"Budjetti"ratkaisuna kiinnostaisikin tuo Quaifen lukkoperä. Miten tuo vaikuttaa E39 540:n ajo-ominaisuuksiin etenkin talvella? Itse pidän DSC:n toimintaa hyvänä eli toimiiko se edelleen kuten ennenkin? Vai pitääkö vaan usko Hemiä ja siirtyä nastarenkaisiin, kun kolmatta talvea alla pyörivillä Michelin X-Ice kitkoilla tuntuu olevan liikkeellelähdossä ongelmia vähän turhan usein?
mutuna sanoisin että qualife luultavasti toimii normiajossa ihan ok mutta mitä tapahtuu jos DSC yrittää korjata luistoa ja onkin lukko.. maalaisjärjellä ajateltuna se on vähä kuin nyppäis käkkäristä
"Budjetti"ratkaisuna kiinnostaisikin tuo Quaifen lukkoperä. Miten tuo vaikuttaa E39 540:n ajo-ominaisuuksiin etenkin talvella? Itse pidän DSC:n toimintaa hyvänä eli toimiiko se edelleen kuten ennenkin? Vai pitääkö vaan usko Hemiä ja siirtyä nastarenkaisiin, kun kolmatta talvea alla pyörivillä Michelin X-Ice kitkoilla tuntuu olevan liikkeellelähdossä ongelmia vähän turhan usein?
Terve,
Mulla kun on tuossa 540:ssä juurikin tuo Quaife, joten voin hiukan tuohon valottaa.
DSC toimii aivan kuten normaalisti. Muistaakseni jossain on epäilty, että se aiheuttaisi pidon puuttuessa terävämpiä DSC:n "puuttumisia". Enpä ole itse moista huomannut.
Sen sijaan, nyt päivänä muutamana tässä tullut ajeltua kaikki ajot ilman DSC:tä, ja tuo köyhän miehen manuaali kytkettynä "steptronic manuaalimoodissa". Kyllähän tuo verrattuna perus lukottomaan perään selvästi enemmän tuo vakautta luistoihin. Pystyy ajamaan pitkiä luistoja ja auto etenee selvästi vakaammin ollessaan moisessa tilassa, eikä ole niin "herkällä" nakkomassa perää enempi sivulle kun hiukan annostelee kaasua lisää.
Minä en tommosessa kurvailussa ole vielä törmännyt siihen, että stepin manuaalipuoli vaihtelisi vaihteita itsekseen kuten mielipuoli, mutta niinhän se tekee, että jos rajottajaa vasten ajaa niin se pistää isommalle. Ei sitten aja rajottajaa vasten, niin ei vaihda.
En osaa sanoa, onko tuosta Quaifesta mitään isompaa iloa kuitenkaan. Se nyt ehkä hiukan muuttaa auton käytöstä vakaammaksi luistoissa, mutta liikkeellelähdön taikka DSC:n puuttumisherkkyyden suhteen en osaa itse erottaa minkäänlaista eroa tavis perällä varustettuun E39:iin.
Tuossa ainakin aktiiviohjaus saa kritiikkiäkin osakseen, joku saman lehden uudempi juttu muistaakseni moitti sitä vielä selvemmin jossain toisessa mallissa.
Vuosien saatossa on tullut sellainen kuva, että kotimaiset julkaisut eivät ole oikein lämmenneet servotronic- ja aktiiviohjaus-tyyppisille toteutuksille esim. Bemareissa ja Audeissa. Tunnottomuutta ja keinotekoista ohjausvastetta on havaittu. Lehtiä lukemalla on tullut käsitys että esim. F10:n ohjaus olisi onnistuttu ryssimään totaalisesti. Onko kukaan päässyt itse testaamaan F10:n perusohjausta, poikkeaako se e39/e60 linjasta?
mutta mitä tapahtuu jos DSC yrittää korjata luistoa ja onkin lukko.. maalaisjärjellä ajateltuna se on vähä kuin nyppäis käkkäristä
No eihän se aivan sitä tarkoita, koska ei tuo Quaife mikään kemppilukko ole. DSC toimii aivan normaalisti, en huomaa mitään eroa. Ja tulee jatkuvasti ajettua sitä vasten joskus huvikseen ja joskus tietysti ihan vahingossakin. E39:n perä (siis takapää) on minusta talvella semmonen pikkasen "irtonaisen" olonen, ja tietyntyyppisillä liukkailla pinnoilla, esim pikkasen epätasasissa hiukankin ylämäkeen viettävissä rampeissa niin tosi herkästi perä tuntuu leijailevan irti tiestä ja DSC kun sen huomaa, niin puuttuu peliin. Samaa tekee kaikki E39:t, Quaife tai ei.
Talviajossa tuo perän tietty irtonaisuus on minua eniten häiritsevä ominaisuus E39:ssä.
Mielenkiintoinen aihe. Vähän itsekin mietiskellyt teoreettisella tasolla seuraavaa Bemaria. Tämän ja viime talven johdosta on neliveto alkanut houkuttaa ja tällä hetkellä E61 LCI 530xi vaikuttaa mielenkiintoisimmalta vaihtoehdolta. Turbo yms. vaivat vähän mietityttää, mutta toisaalta eipä tuohon vähään aikaan tule kuitenkaan olemaan varaa. Nykyisen auton myyntihinta olisi kuitenkin sen verran alhainen, että myyminen ei muutenkaan hirveästi kiinnosta. Varsinkin kun kolme vuotta on jo takana ilman suurempia murheita (täytyy koputtaa puuta). Käyttöarvo alkaa jo olla varsin hyvällä tasolla.
"Budjetti"ratkaisuna kiinnostaisikin tuo Quaifen lukkoperä. Miten tuo vaikuttaa E39 540:n ajo-ominaisuuksiin etenkin talvella? Itse pidän DSC:n toimintaa hyvänä eli toimiiko se edelleen kuten ennenkin? Vai pitääkö vaan usko Hemiä ja siirtyä nastarenkaisiin, kun kolmatta talvea alla pyörivillä Michelin X-Ice kitkoilla tuntuu olevan liikkeellelähdossä ongelmia vähän turhan usein?
Mulle on nyt tulossa Quaife E39 540 :een ja laitan raporttia heti kun on kokemusta toiminnasta ajossa. Itekin pähkäilly erittäin pitkän tovin uskaltaako ottaa. Forumin kommentitkin ollu lyhyitä. Pitäs parissa viikossa tulla ja sitten asennus vielä.
Ps. Helsingissä naapuri , uuden E-sarjan Mersun taksikuski, vaihtoi Hakkapeliitan nastoihin ja aivan tohkeissaan kehui. Oli jääny aiemmin varsin monta kertaa kitkoilla jumiin. Eka jumi autotallin ovensuulla. Ja luovutti työpäivän kesken mm. kolmen jumin jälkeen Noh, jonkun isi on ajanu läpi suomen kitkoillakin ongelmitta....
Vuosien saatossa on tullut sellainen kuva, että kotimaiset julkaisut eivät ole oikein lämmenneet servotronic- ja aktiiviohjaus-tyyppisille toteutuksille esim. Bemareissa ja Audeissa. Tunnottomuutta ja keinotekoista ohjausvastetta on havaittu. Lehtiä lukemalla on tullut käsitys että esim. F10:n ohjaus olisi onnistuttu ryssimään totaalisesti. Onko kukaan päässyt itse testaamaan F10:n perusohjausta, poikkeaako se e39/e60 linjasta?
Olen itse ajanut E60:stä aktiiviohjauksella ja ilman. F10 normiohjauksella.
E60 ilman aktiiviohjausta on kuten E39 servolla.
E60 aktiiviohjauksella = . Aivan mahtava. Kaiken höpinän tunnottomuudesta ja muusta scheissesta saa tunkea poikittain sinne, minne aurinko paistaa vähempi. Se on todella mukava, looginen ja en osaa mitenkään sairastaa siitä yhtään mitään osa-aluetta. Radalla en ole ajanut sillä, mutta tokko tarviikaan, kyllä se tuntuis kummalta jos jotain valitettavaa siitä olisi. Se on yksinkertaisesti helmi, eikä kenenkään autoilusta nauttivan kannata edes harkita E60 ostoa ilman aktiiviohjausta.
F10 normiohjauksella = kuten E60 normiohjauksella, mutta pieni "flare" semmosta sähkösen tehostajan semi-tunnottomuutta siinä oli mukana. Ei häirinnyt itseäni, mutta voin kuvitella, että jonkun über-ohjaus-tunnokkuus-fetistin tuntumaan se varmaan ei miellytä samalla lailla kuin esim E39 servolla.
Mulla kun on tuossa 540:ssä juurikin tuo Quaife, joten voin hiukan tuohon valottaa.
DSC toimii aivan kuten normaalisti. Muistaakseni jossain on epäilty, että se aiheuttaisi pidon puuttuessa terävämpiä DSC:n "puuttumisia". Enpä ole itse moista huomannut.
Sen sijaan, nyt päivänä muutamana tässä tullut ajeltua kaikki ajot ilman DSC:tä, ja tuo köyhän miehen manuaali kytkettynä "steptronic manuaalimoodissa". Kyllähän tuo verrattuna perus lukottomaan perään selvästi enemmän tuo vakautta luistoihin. Pystyy ajamaan pitkiä luistoja ja auto etenee selvästi vakaammin ollessaan moisessa tilassa, eikä ole niin "herkällä" nakkomassa perää enempi sivulle kun hiukan annostelee kaasua lisää.
Minä en tommosessa kurvailussa ole vielä törmännyt siihen, että stepin manuaalipuoli vaihtelisi vaihteita itsekseen kuten mielipuoli, mutta niinhän se tekee, että jos rajottajaa vasten ajaa niin se pistää isommalle. Ei sitten aja rajottajaa vasten, niin ei vaihda.
En osaa sanoa, onko tuosta Quaifesta mitään isompaa iloa kuitenkaan. Se nyt ehkä hiukan muuttaa auton käytöstä vakaammaksi luistoissa, mutta liikkeellelähdön taikka DSC:n puuttumisherkkyyden suhteen en osaa itse erottaa minkäänlaista eroa tavis perällä varustettuun E39:iin.
Tero
Hyvä kuulla näistä kommenteista. Vähän olisin kaivannut jo pari vuotta sitten tietoa, niin ei olisi tarvinnut arvailla näin pitkään. Omissa ajoissa tosiaan on ongelma tuo bemun kaivaminen lähtökuoppiinsa. Renkaan kuviot menee nopeasti tukkoon moskasta ja sitten bemu yrittää edetä yhdellä renkaalla tuloksetta. Katsotaan miten Quaifen kanssa sitten.
Hyvä kuulla näistä kommenteista. Vähän olisin kaivannut jo pari vuotta sitten tietoa, niin ei olisi tarvinnut arvailla näin pitkään. Omissa ajoissa tosiaan on ongelma tuo bemun kaivaminen lähtökuoppiinsa. Renkaan kuviot menee nopeasti tukkoon moskasta ja sitten bemu yrittää edetä yhdellä renkaalla tuloksettta. Katsotaan miten Quaifen kanssa sitten.
Teoriassa sen pitäisi auttaa tuohon, vähän ainakin.
Jos pito-ongelmia ei ole tuossa mittakaavassa, niin silloin eroa ei varmaankaan huomaa, kuten esim. itellä lie tilanne.
Tero
ps> koska tää on mun alottama topic, käytän OP oikeutta ja sanon vielä: kitkat ei ole yhtä hyvät ko nastat .
edit: nyt tuli mieleen semmonen homma, että aikaisempina talvina on tuosta meikäläisen kodin lähellä olevasta risteyksestä ollut kyllä liikkeellepääsy aika ajoin melkosta arpomista sen suhteen, mihin väliin autolla ennättää kun "ei etene". Aikaisemmin siinä ei tosin ollut liikennevaloja, mutta joka kerta talvella siitä liikkeellelähtö oli aikamoista tuskaa aiemmilla E39:illä (lievä ylämäki). Tuon 540:sen vaihdettuani en ole kiinnittänyt koko asiaan mitään huomiota, joten liekkö tuolla Quaifella tuossa sittenkin näppinsä pelissä, mutten vaan osaa nähdä eroa koska tollaset asiat unohtuu aika nopeesti.
Jos nyt joku ei tuota aikoinaan lukenut, niin E39:n talviajon ominaisuuksista ja omituisuuksista oli taannoin paljonkin keskustelua täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=157605
En minä silloinkaan osannut sillä talvella ajaa, enkä näköjään kesälläkään, ainakaan "hankalassa mutkassa"...
No nyt se E92 alle niin loppuu E39 kanssa tuskailu
Pakkoko se kerralla on olla täydellinen yksilö, näitä autoja voi vaihtaa useammin kuin kerran kymmenessä vuodessa
Ja ainahan sitä voi palata takaisin tuttuun ja turvalliseen E39:n jos E92 tuottaa pettymyksen.
No nyt se E92 alle niin loppuu E39 kanssa tuskailu
Pakkoko se kerralla on olla täydellinen yksilö, näitä autoja voi vaihtaa useammin kuin kerran kymmenessä vuodessa
Ja ainahan sitä voi palata takaisin tuttuun ja turvalliseen E39:n jos E92 tuottaa pettymyksen.
Ja sitten alkaa E92:n kanssa tuskailu, ainakin siinä on monia mahdollisia kalliita vikapaikkoja joiden kanssa voisi sitten puuhastella. Parasta olisikin jättää E39 vara-autoksi..
Olen kyllä kuullut, että autoja voi vaihtaa useammin ja hiukan kateellisena olen seurannut kun jotkut sitä vaihtamista melkoisen sujuvasti harrastaa. Mutta enpä ole moiseen itse uskaltautunut, Bemun myymisen sietämätön vaikeus viestiketju ei siihen juuri ole innostanut...
Talviajossa tuo perän tietty irtonaisuus on minua eniten häiritsevä ominaisuus E39:ssä.
Tero
Kiitoksia kommenteista. Kyllä tuo Quaife kiinnostaa edelleen. Täytyy katsoa jos vaikka ensi talveksi, niin ei tartte miettiä mitä E39:n jälkeen. Tämä teropan mainitsema ominaisuus on etenkin tänä talvena häirinnyt itseänikin. Voi myös olla yhteydessä siihen, että työmatkalla on ollut paljon jäisiä teitä ja kitkat ovat tosiaan jo ehtoopuolella.
Mulla kun on tuossa 540:ssä juurikin tuo Quaife, joten voin hiukan tuohon valottaa.
Ei E39 tuosta varmastikaan enää parane! Juurikin tuo luistojen tasaisuus on se, mikä saa kaipaamaan lukkoperää. E34:sta kitkalukolla vei just ja tasan kuten halusi, oli vauhtia kuinka paljon tahansa.
Etenemiskyky on kyllä vakuuttava hakkanastoilla, että siihen ei mielestäni lukkoperää tarvitse.
Hauska huomata, että keskustelu mennyt E39 kehumiseen / parantamiseen entisestään. E9x liian pieni, E6x hyvä vain vollina (liian kallis) ja F1x liian kallis. Eli mennään näillä mitä on annettu.. -> kyykkyyn.
mutuna sanoisin että qualife luultavasti toimii normiajossa ihan ok mutta mitä tapahtuu jos DSC yrittää korjata luistoa ja onkin lukko.. maalaisjärjellä ajateltuna se on vähä kuin nyppäis käkkäristä
Ei. Kyllä DSC toimii hyvin lukon kanssa oli se sitten torsen tyyppinen tai kitkalukko. Poikkeuksetta auton käytös muuttuu paremmaksi varsinkin talviolosuhteissa lukon ansiosta. Kysymyshän ei milloinkaan ole 100% lukosta, itseasiassa torsen tyyppisen lukon kanssa dsc toimii periaatteessa jopa paremmin kuin se toimii originaalin (M5) lukon kanssa joskin ei M5 talviominaisuuksissakaan ole suurempaa huomauttamista.
Itseasiassa juuri liikkeellelähtöön lukko tuo suurimman hyödyn jos olosuhteet ovat sellaiset että pitoa on niukasti. Luin jossain bmw markkinointi? materiaalissa kuinka asc+t ominaisuuksia oli ylistetty lukkoon nähden, kokemuksesta useilla autoilla suomen talvessa voin vannoa että mikätahansa toimiva lukko kyllä pesee asc+t :n(tai dsc:n) sutivan pyörän jarruttelut oikeissa tilanteissa mennen tullen ja palatessa.
Comment