Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA vs. mondeo

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wuoma
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 519
    • Espoo

    #31
    Kyllä ainakin ensimmäisen sukupolven mondeo oli ajo-ominaisuuksiltaan oman (etuveto)kokoluokkansa paras. Joskus 8-10v sitten isällä oli moinen 2,5l V6:lla ja kyllä sillä kelpasi ajella, mutkissakin meni tosi mukavasti.
    Vrt. esim saman ikäiseen A4-audiin ja ero on kuin yö ja päivä, olympiavolkkarissa ei minkäänlaista ohjaustuntumaa vaikka kaarteet ihan pätevästi ottaakin.

    Onhan näitä nykyajan fordeja ihan tuolla moottorilehdistössäkin jo vuosikaupalla kehuttu oman kilpasarjansa ykkösiksi ajo-ominaisuuksiltaan, enkä tippaakaan ihmettele miksi. Myös Focus ja uudemmat Fiestat ovat tosi kivoja ajella.

    Siltikin, uudemmista perusautoista jopa tuohon omaan E34:ään istahtaessa huomaa kyllä jonkin muuttuneen laatuvaikutelmassa, ylöspäin siis. Ero korostuu huomattavasti lisää kun auto viedään vaikkapa mukulakivelle tai kaasun kanssa kovaa mutkaan.

    Merkin valinta on itselläkin selvää (tosin vaihtoehtoina voisi olla myös Porsche ja Jaguar), mutta otan 98-> vuosimallista eteenpäin Fordin joka kerta ennen Toyotaa, Fiatia, Opelia, Hondaa, Nissania jne jne.
    M6 E63

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by msp75 View Post
      -joku hullu on keksinyt että etupyörien pitää vetää ja takarenkaat pitävät vain perää irti maasta???
      Kun on viimepäivinä yrittänyt edetä tuolla E39:llä, ja katsonut miten vaivattomasti edelläajavat etuvetoiset menee, niin ei tuo niin hullulta kuulosta. Jostain syystä peilijäällä takaveto kuulostaa ja tuntuu paljon hullummalta idealta...
      E39 528iA

      Comment

      • msp75
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 123
        • Heinola

        #33
        Originally posted by TJJ View Post
        Kun on viimepäivinä yrittänyt edetä tuolla E39:llä, ja katsonut miten vaivattomasti edelläajavat etuvetoiset menee, niin ei tuo niin hullulta kuulosta. Jostain syystä peilijäällä takaveto kuulostaa ja tuntuu paljon hullummalta idealta...
        tässä asiassa olen totaalisesti erimieltä!!! nyt kun ajonvakautus on keksitty eikä edes +200 heppaa ja 500nm saa autoa vahingossa karkaamaan lapasesta vaikka sitä ajaisi vaimoni jolla on ollut kortti alle vuoden ei takavedolle löydy nelivedon lisäksi vaihtoehtoa, mondeon ratissa totesin vaimolle ettei meille koskaan tule etuvetoista autoa!!!

        omassa autossa takana sakkorenkaat ja nissan papat tekevät jäisissä risteyksissä epätoivoisia kiihdytyksiä ( kyllä minä nyt tuolle bemarille näytän ) ja eivät pärjää kiihdytyksessä uusine huippu renkaineen.

        kerran jäin omalla pihatiellä jumiin kun tiekarhun penkkaan jäin pohjasta kiinni.

        Comment

        • snelle
          BTCF Member
          • Aug 2005
          • 611
          • Tampere

          #34
          Originally posted by TJJ View Post
          Kun on viimepäivinä yrittänyt edetä tuolla E39:llä, ja katsonut miten vaivattomasti edelläajavat etuvetoiset menee, niin ei tuo niin hullulta kuulosta. Jostain syystä peilijäällä takaveto kuulostaa ja tuntuu paljon hullummalta idealta...
          Kyllä sillä e39:llä aika mukavasti pääsee peilijäälläkin, jos autossa alla vain hyvät talvirenkaat. Tietenkin tuota menoa auttaa DSC.
          F11 520dA M-sport

          ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8092
            • Willähde

            #35
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #36
              Omalla kohdalla kakkosauton vetoluiston eston puuttuminen on aiheuttanut ärsytystä. Kyllä se nyt tumpussa pysyy ilman DSC:tä, mutta olis pirusti mukavampi ajella jos tietsikka osais vähän rajoittaa sitä sutimista. Jokaisessa risteyksessä saa ajella kieli keskellä suuta, että sen saa nätisti liikkeelle. Kyllä se lähtee, mutta meinaa pito kyllä karata kovin helposti. Ei se etuveto kuitenkaan yhtään sen helpompi oo. Ihan samalla tavalla se nokka meinaa siirtyä viereiselle kaistalle kun on oikeasti liukasta ja se puskeminen.... se kyllä vituttaa.

              Comment

              • ka00z
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1805
                • Varsinais-Suomi

                #37
                Originally posted by Juppe View Post
                Omalla kohdalla kakkosauton vetoluiston eston puuttuminen on aiheuttanut ärsytystä. Kyllä se nyt tumpussa pysyy ilman DSC:tä, mutta olis pirusti mukavampi ajella jos tietsikka osais vähän rajoittaa sitä sutimista. Jokaisessa risteyksessä saa ajella kieli keskellä suuta, että sen saa nätisti liikkeelle. Kyllä se lähtee, mutta meinaa pito kyllä karata kovin helposti. Ei se etuveto kuitenkaan yhtään sen helpompi oo. Ihan samalla tavalla se nokka meinaa siirtyä viereiselle kaistalle kun on oikeasti liukasta ja se puskeminen.... se kyllä vituttaa.
                Piti kirjoittaa aivan samantyyppinen vastaus, mutten viittinyt kun kokomukset kolmeysistä on niin vähäiset. Mulla ei ole kummassakaan muovissa mitään ASC:tä saatika DSC:tä ja se kyllä hieman alkuun harmitti kun aloittelin tuolla touringillä ajelemaan. Tosin enemmän se myös täällä harmittaa emäntää, kun on vähemmän kokemusta. Ja ensimmäisenä kosketuksen autoiluun 325 :think

                Alkukankeuksien jälkeen en kyllä tuota takavetoisen käytöstä enää vaihtaisi muuhun, kun siihen on kerran tottunut.

                Ja anteeksi kun lainaan näin OT-asiaan tätä threadia, mutta onko sulla Juppe tuo M-sportti punainen? Joskus bongattu Kilosportin pihalta
                Last edited by ka00z; 26-01-2010, 10:24.
                W124 voll, markalla pidemmälle

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2328
                  • Uusimaa

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Jostain syystä peilijäällä takaveto kuulostaa ja tuntuu paljon hullummalta idealta...
                  Itse olen taas hämmästellyt kuinka kiitettävästi E91:nen etenee jäiselläkin pinnalla, kun viikko sitten hommasin alle uudet 16" Hakkapeliitta 5:set. Kaupunkiajossa rinnalta lähteneet etuvetoiset on poikkeuksetta pysyneet taka-alalla, vaikka lähtisi ihan pintakaasulla. Viikon ajon perusteella väitän, ettei tällä rengas-/autokombinaatiolla jää piiruakaan hopealle etuvetoisiin nähden. Tuntuu että enempää ei edes voisi toivoa kaksivetoiselta autolta.
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    #39
                    Originally posted by msp75 View Post
                    omassa autossa takana sakkorenkaat ja nissan papat tekevät jäisissä risteyksissä epätoivoisia kiihdytyksiä ( kyllä minä nyt tuolle bemarille näytän ) ja eivät pärjää kiihdytyksessä uusine huippu renkaineen.
                    Morjens!
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 999
                      • 29100/310053

                      #40
                      jaahans... jokatalvinen E39:n vetopidon arviointi on alkanut

                      Kyllä sillä nyt tiellä pysyy, mutta ei kyllä haittaisi jos vetäviä pyöriä ois yhden sijaan vaikka vähintään kolme.

                      -93 oli kyllä valovuoden harppaus kun hyppäsi 1.8 riesasta 2.0 mondeon rattiin, mutta tämän vuostuhannen laitteista esim. octavia kepittää ajettavuudessa mondeon mennen tullen. Kummallakin tuli sahattua kilsoja tympääntymiseen asti taannoin ja erinoten talvikelillä raivostutti mondeon taipumus lumisen/loskaisen polanteen yli mentäessä imasta ittensä siihen kiinni ja ajonvakautus leikkasi tehot huitsin v*ttuun. Sangen ikävää käytöstä ohitukseen lähdettäessä. Eli en kyllä kykene käsittämään mistä se lehdistön ylistyslaulu mallista toiseen oikeen kumpuaa "luokkansa paras ohjaus, ajettavuus tms." - my ass.
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by msp75 View Post
                        tässä asiassa olen totaalisesti erimieltä!!! nyt kun ajonvakautus on keksitty eikä edes +200 heppaa ja 500nm saa autoa vahingossa karkaamaan lapasesta vaikka sitä ajaisi vaimoni jolla on ollut kortti alle vuoden ei takavedolle löydy nelivedon lisäksi vaihtoehtoa, mondeon ratissa totesin vaimolle ettei meille koskaan tule etuvetoista autoa!!!

                        omassa autossa takana sakkorenkaat ja nissan papat tekevät jäisissä risteyksissä epätoivoisia kiihdytyksiä ( kyllä minä nyt tuolle bemarille näytän ) ja eivät pärjää kiihdytyksessä uusine huippu renkaineen.
                        Eihän se mihinkään (kokonaan) karkaa, mutta auton takapään eläminen tuntuu aika epämiellyttävältä. Siis taajama-ajossa 40-60km/h nopeuksissa ja peilijäisellä tiellä.

                        Kyllähän etuvetoinen jättää tuon risteyksessä, mutta ei tietenkään papat joilla on Nissanin kytkimessä vain kaksi asentoa. Toisaalta, toinen kaista voi olla paljon liukkaampi, joten vertailu on vaikeaa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • masiaro
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 406

                          #42
                          Originally posted by msp75 View Post
                          pakko sanoa että olen samaa mieltä, nimittäin jos en olisi koskaan e39:ä ostanut olisi mondeo yksi vaihtoehdoista kuten volvot ja saabit joita minulla oli ennen BMW:tä mutta nyt kun tietää mikä ero kahdella samanhintaisella autolla on niin kyllä se 30 tonnii tulee laitettua e60 535d:hen ja pahin kilpailija sille on 530xd
                          Eiköhän talvisessa olosuhteessa 530xd voita jokatapauksessa

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #43
                            No juu, mutta tää kai koski +300tkm ajettu e39 vs lähes uusi mondeo. Niistä ei tarttis miettiä kumman ottaa. Asia on ihan eri jos kyseessä olisi n.100tkm ajettu yksilö.

                            Comment

                            • msp75
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2008
                              • 123
                              • Heinola

                              #44
                              Originally posted by Juppe View Post
                              No juu, mutta tää kai koski +300tkm ajettu e39 vs lähes uusi mondeo. Niistä ei tarttis miettiä kumman ottaa. Asia on ihan eri jos kyseessä olisi n.100tkm ajettu yksilö.
                              mutta jos fordin valitsisi miinus listaan joutuu laskemaan puolet kalliimman hinnan

                              ja sanotaanko nyt vaikka niin jos omistaisin molemmat enkä voisi kumpaakaan myydä pois niin mondeo olisi vaimon auto ja bemarilla ajaisin minä, tosin vaimo haluaisi itselleen myös bemarin.

                              kyllä on outoa että bemari palstalla pitää näin kovin puolustella omaa mielipidettä jossa kehuu bemaria, edelleen olen sitä mieltä että JOS en olisi koskaan vaihtanut volvoani bemariin olisin varmasti kuolannut tuota mondeota viikonloppuna, nyt halusin päästä siitä alkuinnostuksen ( 3min ) jälkeen eroon.

                              Comment

                              • muuris
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Ajettavuudeltaan nuo uudehkot Fordit on etuvetosiks parhaasta päästä. Mielummin silti se perussiisti 400tkm ajettu E39 kuin uusi Mondeo.

                                bayern osuu naulan kantaan postauksellaan.

                                Originally posted by msp75 View Post
                                ...uuden esittelyauton Ford Mondeo 1.8TDI...
                                OT; oliko siinä tosiaan volkkarin kone?
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎