmenen prosentin väliltä. Täten öljynjalostamo voi hinnoista riippuen, joko käyttää enemmän tai vähemmän etanolia bensan joukossa, mutta hinta pumpulla pysyy silti samana.
3. Kuten Tuulilasin testi meille osoitti, edes täysin optimoitu auton moottori ei pääse etanolilla samaan, kuin normaalilla bensalla. Vaikka erotus oli vain kolme prosenttia, on se silti kokonaisuudessaan valtava bonus öljy-yhtiöille. Lisäksi kasvanut kulutus tuo lisää tuloja valtiolle polttoaineveron yhteydessä.
4. Polttoaineiden siirtyminen yhä enemmän etanolipitoiseksi, pakottaa ihmisiä vaihtamaan autojaan uusiin. Näin saadaan myytyä lisää uusia autoja ja talous pyörii. Mutta näin se on aina ollut kulutusyhteiskunnassa.
Typerintä mielestäni tässä uudistuksessa on se, että jos se kerran on olevinaan E10:ä, eli bensiiniä, missä on 10% etanolia joukossa, niin miksi se ei sitten ole sitä? Mitä helvetin luonnonsuojelua se on, että välillä ajetaan tavallisella 95:llä ja välillä ehkä 5%:lla etanolia? Jos kerran tällaisia polttoaineita tuodaan markkinoille, niin olisivat edes sitä, miksi niitä kutsutaan. Täysin älytöntä on myös se, että nyt keksitään hihasta aivan typeriä väitteitä, jotta saadaan syitä kasvattaa 98:n hintaa. Tässä nyt on ollut ties kuinka monta tutkimusta ja useimmiten tulokset ovat olleet, että jopa seitsemän kymmenestä tankkaa E10:ä. Mielestäni tämä on juuri se määrä, jonka olettaisikin tankkaavan viinabensaa. Koska lähes 30% autoista ei käy E10:llä, niin oletettavaa on, että niihin silloin tankataan 98:ia. Aivan eri tilanne on Saksassa, missä jopa puolet eivät tankkaa E10:ä, vaikka autokanta on reippaasti Suomea nuorempi. Siellä ei kuitenkaan kiristetä kansaa, vaan huoltamot ovat lähteneet kampanjoimaan E10:ä, laskemalla sen hintaa. Suomessa kuulemma moinen toiminta ei voisi ikinä onnistua. Edes valtio ei ole halukas laskemaan E10:n verotusta, vaan mieluummin nostaa 98:n veroa. Mutta mitä muuta voi sanoa, kuin että Suomi on paska maa.
E10-bensan käyttö on aiheuttanut Suomessa ainakin yhden eron. Asiasta IS:lle kertoo ST1:n pääomistaja Mika Anttonen.
- Tyttö jätti poikaystävänsä, kertoo Anttonen.
Anttosen mukaan tyttö ilmeisesti pelkäsi, että E10-bensa rikkoo heidän autonsa. Kun poika ei totellut tyttöystäväänsä, vaan jatkoi bensan tankkaamista autoon, tyttö jätti hänet.
Comment