Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by Kiree äMMä View Post
    Tosiaan mietin että jos ois kuitenkin tuon vanhan laatan päälle valanut uudet kakut ikään kuin korokkeiksi nosturielementtien alle. Tässä olisi sekin etu että saisi aivan suoran alustan molemmille elementeille ilman kummempaa taiteilua. Nyt nimittäin joutuu joka tapauksessa laittamaan lattaa yksiin nurkkiin kiinnityspisteisiin kaivon vaatiman kallistuksen vuoksi. Mutta onko tääläl ketään betoniasiantuntijaa,joka osaisi sanoa että onko tuo vanhan laatan päälle valu ihan hullu/mahdoton ajatus? Ja miten jos ei ole,niin miten se tartunta noiden laatojen välillä onnistuu?
    jos sen haluaa sillä tavalla toteuttaa niin
    ei siinä montaa vaihtoehtoa ole
    vanhasta pinta pois+primeri ja siihen tappeja pystyyn
    niihin on sitten hyvä kiinnittää sen korokkeen verkko

    jos on tarkoitus nostaa vain henkilöautoja niin siihen riittänee 7cm:n kakku kunhan on riittävästi rautaa mukana
    Last edited by Tonton; 19-02-2012, 20:26.
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Kiree äMMä
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 309
      • Jyväskylä

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Siis tuohan on ihan typerä ajatus, jos kyseessä saksinosturi. siinä tulee vaan sen kakun verran enemmän kuormitusta lattiaan, vai mistä nosturista nyt oli kyse?

      Jos kyseessäsaksinosturi, niin tasoituslaastilla vaan lattia tasaiseksi elementtien alta, eikä mitään "latta" viritelmiä millä saa nosturin rungon taatusti vääntymään.
      Siis hiekan päällä kun on 10cm ja styroksia ja tuo ohut laatta niin mitä se haittaa jos päälle valaa lisää betonia?Ongelma kun on nyt siinä että 10cm valulle tarkoitettu betonipultti ei kestä tuossa minimissään 35mm:n laatassa. Kun siellä 2metrin vipuvarren päässä heiluu 2000kg:n bemari niin siihen pikku pulttiin tulee suht kova vääntö.

      Comment

      • Taky
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 562
        • Ola

        Originally posted by Kiree äMMä View Post
        Se mikä mietityttää on se,että saako tuommoisen laatanpalan tarttumaan tarpeeksi alla olevan laattaan esim em.keinoin? Primeri + kunnon raudoitus?
        Minkälainen se nosturi on - pintaanasennettava - ei 2-pilarinosturi tms joka vaatii muutakiin kuin sen että kantaa kuorman?

        Minulla on....

        .... päälle ajettava malli.

        Jotta sen asia asennettua talliin lattialle jossa kohtuulliset kaadot piti tehdä tasausvalu.
        Se on tehty karhentamalla vanha laatta, primeri ja tasausvalu joka on nosturin pohjan kokonen, paksuimmillaan 60mm, ei raudoituksia ja ohuimmillaan se nolla, vanhanlaatan päällä ja hyvin on kestänyt E30 + nosturin alla.

        Varsinainen laatta on min 100mm, siis se itsessään kantaa kuorman, lisävalu vain tasaa erot, mutta jos vanha laattaa kestää painumatta niin kyllä nosturin alle lisävalu piisaa.

        Mutta jos 2-pilari nosturi tms niin sehän jo itsessään vaatii laatalta väätö jne kestävyyttää.
        Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
        Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          Tommonen samanlainen nosturi kyseessä. Tasausvalua suunnittelin aluksi itsekin mutta päädyttiin sitten vain laittamaan pari teräslevyä kulmiin kun kaatoa oli kuitenkin hyvin vähän. Sinänsä tuolla paino näytti jakaantuvan tasan kyllä. Mutta ongelma on tuo ohut laatta johon ei uskalla pultata nosturia.Siksi tuommonen päällevalu tuntuisi luontevalta kun saisi samalla tasaisen asennuspinnankin. Ongelma on vaan siinä että jakaantuuko se kuorma kuitenkaan niille molemmille laatoille jos valaa toisen siihen päälle ja pulttaa sitten nosturin molempien läpi?

          Comment

          • Kiree äMMä
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 309
            • Jyväskylä

            Siis siihen laattaanhan tulee tuossa kuitenkin pinnan suuntaista kuormitusta ja pelottaa että alkaako se pultti vähitellen jyrsimään itselleen isompaa koloa siinä laatassa/murtamaan sitä kun se 2tonnin auto siellä parin metrin vipuvarren päässä pyrkii kuitenkin heilumaan vähän lähinnä poikittaissuunnassa.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Noitahan on jotkut asentanut täysin lattiaan pulttaamatta. Kiinnittää nosturipalat vaan isompaan teräslevyyn. Voihan sen isomman levyn vielä lisäksi kiinnittää lattiaan.

              Miten on muuten mahdollista että laatta on jäänyt noin ohueksi? Eikö sitä korkoa ole mitattu ollenkaan, vai onko tullut suunniteltua enemmän styroksia? Kuulostaisi siltä, että olis 50mm virhe tullut :think
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Kiree äMMä
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 309
                • Jyväskylä

                En tajua itsekään miten on noin ohueksi jäänyt valu. Osittain johtunee kaivon vaatimasta kaadosta mutta sekään ei tuota täysin selitä. Reunoilla on kyllä lähemmäs 80mm mutta ei edes sitäkään. Varmistelin kyllä jo suunnittelu vaiheessa rakentajalta tuota asiaa ja hän sanoi että olisi se normaali laatan paksuus eli 8-10cm.
                Ongelma on minusta se että kun nosturielementit ei ole kiinni toisissaan juuri lainkaan niin periaatteessa 2000kg:n auton heiluminen tuolla vajaan parin metrin korkeudessa aiheuttaa kuitenkin ihan reippaan momentin tuohon jalkaan. Se kun ei kuitenkaan ole kuin puoli metriä leveä niin vähän hurjalta tuntuu se poikittaisliike jota tulee. Ts.nosturielementti on aika kapea kuitenkin jotta olisi tarpeeksi tukeva itsessään.Auton pitkittäisakselin suunnassahan mitään ongelmaa ei kyllä ole.

                Comment

                • Taky
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 562
                  • Ola

                  Originally posted by Kiree äMMä View Post
                  Siis siihen laattaanhan tulee tuossa kuitenkin pinnan suuntaista kuormitusta ja pelottaa että alkaako se pultti vähitellen jyrsimään itselleen isompaa koloa siinä laatassa/murtamaan....
                  Kemiallinen ankkuri on parempi kuin mekaaninen lyöntiankkuri tms sillä se ei jätä yhtää "väljää" tms.

                  Mutta jos laatta on todella 30 mm paksu en kyllä uskaltaisi sen varaan jättää.
                  Last edited by Taky; 20-02-2012, 07:40.
                  Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                  Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1280
                    • HKI

                    Originally posted by Kiree äMMä View Post
                    En tajua itsekään miten on noin ohueksi jäänyt valu. Osittain johtunee kaivon vaatimasta kaadosta mutta sekään ei tuota täysin selitä. Reunoilla on kyllä lähemmäs 80mm mutta ei edes sitäkään. Varmistelin kyllä jo suunnittelu vaiheessa rakentajalta tuota asiaa ja hän sanoi että olisi se normaali laatan paksuus eli 8-10cm.
                    Ongelma on minusta se että kun nosturielementit ei ole kiinni toisissaan juuri lainkaan niin periaatteessa 2000kg:n auton heiluminen tuolla vajaan parin metrin korkeudessa aiheuttaa kuitenkin ihan reippaan momentin tuohon jalkaan. Se kun ei kuitenkaan ole kuin puoli metriä leveä niin vähän hurjalta tuntuu se poikittaisliike jota tulee. Ts.nosturielementti on aika kapea kuitenkin jotta olisi tarpeeksi tukeva itsessään.Auton pitkittäisakselin suunnassahan mitään ongelmaa ei kyllä ole.
                    Selvä rakennusvirhehän tuossa on käynyt jos laatta alle 50mm paksu, joka muistaakseni RakMk kerrottu minimi, tuon alle kun menee laatan paksuus ei voida saada raudoituksen vaatimia suojaetäisyyksiä.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3151
                      • 47200

                      Originally posted by Kiree äMMä View Post
                      Siis siihen laattaanhan tulee tuossa kuitenkin pinnan suuntaista kuormitusta ja pelottaa että alkaako se pultti vähitellen jyrsimään itselleen isompaa koloa siinä laatassa/murtamaan sitä kun se 2tonnin auto siellä parin metrin vipuvarren päässä pyrkii kuitenkin heilumaan vähän lähinnä poikittaissuunnassa.
                      Onko mahdollista jos nosturin jalkojen kohdilta leikkaat kakun auki ja kaivat sinne vaikka 20-30cm montut? sinne pohjalle saat kyllä styroksit ja muut kakat ja päälle se reilut 100mm kuraa? Näin joutu kaveri nosturinsa kanssa tekemään, tosin laitto noin 20cm betonii mutta kuitenkin....

                      Comment

                      • Sampoq
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 445
                        • Orimattila

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Selvä rakennusvirhehän tuossa on käynyt jos laatta alle 50mm paksu, joka muistaakseni RakMk kerrottu minimi, tuon alle kun menee laatan paksuus ei voida saada raudoituksen vaatimia suojaetäisyyksiä.
                        Minimi vaatimus betonivaluissa 60mm, sen alle=laiton / rakennusmääräysten vastainen. Alle 60mm valut tehtävä jollain massalla.

                        e. Taitaa tuo minivaatimus olla ollut jo 80-luvulla.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by pazq View Post
                          Onko mahdollista jos nosturin jalkojen kohdilta leikkaat kakun auki ja kaivat sinne vaikka 20-30cm montut? sinne pohjalle saat kyllä styroksit ja muut kakat ja päälle se reilut 100mm kuraa? Näin joutu kaveri nosturinsa kanssa tekemään, tosin laitto noin 20cm betonii mutta kuitenkin....

                          Eikös siellä ollu lattialämmitys

                          En kyllä tajua miten siellä muka mahtuu olemaan lämmitysputket ja raudat, jos lattian vahvuus on 30-40mm eikös rautojen alla pitäisi muutenkin olla korotusjalat :think
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Eikös siellä ollu lattialämmitys

                            En kyllä tajua miten siellä muka mahtuu olemaan lämmitysputket ja raudat, jos lattian vahvuus on 30-40mm eikös rautojen alla pitäisi muutenkin olla korotusjalat :think
                            siinä lukee että ne lämmitysputket on valun alla

                            ja pitäis siellä olla sellaiset mutta niitähän nyt saa ainakin 2cm->
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • Heksula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 2285
                              • Porvoo

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Eikös siellä ollu lattialämmitys

                              En kyllä tajua miten siellä muka mahtuu olemaan lämmitysputket ja raudat, jos lattian vahvuus on 30-40mm eikös rautojen alla pitäisi muutenkin olla korotusjalat :think
                              Ei ne mitenkään voi mahtuakkaan. Tuo 30mm pitäisi olla betonia jo pelkästään putken päällä. Jos valu on itsessään 30-40mm, niin putket on niin pinnassa että ne puhkeaa kun ajaa autolla yli. Ei tietenkään kerrasta, mutta ei ne kauaa kestä kumminkaan.

                              Originally posted by Tonton View Post
                              siinä lukee että ne lämmitysputket on valun alla

                              ja pitäis siellä olla sellaiset mutta niitähän nyt saa ainakin 2cm->
                              Siis meinaatko tosissaan että joku olis roilottanut styroksiin urat lämmitysputkille? Epäilenpä vaan, eiköhän ne ole siellä valun seassa niinkuin normaalistikkin. Noita korotusnappuloita ei normaali autotalli tai talonlattia oikeesti edes tarvitse. Hyvät ne on olla, mutta ei ne oikeasti ole välttämättömät. Hallin lattiat on sitten erikseen.

                              Miten tuo paksuus on mitattu? Kuulostaa vaan kovin erikoiselta että kaatovalu voisi olla noin ohut, kun nosturin jalat ei kumminkaan ole keskellä huonetta missä oletettavasti kaivo on. Kaivon vieressä pitää kumminkin olla lattian vähintään 50mm paksu jotta lämmitysputket mahtu edes teoriassa pinnan alle. Kaato on yleensä sentin metrille joten jos kaivolta on vaikka 4 metriä seinään on laatan vahvuus seinän vieressä oltava vähintään 90mm. joten nosturin alla ollaan noin puolessa välissä tätä kaatoa eli alla on 70mm betonia. Miksi noiden nosturin jalkojen kohdalle ei tehty vahvennosta eli jätetty yhtä 50mm styroksikerrosta pois ja lisätty rautaa kun ne jalan paikat tiedettiin? Silloin oltaisiin päästy reilusti yli 100mm vahvuuteen jalan alla. Jos toi 30mm pitää oikeasti paikkaansa niin kuka helvetti siihen on suostunut/ pystynyt tekemään lattian? Tarkastettiinko styrokseja ja LL-putkia asentaessa ollenkaan korkoa että mahtuuko kaikki valun sekaan vai ei?
                              2020 G20 320i xdrive

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                Originally posted by Heksula View Post
                                Siis meinaatko tosissaan että joku olis roilottanut styroksiin urat lämmitysputkille? Epäilenpä vaan, eiköhän ne ole siellä valun seassa niinkuin normaalistikkin. Noita korotusnappuloita ei normaali autotalli tai talonlattia oikeesti edes tarvitse. Hyvät ne on olla, mutta ei ne oikeasti ole välttämättömät. Hallin lattiat on sitten erikseen.
                                en mä mitään meinaa, siinä lukee että putket kulkee valun alla

                                siellä massan seassa niiden pitäisikin olla mutta on tässä tullut jo nähtyä paljon muitakin erikoisia ratkaisuja niin mielummin uskon kirjoittajaa kuin oletan mitään
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎