Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smeagul
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 334
    • Salo



    Raakaöljyn hinta notkahtanu parikyt dollaria, mut eipä tarvii kovinkaan kummosta kristallipalloa ennustaakseen, ettei toi tuu pumpuilla näkymään:think
    My BMW is using what your hybrid is saving

    E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
    ex E34 520i 24V -91

    Originally posted by Rockford
    Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.

    Comment

    • -challenger-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 2148
      • L a h t i

      Johan siitä oli lehdessäkin että bensahinta laskee 3 senttiä, mut eipä vaa oo siellä näkyny missä oon itse vehkeitäni tankkaillut.. :think

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by smeagul View Post


        Raakaöljyn hinta notkahtanu parikyt dollaria, mut eipä tarvii kovinkaan kummosta kristallipalloa ennustaakseen, ettei toi tuu pumpuilla näkymään:think
        Raakaöljyn halpenemisella ja kallistumisella ei myöskään ole aivan suoraa vaikutusta polttoaineiden hintoihin. Toki kallistuva öljyn hinta tuppaa aina näkymään melko suoraan mittareilla, mutta asiaan vaikuttaa myös bensiinin ja dieselin maailmanmarkkinahinta. Lisäksi euron ja dollarin välinen kurssi vaikuttaa hintaan, koska öljy lasketaan dollareissa. Nythän on bensan maailmanmarkkinahinta ollut ylhäällä ja siksi voi tuntua oudolta, kuinka -08 150$ öljybarrelin hinnalla, mittarilla 95 maksoi 1,55€/l, kun nyt ~120$ öljybarrelin hinnalla, mittarilla E10 maksaa n. 1,57€/l ja 98 1,62€/l. Pörssissä nähkääs käydään kauppaa bensasta ja dieselista erikseen, öljyllä on oma markkinahintansa.

        Comment

        • -challenger-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 2148
          • L a h t i

          No nyt on ainakin polttoainenetin mukaan laskenu 3 centtiä kärkkäisellä bensoliinon hinta. Alkaa käymää halvaks ku palasaippua..

          Comment

          • Nisti
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 705
            • På Gränsen

            Originally posted by -challenger- View Post
            No nyt on ainakin polttoainenetin mukaan laskenu 3 centtiä kärkkäisellä bensoliinon hinta. Alkaa käymää halvaks ku palasaippua..
            Lyyäänkö siis veekasit tulille?

            "MURPHY'S LAW"
            "Whatever can go wrong will go wrong,
            and at the worst possible time,
            in the worst possible way"

            Comment

            • -challenger-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 2148
              • L a h t i

              Originally posted by Nisti View Post
              Lyädään mutta vasta vähän reilun viikonpäästä..

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Nisti View Post
                Pisti silmään yksi asia tuosta uutisesta:

                "Erilaisista tutkimustuloksista huolimatta E-10-bensiinin suosio on jämähtänyt vain 30 prosentin tasolle kokonaiskulutuksesta ja 70 prosenttia bensankulutuksesta on edelleen 98-oktaanista."

                Nyt kyllä ihmetyttää. Olisiko nuo prosenttiluvut menneet päälaelleen, vai yritetäänkö tässä taas apinaa koijata? Tähän asti suurin osa polttoainemyynnistä on kuitenkin ollut E10:n hyväksi. Esimerkiksi Ylen maaliskuussa julkaistussa uutisessa kerrottiin, että E10:ä myytiin odotetusti jo tammikuussa. Myös sen jälkeen on noita prosenttilukuja ilmoiteltu ja aina E10:n kulutus on ollut päälle 60% kokonaiskulutuksesta. Miten muka yhtäkkiä homma olisi kääntynyt päälaelleen? Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki virkamiehet ja poliitikot vetävät hihastaan noita prosenttilukuja, jotta saataisiin tekosyy nostaa 98:n hintaa. Ei tässä voi muusta olla kyse.

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  Selitys oudoille bensatuloksille löytyi

                  Huomattavaa on myös, että jo standardi sallii bensiinin tiheysvaihtelut 720–775 kilogrammaa kuutiossa. Mikkosen mukaan pelkästään nämä tiheysvaihtelut aiheuttavat isompia eroja autoilijan litramääräiseen kulutukseen kuin polttoaineiden etanolipitoisuudet.

                  ”Ajankohta keskellä hyistä talvea oli huono. Nyt asiat sekoittuivat pahasti, kun polttoaineen kulutusta mietittiin ikään kuin kovilla pakkasilla ei olisi mitään vaikutusta autojen kulutukseen.”



                  Nämä selitykset vähän ontuu. Pakkasta tai ei niin e10 etanolimöskän kulutus on silti suurempi kuin vastaavan e5:n. Lienee VTT e10 valittu sopivasti..

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Nämä selitykset vähän ontuu. Pakkasta tai ei niin e10 etanolimöskän kulutus on silti suurempi kuin vastaavan e5:n. Lienee VTT e10 valittu sopivasti..
                    Joo oli selitykset miten hyviä tahansa, niin ei niillä fysiikan lakeja kumota. Etanolin ominaisenergia on bensaa huonompi, piste. Vaihteluita voi toki valmistusprosesseissa tapahtua ja etanoliakin sotketaan bensaan vaihtelevin pitoisuuksin, mutta todennäköisempää se silti on, että E10:n kilometrisuorite on 98:ia lyhyempi, koska siinä on kuitenkin mahdollisuus korkeampaan etanolipitoisuuteen ja täten energiasisältö on huonompi.

                    Nuo testit ovat muiltakin osin aika ontuvia. Pitäisi välillä testata vaikka jollain 90-luvun kalustolla tuota bensiiniä. Olisi hyvä tietää, pääsevätkö sellaisetkin autot yhtä pienillä kulutuseroilla, joita ei ole erikseen optiomoitu toimimaan E10:llä ja tekniikaltaankin ovat vanhempaa tekoa. Kaikki uudet ja uudehkot autot kun on jo suunniteltu ottamaan vastaan myös hieman etanolipitoisempia litkuja. Tällöin niiden kulutuslukemat eivät välttämättä vastaa samaa, kuin hieman vanhempien autojen.

                    Comment

                    • Jakuza
                      BTCF Member
                      • Nov 2006
                      • 516
                      • Brisbane

                      Noiden VTT:n tutkimuksen uutisoinnissa ilmoitetaan, ettei "e10 kulu sen enempää kuin 98". Jo tästä ilmaisutyylistä voidaan päätellä, että e10 kului enemmän, mutta sen verran vähän, että voidaan asia ilmaista em. tavalla.

                      Toiseksi, uutisessa mainitaan, että polttoaineet ostettiin huoltoasemalta, ilmeisesti ilman sen suurempaa analyysiä (tai ainakaan sitä ei tuotu esille). Luultavasti siis on valittu mahdollisimman vähän etanolia sisältävä e10 erä (etanolia esim hieman yli 5%) ja mahdollisimman paljon etanolia sisältävä 98 (lähes 5%). Näin on siis tutkimustuloksia vääristelemättä saatu kyseinen johtopäätös.

                      Itselleni tuli tämä heti uutisoinnin luettuani mieleen. Löytääkö joku analyysin ja speksit käytetyistä polttoaineista ja etanolipitoisuuksista?

                      Faktahan on juuri tuo minkä Ramzez mainitsi eli ei se VTT:kään fysiikan lakeja kumoa.

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        Tämä ei varmaan koske Suomea:

                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Jampsu87 View Post
                          Eipä sillä ole käytännön merkitystä, koski tai ei. Kuten uutisessa todetaan, ei tuollaisessa tilanteessa ole tapahtunut suoranaisesti mitään laitonta, koska hinnoista ei olla erikseen sovittu. On vain seurattu muiden asemien hintakehitystä ja jatkettu samalla linjalla. Se on ikävää, muttei käytännössä sen kitkemiseen ole oikein keinoja, ellei hintoja aleta vedättää "kohtuuttoman" korkealle. Samanlaista oligopolia harrastetaan Suomessa monilla eri aloilla, kuten elintarvikemyynnissä, autokatsastuksessa, sähkönmyynnissä, jne. Kuten jo katsastustoiminnasta voidaan havaita, hintoja voidaan vedättää hyvin korkealle, ilman mitään kartellimaisia sopimuksia ja silti valtiovalta ei ole siihen toimintaan puuttunut. Eli on aika turha olettaa näillä näkymin, että Suomessa polttoaineiden hinnat laskisivat tällaisten uutisten vuoksi. Ainoa hintojen laskija olisi kilpailun lisääntyminen, joka se nyt ei ainakaan ole todennäköistä, kun Esso lähti jo muutama vuosi sitten, samoin Shell on päättänyt häipyä Suomen markkinoilta. Jatkossa tätä hintojen vedätystä tullaan todennäköisesti jatkamaan yhä härskimmin.
                          Last edited by Ramzez; 24-05-2011, 21:52.

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            Uusi hypoteettinen skenaario, jos yleisimminkin aletaankin käyttämään etanolia, kenen armoilla sitten ollaan :think http://www.hs.fi/talous/artikkeli/FT.../1135266422566
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Harri G View Post
                              Uusi hypoteettinen skenaario, jos yleisimminkin aletaankin käyttämään etanolia, kenen armoilla sitten ollaan :think http://www.hs.fi/talous/artikkeli/FT.../1135266422566
                              Minulle tulee tuosta uutisesta ensimmäisenä mieleen, että kohta on toinenkin syy hintojen nostamiseen. Jos sattuisi käymään niin iloisesti, että öljyn hinta lähtisi laskuun, niin pakkohan korkeita hintoja on sitten perustella kalliilla etanolilla.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17477
                                • Turku

                                Propagandaako?



                                No, etuna meille, että 98 hinnankorotuksia ei EHKÄ tule...
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎