Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7319
    • Oulu

    Originally posted by Bomb5 View Post
    No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
    Eikös E39:ssä ainakin 5-vaiteisissa manuaaleissa ole vitonen suora, automaatissa taas muistaakseni ei ole. Eli ainakin kuvittelen että manuaalin pitempi perän välitys kompensoi lyhyempää viitosen välitystä manuaalissa.

    EDIT: Täällähän näistä olikin joskus juttua http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=110378. Tuosta mun kakkosviestistä on kadonnut kuva mikä siihen oli linkattuna, mutta tekstissä näkyy että:

    Eli tuosta voidaan laskea viitosen kokonaisvälityssuhteet, joille saadaan:

    ...

    530i 2,93
    530iA 2,56
    Eli 530iA:ssa on reilusti pidempi viitosen kokonaisvälityssuhde vaikka perä olisikin hiukan tiheämpi kuin manuaalissa. Mutta eihän tämä vaikuta kiihtyvyyteen vielä mitään kuin vasta vauhdeissa joihin nelonen ei riitä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 30-07-2013, 10:45.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Bomb5 View Post
      dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun.
      Alunperin lainasit juttua, jossa sanottiin:
      Originally posted by Bomb5 View Post
      the 530i takes off like a rocket.
      Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.

      Originally posted by Bomb5 View Post
      Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa.
      Automaatissa 5. on ylivaihde, 4. suora. Manuaalissa 5. suora ja 4. välitetty. Vastaa ~3,5 automaatissa. Eli kun automaatti vetää suoralla nelosella +180 niin manuaali menee tiheämmällä nelosella. No hetkeä myöhemmin joutuu vaihtamaan manuaalissa vitoselle, automaatti edelleen nelosella vetää silloin korkeammilla kierroksilla...jne jne...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Mr.Speed View Post

        Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on.
        Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Alunperin lainasit juttua, jossa sanottiin: "the 530i takes off like a rocket." Siinä olivat ajaneet automaatia, eikä tuo manuaalinakaan muutu mielestäni raketiksi kun nykypäivän suosittu työsuhde dieseli menee Suomen nopeuksissa samaan ja liki 200 vauhdissa jää marginaalisesti. Ei sillä varmaan normaali liikenteessä jalkoihin jää, mutta se on eriasia kuin raketti.
          Lainasin sitä tekstiä, koska siinä verrattiin bensankulutusta ja yleisesti 530i, 540i ja 525i, kun niistä juuri oltiin keskusteltu. Sanottiinhan siinä myös, että 540i:ssä on mahtava vääntö ja kiihtyvyys. Se tekstin 530i rakettivertaus oli myös sen puolesta hieman huvittava, vaikka ripeä auto onkin. Ja sotkin ajatukset noilla perävälityksillä tuossa taaempana. Siihen tulikin teiltä hyvä selvitys.
          Last edited by Bomb5; 31-07-2013, 20:38.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Guest's Avatar

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
            Yks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Niveliin+pusliin+jarruihin+iskareihin ~2000€, kardaani+vetarit toinen mokoma. Sitten vielä uusi hammastanko xxx€...
              Ja sitten vielä iso kasa renkaita ja vanteita joista haetaan ne maagiset yksilöt joilla kaikki asettuu kohdalleen. Ainakin hetkeksi...
              E39 528iA

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1970
                • Tampere

                Originally posted by Mr.Speed View Post
                Yks vaihtoehto on sitten kävellä liikkeeseen ja ostaa uusi auto. Ei oo vähään aikaan tutinoita, mutta siihen verrattuna pari tonnia on aika yhdentekevä summa rahaa. Itse mieluummin laitoin x määrän rahaa tuohon oman vanhuksen kunnostukseen, ja nyt ajelen tutinattomalla autolla.
                Tuo on totta, jos auto on muuten hyvä voi siihen laittaa rahaa jos aikoo kauemmin pitää, kuten minä omaa E34:stani. Ei muuten, mutta se alkaa rassaamaan jos/kun alkaa palikkaa vaihtamaan eikä siltikään tutinat lopu. Tosin foorumilta saa niin kattavaa tietoa E39:stä ja tutinoista että luulisi siitä selviävän. E34:n omistuskin on opettanut aika hyvin miten herkkä esim. renkaiden/vanteiden epätasapainoille voi auto olla. Eli ei tule sitten yllätyksenä.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8970
                  • Kellokoski

                  Originally posted by pheno View Post
                  Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?

                  Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.

                  Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä

                  No eikö se kannattais katsella kasin koneella tuo kolmeysikin..

                  Mitä sitä huonompaan vaihtamaan :think

                  Toki 530i manuaalina välttää hyvin arkiajoon ja tuskin tutinat mahdottomasti piinaa kun ok yksilön löytää ja vähän näkee tukivarsijumpan kanssa vaivaa..
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1414

                    Laitetaas tämä linkki tännekin, itsellä alkaa olla kesäkumien vaihto ajankohtainen ensi kesänä, saa nähdä tuleeko 15" kokoja tarjolle

                    Road noise transmitted from the tires represents a significant source of noise inside the cabin of a car. A lot of car owners, not happy with the way it


                    Vakavammin ajatellen tämä olisi toimiessaan erinomainen "keksintö" jolla ainakin oma autonpäivitys muuttuisi kertaluokkaa helpommaksi. Järkevintähän melu on vaimentaa sen alkulähteellä.
                    Last edited by 205/65-15H; 22-08-2013, 10:53.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • Haju69
                      Moderator
                      • Nov 2005
                      • 16295
                      • Leppävirta

                      Avatkaa uusi keskustelu jos tarvetta.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎