Joo oon minäkin viime aikoina sattuneesta syystä aika paljon selaillut mutta tällä hetkellä lähemmäs 30te pitää köyhtyä jos hyvävarusteisen kohtuullisesti ajetun e90 325i meinaa löytää. Esimerkiksi Latviasta hakemalla saa varmasti alle 100tkm mittalukemalla edullisesti bemun...
Kun tullin sivuilta katsoo verotusarvoja niin oikeastaan kaikki yli 25te 325:set on ylihintaisia. 30te hinta on jo laillinen ryöstö Yllättävän pienellä veroilla nuo menee. Ne oikean hintaiset katoaa sitten aika äkkiä.
Eiköhän se turboviive ole. Ei munkaan ajama 535dA-esittelyauto mitenkään nopeasti reagoinut ainakaan automaatin D-asennossa jolla lähinnä ajoin.
D-puolella toki on pieni viive että tomaatti pienentelee ihmettelee ja luistattelee, mutta jos valmiiksi haet stepillä sopivan vaihteen, vaikka kolmosen ripeään ohitukseen, ja lyöt kaasun pohjaan tasavauhdista, niin voit juuri ehtiä kuulemaan sen napsahduksen kun poljin kohtaa lattian, ennenkuin painaa penkkiin.. että on siinä viive mutta oisko se jotain ~0,5s
Nyt talvella huomasin että massamittari alkaa varmaan olla sökö, kun ei kaasun pumppaaminen onnistu enää niin terävästi kuin viimetalvena kikkailessa. Ja nyt myöhemminkin kun on asiaa seurannut, huomaa ettei meno ole enää niin terävää, joten sen vaihtamalla toivon että saan saman räväkkyyden takaisin.
Edellisellä 330d manuaalilla kyllä ehti nostella hartioita ennenkuin tapahtui mitään, monin kertainen ero tähän.
Eiköhän se turboviive ole. Ei munkaan ajama 535dA-esittelyauto mitenkään nopeasti reagoinut ainakaan automaatin D-asennossa jolla lähinnä ajoin. Selvä viive löytyy E9x 318d ja 320dA myös. Ja vielä paljon pahempana viimesyksynä ajossa ollut Mondeo 2.0TDCi Aut, mutta on se myös tuossa nyt alla olevassa manuaalissa erittäin selvä. Kaasun voi tosiaan painaa pohjaan ja nostaakin eikä kiihtyminen ehdi edes alkaa. Hermot todellakin menis jos ois oma auto.
Kyllähän niissä uusissa turbodieseleissä viivettä on. Isoon bensaan tottuneena sen huomaa heti. Lähinnä kai siinä odotuttaa railipaineiden nousu ja turbon herääminen. Sitten se kyllä repii vakuuttavasti eteenpäin
Mutta sellainen rasittava 0.5-1s kuollut alue eli ei vastaa kaasuun heti. Varsinkin manuaalissa sangen rasittava ominaisuus. Automaatissa osa hukkuu siihen normaalin laatikon tahmaisuuteen.
Esimerkiksi tuossa sigun E46 ei juuri viivettä tunnu mutta se johtunee siitä että se ei tunnu missään vaiheessa kiihtyvän sen kummemmin
Eikä sinänsä mikään ihme 4.4l V8 jälkeen
ps. mulla tosin vaihtuu mielipide 3. vs 5. sarja lähes viikottain.. Kuten myös sedan vs coupe.
Joo, itsekin katselin eilen ja tänään hintoja ja eri malleja, eikä tuosta ota selvää...
Siis E92 335 maksaa yhtä paljon kuin täysvarustettu E60, joten se pistää "vähän" miettimään. Se hyvinkin varustettu E92 kun kuitenkin on karvalakkivarusteinen E60:een verrattuna. Mutta E60 on liian suuri, toisaalta E92 varmaankin on aika meluinen. Toisaaalta E92:ssä on lyhyyden lisäksi vielä pienempi kääntösäde ja se lisättynä aktiiviohjauksella olisi varmaan kaupunkipyörityksessä aivan toisenlainen kokemus kuin nykyinen E39 laiva.
Ja sitten on tuo E90 vs. E92 jahkailu: toisaalta takaovet olisi kiva olla mutta taas toisaalta E92 ei tarvitse kuin sopivat vanteet ollakseen jo melkoisen hienon näköinen (eli sama juttu kuin E39) kun taas E90 tarvitsee vaikka mitä eikä se silti ole yhtä hieno.
Sitten nuo etuovet, onko E92:een hankalampi mennä ahtaissa paikoissa kuin E90:een? Toisaalta näyttää kuin siihen olisi helppo mennä muissa paikoissa kun B-pilari ei olekaan penkin edessä? Mutta taas toisaalta se ei sitten ole myöskään suojaamassa sivutörmäyksessä.
Ei olisi pitänyt alunperinkään ostaa E39:iä, auton vaihto olisi paljon helpompaa...
Kirottua... Mobilen sivu aukenee tihenevää tahtia. Tuo, että 550 verot 2007 saakka löytyy MAHTI:sta niin ei ainakaan vähennä tätä väijymistä. Kun kaikki on niin kätevästi esillä, ja laskettavissa, niin on paljon vaarallisempaa unelmoida tommosesta mahtikärrystä. Se saattaa jopa johtaa johonkin.
Kyllä tommonen huippukuntonen E39 (joka itelläki on ), niin tuottaa kyllä suuresti nautintoa ajaa. Auto näyttää ulkoapäin uskomattoman linjakkaalta ja laadukkaalta, sisätilan materiaalit ovat jotain semmosta, mihin en ole törmännyt yhdessäkään toisessa autossa, en edes uudemmissa Bemareissa. Kokonaisuus on jotain semmosta, joka melkeen vaatisi, että tollanen E39 jäisi itselle "kakkosautoksi" tai "harrasteautoksi" samalla jos ostaisi jotain muuta pääkäyttikseksi. Surku homma, että raha ei kasva puissa, ja että Jos tulee jossain välissä tosissaan autokuume esim 550:een, niin ton E39:n joutuu realisoida pois. Melkeen toivon, että saisin tällä kertaa jotenkin tapettua tämän orastavan ... "ongelman" . Säästyisi rahaa, aikaa, vaivaa ja ties mitä muuta. Tuntuu rikolliselta ajatus myydä tuota autoa kellekkään.
Kokonaisuus on jotain semmosta, joka melkeen vaatisi, että tollanen E39 jäisi itselle "kakkosautoksi" tai "harrasteautoksi" samalla jos ostaisi jotain muuta pääkäyttikseksi. Surku homma, että raha ei kasva puissa, ja että Jos tulee jossain välissä tosissaan autokuume esim 550:een, niin ton E39:n joutuu realisoida pois. Melkeen toivon, että saisin tällä kertaa jotenkin tapettua tämän orastavan ... "ongelman" . Säästyisi rahaa, aikaa, vaivaa ja ties mitä muuta. Tuntuu rikolliselta ajatus myydä tuota autoa kellekkään.
Tero
No eikös tuolla E39 vs. 550 välirahalla saisi vaikka mitä fiksuja käyttiksiä?
1/3-sarjalainen pikkudiesel, 120d/123d coupe vaikkapa
Kyllähän sellaisellakin kauppaan ajelisi. Vielä kun löytyisi M-sport kilkkeet niin
Juuri kuin mun ajatuksia. Eli kun toistaiseksi ei mikään 335i mene budjettiin niin 330i ois varmaan se paras korvike, ja jotkut on kai jopa pitäneet sen moottorin luonteesta enemmän, mutta tottakai turbokone himottais jos sellaiseen ois vain mahdollisuuksia.
ppps. tuli mieleen ministä ja golfista, että R32 Golf on jollain tapaa aikasta kiva kulkine! Sopivalla sisustalla yllättävän laadukkaan tuntoinen.
V-koppainen R32 tuli joskus koeajettua ja onhan siinä jotain kiinnostavaa kyllä. Sama varmaan ois Passat R36 vai mikä se nyt olikaan. Sitten taas jos järjellä miettii niin en ehkä kuitenkaan haluis tuota VR6-konetta, vaikka usimmissa versioissa onkin kai jo korjattua aiempien mallien ongelmia. Kurnuttava ääni on kuitenin hauska noissa. Tosin liiallisiin moottorinääniin kiihdytyksessä voisin kyllästyä jo viikossa.
Kirottua... Mobilen sivu aukenee tihenevää tahtia. Tuo, että 550 verot 2007 saakka löytyy MAHTI:sta niin ei ainakaan vähennä tätä väijymistä. Kun kaikki on niin kätevästi esillä, ja laskettavissa, niin on paljon vaarallisempaa unelmoida tommosesta mahtikärrystä. Se saattaa jopa johtaa johonkin.
Onkos tämä kuume nyt hiukan minun syytä: ensin kerroin, että nuo 550:n tiedot ovat nyt Mahtissa ja sitten vielä linkitin sen mustan lähes täysvarustellun 550:n Mobilesta...
Täytyypä käydä huomenna koeistumassa E92, jospa se on surkea muovinen rimpula. Ja samalla voisi istua taas Minissä, joka edelleen jostain syystä kiehtoo minua. Minähän siis en ole ajanut kummallakaan, ei vaan ole ollut tarpeeksi suurta innostusta. Tuokin on E39:n syytä, ennen sen ostoa tuli kyllä koeajettua vaikka mitä.
Mutta E60 on liian suuri, toisaalta E92 varmaankin on aika meluinen.
Tästähän tullaan siihen mikä on mullakin käynyt joskus mielessä, että oisko E90/E92 kuitenkin mahdollista vaimentaa niin että se ois melutasoltaan lähellä vakio E60:stä? Sullahan on tästä jo kokemustakin. Toi ois melko merkittävä juttu mullakin, ja jotenkin luulisin, että noista kuitenkin vois saada vaimennuskäsittelyllä ihan kelvollisen auton kun ei ne vakionakaan niin pahoja ole.
Ja sitten on tuo E90 vs. E92 jahkailu: toisaalta takaovet olisi kiva olla mutta taas toisaalta E92 ei tarvitse kuin sopivat vanteet ollakseen jo melkoisen hienon näköinen (eli sama juttu kuin E39) kun taas E90 tarvitsee vaikka mitä eikä se silti ole yhtä hieno.
Tuttua jahkailua, toisaalta tykkään coupesta, mutta toisaalta taas E90:n "anonyymiys" viehättää, eli se että se on melko perusauto, johon kuitenkin saa takavedon lisäksi kivan moottorin ja hyvähköt varusteet. E92 muotoilu jotenkin asettaa tarpeettomia urheilullisia odotuksia autolle. Vaikka toisaalta onkin ajattoman kaunis coupe muodoiltaan. Lisäksi E90 M3 on jotenkin paljon hienompi kuin E92 M3. Ehkä siinäkin juuri se understatement-lähtökohta todella maukkaasti maustettuna on se mikä viehättää.
... että tollanen E39 jäisi itselle "kakkosautoksi" tai "harrasteautoksi" samalla jos ostaisi jotain muuta pääkäyttikseksi.
Samaa joskus olen minäkin haaveillut, ois vaan niin mukava pitää tuo itellä pidempään kun se nyt kuitenkin on tutuksi tullut, vaikkei mun E39 nyt mitenkään huippukuntoinen olekaan millään mittarilla. Käytännösä tuo tarkoittas taas mun tapauksessa melko edullista "pääkäyttistä" eli sit alkaa jo joku E90 325i:kin olla liian kallis. Mini Cooper S ois varmaan kiva kaupunkikäyttis, mutta lapsen kanssa vähän niukka kai. Sellanen tarttis kyllä joskus silti ajaa.
Täytyypä käydä huomenna koeistumassa E92, jospa se on surkea muovinen rimpula. Ja samalla voisi istua taas Minissä, joka edelleen jostain syystä kiehtoo minua. Minähän siis en ole ajanut kummallakaan, ei vaan ole ollut tarpeeksi suurta innostusta. Tuokin on E39:n syytä, ennen sen ostoa tuli kyllä koeajettua vaikka mitä.
Käy nyt samalla ajamassa joku E9X. Yllätyt varmasti talviominaisuuksista.
Ainakin juttujen perusteella kun et ole oikein sujut E39:n kanssa näin liukkailla :think
Tästähän tullaan siihen mikä on mullakin käynyt joskus mielessä, että oisko E90/E92 kuitenkin mahdollista vaimentaa niin että se ois melutasoltaan lähellä vakio E60:stä? Sullahan on tästä jo kokemustakin. Toi ois melko merkittävä juttu mullakin, ja jotenkin luulisin, että noista kuitenkin vois saada vaimennuskäsittelyllä ihan kelvollisen auton kun ei ne vakionakaan niin pahoja ole.
Pitäisi tietää millaista noiden 3-sarjalaisten melu on. Joitain ääniä kun ei saa pois vaikka kuinka vaimentaa: tuulen suhinaa ja renkaista koriin johtuvaa jyrinää (se toki selvästi vähenee isojen peltiosien vaimennuksilla).
Toisaalta, kun ajoin 535D:llä niin ei se mitenkään äänekkäältä tuntunut minun autoon verrattuna. Jotenkin muistelen, että rengasmelua oli vähemmän. Siinä tosin taisi olla 17" renkaat. Toki saatoin olla niin innoissani dieselin hurjasta väännöstä, etten melua huomannut...
Onkos tämä kuume nyt hiukan minun syytä: ensin kerroin, että nuo 550:n tiedot ovat nyt Mahtissa ja sitten vielä linkitin sen mustan lähes täysvarustellun 550:n Mobilesta...
Kun kerran kysyt, niin rehellinen vastaus: jep !
Yritin soittaa jo siihen liikeeseen perjantaina, jossa se musta on kaupan. Olivat karanneet jo uudenvuoden viettoon aikasessa, niin en saanut ketään langan päähän. Hyvä niin!
tuolla 535d:llä taas ei siinä tilanteessa tapahtunut. Mutta en tosiaan tiedä oliko siinä esim. pienempi turbo pois pelistä, vikaa alipaineletkuissa tms. Minä kun en ole tuollaista ennen ajanut.
Oletpa! Enkös ajattanut sinua E61 535d:lla jo vuosia sitten, juuri kun se "hankala mutka" oli kovasti tapetilla ja keli kovin liukas.
No joka tapauksessa: 535d, kuten muutkin BMW uudemmat dieselit, ovat helvetinmoisia miettijöitä. Viive on sitä suurempi mitä uudempi tekniikka on. LCI:ssa se on omaan makuuni jo sietämätön!
Tottakai se lähtee välittömästi jos olet juuri ennen kiihdytystä pumpannut kaasua tai vaihtanut pykälää pienemmälle mutta ajappa esim cruisella 80 km/h ja pistä pedaali lattiaan HETI kun huomaat hyvän ohituspaikan. Ehdit pelästymään että nytkö katkesi kaasuvaijeri Veku ja muut jotka kirjoittavat ettei viivettä muka ole, ovat kompensoineet sen kaasunkäytöllä ja painavat kaasua jo muutamaa sekuntia aiemmin kuin on tarkoitus liikkua tehokkaasti. Eikö vain? Itsellä on yleensä LCI-vehkeissä risteyksissä läheltäpititilanteita kun en muista kaasuttaa johonkin rakoon kiihdyttäessäni paljon ennen todellista tarvetta.
Omassa E39 530d:ssakin on viivettä mutta ei niin paljon kuin niissä KAIKISSA E60 530d/535d-malleissa joita olen ajellut (niitä on muuten ihan p*rkeleesti..). Pahin tähän muistiin viivyttelijöistä oli '08 X6 35d jolla päristelin ison osan viime kesää.
Joku vuosi sitten ajettiin kaverin kanssa peräkkäin urheilullisesti mutkapätkää, minä 540iA:lla ja hän 535d:lla. Joka mutkasta tai risteyksestä tullessa jouduin heti kaasunpainalluksen jälkeen löysäämään tai jarruttamaan kun 535d edessä odotteli kaasuunvastaamista. Omistajan mukaan siinä ei ollut viivettä mutta kun hän ajoi 540iA:lla, meinasi het karauttaa edellämenijän konttiin
Oletpa! Enkös ajattanut sinua E61 535d:lla jo vuosia sitten, juuri kun se "hankala mutka" oli kovasti tapetilla ja keli kovin liukas.
Pahus olin unohtanut tuon kokonaan. Mutta kuten sanottu, silloin oli liukasta eikä ole mitään muistikuvaa sen viiveistä. Siinähän oli aktiiviohjaus enkä muista siitäkään mitään...
Hankala mutka on ajankohtainen vasta kesällä tai tietty rattimiehet toki vetää siitä talvellakin kylki edellä mutta minä vaan köröttelen 30km/h nopeudella...
"Hankala mutka" pitäisi näkyä tuossa: http://kartat.eniro.fi/m/Ita3D
Mites sitten tuo viive 335i:ssä? Ei kai sekin mieti dieselmäisesti?
Mites sitten tuo viive 335i:ssä? Ei kai sekin mieti dieselmäisesti?
Eipä ole hirveästi muistikuvia viiveestä x35i-koeajoilta, joten ei se minua ole isommin häirinnyt vaikka viivettä olisikin. Mutta jotenkin muistelen, että kun moottori noissa muuttui yksiturboiseksi niin eikös sen kehuttu olevan nopeampi vasteeltaan? Siitähän oli se joku Bemarin oma dokumenttikin linkattu jonnekin muistaakseni. Eli siltä pohjalta vanhassa oli liikaa viivettä kai. No yritän jossain välissä ettiä sen dokumentin mitä muistelen. En ole edes varma oliko se täällä vai jossain muualla.
Comment