Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by |foder| View Post
    Yleensä sähköautoilu myydään ympäristötekona. Onhan se sitä, ainakin auton eliniän aikana syntymättä jääneiden päästöjen osalta

    Kuitenkin on muitakin vaihtoehtoja joita ei haluta tukea tai haluta ottaa käyttöön suuremmassa mittakaavassa.
    Esim biokaasulla ajava auto tuottaa keskimääri 97% vähemmän päästöjä.
    Vanhoihin jo käytössä oleviin autoihin tällainen muutos saadaan n.2000-3000€ investoinnilla. Onhan tuo iso raha panostaa vanhaan autoon mutta ennen kaikkea ekoteko. Sen sijaan että yritetään myydä mahdollisimman paljon uusia autoja, tulisi sivussa saada muutettua autoja myös ympäristön kannalta parempaan energian lähteeseen.
    Tämähän ei taasen käy koska valtiolta jäisi paljon verotuloja saamatta uusien autojen myynnistä.
    Lisäksi kaasuasemia alkaa olemaan jo suhteellisen kattavasti, ainakin eteläsuomessa.

    Sama uusiutuvien energiamuotojen mahdolliset esitetyt tuet. Tuulivoimalle esitetty eniten tukia. Uusiutuvia energian muotoja on muitakin, joita tulisi ottaa käyttöön.

    Onko tässä nyt vaan jälleen kerran ilmastonmuutoksen varjolla kerätä mahdollisimman paljon rahaa valtion kassaan, vai yritetäänkö tässä oikeasti vaikuttaa ilmatonlämpenemiseen mitenkään.

    Edelleen sähköautoilu on hyvästä mutta vaihtoehtoja sillekin on olemassa muitakin, joita ei haluta tuoda kansan tietoisuuteen isommissa määrin.
    Tavan tallaajalle kun tällä hetkellä myydään vain uutta sähköautoa. Onhan kaasuautojakin myynnissä mutta miksi niitä ei mainosteta yhtä isosti kuin sähköautoja. Kaasuautot vieläpä yleensä liikkeiden pimeimmässä nurkassa ns. ei juurikaan myytävien osastolla.

    Kunhan pohdin vaan. :think
    Oon samaa mieltä. Aiemminkin oon jo sanonut että on todella kova juttu kun on olemassa ennen kaikkea vaihtoehtoja pelkän moottoribensiinin tai dieselin lisäksi.

    Joku autoalan julkaisu vertailikin kaasuautoa ja sähköauton keskenään. Moottori tai tuulilasi, en muista kumpi. Siinä keskityttiin siihen kumman valmistuksessa syntyy vähemmän päästöjä ja kaasu sen voitti kun oletuksena käytettiin luokkaa Puolan energiamixiä. Samalla sivuutettiin sujuvasti ajonaikaiset päästöt. Kyseessä on kuitenkin loppujen lopuksi polttomoottoriauto.
    Oli miten oli, kiinnostaisi tietää mihin tuo 97% vähemmän päästöjä perustuu? Rohkeaako joku kokeilla niin että nukkuu autossaan yön yli siten että auto on käynnissä suljetussa tilassa ja ikkunat auki? Vai onko tässä taas tämä oletus että "tämän kaavan mukaan valmistuksen päästöt ovat näennäisesti negatiiviset joten ajamisen päästöt kompensoida sillä"?

    Ja mitä kauaskantoisuuteen tulee, näetkö mahdollisena tilannetta jossa kaasuauto olisi tukemassa energiantuotantoa säätövoimana? Kulutuspiikkien tasaamisen vaikkapa. Täytyy nähdä paljon pidemmälle kuin pelkkään yhteen autoon.

    Varsinkin raskaaseen liikenteeseen kaasu sopii mielestäni aivan mainiosti.
    Ja kyllä kaasua mainostetaan Gasumin toimesta varsin ahkerasti. Mikä on lähinnä hyvä homma. Sähköautoista olen tainnut nähdä e-Golfin mainoksen telkkarissa pari kertaa ja siinä se.

    Auton muuttaminen kaasutoimiseksi on sinänsä hieno ajatus. Ja varmasti ympäristöystävällisempi kuin sen jättäminen vaikka bensakäyttöiseksi. Mutta. Kolariturvallisuus nousee mieleen yhtenä osana. Ei välttämättä jokaisessa tapauksessa mutta jos niitä konversioita aletaan vääntämään jokaiseen, lähtökohtaisesti turvallisuudeltaan kyseenalaiseen autoon (joko läpilaho pommikone tai muuten vaan vanhentunut kiesi) niin en tiedä ketä sekään oikein palvelee.

    Mutta asiallista pohdintaa.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Lisäksi on syytä huomioida, että kaasukonversion tekeminen tämän vuosikymmenen autoihin alkaa lähentelemään mahdotonta. Se mikä voisi vielä käytännössä olla mahdollista, torpataan viimeistään katsastuksessa. Kaasussa on ihan ideaa, mutta konversioilla ei päästöongelmia ratkaista.

      Comment

      • Attekun
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1407
        • Saarijärvi

        Originally posted by nokonzok View Post
        Lisäksi on syytä huomioida, että kaasukonversion tekeminen tämän vuosikymmenen autoihin alkaa lähentelemään mahdotonta. Se mikä voisi vielä käytännössä olla mahdollista, torpataan viimeistään katsastuksessa. Kaasussa on ihan ideaa, mutta konversioilla ei päästöongelmia ratkaista.
        Tähän liittyen yksi ongelma on myös näiden vaihtoehtopolttoaineiden saanti. Mulla olis jo Alphardissa E85-boksi tai kaasusarja, jos sitä polttoainetta sais jotenkin järkevästi alle 40km säteeltä kotoa. Sähköä saa seinästä. Toki se kysyntäkin sitä tarjontaa säätelee, mutta ei jaksais nyt investoida 2000e kaasusarjaan, kun ei tiedä millon sitä edes tästä suhkoht läheltä saa.
        Toyota Alphard MS
        Peugeot e-2008
        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Mielestäni hyvin asiallinen biokaasuautoilun tietolähde: http://www.cbg100.net

          (Lampinen on pitkän linjan asiantuntija, oikeasti tuntee perinpohjaisesti aiheen)

          biokaasuautot 2017:


          (joskus vuonna kivi ja keihäs eräs foorumilainen toi Saksasta? E36 316g:n. Valkoinen auto?)
          Last edited by nullzwei; 03-12-2017, 20:41.

          Comment

          • L.H
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2481
            • Lohja

            Originally posted by nullzwei View Post
            (joskus vuonna kivi ja keihäs eräs foorumilainen toi Saksasta? E36 316g:n. Valkoinen auto?)
            Ainakin Rockwell-nimimerkillä oli Ruotsista 2008 haettu valkoinen 316g. 2014 oli projektikuntoisena myynnissä, mutta en tiedä mihin päätyi.
            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 781
              • PKS

              Originally posted by L.H View Post
              Ainakin Rockwell-nimimerkillä oli Ruotsista 2008 haettu valkoinen 316g. 2014 oli projektikuntoisena myynnissä, mutta en tiedä mihin päätyi.
              Tällainen sattui ihan randomilla silmään Nettiautosta.
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15225
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by Titansilber View Post
                Mitä mieltä olette Tesla Roadster -hehkutuksesta? Pystyykö firma lunastamaan lupauksensa?

                Kuinka monella btcf-jäsenellä on katuauto, jolla mennään varttimaili 8,8 sekunnissa? Kuinka monella koko maailmassa on sellainen katuauto?

                Anssi
                Se oli silmänkääntötemppu, luvattiin kuu taivaalta jotta saatiin huomio pois karkeasti myöhästyneestä Model 3:sten valmistusaikataulusta. Ja porukka vissiin kävi jo aika kuumana kun on kuitenkin laittanut se depotin sisään. 222 oli toimitettu julkistuksen aikaan kun oli luvattu 10000 tuohon mennessä.
                Samaan aikaan rupesi rahavarat olemaan vähissä Teslalla, ei tietenkään itse Elonilla.

                Nyt sitten noista Roadstereista piti laittaa 50000$ käsiraha sisäänettä saa paikan linjalta, paitsi ensimmäiset 1000 autoa joiden hinta on 200000 sijasta 250000 ja niistä piti maksaa suoraan tuo kaksisataaviisikymmentätuhatta. Tässä on aika hyvä laina 2-3 vuodeksi, koroton ja parempi kuin tesla saisi mistään pankista.
                Tiedän koska tuo Dragtimes.comin

                10000Nm vääntö kuulostaa epärealistiselta kun se olisi noin kymmenenkertainen nykyisiin malleihin nähden ja pitäisi tehdä niin kamalan järeäksi kaikki autossa.

                Myöskin huipputeho kuulostaa aika paksulta koska sähkömoottorit eivät tuota voimaa yläkierroksilla, eli vaikka huippunopeuteen tarvittava voima olisikin monin kerroin alakierroksilla niin ylhäälle sitä ei saada hinattua.

                Kolme moottoria eripuolilla autoa ja 10000Nm on itsestään selvää että yhtäkään vaihdelaatikkoa ei autoon ole tulossa koska auton paino olisi samantien kuorma-auton luokkaa...



                Elon Musk on tämän ajan neroja, mutta samalla myös täytyy muistaa että kyseessä on hullu. Sähköautot säästävät teoriassa bensaa, mutta onneksi Elon polttaa sen SpaceX:ssä taivaantuuliin kun haluaa perustaa siirtokunnan Marsiin.

                Kannattaa muuten googlettaa bensan energiatiheys vs akkujen. Seuraa hymähtelyä joka kertoo samantien miksi bensa-autolle ei vielä ole oikeaa haastajaa olemassa.
                Last edited by Remotion; 04-12-2017, 16:03.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  10000Nm on paljon mutta ei sillälailla paljon , jos pitää mielessä että härveli on suoraveto.
                  Onhan munkin E30:ssä ykkösvaihteella vääntömomenttia taka-akselilla luokkaa 2500Nm miinus häviöt.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Mielestäni hyvin asiallinen biokaasuautoilun tietolähde: http://www.cbg100.net
                    "Biokaasun korkeasta oktaaniluvusta (130-150) johtuen monilla autoilla suorituskyky on biokaasulla parempi kuin bensiinillä."

                    Käytännössä ei. Esim. octavia 1.4 turbo kaasukoneella vain 110hv kun bensaversiossa 150hv, sama Astrassa. Lisäksi paino lisääntyy niin vauhdinhurma jää kokematta. Lisäksi esim. Octaviassa tyyppihyväksyntä massat menee yli, niin vetokoukkua ei saa jos webasto, sähköpenkkejä ei lainkaan kaasu versioon, sähköinen takaluukku jää pois jos automaatti yms ostopäätöstä vaikeuttavaa. Saman tehoisen bensakoneen saa halvemmalla ja siihen saa kaikki varusteet. Esim Astraa ei saa kaasukoneella lainkaan automaattina.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7041
                      • Forssa

                      Entäs kun suuri osa uusista halppis autoista myydään kuitenkin liki nolla varusteilla. Riittää että on penkinlämmittimet ja talvirenkaat. Tälle asiakaskunnalle kaasuauto olisi loistava ns. kakkosvaihtoehto.
                      Tokihan nykyautoissa on jo kattavasti varusteita eikä juurikaan lisävarusteita tarvita.

                      Ja sitten on näitä turhia varusteita kuten sähköpenkit. Joo kiva varuste mutta jos autolla ajaa pääsääntöisesti vain yksi henkilö, säädetään penkkiä harvoin tai ei ollenkaan. Vieläpä sähköpenkit ovat turhaa lisäpainoa. Lisäpaino lisää kulutusta ja päästöjä.
                      Eikä tarvitse kenenkään alkaa mököttämään. Toiset haluaa full load varusteet ja joillekin riittää pelkkä tehtaan vakiopaketti.

                      Mitenköhän päästöt ilmoitetaan tehtaalta? Tuskin sama täysin varusteltuna päästää grammalleen saman verran päästöjä kuin ilman lisävarusteita?

                      Lähinnä ajattelin sitä että suomessa kuitenkin miljoonia autoja, joita ei ihan yhdessä yössä pysty vaihtamaan uusiin. Sekä ei kaikilla, ehkäpä suurella osalla ole varaa uuteen autoon.
                      Siispä nykyisen auton muokkaaminen vähempipäästöiseksi olisi mielestäni yksi monista tarjolla olevista vaihtoehdoista kohti päästöjen vähentämistä.
                      Tässä vaiheessa joku tulee kuitenkin valistamaan vanhojen autojen turvattomuudesta yms.
                      Tiedän auton ostajia joita ei kolariturvallisuus kiinnosta, ihan vaan siksi koska ostetaan just se mihin on varaa. Uskoisin näitä ostajia olevan enemmänkin kuin mun tuntemat ihmiset.

                      Mutta alkaa menemään vähän ohi sähköauto keskustelusta joten en enmpää sotke tätä aihetta...
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Esim Astraa ei saa kaasukoneella lainkaan automaattina.
                        Voi kauheeta

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Sähköhybridi on hyvä keksintö.
                          Jos olis olemassa valmis osa, jolla saa korvattua vauhtipyörän oikosulkumoottorilla ni voisin ottaa harrasteajoneuvoonkin.
                          Hybridi 7-Golffi lähtee kipittämään ihan hyvin kun lyö lämän tiskiin. Ei se mikään Veyron ole mutta omassa luokassaan ihan toimiva. Sähkömoottori tasaa hienosti ahtoviivettä pois pienen bensakoneen kanssa.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            10000Nm on paljon mutta ei sillälailla paljon , jos pitää mielessä että härveli on suoraveto.
                            Onhan munkin E30:ssä ykkösvaihteella vääntömomenttia taka-akselilla luokkaa 2500Nm miinus häviöt.
                            Alennusvaihteisto sähköautoissakin on. Mä ymmärsin että se vääntö oli nimenomaan pyöriltä mitattu.

                            Originally posted by |foder| View Post

                            Mitenköhän päästöt ilmoitetaan tehtaalta? Tuskin sama täysin varusteltuna päästää grammalleen saman verran päästöjä kuin ilman lisävarusteita?.
                            Ei päästäkään. Jopa metalliväri oli jossain kohtaa eri moottoriin eri hintainen kun silläkin oli kuulemma vaikutusta CO2:een. Tämä siis silloin kun hinnastot meni joskus vajaa kymmenen vuotta sitten uusiksi noiden päästöhommien vuoksi.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Jii_Koo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2013
                              • 785
                              • Jkl

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              10000Nm on paljon mutta ei sillälailla paljon , jos pitää mielessä että härveli on suoraveto.
                              Onhan munkin E30:ssä ykkösvaihteella vääntömomenttia taka-akselilla luokkaa 2500Nm miinus häviöt.
                              ^Tätä hain takaa tuolla joskus aiemmin topicissa.
                              Muistaakseni Audi käytti joskus samaa "laskentaoppia" jonkun R8:n julkistuksen yhteydessä, ilmoittivat renkailla olevan jonkun 7500Nm. Siis varmasti siellä tietyllä vaihteella tietyssä tilanteessa onkin, mutta ammuttiin merkityksettömänä faktana nopeasti alas. Yleistäen nämä Musk-fanipojat eivät välttis tätä ymmärrä, joten saadaan hypeä ja jotain Chriron-vertailutaulukoita tehtyä. Ja huomio pois Model 3:sta, kuten Remotion totesi.

                              Ps. Mulla on pösöllä liikkeellelähdettäessä tuhansia newtoneita kans.
                              '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Jii_Koo View Post
                                ^Tätä hain takaa tuolla joskus aiemmin topicissa.
                                Muistaakseni Audi käytti joskus samaa "laskentaoppia" jonkun R8:n julkistuksen yhteydessä, ilmoittivat renkailla olevan jonkun 7500Nm. Siis varmasti siellä tietyllä vaihteella tietyssä tilanteessa onkin, mutta ammuttiin merkityksettömänä faktana nopeasti alas. Yleistäen nämä Musk-fanipojat eivät välttis tätä ymmärrä, joten saadaan hypeä ja jotain Chriron-vertailutaulukoita tehtyä. Ja huomio pois Model 3:sta, kuten Remotion totesi.

                                Ps. Mulla on pösöllä liikkeellelähdettäessä tuhansia newtoneita kans.
                                Tämä on ihan hyödyllinen fakta hahmottaa jos joutuu sadannen kerran keskusteluun teho vs. vääntö. Tai jos joutuu mukaan älyttömään jänkkäykseen "tihee perä parantaa kiihtyvyyttä".
                                Teho pysyy samana moottorilta laatikkoon ja perän läpi pyörille. Mutta vääntömomentti pyörällä on eri joka hiton vaihteella.

                                Sähköautoihin liittyen. Usein kuulee sen tavallisen "niissä on maksimi vääntö heti käytössä". Niin onkin. Siitä huolimatta vaihteista on hyötyä jos aiotaan saada auto laittamaan keskimäärästä tehoa enemmän tiehen.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎