Originally posted by jpr-79
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530dA vs. mondeo
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostNo vanhoja autojahan nämä.
Ja tuohon vaelteluun. Alustassa väljää, ei se pelkällä suuntauksella korjaannu. Sinne pitää uusia palikkaa. Itse vaihtelin rapialla 1.3k€llä
Näitä autoharrastuksen, jollaiseksi omalla kohdallani lasken kaiken autoilun, kustannuksia laskeskellessani olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että vanhan laatuauton teknisesti virheettömässä käyttökunnossa pitämisen hinnalla maksaisi helposti lyhyttä pätkää uudesta Tojotasta ja jäisi vielä joka kuukausi voitolle. Tietysti sen sijaan voi jättää "ennakkohuollot" sikseen ja vain kerran vuodessa, katsastusinsinöörin käskystä osia vaihtamalla ajaa hyvinkin edullisesti "hiljaa paaliin", jatkuvasti sen romunsa paskuutta kiroten.Last edited by r.w.; 18-11-2010, 14:51.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by jpr-79 View PostMitä itse olen omistanut E39:n reilu pari vuotta niin kyllä on tuo laatuvaikutelma alkanut kariseen pikkuhiljaa, esim: tänä aamuna jäi kuskin oven ulkokahva käteen, jotain alumiinivalua? Paskaa kummiskin, ei ole aiemmissa autoissa ollun niin paljon huollettavaa/korjattavaa (M-B,VW,Mazda). ja ne ajo-ominaisuudet, en alkaisi vertaan edes vanhaan mersuun, matka ajossa bemari hakee aikas paljon vaikka on käytetty suuntauksissa pariin kertaan, jos jotain +130km/h päästellee niin tuntuu että vakautuu ajo. ja toinen mikä häiritsee on kun se on niin kankee kaupunki pyörittelyssä..
Harraste välikoppaa varten ostin hinausköyden, mutta kyllä se on vain BMW mihin sitä on tarvinnut.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJoo, kankeahan tuo on hitaan ohjauksen takia.
Originally posted by TJJ View PostJos autossa on Servotronic, niin ruoria on sentään kevyt veivata.
Originally posted by TJJ View PostAjelin äskettäin muutamia etuvetoisia ja kyllä oli yhtä juhlaa esim. Volvo V50:llä päästellä taajamanopeuksissa risteyksiin ja liikenneympyröihin.
Sisustan laatu on minusta Mondeossa aika OK, eikä kovaa muovia ole juuri missään muualla kuin pieni pala käsijarrukahvan alla. Ja melutaso on matala auton hintaluokka huomioiden.Last edited by Petri.Kekkonen; 18-11-2010, 15:09.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
En osaa kyllä E39:ä haukkua noilta mainituilta osin oikeen mitenkään. Laatuvaikutelma on minusta valovuosia edellä nykyautoista. Esim uusien Bemareiden sisustat tuntuu melkoiselta halpiskamalta verrattuna E39:iin. Tarkoitan pintoja, kytkinten materiaaleja ja tuntumaa, yleistä jämäkkyyttä.
Ajo-ominaisuudet on minusta myöskin kohdallaan, enkä ole kaupunkiajon kankeutta pystynyt kyllä toteamaan, vaikka itselläni on näistä malleista se "karmein" eli kasikone kuulamutterilla ja hitaalla ohjauksella. Mutta näähän on makuasioita.
Tero
ps> kyllä ylläpidolla on suuri vaikutus siihen, minkälaisena auto pysyy ominaisuuksiltaan ja yleiseltä tuntumaltaan. sama koskee kaikkia tavaroita, ei vain autoja.Last edited by teropa; 18-11-2010, 15:18.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostJa etuvedosta johtuen vetopito on huono kun pitäis kiihdyttää serpentiinimutkasta ulos ja ohjaus vetelee kiihdytyksissä. Eikä varsinaista ohjaustuntoakaan hirveästi minusta ole, vaikka TM ja muut lehdet on Mondeon ohjausta aina kehuneetkin. Takavetoa on tullut monesti jo ikävä
Ohjauksen vetely on kyllä ikävä ilmiö, ei sitä noissa ollut kun testit oli taajamassa, mutta taannoin koeajoin kaverin S60 Volvoa ja olihan se vetely aika erikoinen kokemus kun oli tottunut BMW:llä kiihdyttämään ilman tuollaista ongelmaa.
Noiden etuvetoisten testilenkillä oli myös hidastetöyssyjä ja siinä taas ihmettelin miten huonosti E39:n jousitus selvisi niistä vs. Volvo V50. Tästähän oli jo taannoin juttua kun ihmettelin kaverin Toyotan pehmeyttä vastaavissa tilanteissa.
Joten pitäisikö sitä ostaakin Volvo S40 T5? Tai ehkäpä BMW E92 335iA aktiiviohjauksella olisi kuitenkin se oikea ratkaisu (lähes) kaikkeen...?
Comment
-
-
Itselläni ei 10 vuodessa kolme autoa omistaneena vertailukohteita kovin montaa ole, mutta kaikista yleensäkin ajamistani menee tämä E39 niin kirkkaasti edelle että vaihtoehdot seuraavaksi autoksi on aika vähissä. Myös pitkälti makuasia, mikään muu ei ole tuntunut näin paljon "omalta" autolta kuin tämä, ja se on mulle tärkeämpää kuin se että jääkö siitä joskus ripa käteen vai ei.
Ei mulla vetele eikä heijaa mihinkään päin ajaessa eikä kiihdyttäessä, jos niin alkaa tekemään, pistän alustan osia vaihtoon. Ja kaupungissahan siinä kyllä on se ison auton tunne eli ei kevyimmästä päästä verraten edelliseen budjettivolkkariin mutta ei se mikään norsu ole pyörittää. Enkä halua edes aloittaa sen (5 vuotta tätä uudemman) Seatin "laatu"vaikutelmasta, käytetyistä osista ja käyttöratkaisuista.
Vanha autohan se on, etenkin tämä ensimmäinen painos on jo 14 vuotta kerinnyt asfalttia hieroa ja lisää tulee niin kauan kun mulla riittää rahaa pitää se tiellä tai alkaa tarpeeksi kovasti kiinnostamaan jokin muu. Autoa ostaessa mietin käyttökulujen kannalta erinäisiä pienikoneisia kauppakasseja, mutta totesin ajavani mieluummin vähemmän autolla josta pidän, kuin enemmän autolla jota hävettää edes käsinpesulle viedä, saati tehdä se itse.Last edited by rottenb; 18-11-2010, 16:32.
Comment
-
-
Suoraan kulkeva bemari on harvinaista herkkua ja vaatii aina täydellisen välyksettömän alustan, mustaa magiaa hipovan tietämyksen alustan säädöistä ja parhaat kiinapaskarenkaat, jotta se kulkee jonkun aikaa suoraa, kunnes taas alusta on vaihtokunnossa.
E60:n kohdalla siitä saa nauttia noin 60tkm ja 100tkm jälkeen alustan puslat on vaihdettava.
Tuo Mondeo menee suoraan vaikka rengas on tyhjä.
Nimim. Mondeon, E39 ja E61 ex-omistaja. Ja nyt huomenna tulee talouteen F10... ai niin, itse ajan ylihuomisesta alkaen muun merkkisellä autolla. Vaihtelu virkistää.
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostNiin, jopa E39 kuluu käytössä. Jos vanhaa autoa ei viitsi asianmukaisesti huoltaa ja korjata, kannattaa ostaa joko luotettava ja yksinkertainen slanttikoneinen Valiantti tai sitten ihan uusi auto - joka monelle olisikin kaikkein järkevintä.
Näitä autoharrastuksen, jollaiseksi omalla kohdallani lasken kaiken autoilun, kustannuksia laskeskellessani olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että vanhan laatuauton teknisesti virheettömässä käyttökunnossa pitämisen hinnalla maksaisi helposti lyhyttä pätkää uudesta Tojotasta ja jäisi vielä joka kuukausi voitolle. Tietysti sen sijaan voi jättää "ennakkohuollot" sikseen ja vain kerran vuodessa, katsastusinsinöörin käskystä osia vaihtamalla ajaa hyvinkin edullisesti "hiljaa paaliin", jatkuvasti sen romunsa paskuutta kiroten.
Auton huoltamisessakin on pitkälle kyse ennakoinnista, jolloin pienetkin viat korjataan heti, kun niitä ilmaantuu ja joitakin paikkoja tulee huoltaa, vaikka ne toimisivatkin. Esimerkiksi jarrut on hyvä kerran tai kaksi vuodessa, herkistellä, tarkastaa kumiosien kunto ja voidella, jolloin ne säilyvät toimintakunnossa huomattavasti pidempään, eikä maksa paljoa. Käytetyn auton ylläpito tulee siinä vaiheessa kalliiksi, kun viat kasautuvat ja paikkoja ei korjata heti niiden syntyvaiheessa, vaan vasta sen jälkeen, kun ongelmia on entistä enemmän. Tästä esimerkkinä e38:n bensatankki. Yleisin syy e38:n tankin hajoamiselle on se, että huohotusjärjestelmä menee tukkoon, jolloin ajansaatossa tankin saumat väsyvät ja tankki alkaa vuotaa. Jos vika olisi korjattu heti sen ilmettyä, olisi yli 1000€ laskun sijaan selvitty alle 150€:lla.
Uudessa autossa on sitten aivan toiset kustannuserät, kuten kallis hankintahinta (verrattuna siihen, minkälaisen käytetyn saisi samaan rahaan), helvetin nopea arvonalennus ensimmäisten kilometrien aikana, huollot on teetettävä pajalla (ei voi itse tehdä) ja jotta pääsisi mahdollisimman paljon plussalle uuden auton hankinnassa, pitäisi sen olla lähestulkoon karvalakkimalli pienellä koneella. Jos minulta kysytään, niin en missään nimessä ostaisi uutta autoa. Esimerkiksi uusi karvalakki Avensis on n. 25.000€. Nykyisellä n. 10.000€ maksaneella seiskalla, saan ajaa melko kauan ja tehdä aika massiivista huoltoa, ennen kuin on vastaava summa mennyt rahaa. Toki Avensiksesta saa myydessäkin vielä jotain (olettaen, ettei sillä ajeta paaliin asti), mutta kyllä se arvonalennus niiden muutaman kymmenentuhannen aikana on sen verran hirvittävä, että sillä muutamat tukivarret seiskaan ostaa.
Mutta jos joku väittää, että Bemarin huoltaminen on halpaa tai että Bemari on luotettavimpia autoja markkinoilla, niin se on pelkkää itsepetosta. En väitä, että Bemari on huono merkki, ainoastaan, että jos tavoite olisi liikkua paikasta A, paikkaan B, niin en välttämättä suosittelisi Bemaria siihen tarkoitukseen.
Comment
-
-
Mutta jos joku väittää, että Bemarin huoltaminen on halpaa tai että Bemari on luotettavimpia autoja markkinoilla, niin se on pelkkää itsepetosta. En väitä, että Bemari on huono merkki, ainoastaan, että jos tavoite olisi liikkua paikasta A, paikkaan B, niin en välttämättä suosittelisi Bemaria siihen tarkoitukseen.[/QUOTE]
Kallis uutena...........kallis myös vanhana. Osta se rocolla. Ja petä itseäsi oikein kunnolla. D-4-D patoja ei kait ees parsita, uutta vaan.
Paikasta A paikkaan B suosittelen ratikkaa tai bussia.
Jos haluat nauttia ko. siirtymästä, se on makuasia. (Ferrari, possu, bimmeri, mikä vaan kuin tossanskodaladaelitevwwaudi-ifaseatfiatsekokombinaatio)E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostKallis uutena...........kallis myös vanhana. Osta se rocolla. Ja petä itseäsi oikein kunnolla. D-4-D patoja ei kait ees parsita, uutta vaan.
Paikasta A paikkaan B suosittelen ratikkaa tai bussia.
Jos haluat nauttia ko. siirtymästä, se on makuasia. (Ferrari, possu, bimmeri, mikä vaan kuin tossanskodaladaelitevwwaudi-ifaseatfiatsekokombinaatio)
Kaikkien omistamieni seiskojen luotettavuus ei sen sijaan ole ollut yhtä hyvää luokkaa, vaikka ei niissä toki mitään katastrofaalista ole ollut. Tämä viimeisin on ollut pieni murheenkryyni, mutta kyllä sekin kuntoon vielä saadaan. Toki voisin jatkaa ajamista tuolla Primeralla, mutta kuten mainitsin, nämä ovat makuasioita ja kyllä tykkään paljon mieluummin ajella tuolla seiskalla, vaikka sen kustannukset ovatkin isommat.
Yhtä hyvin minulle voisi käydä jonkin muun merkkinen kulkupeli, kun en ole koskaan ollut mikään maailman merkkiuskollisin ihminen. Mutta Bemarissa on niitä hyviä puolia, että siihen saa hyvin varaosia ja sen huoltaminen on siinä mielessä mukavinta, että tietoa on runsaasti tarjolla, kuten esimerkiksi täällä foorumilla. Bemari myös kuuluu huoltokustannuksiltaan keskikastiin, joten se myös on plussaa Bemarin kannalta. Voihan sitä joku tulistua, kun tällaisia juttuja täällä puhun, mutta makuasioista ei voi kiistellä.
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostNiin, jopa E39 kuluu käytössä. Jos vanhaa autoa ei viitsi asianmukaisesti huoltaa ja korjata, kannattaa ostaa joko luotettava ja yksinkertainen slanttikoneinen Valiantti tai sitten ihan uusi auto - joka monelle olisikin kaikkein järkevintä.
Näitä autoharrastuksen, jollaiseksi omalla kohdallani lasken kaiken autoilun, kustannuksia laskeskellessani olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että vanhan laatuauton teknisesti virheettömässä käyttökunnossa pitämisen hinnalla maksaisi helposti lyhyttä pätkää uudesta Tojotasta ja jäisi vielä joka kuukausi voitolle. Tietysti sen sijaan voi jättää "ennakkohuollot" sikseen ja vain kerran vuodessa, katsastusinsinöörin käskystä osia vaihtamalla ajaa hyvinkin edullisesti "hiljaa paaliin", jatkuvasti sen romunsa paskuutta kiroten.
läheskään yhtäpaljoa meisseliä....
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJoo, kankeahan tuo on hitaan ohjauksen takia. Jos autossa on Servotronic, niin ruoria on sentään kevyt veivata. Ajelin äskettäin muutamia etuvetoisia ja kyllä oli yhtä juhlaa esim. Volvo V50:llä päästellä taajamanopeuksissa risteyksiin ja liikenneympyröihin. Mutta kyllähän E39 maantieajossa on melkoisen mukava laite eikä siinä ole valittamista.
mulla oli kans V50 vuokralla kun BMW oli verstaalla, yllätyin todella positiivisesti nyky etuvedoista
Comment
-
-
Originally posted by jonilaht View PostSama juttu, kun on tuota siskon E39 joutunut korjailemaan aika paljon. Nyt tiedän mitä jotkut sanoo BMW:n ihmeviosta. Tämä korimalli on pilattu niin typerillä ratkaisuilla ja halvalla muovilla, että oikeen ihmettyttää.
E39:n muovit/materiaalit eivät häpeä uudellekaan autolle, päinvastoin. Tutustuppas vaikka volkkareihin, niin tiedät mitä on halpa muovi.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostNoiden etuvetoisten testilenkillä oli myös hidastetöyssyjä ja siinä taas ihmettelin miten huonosti E39:n jousitus selvisi niistä vs. Volvo V50. Tästähän oli jo taannoin juttua kun ihmettelin kaverin Toyotan pehmeyttä vastaavissa tilanteissa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment