Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA vs. mondeo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpr-79
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 59
    • Saloinen

    [QUOTE=174000;2200780]No eipä tuo nyt ihan siltä kuulosta, että se alusta on kunnossa, jos vanhat mersut puolestaan aiheuttaa ylettömiä säväreitä. Ei se auta vaikka suuntaa sata kertaa, jos alustassa on väljää.

    kai ne pajalla osaa tarkistaa alustan kun sinne vie sen suuntaukseen, ja kyllä sen katsurikin löytää jos jotain väljää on. ja ei se mersukaan mitään säväreitä ole antanut (niin kun ei vielä mikään auto ole oikeen säväytttänyt) vaan se menee suoraan...

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7387
      • Oulu

      Ei ole jäänyt vielä mikään kahva mulla käteen. Kohta 5 vuotta E39 ollu alla. Ja ulkokahvoja olen repinyt sen minkä jaksaa kun on ollu joskus tiivisteet jäässä.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Originally posted by jpr-79 View Post
        kai ne pajalla osaa tarkistaa alustan kun sinne vie sen suuntaukseen, ja kyllä sen katsurikin löytää jos jotain väljää on. ja ei se mersukaan mitään säväreitä ole antanut (niin kun ei vielä mikään auto ole oikeen säväytttänyt) vaan se menee suoraan...
        No tuokin riippuu niin pajasta. Jos noita suuntaus-topiceja olet seurannut niin ylipäänsä asiallisten kulmien saanti E39:n tuntuu teettävän vaikeuksia :think

        Ja ajoon vaikuttavat pienet välykset ei näy katsastuksen vääntelytesteissä.
        Tuo oma oli juuri katsastettu huomautuksetta. Silti etutukivarsien pallonivelet oli melko finaalissa ja takana narinaheloissa väljää. No nyt on kaikki uutta niin kelpaa päästellä. Varsinkin siihen vaelteluun moottoritiellä/kaistaa vaihdettaessa vaikuttaa selvästi väljät narinahelat.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Voi hyvät päivät noita teidän ongelmia. Kahvat jää käsiin ja auto menee kuin mato tiellä.

          Alusta kuntoon, alle asialliset renkaat oikeilla paineilla, ja suuntaus tehtynä oikein. Ei varmasti ole epävakaa tiellä. Ehjä E39 menee suoraan kuin luoti, tervetuloa kokeilemaan.

          Mitä tulee E39 materiaalien laatuun niin kyllä suosittelen todella hankkimaan sitten tuommosen uuden Mondeon esimerkiksi. Takaan, että ikävä tulee "vanhaa romu E39":ä, jos on pikkasenkaan käsitystä siitä, mikä on laatua ja mikä ämpärimuovia.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Nisti
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2007
            • 705
            • På Gränsen

            Originally posted by _nixu_ View Post
            Ja ajoon vaikuttavat pienet välykset ei näy katsastuksen vääntelytesteissä.
            Tuo oma oli juuri katsastettu huomautuksetta. Silti etutukivarsien pallonivelet oli melko finaalissa ja takana narinaheloissa väljää. No nyt on kaikki uutta niin kelpaa päästellä. Varsinkin siihen vaelteluun moottoritiellä/kaistaa vaihdettaessa vaikuttaa selvästi väljät narinahelat.
            Totta. Omani käytin katsastuksessa, ja väljää oli alustassa niin että tuntui. Ratti vatkasi, narinahelat oli loppu jnejnejne... Katsastusmies vaan totesi että hyvässä kunnossa on, ei muuta kuin kovaa ajoa.. oli siinä naurussa pitelemistä.
            "MURPHY'S LAW"
            "Whatever can go wrong will go wrong,
            and at the worst possible time,
            in the worst possible way"

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by Nisti View Post
              Totta. Omani käytin katsastuksessa, ja väljää oli alustassa niin että tuntui. Ratti vatkasi, narinahelat oli loppu jnejnejne... Katsastusmies vaan totesi että hyvässä kunnossa on, ei muuta kuin kovaa ajoa.. oli siinä naurussa pitelemistä.
              Niinpä. Ja 90% suomalaisista taitaa käsittää asian niin että jos autossa ei ole katsastusinsinöörin mielestä huomautettavaa niin se on ehjä
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • jonilaht
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 455
                • .

                Originally posted by teropa View Post
                Mitä tulee E39 materiaalien laatuun niin kyllä suosittelen todella hankkimaan sitten tuommosen uuden Mondeon esimerkiksi. Takaan, että ikävä tulee "vanhaa romu E39":ä, jos on pikkasenkaan käsitystä siitä, mikä on laatua ja mikä ämpärimuovia.

                Tero
                Uudet Mondeot on kyllä kanssa helvetin hyviä ajaa. Sisutat tietysti vähän halvemman olosia.

                Laatua? Niinkuin BMW:n todella loistava jäähdytysjärjestelmä? Makaronilevyistä tehdyt paisarit? Oikeasti semmosia ongelmia on ollut mitä ei ole tullut edes mieleen.

                Mistään muusta autosta ei ole mennyt esim. lämmönsäätöpaneeli rikki.

                Saati sitten muiden mallien perän repeämiset (E36,E46,E60 M5). Vanhat M40(?) hyvin suunnitellut koneet? Dieselmallien läpät?

                Omalla tavalla kyllä pirun loistavia autoja, mutta laadun osalta kärkeen matkaa. Laatuvaikutelma on kyllä kohdallaan.

                Ei herneitä, mutta ei BMW laadun osalta mitenkään kärkeen pääse.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Niinpä. Ja 90% suomalaisista taitaa käsittää asian niin että jos autossa ei ole katsastusinsinöörin mielestä huomautettavaa niin se on ehjä
                  Toisaalta muut autot eivät ole ihan noin yliherkkiä alustan ongelmille kuin E39. Asian toki voisi ymmärtää jos E39 olisi ohjaukseltaan ja tuntumaltaan huipputarkka mutta eihän se sitä ole. Ilmeisesti alusta on monimutkainen ajomukavuuden/melun takia ja pienikin välys kertautuu eri tavalla kuin jossain japsissa.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    Niinpä. E39/E60 vaatii lähes uudenveroisen alustan, että se menee jotenkin suoraan jos sittenkään. Osa johtuu siitä, että se on takavetoinen ja tulee ominaisuutena.

                    Tuo Mondeo on sellainen, että renkaat voi olla vaikka puupalikoista tehty, niin se menee suoraan.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17500
                      • Turku

                      Originally posted by Nisti View Post
                      Totta. Omani käytin katsastuksessa, ja väljää oli alustassa niin että tuntui. Ratti vatkasi, narinahelat oli loppu jnejnejne... Katsastusmies vaan totesi että hyvässä kunnossa on, ei muuta kuin kovaa ajoa.. oli siinä naurussa pitelemistä.
                      Samanlaisia kokemuksia E31:n REKISTERÖINTIkatsastuksen kuntotarkastuksessa. Ratti vatkasi ja muutenkin ajettavuus aivan tuskaa: Kunnossa on! Pyysin vielä tutkimaan erityisen tarkkaan etupään välyksiä. Ja paskat. Sen jälkeen vikaa on etsitty huolella ja suurin syyllinen oli löysässä olleet etupään laakerit! Joka tapauksessa osaa on vaihdettu alustaan paljon - etupää nyt kunnossa - keväällä jatketaan takapäähän. Halpaa tämä harrastaminen .
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Toisaalta muut autot eivät ole ihan noin yliherkkiä alustan ongelmille kuin E39. Asian toki voisi ymmärtää jos E39 olisi ohjaukseltaan ja tuntumaltaan huipputarkka mutta eihän se sitä ole. Ilmeisesti alusta on monimutkainen ajomukavuuden/melun takia ja pienikin välys kertautuu eri tavalla kuin jossain japsissa.
                        Varmasti jotain tämmöistä on taustalla. Ehjä E39 on loistava ja hiljainen auto ajaa. Peruskäyttäjälle ehkä hieman huono valinta kun ikää alkaa olla 10v molemmin puolin ja kilometrejäkin helposti se 200tkm. Rahan ja hermojen menetystä tiedossa jos ei ymmärrä mihin ryhtyy

                        E9x on ajettavuudeltaan varmasti sitä mitä moni E39:siin aavistuksen pettynyt haluaisi. Vaan niissäkin huono äänieristys ja sisustan nitinät vie osan fiiliksestä
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • jpr-79
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2009
                          • 59
                          • Saloinen

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Toisaalta muut autot eivät ole ihan noin yliherkkiä alustan ongelmille kuin E39. Asian toki voisi ymmärtää jos E39 olisi ohjaukseltaan ja tuntumaltaan huipputarkka mutta eihän se sitä ole. Ilmeisesti alusta on monimutkainen ajomukavuuden/melun takia ja pienikin välys kertautuu eri tavalla kuin jossain japsissa.
                          Kyllä E39 on hiljaisuutensa vuoksi mukava ajella, siihen aikanani ihastuin ja hommasin auton, mutta just tämä jatkuva säätäminen ja puslien vaihtelu on alkanut tympiä siinä määrin että on tullut katseltua ns. yksinkertaisempia vaihtoehtoja käyttöautoksi.. lisäksi nämä syyläri, termarikotelo yms... murheet on vauhdittanut ajatusta vaihdosta, tietenkin jos viitsisi vaihtaa koko alustan ja puslat kerralla niin menishän se taas parivuotta. nyt kumminkin tallinpöydällä odottaa uudet sachit eteen mitkä pitäs vaihtaa, minkaliset jousipuristimet kannattaa hankkia, mitkä käy bemariin hyvin tai edes välttävästi käykö nuo ihan perus halvat? tarviiko muuten bemarissa säätää pyörän kulmia etuiskarien vaihdon jälkeen niinkuin jossain etuvetoisissa?

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Suoraan kulkeva bemari on harvinaista herkkua
                            Sitä kutsutaan seiska -sarjaksi. Toki viitosen ja jopa kolmosen saa kulkemaan suoraan, lähinnä suurin vaikutus E39 / E60 ko asiaan on reaktiotangon heloilla ja touringeissa taka-apurungon puslilla. Reaktiotangot tai niiden helat lienee ainoa asia joita saa sen 100tkm välein vaihtaa jos haluaa 5srj bmwnsä olevan aina suuntavakaa, johtuen lähinnä tavasta joilla näitä autoja ajetaan eli nopeat tai voimakkaat jarrutukset väsyttävät kumin ajan oloon, rauhallisesti jarrutellessa saattaa 300tkm ajettukin olla vielä hyvä. Kumin pehmeneminen(väsyminen) ei näy päällepäin ennenkuin kumi on todellisessa finaalissa. Tietysti on pitkäikäisempiäkin vaihtoehtoja mm powerflex mutta osa mukavuudesta on menetetty. Vanhoissa autoissa joita "ei koskaan saa kulkemaan suoraan" vaikka alusta on kunnossa vika löytyy usein (tarvike)vanteen ET luvusta joka on kyseiselle mallille sopimaton.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Mondeo ja 5 srj bmw ovat toki autoina niin eri hintaluokassa että vertailussa lienee selvää mondeon jäävän toiseksi. Se jos verrataan käytetyistä esim. mitä saa viidellätonnilla, ei tarvitse omata ennustajanlahjoja tai selata kauaakaan nettiautoa voidakseen kertoa että ainakin 5ke bmw säilyttää sen hintansa paremmin kuin 5ke mondeo, vaikka uutena bmwn hinnanpudotus on ollut jyrkempää (johtuen mm selvästi korkeammasta lähtöhinnasta).
                              Jos ajatellaan taas vastinetta rahalle, niin seiskasarjassa sitä saanee eniten. Jopa miljoona markkaa aikoinaan maksaneita autoja saa varuteisiin ja ominaisuuksiin nähden nyt pilahintaan. Toki vikoja niissäkin on muttei kalliimpia kuin vitosessakaan. Vanhan fordin ylläpitoa puoltaa se että osat ovat halpoja ja myös käytettyjen tarjontaa on varmasti halvalla. Ylläpitoa taas ei puolla se että autossa on jakohihna ja etuveto, nämä nostavat huolto/korjaus kustannuksia aina ketjukoneeseen tai takavetoon verrattuna, siinä missä tehdas säästää niin jälkimarkkina maksaa.
                              Eräällä asiakkaallani muutoin on kolmeysi ja uudehko mondeo. Kolmeysissä on toki vikoja joita korjaillaan, mondeossakin joskus mutta mondeolla he ajavat tuskin kymmenettäosaa kolmeysin kilometreistä. Mondeon ominaisuuksista ei ole hänellä ollut koskaan mitään hyvää sanottavaa vrt bmw.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7387
                                • Oulu

                                Originally posted by jpr-79 View Post
                                Kyllä E39 on hiljaisuutensa vuoksi mukava ajella, siihen aikanani ihastuin ja hommasin auton, mutta just tämä jatkuva säätäminen ja puslien vaihtelu on alkanut tympiä siinä määrin että on tullut katseltua ns. yksinkertaisempia vaihtoehtoja käyttöautoksi..
                                Onhan mullakin noita alustan osia mennyt ja muutakin pientä vikaa aina välillä ollut (vesipumppu, ABS-boksi ja paljon pienempää nippeliä ja nappelia). Silti omassa mielessä E39:n hyvät ominaisuudet kyllä peittoavat ongelmat reilusti. Todella harvoin on uuden auton jälkeen ollut ikävä hypätä E39:n rattiin. Kaikenkaikkiaan E39:ssä on jotenkin sellainen positiivisen ja rehellisen mekaaninen fiilis mitä melkein kaikista uusista autoista puuttuu. Jeremy Clarkson kehui tuossa uudella videollaan vähän samaa 911:stä, siitä ei ole valitettavasti kokemusta.

                                Varmasti jostain löytyy uudempi etuvetoautokin jossa on samanlaista fiilistä. Itse en vain ole törnännyt sellaiseen.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 20-11-2010, 22:38.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎