Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA vs. mondeo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    #76
    Originally posted by juster View Post
    xDrive jakaa voima normaalisti suhteessa 40/60. Siinä on nimenomaan panostettu siihen, ettei auto aliohjautuisi mutkissa. Kaarteeseen tultaessa etupyörien vetoa vähennetään puskemisen välttämiseksi. Kaarteesta ulos kiihdyttäessä mahdollista yliohjautumista rajoitetaan siirtämällä vetoa etupyörille. Ja parkkipaikka nopeuksissa auto pelkästään takavetoinen, mikä helpottaa auton pyöritystä esim. pysäköitäessä.
    En minäkään mitään suurempaa puskemista ole xDriven kanssa havainnut. Ylipäätään taipumus puskea on enemmänkin juuri niiden jumalaisten, keulapainoistan quattro-Audien ongelma, ihan usean autolehdenkin testaamana. Alkaa menemään yhä kummallisemmaksi, kohta varmaan tulee etelästä länsi ja maapallokin on taas litteä.

    edit: Jupelle vielä, että Xsarahan eroaa noista uudemmista C4-malleista aika ratkaisevasti. Se on sellainen tylsän näköinen ranskalainen Corolla, ilman yhtään Citroenmaisuutta, penkitkin ovat paskat ja alusta kova, mitä nyt perä laahaa kuin olisi hydraulijousituksen kompura lauennut, vaikkei sellaista olekaan, etuakselin ylityskin on perinteistä mittaluokkaa, kulmat hahmottaakseen saa turruttaa itseään ratin takana pitkäääään. On tossakin kaikki uude(hko)n auton hyvät piirteet, kuten toimintavarmuus ja kohtuullinen kulutus, mutta ihan järkyttävä paska se on ajaa, jos joku siitä varsinaisesta ajotapahtumasta sattuu välittämään, tuntuu olevan harvinaista nykyään.
    Last edited by r.w.; 27-01-2010, 10:28.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #77
      Originally posted by MarttiKK View Post
      Aidosti ihmettelen kommentteja E61/E39 talviajo-ominaisuuksista, koska mielestäni ne ovat erittäin hyvät. Siis oikeasti. Mitään ylimääräistä liukkautta en ole havainnut ja muutenkin se on vakaa etenijä lumessa tuiskussa jne.
      E39 talviominaisuudet tai paremminkin vetopito, mistä tässä on ilmeisesti kyse, riippuu paljolti siitä onko kyseessä sedan vai farmari. Farmarin n. 150 kg:n lisäpaino mikä sijaitsee lähes kokonaan takana lisää vetopitoa. Samoin DSC:llä varustettu auto on selvästi parempi ajaa koska se pitää auton halutussa ajosuunnassa.

      Ja pitää muistaa että E39 on pohjimmiltaan 15 vuotta vanha auto. Ja tämä näkyy nimenomaan elektronisten apulaitteiden toiminnassa. E60 vuosimalleissa on DSC:n toiminnassa selviä eroja. mitä uudempi sen nopeammin ja pehmeämmin se toimii

      Comment

      • msp75
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 123
        • Heinola

        #78
        Originally posted by juster View Post
        E39 talviominaisuudet tai paremminkin vetopito, mistä tässä on ilmeisesti kyse, riippuu paljolti siitä onko kyseessä sedan vai farmari. Farmarin n. 150 kg:n lisäpaino mikä sijaitsee lähes kokonaan takana lisää vetopitoa. Samoin DSC:llä varustettu auto on selvästi parempi ajaa koska se pitää auton halutussa ajosuunnassa.
        farmari ja DSC löytyy

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1178
          • Tuusula

          #79
          Originally posted by juster View Post
          Ja pitää muistaa että E39 on pohjimmiltaan 15 vuotta vanha auto. Ja tämä näkyy nimenomaan elektronisten apulaitteiden toiminnassa. E60 vuosimalleissa on DSC:n toiminnassa selviä eroja. mitä uudempi sen nopeammin ja pehmeämmin se toimii
          Onkohan noissa myöhemmissä E39:ssä tullut pehmeämpää toimintaa uuden DSC:n päivityksen muodossa?

          -01 DSC on aika tökerön tuntuinen toimiessaan. Ehtii juuri tulla tunne, että perä irtoaa, sitten kuuluu ruksutusta ja raksutusta auto pakotetaan takaisin raiteilleen.

          Ei ole kyllä muutoin valittamista E39:stä talviautona muutoin kun surkea ajotuntuma 16" renkailla sekä vetopito, kaasua ei juuri voi antaa ilman kolmion vilkuntaa. Paikoiltaan lähtiessä liukkaissa vähän jyrkemmissä mäissä pitää myös kytkeä DSC pois.
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #80
            Originally posted by juster View Post
            E39 talviominaisuudet tai paremminkin vetopito, mistä tässä on ilmeisesti kyse, riippuu paljolti siitä onko kyseessä sedan vai farmari. Farmarin n. 150 kg:n lisäpaino mikä sijaitsee lähes kokonaan takana lisää vetopitoa. Samoin DSC:llä varustettu auto on selvästi parempi ajaa koska se pitää auton halutussa ajosuunnassa.
            Asia on juuri näin, nimittäin farmarin ja sedanin ero talviajossa on yllättävänkin suuri. Farkku on huomattavasti vakaampi maantie nopeuksissa liukkaalla kelillä ja vetopitoa riittää enemmän joka tilanteessa, kyllä se lisäpaino tekee tehtävänsä.

            Mitä aloittajan Mondeo-kokemuksiin tulee niin ei voi oikein taas ihan kaikkea ymmärtää, mutta kukin kokee asiat tavallaan...:think
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • surface
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 257

              #81
              Originally posted by juster View Post
              Jos autoa oikeasti halutaan ”viedä” niin että kellokin siitä tykkää, silloin autoa pitää ajaa nimenomaan keula edellä.

              Audin uusissa Quatroissa vaikka niissä olisi Torsen, ei parkkipaikka pyörittely taida onnistua enää helposti. Nykyäänhän niissä hillitään sutivaa pyörää jarrulla.
              En tarkoittanutkaan ajoa josta kello tykkää ja kaikki on suhteellista

              Kylläpä tuo uudehkolla audi quatrollo onnistu ihan hyvin. No en tiiä mikä siinä bemussa sitten oli, mutta ei se mikään takapainotteinen ollu. luistonestoki oli kokonaan pois päältä.
              E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15274
                • Ajamisen Iloa

                #82
                tikusta asiaa
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  #83
                  Originally posted by surface View Post
                  En tarkoittanutkaan ajoa josta kello tykkää ja kaikki on suhteellista

                  Kylläpä tuo uudehkolla audi quatrollo onnistu ihan hyvin. No en tiiä mikä siinä bemussa sitten oli, mutta ei se mikään takapainotteinen ollu. luistonestoki oli kokonaan pois päältä.

                  Ei taida moni muukaan tietää mikä siinä bemussa oli oliko kuskilla jotain arpaa peliin. Ratti linkkuun ja kaasu pohjaan, niin jos edessä oli este, niin itse en uskaltanut tuota tehdä entisellä quattro audilla koska siitä ei oikein tiennyt puskeeko vai lähteekö kunnolla ruopimaan(yleensä puski). Riippui jo pelkästään pienestä kitkaerosta edessä ja takana. Bemulla(ilman X:ää) uskaltaa pyöräyttää auton kyllä tarvittaessa pienessäkin tilassa ympäri.

                  X bemuista ei ole niin paljoa kokemusta, että voisi tarkemmin kertoa, mutta kyllä audi puskee ja niin pirusti puskeekin. Epätoivonen ylikaasutus ja ratti ylilinkkuun mutkassa niin voi pikkasen sladia saada. Aina tuossa tarvitsi vähän taisteluhenkeä mukaan. Tosiaan pari parkkipaikkapyörimisleikkiä ja esp pois päältä ni auto haisi ihan palaneelta. Etujarrut morjesteli kun koitti leikkiä jotain lukkoa.

                  Terv. 6 vuotta quattroillut erinäköisillä quattroilla.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #84
                    Audeissa vaikutaa myös se onko kyseessä A4 vai A6. A6 on kaamee puskukone ja siinä vetosuhde on etupainotteinen. A4:llä voi sentään vielä vähän harrastella sudittelua.

                    Comment

                    • surface
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 257

                      #85
                      Originally posted by Juppe View Post
                      Audeissa vaikutaa myös se onko kyseessä A4 vai A6. A6 on kaamee puskukone ja siinä vetosuhde on etupainotteinen. A4:llä voi sentään vielä vähän harrastella sudittelua.
                      Kyseessä olis siis A4, ja hyvin se pyörähti...
                      E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #86
                        Originally posted by surface View Post
                        Kyseessä olis siis A4, ja hyvin se pyörähti...
                        Joo A4:sta on pihassa ollut ja olen erimieltä sinun kanssa. Tai kaikki on suhteellista mikä on "hyvin se pyörähti". Ei millään pahalla, mutta oli pakko katsoa vähän profiilista millaista juttua keneltäkin tulee niin osaa miettiä millä tasolla ihmiset asioita katsoo. Itseäni pidän suht tarkkana asioiden suhteen enkä hyväksy kun parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen johtavia asioita, joten jos nankang kumit on hintalaatusuhteeltaan hyvät, niin ehkä quattro on jotain tuon tyylistä. Sorry ei herneitä eikä mitään piilokettuilua, mutta arvostelukriteerit on monilla erilaiset. Jonkun mielestä jokin on ihan hyvä ja joku ei ottaisi sellaista ilmatteeksi edes vaan maksaisi mielummin laadusta.

                        Tiedän, että olen ajanut 6 vuotta nankangilla, mutta joskus oppimisprosessi kestää. Silti avoin mieli ja tuleva auto ei ole bmw enään. Näyttää saksanmaalta löytyvän vieläkin täydellisempää kaluston valmistajaa.

                        Vähän offtopic juttuu kyllä. Ehkä jossain olisi ketju missä voisi kertoa quattroilusta vähän enemmänkin. Ja ehkä joku X bemun omistava osaa kertoa tarkemmin eroista. Itsellä kun ei ole omistussuhdetta sellaisen kanssa ollut, että osaisi paremmin vertailla näitä.

                        Comment

                        • surface
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 257

                          #87
                          Originally posted by duckland View Post
                          Joo A4:sta on pihassa ollut ja olen erimieltä sinun kanssa. Tai kaikki on suhteellista mikä on "hyvin se pyörähti". Ei millään pahalla, mutta oli pakko katsoa vähän profiilista millaista juttua keneltäkin tulee niin osaa miettiä millä tasolla ihmiset asioita katsoo. Itseäni pidän suht tarkkana asioiden suhteen enkä hyväksy kun parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen johtavia asioita, joten jos nankang kumit on hintalaatusuhteeltaan hyvät, niin ehkä quattro on jotain tuon tyylistä. Sorry ei herneitä eikä mitään piilokettuilua, mutta arvostelukriteerit on monilla erilaiset. Jonkun mielestä jokin on ihan hyvä ja joku ei ottaisi sellaista ilmatteeksi edes vaan maksaisi mielummin laadusta.

                          Tiedän, että olen ajanut 6 vuotta nankangilla, mutta joskus oppimisprosessi kestää. Silti avoin mieli ja tuleva auto ei ole bmw enään. Näyttää saksanmaalta löytyvän vieläkin täydellisempää kaluston valmistajaa.

                          Vähän offtopic juttuu kyllä. Ehkä jossain olisi ketju missä voisi kertoa quattroilusta vähän enemmänkin. Ja ehkä joku X bemun omistava osaa kertoa tarkemmin eroista. Itsellä kun ei ole omistussuhdetta sellaisen kanssa ollut, että osaisi paremmin vertailla näitä.
                          No vedetään taas vähän off topickia

                          Kyllä ne mielipiteet kato muuttu. Enää en tikuillakaan koskisi Nangangeihin. Kohtalaisen huono maku niistä jäi ja lähtivät auton alta aika nopeasti mäkeen. Ensinnäkään ne renkaat eivät olleet pyöreet ja sadekelin pito aivan olematon. No sain onneksi rahat takaisin.

                          Joo onhan se suhteellista kuinka hyvin se pyörähtää, mutta A4 pyörähti 2x paremmin kuin bemu, mutta joo antaa asian olla, ei tämä johda mihinkään
                          E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #88
                            Tämä allekirjoittanut on ainakin joutunut opettelemaan läksynsä kallilla rahalla vuosien aikana. Aina on löytynyt muka korvaava tuote BMW:lle, joka on tuntunut koeajolla hyvältä ja vielä ensimmäisen omistuskuukaudenkin siedettävältä. Sen päälle silmäkin on onnistunut huijaantumaan siten, että olisi jotenkin makean näköinen peli. Tällaiseen ansaan houkutteli aikoinaan mm.uusi Passat ja Volvon S60 D5. Siinä "illuusiossa" on jaksanut itseään huijata kuukauden...ehkä kaksi, kunnes tylsyyden tunne pakotti vilkuilemaan liikenteessä ylväänä kulkevia baijerilaisia. Ja siinä vaiheessa viimeistään alkoi hälytyskellot soimaan, kun sinänsä uudehko Passat lojui pihassa pesemättömänä toista kuukautta eikä muukaan auton hoitaminen jaksanut kiinnostaa. Nämä molemmat tapaukset johtivat aika pian siihen, että maailma piti palauttaa takaisin järjestykseen. Enää en noihin ansoihin lankea!

                            Mondeot, Passatit, yms on niitä varten jotka suhtautuvat autoonsa kuin tarjoustalon ulkoilupukuun - käytännöllisesti. Voidaan ottaa varmuuden vuoksi esimerkiksi vielä vaikka rannekellot; Tarkkoja ja toimivia tiukuja osaavat valmistaa kaikki, myös kiinalaiset ja taiwanilaiset. Eikä sveitsiläinen laatukello hoida varsinaista kellon roolia sen kummemmin. Moni varmaan tietää että sveitsiläinen laatukello tuntuu ranteessa jokseenkin erilaiselta kuin se kiinalainen kopio. Laadun vain aistii, vaikka sitä olisi vaikea kuvata sanoin. Ja se sveitsiläinen kello tuntuu samalta vielä 10 vuoden kuluttua. Siinä on kiteytettynä se, mitä itse ajattelen Mondeon ja BMW:n vertaamisesta toisiinsa. Audia voisi pitää sitten ikäänkuin kellomaailman Seikona = melkein arvokello. Olisiko BMW sitten kellomaailman Tissot. Arvokas mutta vielä kaikkien työssäkäyvien saavutettavissa? Nyt taisi lähteä lapasesta...
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • ArcDucK
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 97
                              • espoo, kivenlahti

                              #89
                              tuossa näitä lueskellessa saa hymyillä itsekseen.. toki on selvä että bmw on "laatu" markki, kuitenkin kyseinen merkki pitää sisällää mukavasti "merkkivikaa" en olisi uskonut millainen vikapesä voi bmw merkin takaakin löytyä.

                              Toki bemari on hiljainen ja ajoon on panostettu, saahan saksassa painaa menemään minkä ehtii, kuitenkin jotenkin en ymmärrä että kun on äänieristyksellä lisätty auton painoa varmaan 100kg niin miksi sen moottorin pitää muristä niin perkeleesti kabiiniin.? toisaalta ajo ominaisuuksista löytä hirmuisesti valittamista myöskään tämänhetkisesta passatista.

                              ja ainakin tuo passatin neliveto on ihan best.. jos sillä haluaa sivuttain mennä niin kyllä sillä pääsee, mutta ympäri sitä on vaikea saada. Toki minkä tahansa auton saa ympäri, mutta perän tuosta saa irti helposti ja se ei siltikään lähde alta pois. toki takavetoa ja nelivetoa ei voi verrata.

                              Mutta jos vertailisi niin kyllä minä tuon passatin ottaisin nelivetona ennenmin kuin takavetoisen bemarin. ei siinä bemarissa mitään niin ylivertaista ole. VARSINKAAN kun tuo jos siitä jokin sähköanturi herjaa niin sekaisin menee koko auto. liikaa nojaa tietotekniikkaan minusta tuo bemarin tekniikka.

                              ps.. hyvin tyytyväinen 01 passat 4-motionin nykyinen omistaja

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2328
                                • Uusimaa

                                #90
                                Originally posted by ArcDucK View Post
                                VARSINKAAN kun tuo jos siitä jokin sähköanturi herjaa niin sekaisin menee koko auto. liikaa nojaa tietotekniikkaan minusta tuo bemarin tekniikka.
                                ps.. hyvin tyytyväinen 01 passat 4-motionin nykyinen omistaja
                                Taitaa muuten olla uusien Volkkarien "tietotekniikka" aika pitkälti saman sukupolven Boschin tuotantoa kuin Bemarienkin... Joten nämä ns. sähkö-ongelmat on kyllä kaikkien merkkien yhteinen päänsärky. Tosin meikäläisen seitsemässä eri BMW:ssä on niitä sähkövikoja ollut yhteensä vähemmän kuin eräässä vuoden verran minulla olleessa 2002-mallisessa Audi A4:ssä...

                                ps ps. Tuo 3B-Passat olikin ainoa Volkkarin tekele, jossa merkki oli edes jotakuinkin kartalla siitä, miten muodostuu ajonautinto. Tosin voisiko sillä olla jotain tekemistä, että tekniikka on 99% peräisin Audin A4/A6:sta? Nelivetokin on Audin Torsen. 3C-koppainen menikin sitten ihan maitovelliksi koko auto.
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎