Raakaöljyn hinta notkahtanu parikyt dollaria, mut eipä tarvii kovinkaan kummosta kristallipalloa ennustaakseen, ettei toi tuu pumpuilla näkymään:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E95/E98 kohta historiaa -> E10
Collapse
X
-
Raakaöljyn hinta notkahtanu parikyt dollaria, mut eipä tarvii kovinkaan kummosta kristallipalloa ennustaakseen, ettei toi tuu pumpuilla näkymään:thinkMy BMW is using what your hybrid is saving
E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
ex E34 520i 24V -91
Originally posted by RockfordKiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.
-
-
Originally posted by smeagul View Post
Raakaöljyn hinta notkahtanu parikyt dollaria, mut eipä tarvii kovinkaan kummosta kristallipalloa ennustaakseen, ettei toi tuu pumpuilla näkymään:think
Comment
-
-
Originally posted by -challenger- View PostNo nyt on ainakin polttoainenetin mukaan laskenu 3 centtiä kärkkäisellä bensoliinon hinta. Alkaa käymää halvaks ku palasaippua..
"MURPHY'S LAW"
"Whatever can go wrong will go wrong,
and at the worst possible time,
in the worst possible way"
Comment
-
-
-
Originally posted by Nisti View Post
"Erilaisista tutkimustuloksista huolimatta E-10-bensiinin suosio on jämähtänyt vain 30 prosentin tasolle kokonaiskulutuksesta ja 70 prosenttia bensankulutuksesta on edelleen 98-oktaanista."
Nyt kyllä ihmetyttää. Olisiko nuo prosenttiluvut menneet päälaelleen, vai yritetäänkö tässä taas apinaa koijata? Tähän asti suurin osa polttoainemyynnistä on kuitenkin ollut E10:n hyväksi. Esimerkiksi Ylen maaliskuussa julkaistussa uutisessa kerrottiin, että E10:ä myytiin odotetusti jo tammikuussa. Myös sen jälkeen on noita prosenttilukuja ilmoiteltu ja aina E10:n kulutus on ollut päälle 60% kokonaiskulutuksesta. Miten muka yhtäkkiä homma olisi kääntynyt päälaelleen? Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki virkamiehet ja poliitikot vetävät hihastaan noita prosenttilukuja, jotta saataisiin tekosyy nostaa 98:n hintaa. Ei tässä voi muusta olla kyse.
Comment
-
-
Selitys oudoille bensatuloksille löytyi
Huomattavaa on myös, että jo standardi sallii bensiinin tiheysvaihtelut 720–775 kilogrammaa kuutiossa. Mikkosen mukaan pelkästään nämä tiheysvaihtelut aiheuttavat isompia eroja autoilijan litramääräiseen kulutukseen kuin polttoaineiden etanolipitoisuudet.
”Ajankohta keskellä hyistä talvea oli huono. Nyt asiat sekoittuivat pahasti, kun polttoaineen kulutusta mietittiin ikään kuin kovilla pakkasilla ei olisi mitään vaikutusta autojen kulutukseen.”
Nämä selitykset vähän ontuu. Pakkasta tai ei niin e10 etanolimöskän kulutus on silti suurempi kuin vastaavan e5:n. Lienee VTT e10 valittu sopivasti..
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostNämä selitykset vähän ontuu. Pakkasta tai ei niin e10 etanolimöskän kulutus on silti suurempi kuin vastaavan e5:n. Lienee VTT e10 valittu sopivasti..
Nuo testit ovat muiltakin osin aika ontuvia. Pitäisi välillä testata vaikka jollain 90-luvun kalustolla tuota bensiiniä. Olisi hyvä tietää, pääsevätkö sellaisetkin autot yhtä pienillä kulutuseroilla, joita ei ole erikseen optiomoitu toimimaan E10:llä ja tekniikaltaankin ovat vanhempaa tekoa. Kaikki uudet ja uudehkot autot kun on jo suunniteltu ottamaan vastaan myös hieman etanolipitoisempia litkuja. Tällöin niiden kulutuslukemat eivät välttämättä vastaa samaa, kuin hieman vanhempien autojen.
Comment
-
-
Noiden VTT:n tutkimuksen uutisoinnissa ilmoitetaan, ettei "e10 kulu sen enempää kuin 98". Jo tästä ilmaisutyylistä voidaan päätellä, että e10 kului enemmän, mutta sen verran vähän, että voidaan asia ilmaista em. tavalla.
Toiseksi, uutisessa mainitaan, että polttoaineet ostettiin huoltoasemalta, ilmeisesti ilman sen suurempaa analyysiä (tai ainakaan sitä ei tuotu esille). Luultavasti siis on valittu mahdollisimman vähän etanolia sisältävä e10 erä (etanolia esim hieman yli 5%) ja mahdollisimman paljon etanolia sisältävä 98 (lähes 5%). Näin on siis tutkimustuloksia vääristelemättä saatu kyseinen johtopäätös.
Itselleni tuli tämä heti uutisoinnin luettuani mieleen. Löytääkö joku analyysin ja speksit käytetyistä polttoaineista ja etanolipitoisuuksista?
Faktahan on juuri tuo minkä Ramzez mainitsi eli ei se VTT:kään fysiikan lakeja kumoa.
Comment
-
-
Originally posted by Jampsu87 View PostLast edited by Ramzez; 24-05-2011, 22:52.
Comment
-
-
Uusi hypoteettinen skenaario, jos yleisimminkin aletaankin käyttämään etanolia, kenen armoilla sitten ollaan :think http://www.hs.fi/talous/artikkeli/FT.../1135266422566E39 ja E91
Comment
-
-
Originally posted by Harri G View PostUusi hypoteettinen skenaario, jos yleisimminkin aletaankin käyttämään etanolia, kenen armoilla sitten ollaan :think http://www.hs.fi/talous/artikkeli/FT.../1135266422566
Comment
-
-
Propagandaako?
No, etuna meille, että 98 hinnankorotuksia ei EHKÄ tule...Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment