Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balle
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 3413
    • UKI, Suomen New York

    Originally posted by Spiddu View Post
    Osaisikos täällä kukaan heittää vinkkiä autotallin kosteus ongelmaan. talvisin märkinä aikoina tallin ikkunat hikoilee. Tallissa on lattialämmitys säädetty noin 16 asteeseen.

    Tallin ovessa on kaksi ilmanotto reikää noin 30-40cm korkeudella, takaseinässä on yksi reikä katon rajassa.
    Hikoileeko ikkunoiden sisimmäinen lasi vai välilasi? Jos välilasi niin tiivistyksessä jotain häikkää. Jos sisimmäinen niin sulla on paskat ikkunat tai sitten todellakin vitusti kosteutta siellä tallissa...

    Kosteutta voi poistaa joko ilmanvaihtoa lisäämällä tai erillisellä ilmankuivaajalla. Ilmanvaihdon lisääminen tietty lisää myös lämmitystarvetta, eli erillinen ilmankuivaaja on energiatehokkaampi ratkaisu.
    Esim: http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=162473653
    Tuossa on se hyvä puoli että iso osa tehosta menee suoraan lämpönä ilmaan, eli vähentää myös hieman lämmitystarvetta.

    Tuo Clas Ohlsonin kuivain on sitten hinnat alkaen peli mutta pienessä tallissa varmasti auttaa kosteuden poistossa.
    Last edited by Balle; 13-12-2011, 15:54.
    Possuja ja Bemareita

    Comment

    • kansipahvi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 92
      • Porvoo

      Originally posted by Balle View Post
      Hikoileeko ikkunoiden sisimmäinen lasi vai välilasi? Jos välilasi niin tiivistyksessä jotain häikkää. Jos sisimmäinen niin sulla on paskat ikkunat tai sitten todellakin vitusti kosteutta siellä tallissa...

      Kosteutta voi poistaa joko ilmanvaihtoa lisäämällä tai erillisellä ilmankuivaajalla. Ilmanvaihdon lisääminen tietty lisää myös lämmitystarvetta, eli erillinen ilmankuivaaja on energiatehokkaampi ratkaisu.
      Esim: http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=162473653
      Tuossa on se hyvä puoli että iso osa tehosta menee suoraan lämpönä ilmaan, eli vähentää myös hieman lämmitystarvetta.

      Tuo Clas Ohlsonin kuivain on sitten hinnat alkaen peli mutta pienessä tallissa varmasti auttaa kosteuden poistossa.


      Mulle tuli myös mieleen sellainen ajatus, että jos ne "hikoilevat" ikkunat ovat avattavaa mallia, saattaa ulomman ikkunan tiivistys olla puutteellinen.

      Mikäli ulomman ikkunan tiiviste ei pidä, pääsee kylmä ulkoilma suoraan lasien väliin. Tällöin ikkunapintoja on käytännössä vain yksi.

      Voi olla myös niin, että tiiviste on ehjä, mutta avattavan ikkunan karmien väliset liukukiskot on väärin säädetty (mikäli säädöt löytyy). Toisinsanoen ulompaa ikkunaa pitäisi säätää ulommas eli pidentää ikkunoiden välisiä säätötankoja.

      Niikuin Balle jo tuossa edellä totesikin, kosteutta pitäisi olla ihan helvetisti jos kaikki on muuten kunnossa. Käy lähimmässä rautakaupassa ostamassa sisäilman kosteusmittari. 16°C lämpötilassa pitäisi suhteellisen kosteuden olla alle 60 %. Parin kympin satsaus on tässä tilanteessa ihan perusteltu.

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        Originally posted by kansipahvi View Post
        Mulle tuli myös mieleen sellainen ajatus, että jos ne "hikoilevat" ikkunat ovat avattavaa mallia, saattaa ulomman ikkunan tiivistys olla puutteellinen.

        Mikäli ulomman ikkunan tiiviste ei pidä, pääsee kylmä ulkoilma suoraan lasien väliin. Tällöin ikkunapintoja on käytännössä vain yksi.

        Voi olla myös niin, että tiiviste on ehjä, mutta avattavan ikkunan karmien väliset liukukiskot on väärin säädetty (mikäli säädöt löytyy). Toisinsanoen ulompaa ikkunaa pitäisi säätää ulommas eli pidentää ikkunoiden välisiä säätötankoja.

        Niikuin Balle jo tuossa edellä totesikin, kosteutta pitäisi olla ihan helvetisti jos kaikki on muuten kunnossa. Käy lähimmässä rautakaupassa ostamassa sisäilman kosteusmittari. 16°C lämpötilassa pitäisi suhteellisen kosteuden olla alle 60 %. Parin kympin satsaus on tässä tilanteessa ihan perusteltu.
        ja sitten niitä ulompia ikkunoita EI SAA missään nimessä tiivistää se on pelkkä sade suoja, sisemmän pokan kuuluu olla tiivis, jos ulompi lasi jäätyy/huurtuu niin sisemmän ikkunan tiivistystä on parannettava


        mikäli ulomman ikkunan tiivistää niin kastepiste siirtyy ulomman ikkunan sisäpintaan eli ulomman ikkunan on hengitettävä lasien väliin jotta kyseistä ongelmaa ei synny

        oletan kuitenkin ongelman olevan liiallisessa ilmankosteudessa sisällä
        spiddu ostaa lvi liikkeestä poistoilmapuhaltimen jossa on kosteuden tunnistin. puhaltaa sisäilmaa pihalle kun kosteus on riittävän suuri
        näitä käytetään paljon sellaisissa kylpyhuone remonteissa joihin ei saa tehtyä järkevästi/taloudellisesti järkevää ilmanvaihtoa (esim. matalat kellarit)
        halpa ja yksinkertainen toteuttaa
        Last edited by Tonton; 13-12-2011, 20:26.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • kansipahvi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 92
          • Porvoo

          Originally posted by Tonton View Post
          ja sitten niitä ulompia ikkunoita EI SAA missään nimessä tiivistää se on pelkkä sade suoja, sisemmän pokan kuuluu olla tiivis, jos ulompi lasi jäätyy/huurtuu niin sisemmän ikkunan tiivistystä on parannettava

          ulomman ikkunan on hengitettävä lasien väliin jotta kyseistä ongelmaa ei synny

          oletan kuitenkin ongelman olevan liiallisessa ilman kosteudessa
          osta lvi liikkeestä poistoilmapuhallin jossa on kosteuden tunnistin. puhaltaa sisäilmaa pihalle kun kosteus on riittävän suuri
          näitä käytetään paljon sellaisissa kylpyhuone remonteissa joihin ei saa tehtyä järkevästi/taloudellisesti järkevää ilmanvaihtoa (esim. matalat kellarit)
          Kyllä mulla on tiivisteet sekä ulommassa että sisemmässä ikkunassa. ulommassa ikkunassa on katkot tiivistyksessä hengitystä varten. Jos ulomman ikkunan tiiviste ei kohtaa vastinpintaansa ollenkaan, ei ikkunavälin tiivistys ole riittävä. Näin sisäpuolen lasi jäähtyy liikaa ja alkaa kerätä vettä/huurua pinnalleen. Kovalla pakkasella menee jäähän. Sisemmän ikkunan tiivistys pitää olla ehdoton, niinkuin mainitsitkin.

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            jaa sain nyt ton autotallin nosto-ovi tarjouskierroksen päätökseen
            tilaan tuolta teollisuusovesta

            erikoismittaisena ovi oli tuolla edullisin
            pääsääntöisesti noi ovet oli siinä 1300-1500 välissä
            tämä muutaman satasen halvempi

            halvemmallakin olisi päässyt jos olisi ollut std koko
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4849
              • Espoo

              Originally posted by Heksula View Post
              Tuu vaikka Osku kattomaan tota joku päivä, täällä mä oon paikalla aikalailla 24/7 vuoden loppuun asti kun pitäis päästä muuttamaan siihen mennessä..
              Mulla on lomaa tuoss ajoulun välipäivät, niin ties vaikka joku päivä valoisan aikaan tulisi pyörähtämäänkin siellä.

              Omaan talliini tuli sitten vielä Espoon vaatimus erillisestä varastotilasta. Koska Espoon mukaan, jos varasto ei ole seinällä erotettu, niin roinan määrä kumminkin kasvaa liikaa ja pitäisi sitten paloeristää talli sen mahdollisen liian tavaran takia . (ihan kun nyt tässä uudessa tilanteessa joku estäisi varastoimasta tavaraa ihan samalla tavalla sinne varsinaiseen talliin ). Nyt on kulmaan piirretty 4,4m2 varastotila. Tosin tuo 250mm eristeen laskemissysteemi löytyi Espoolta ja sen ansiosta sai 6m2 lisää rakennusoikeutta talon paksujen seinien takia . Tosin seuraava raja on max 50m2, joka on raja paloeristämättömälle tallille. Alustavasti 30cm lisää molempiin suuntiin, eli ulkomitat 6,5x7,5m=48,75m2. Joutuu kyllä varmaan hieman vielä miettimään tuota kokoa, kun alkaa olla aika hilkulla, että mahtuuko viralliset auton kääntymislinjat enää tontille.
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • kansipahvi
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 92
                • Porvoo

                Originally posted by O.K. View Post
                Mulla on lomaa tuoss ajoulun välipäivät, niin ties vaikka joku päivä valoisan aikaan tulisi pyörähtämäänkin siellä.

                Omaan talliini tuli sitten vielä Espoon vaatimus erillisestä varastotilasta. Koska Espoon mukaan, jos varasto ei ole seinällä erotettu, niin roinan määrä kumminkin kasvaa liikaa ja pitäisi sitten paloeristää talli sen mahdollisen liian tavaran takia . (ihan kun nyt tässä uudessa tilanteessa joku estäisi varastoimasta tavaraa ihan samalla tavalla sinne varsinaiseen talliin ). Nyt on kulmaan piirretty 4,4m2 varastotila. Tosin tuo 250mm eristeen laskemissysteemi löytyi Espoolta ja sen ansiosta sai 6m2 lisää rakennusoikeutta talon paksujen seinien takia . Tosin seuraava raja on max 50m2, joka on raja paloeristämättömälle tallille. Alustavasti 30cm lisää molempiin suuntiin, eli ulkomitat 6,5x7,5m=48,75m2. Joutuu kyllä varmaan hieman vielä miettimään tuota kokoa, kun alkaa olla aika hilkulla, että mahtuuko viralliset auton kääntymislinjat enää tontille.


                Tee vaan niin iso kuin saat tehdä. Talli tulee kuitenkin täyteen kaikenlaista harrastuksiin liittyvää ja liittymätöntä tavaraa. Autot vaihtuu vuosien mittaan ja talli pysyy. Työpöydät auton eteen, jolloin tallissa tarvitaan sitä pituutta. Tuo lähes 50m2 on jo kuitenkin riittävä tila normiharrastajalle.


                Aiemmissa posteissakin lienen maininnut, mutta tallin yhteydessä oma WC-nurkka on ylellisyyttä. Pöntölle viemärivaraus + käsienpesualtaalle myös. Lattiakaivoa en ole omassani tarvinnut vielä kertaakaan, mitä nyt 10mm ja 12mm hylsyjä kalastellut sieltä talteen sillointällöin


                Mulla on talli/varastossa erillinen 120mm pintalaatta, jossa lattialämmityskaapelit. En siis lämmitä koko reunavahvistettua laattaa. Normilämpö sellaiset +8°C , pakkastalvina käynnistän rakennuspuhaltimen 5kW lisälämmitykseksi kun teen tallissa joitain hommia. Varttitunnissa lämpoä yli 15°C ja lattia ei ole jääkylmä missään vaiheessa. Ilmalämpöpumppu tullee myöhemmin, riippuen tallissa tapahtuvien aktiviteettien määrästä/laadusta.

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Originally posted by Tonton View Post
                  jaa sain nyt ton autotallin nosto-ovi tarjouskierroksen päätökseen
                  tilaan tuolta teollisuusovesta

                  erikoismittaisena ovi oli tuolla edullisin
                  pääsääntöisesti noi ovet oli siinä 1300-1500 välissä
                  tämä muutaman satasen halvempi

                  halvemmallakin olisi päässyt jos olisi ollut std koko
                  tänään tuli ovipaketti
                  reilu viikon myöhässä (20.1)

                  kaikki näyttäis olevan niinkuin sovittiin mutta lasku ja kasausohjeet puuttuu moottorinkasaus ohjeet on mutta yllättäen 15:llä eri kielellä ilman suomea

                  no sähköpostia perään niin eiköhän nekin järjesty
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • Powr
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2008
                    • 1589
                    • Kankaanpää

                    Originally posted by Tonton View Post
                    tänään tuli ovipaketti
                    reilu viikon myöhässä (20.1)

                    kaikki näyttäis olevan niinkuin sovittiin mutta lasku ja kasausohjeet puuttuu moottorinkasaus ohjeet on mutta yllättäen 15:llä eri kielellä ilman suomea

                    no sähköpostia perään niin eiköhän nekin järjesty
                    Tuttu fiilis...
                    Oli ohjeet mutta kaikilla muilla kielillä paitti suomeks. Haettiin toiset, ne oli suomeks mutta eri ovesta. Tilattiin kolmannet, ne oli taas oikeesta ovesta, mutta väärällä kielellä. Neljännellä kerralla osu oikeeseen
                    "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                    Comment

                    • Osku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2005
                      • 3324
                      • Kouvola,Pilkanmaa

                      Laitellaas nyt tähän ketjuun vähän lisäinfoa kun aikataulu on päässyt venähtämään ja nyt vasta oikeesti on "alotettu" projektia

                      Lupa asioita tuli selviteltyä ja lupa herkeää kunhan saan kaikki rakennemuutoskuvat,julkisivukuvat jnejne itelle ja luvan hakulapun sisään virastolle.

                      Talli siis tulee nykyisen 8x4m kokoisen talousrakennuksen "jatkoksi". Muutoin ei saa pihaan fiksusti autoa/ja parkkiin.
                      Eli tämä rakennus peruskorjataan/laajennetaan uutta käyttötarkoitusta vastaavaksi ns." puolilämpimäksi" autotalliksi.
                      Vanhan rakennuksen anturaa jatketaan leveys suunnassa n.4 metriä ihan kaupungin/paperitehtaan maan rajaan kiinni, jolloin leveydeksi saa n.8-8,5m ja pituus pidetään samana n.8m.

                      Eli uutta tilaa tulee 4x8metriä ja vanhan rakennuksen osaa otetaan tallikäyttöön reilu 4x4 metriä tallista tulee L-muotoinen.
                      Vanha pihasaunaosasto jätetään rakennuksen toiseen nurkkaan sen kokoisena kun se nyt on.
                      Kattorakenteet muutetaan uusille ristikoille ja harja siirtyy 2,5 metriä nykyisestä kohdasta,myös kattokulmaa loivennetaan.

                      Suunnitelmissa on
                      3000x2100 tms korkea nosto-ovi
                      7kpl 90x60 ikkunoita ja 9x21 käyntiovi.
                      Peltikatto tehdasvalmiilla ristikoilla.
                      5" runko ja sisäpuolelle 2x2" koolaus että saa eristevaraa reilusti ja sähköt höyrysulun sisäpuolelle,perus 25mm runkoleijona koolaus rimotus ja vaakalaudoitus,eristeeksi 2laadun ekovillalevy yläpohjaan puhallus ekoa reilusti,sisäpinnat EK tai normi kyprokilla.

                      Lattiaan ajattelin kunnon kapillaarikatkoa ja 150 Styroksia tai lekapapu kapillaarina +100styroksi riippuen maapohjasta.
                      Lattia valu 12cm laatalla,epoksipinta tai laatotus jos sattuu löytymään edullista kuivapuristetta

                      Lämmitystä oon tässä nyt pähkäillyt ja alan pikkuhiljaa taipumaan tommoseen ilmavesilämpöpumppuun ja vesikiertoiseen lattialämpöön. Toimii lupausten mukaan -25c asti.. tämän alle väliaikais lisälämpöä voi hakea PÖ lämmittimellä jollain kaasusäteilijällä.

                      Ultimaten pumppu kun ei kovin kallis (n1,5k€)olisi jos vertaa esim.laadukkaaseen ilmalämpöpumppuun/suorasähkölattialämpöön.
                      Tuossa vaan tarvii vielä kysyä parilta kollegalta että mitä muuta tuohon lattialämpökiertoon tarvii tuon pumpun oman lämmönvaihtimen lisäksi.
                      Kiertovesipumppu,kolmitiesekotus,termostaatti,pais unta-astia jnejne
                      Sitten voi alkaa kustannuksia rustailemaan

                      Saunaan tulisi samalla totaaliremppa,lattiat uusiksi viemäröinti juokseva vesi yms.. sähköt uusitaan kokonaisuudessaan jnejne..
                      Isotöisempihän tämä saneerauksena on mutta eiköhän se purkamisen jälkeen ala näyttämään lupaavammalta
                      E30 24V 5D "Vakio"

                      Originally posted by ///Make
                      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        ei saanu halvalla hyvää ovea
                        Last edited by Tonton; 17-08-2016, 23:07.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16329
                          • Asikkala

                          Originally posted by Tonton View Post
                          ei saanu halvalla hyvää ovea
                          Mit... ?

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            asensin tuon paikalleen ja ensiviikolla tulee kuulemma porukka vaihtamaan siihen uuden

                            virhe oli kuulemma huomattu ja tehty uusi paneelikin mutta vahingossa pakattu tuo virheellinen mukaan, uskoo ken tahtoo

                            no asiallisesti kuitenkin hoidettu

                            vaikuttaa ihan toimivalta kapistukselta ja päivän sai menemään kun ensikertaa tuollaisen laitoin
                            ohjeet tuli sähköpostilla ne oli ihan jees vaikka ei mitään ikean tasoa ollutkaan

                            mutteri pussi on ilmeisesti joku yleismalli kun kourallinen jää ylimääräiseksi
                            Last edited by Tonton; 06-02-2012, 15:04.
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4849
                              • Espoo

                              Paljonkas lattiakaivo tulee kustantamaan? Eli öljynerotuskaivo ja putket nyt lähinnä ja tuleeko kaivon laittamisesta jotakin muita vaatimuksia? Lähinnä jos tuosta joskus tulisi käyttöautollekin talli, niin lumien sulamisvesille kaivo olisi parempi vaihtoehto kuin haihtuminen lattialta hiljalleen. Jos menee turhan kalliiksi varautumiseksi tulevaa varten, niin sitten jätän rakentamatta (ja kadun kun sen aikan tulee myöhemmin ). Nyt kumminkin tulossa harrasteautotalliksi, jossa ei lumia sulatella.
                              Last edited by O.K.; 07-02-2012, 08:05.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • *Kaide
                                Moderator
                                • Nov 2002
                                • 3222
                                • HELLsinki

                                Muistaakseni pari vuotta sitten sellainen iso musta kaivo oli 450€ nurkilla.
                                Putket ei montaa euroa maksa....
                                E9, E21, E46/5, G01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎