Originally posted by |foder|
View Post
Joku autoalan julkaisu vertailikin kaasuautoa ja sähköauton keskenään. Moottori tai tuulilasi, en muista kumpi. Siinä keskityttiin siihen kumman valmistuksessa syntyy vähemmän päästöjä ja kaasu sen voitti kun oletuksena käytettiin luokkaa Puolan energiamixiä. Samalla sivuutettiin sujuvasti ajonaikaiset päästöt. Kyseessä on kuitenkin loppujen lopuksi polttomoottoriauto.
Oli miten oli, kiinnostaisi tietää mihin tuo 97% vähemmän päästöjä perustuu? Rohkeaako joku kokeilla niin että nukkuu autossaan yön yli siten että auto on käynnissä suljetussa tilassa ja ikkunat auki? Vai onko tässä taas tämä oletus että "tämän kaavan mukaan valmistuksen päästöt ovat näennäisesti negatiiviset joten ajamisen päästöt kompensoida sillä"?
Ja mitä kauaskantoisuuteen tulee, näetkö mahdollisena tilannetta jossa kaasuauto olisi tukemassa energiantuotantoa säätövoimana? Kulutuspiikkien tasaamisen vaikkapa. Täytyy nähdä paljon pidemmälle kuin pelkkään yhteen autoon.
Varsinkin raskaaseen liikenteeseen kaasu sopii mielestäni aivan mainiosti.
Ja kyllä kaasua mainostetaan Gasumin toimesta varsin ahkerasti. Mikä on lähinnä hyvä homma. Sähköautoista olen tainnut nähdä e-Golfin mainoksen telkkarissa pari kertaa ja siinä se.
Auton muuttaminen kaasutoimiseksi on sinänsä hieno ajatus. Ja varmasti ympäristöystävällisempi kuin sen jättäminen vaikka bensakäyttöiseksi. Mutta. Kolariturvallisuus nousee mieleen yhtenä osana. Ei välttämättä jokaisessa tapauksessa mutta jos niitä konversioita aletaan vääntämään jokaiseen, lähtökohtaisesti turvallisuudeltaan kyseenalaiseen autoon (joko läpilaho pommikone tai muuten vaan vanhentunut kiesi) niin en tiedä ketä sekään oikein palvelee.
Mutta asiallista pohdintaa.
Comment