Yhden talven ja parin kesän Kindergarten-kuljetuskokemuksella 2010-luvulla voin sanoa, että 30-vuotias E24 toimii ylättävän hyvin ainakin kakkoskäyttöautona tila-auton rinnalla nelilapsisessa perheessäkin. On lämmin, etenee ilman lukkoperääkin, puhumattakaan sen kanssa. Oli 30 vuotta sitten niin paljon edellä aikaansa digitekniikassa ja mukavuusvarusteissa, että on yhä suht jees käytettävyydeltään. Toinen asia on sitten toki paljonko autoa rassaa se talvikäyttö. Ei se autoa paranna, muta kun järjellä ajatellaan, niin miksi säästää autoa, joka kuitenkin tarvitsee läpikäynnin ja kunnostuksen ollakseen A1 joskus? Kun auto massataan hyvin, tarkistetaan koteloiden tuuletus ja osataan pesujen (+ ylimäräisten alustapesujen) yhteydessä erikseen huuhdella E24:sen muutama paskankerääjä, ei se parin talven maltillisesta ajosta ihmeitä kärsi. Enemmänkin kyse on tälläisestä trailer queen -typpisestä vouhotuksesta kun autoharrasteessa sukupolvesta toiseen vaan kehittyvät menetelmät auton hoitamiseksi ja vaalimiseksi eikä kukaan mieti juttuja uudelleen puhtaalta pöydältä. Ollaan tilanteessa, missä brittijätkä detaljoi 128 tuntia Astraansa savenpaloilla ja avaruusvahoilla, kirjoittaa siitä pari gigaa foorumitarinaa kuvineen ja löytää tallistaan: Astran.
Jos ostat 30-vuotiaan 635:sen Japanista, joka on vähän ajettu, mutta kunnoltaan ei täydellinen vaan ns. metrin päästä siisti ja varaudut talvikäyttöön em. tavalla, takaan, että saat elämääsi potkua, fiilistä ja uusia tuttavuuksia rutkasti enemmän kuin mitä autosi arvo siinä käytössä laskee. Juuri nyt E24:sen hinnan ollessa vakaassa nousussa, toimii aika ja markkinat käyttöautoilijan eduksi: voit sekä nauttia, että kasvattaa auton arvoa. Ja silti Japanintuontisi on viiden vuoden kuluttua koriltaan todella paljon parempi kuin nämä maamme vanhat YK-autoraiskat kahdella lisävarusteellaan.
Kilometrikysymykseni ei ollut missään nimessä provo mihinkään suuntaan Ja sainkin tarvittavan vastauksen. Näistä ketjun esittämistä autoista vaan parille kaverille puhuin ja ensimmäinen kysymys mikä mulle esitettiin, että onko mittarit ruuvattuja vai miten ne noin vähän ajelee. Tuossa oli hyvä selitys asialle. Eikä se minua niin paljoa askarruttanutkaan, mitä vastauksesta voisi luulla
Käyttöauto olisi melkopitkälle lämpimästä tallista työmatkaa 4km suunta. Töissä tolpan nokkaan, sitten takaisin lämpimään talliin yöksi. Kilometrit varmaan 5000 vuosi, varovainen heitto tosin.
Mitä muutoksia vielä vaadittiin auton "suomennokseen" eli miten saa kilpiin.
600-sarjalainen vois toki olla päheä. Pitää miettiä.
Mitä muutoksia vielä vaadittiin auton "suomennokseen" eli miten saa kilpiin.
Riippuu autosta, esimerkkinä oma e38 L7, ei mitään muutoksia.
Yleisin on kuitenkin ajovalojen vaihto, ei muuta.
Toki sitten voi alkaa luettelemaan että renkaat pitää ostaa uudet, verhoiluita vähän laittaa, radion osia päivitellä ja mitä lie muita mutta laskettakoon ne harrastamisen piikkiin jos sellaisia haluaa tehdä, mutta moisia ei vaadita leimalle.
Mitä muutoksia vielä vaadittiin auton "suomennokseen" eli miten saa kilpiin.
riippuu autosta. merkki/malli/ikä jnejne. joihinkin joutuu tekemään paljonkin, toisiin ei mitään. Esim E38:n kanssa sai käytännössä ajaa suoraan leimaan (ok, no, piti kääntää valokuviovivut laitaan).
95-> tuoreempiin (muistaakseni) tarvitaan vastaavuustodistus ja sitten tarvitaan valmistajalta massatodistus (jotta pääluku säilyy).
Mitä muutoksia vielä vaadittiin auton "suomennokseen" eli miten saa kilpiin.
600-sarjalainen vois toki olla päheä. Pitää miettiä.
Itse en ole omani muutoksia ja rekisteröintiä tehnyt. Juhis taisi tehdä nimerkin Morkai kanssa. Mahtaako paljoa muuta olla kuin etuvalojen umpioiden vaihto vasemmanpuolen liikenteen valokuviolle ja kytkennöille? Helpoiten tuon kuittaa kun ostaa Saksasta käytetyt etuvalopaketit ja uusii tarvittaessa umpiot Hellan tarvikkeilla. Paketit on kiinni neljällä ruuvilla ja vaihto tehdään edestä päin maskit irroittamalla.
"Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
tosta tollanen 95tkm ajettu E30 325 M-tech II. onhan se vähän rivossa kunnossa, ratin alta puuttuu suojusta ja silleen. ainakin penkit on ehjät ja kori ruosteeton (päinvastoin kuin useimmissa saksassa myynnissä olevissa alle 100tkm "ajetuissa")
Kilometrikysymykseni ei ollut missään nimessä provo mihinkään suuntaan Ja sainkin tarvittavan vastauksen. Näistä ketjun esittämistä autoista vaan parille kaverille puhuin ja ensimmäinen kysymys mikä mulle esitettiin, että onko mittarit ruuvattuja vai miten ne noin vähän ajelee. Tuossa oli hyvä selitys asialle. Eikä se minua niin paljoa askarruttanutkaan, mitä vastauksesta voisi luulla
Käyttöauto olisi melkopitkälle lämpimästä tallista työmatkaa 4km suunta. Töissä tolpan nokkaan, sitten takaisin lämpimään talliin yöksi. Kilometrit varmaan 5000 vuosi, varovainen heitto tosin.
Mitä muutoksia vielä vaadittiin auton "suomennokseen" eli miten saa kilpiin.
600-sarjalainen vois toki olla päheä. Pitää miettiä.
noilla kilometreillä vuodessa ei mun mielestä 850 olisi myöskään paha
Comment