Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #61
    ^Demo auton "kapasiteetista" (demossa alle 30 km) kertoo miten lapsen kengissä sähkö(- ja hybridi)autojen kehitys vielä on.

    Saman matkan ajaa kevyesti polkupyörällä ja tankkaaminen on tehty "ravintolassa".

    Sähköautot kiinnostavat, totta kai. Itseäni kiinnostaa energianlähteenä bio. Suomessa olisi edellytykset mutta ei koska verotus.

    Uusiutuvien energiamuotojen joukossa maalämpö btw on yksi harvoista energiamuodoista joka on kasvattanut suosiotaan markkinaehtoisesti.

    Loput uusiutuvat energiamuodot on verotettu tai valehdeltu kuoliaaksi.

    Comment

    • MPV
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1192
      • Muhos

      #62
      Originally posted by MikeDry View Post
      Naurattaa kun on puhuttu että sahköautolla on ajaminen "ilmaista" verojen puolesta, no nyt kun katsoo tuota trafin listaa, niin ajoneuvoveroa vuodessa 0g/km=n.45€ vuodessa+siihen vielä päälle käyttövoima veroa vuodessa pelkkä sähköauto on snt/pv/alkava 100kg ja se on 5.5 cent tai näin mä ymmärrä trafin sivuilta. Tuolta voi kattoa jos halajaa http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...ayttovoimavero
      Eikö se pelkällä sähkollä toimivan henkilöauton käyttövoimavero ole tuolta löytyvän taulukon mukaan 1,5 snt/pv/alkava 100kg?

      Ilmeisesti vähiten verotetaan sähkötoimista pakettiautoa (0,9 snt/pv/ alkava 100kg = sama kuin dieselissä), tai sähköllä toimivaa henkilöautoa, jonka kontissa Briggs&Stratton pyörittää tarvittaessa laturia (käyttövoimavero "sähkö+moottoribensiini 0,5snt/pv/alkava 100kg")?

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        #63
        Originally posted by nullzwei View Post
        Julkisuudessa esiintyi VTT:n liikenteen verotukseen yms seonnut professori Nils-Erik N. jonka lausuntojen mukaan sähköautotuki tulee ohjata yrityksille jotta saamme "hyvää kokemusta sähköautojen käytöstä"

        Kuinkas kävikään...

        Muutaman prosentin autovero saattaa kuulostaa vähältä. Kun muutama prosentti (Teslan hinnassa) muutetaan euroiksi niin se ei enää olekaan kuin "muutama tonni"
        Tämän takia itse olisinkin (luonnollisesti) sitä mieltä että tuon tuen maksimisummaa saisi rajoittaa. Tuo ollut tukihan oli max 18000€ leasingpääomasta.

        Sinänsä ollut puhetta että tuommoiset tuet ohjattaisiin biodieseleihin sun muihin polttoaineisiin. Joka taas on sääli koska nuo summat on suhteessa niin pieniä että ne hukkuu siihen suohon samantien ilman minkäännäköistä vaikutusta. Alkuperäinen ajatushan on ideatasolla varsin hyvä ja myös osittain toteutuikin. Sääli sinänsä että vaan osittain. Jonka jälkeen putkahti pöytälaatikkofirmoja ja muita kytkyjä joiden avulla tukieuroja ajautui liisaritesloihin.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #64
          jaa mitä mieltä sähköautoista? Call me old-fashioned petrolhead, mutta sähköä tulee laturista ja voimaa tulee bensasta. Kyllä pikkasen pitää bensan haista että tunnistaa itsensä harrastajaksi. Ja onhan se nyt miehekästä sanoa että autossa on räjähdysmoottori eikä mitään käämiviritystä
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17474
            • Turku

            #65
            Originally posted by BeamR View Post
            jaa mitä mieltä sähköautoista? Call me old-fashioned petrolhead, mutta sähköä tulee laturista ja voimaa tulee bensasta. Kyllä pikkasen pitää bensan haista että tunnistaa itsensä harrastajaksi. Ja onhan se nyt miehekästä sanoa että autossa on räjähdysmoottori eikä mitään käämiviritystä
            Aivan samaa mieltä tästä. Tosin viime aikoina i8 ja Tesla ovat alkaneet yleistyä liikenteessä ja oma mielenkiinto sitä mukaa...:think
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #66
              Originally posted by GameOver View Post
              Tämän takia itse olisinkin (luonnollisesti) sitä mieltä että tuon tuen maksimisummaa saisi rajoittaa. Tuo ollut tukihan oli max 18000€ leasingpääomasta.

              Sinänsä ollut puhetta että tuommoiset tuet ohjattaisiin biodieseleihin sun muihin polttoaineisiin. Joka taas on sääli koska nuo summat on suhteessa niin pieniä että ne hukkuu siihen suohon samantien ilman minkäännäköistä vaikutusta. Alkuperäinen ajatushan on ideatasolla varsin hyvä ja myös osittain toteutuikin. Sääli sinänsä että vaan osittain. Jonka jälkeen putkahti pöytälaatikkofirmoja ja muita kytkyjä joiden avulla tukieuroja ajautui liisaritesloihin.
              Vain sosialistisesti järjestetyssä diktatuuridemokratiassa nimeltä Suomi... tuki, tuki ja tuki. Ja vielä kerran; tuen tuki.

              Kuinka paljon tukea tarvitaan mm. autoveron poistamiseen?

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #67
                Originally posted by nullzwei View Post
                Vain sosialistisesti järjestetyssä diktatuuridemokratiassa nimeltä Suomi... tuki, tuki ja tuki. Ja vielä kerran; tuen tuki.

                Kuinka paljon tukea tarvitaan mm. autoveron poistamiseen?
                Noh. Sillä nimikkeellä se oli olemassa, itse en moista keksinyt. Otetaan tälle, jo loppuneelle ilmiölle, osuvampi nimike niin ei ajauduta olemattomista asioista saivarteluun.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6151
                  • Helsinki

                  #68
                  Originally posted by MPV View Post
                  Eikö se pelkällä sähkollä toimivan henkilöauton käyttövoimavero ole tuolta löytyvän taulukon mukaan 1,5 snt/pv/alkava 100kg?

                  Ilmeisesti vähiten verotetaan sähkötoimista pakettiautoa (0,9 snt/pv/ alkava 100kg = sama kuin dieselissä), tai sähköllä toimivaa henkilöautoa, jonka kontissa Briggs&Stratton pyörittää tarvittaessa laturia (käyttövoimavero "sähkö+moottoribensiini 0,5snt/pv/alkava 100kg")?
                  Oho, hyvä että huomasit, tuli se tyypillinen typo tuohon. Joo, se on se 1.5cent/pv/alkava 100kg, eikä se 5.5cent/pv/alkava 100kg
                  Tuossa on 2016 ajoneuvovero päästöjen mukaan lista ja siinäkin on jo noussut tuo 0g/km kohdenhttp://www.trafi.fi/filebank/a/14199...ton_mukaan.pdf
                  Ja 2017 nousee lisää http://www.trafi.fi/filebank/a/14515...co2_mukaan.pdf


                  Originally posted by BeamR View Post
                  jaa mitä mieltä sähköautoista? Call me old-fashioned petrolhead, mutta sähköä tulee laturista ja voimaa tulee bensasta. Kyllä pikkasen pitää bensan haista että tunnistaa itsensä harrastajaksi. Ja onhan se nyt miehekästä sanoa että autossa on räjähdysmoottori eikä mitään käämiviritystä
                  Kyllä minäkin olen polttomoottorin puolesta, mutta esim siihen kauppa ajeluun voisi olla sähkö, sitten se harraste auto erikseen.
                  Myös sähkö crossit/enduro/supermotot kiinnostaa, koska se "hiljaisuus", ei tarvitse kukkahattutädin ruikuttaa tai siinä missä normaali kaduntallaaja että on esim kovat äänet pyörässä
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #69
                    tuki sähköautolle vai energiamuodolle?

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Noh. Sillä nimikkeellä se oli olemassa, itse en moista keksinyt. Otetaan tälle, jo loppuneelle ilmiölle, osuvampi nimike niin ei ajauduta olemattomista asioista saivarteluun.
                    Totta. Sähköauton tuesta keskustelu on siis olemattomasta asiasta saivartelua :think

                    "Suomessa on vuodesta 1965 lähtien verotuettu fossiilisia tuontipolttoaineita tieliikenteen energianlähteinä kotimaisten biopolttoaineiden ja sähkön kustannuksella. Lisäksi fossiilisten polttoaineiden joukosta eniten kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavia on tuettu verotuksella vähimmät päästöt aiheuttaviin verrattuna.

                    Tässä on menetelty YK:n ilmastosopimuksen Kioton protokollan vastaisesti, sillä 2 artiklan 1 (a)(v) kohdan mukaisesti Suomi on sitoutunut poistamaan kasvihuonekaasupäästöjen lisäämiseen kannustavat verotuet.

                    EU:n jäsenyys ja sen seurauksena EU:sta tullut paine on johtanut myönteiseen kehitykseen JO vuoden 2004 alusta alkaen, mutta edelleen valtaosa liikenteen biopolttoaineista kärsii fossiilisia polttoaineita korkeammasta joko polttoaineeseen tai autoon kohdistuvasta verotuksesta."

                    Noh. Olkoot sitten. Kun ei mitään mullistavaa tapahdu.

                    Miten olisi sähköauton hankinta kuin markkinahintaan, vaikkapa Saksasta?

                    Nissan Leaf, leasatuilla akuilla, noin 18.000,-

                    Sama auto Suomessa, alkaen noin 35.000,-

                    Saksassa näytti tuohon hintaan tulevan tukea noin 6.000,- eikä tuen saajaa ole samalla tavoin rajoitettu kuten on Suomessa, mikä taas ei ole mikään yllätys. Ainakaan minulle

                    Pari- kolme viikkoa sitten kävin Tukholmassa ja pongailin sähköautoja. Täytyy kyllä tunnustaa että munanmuotokieli ei mieltä lämmittänyt mutta se miten i3 lähti liikennevaloista lämmitti kyllä....

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #70
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      tuki sähköautolle vai energiamuodolle?



                      Totta. Sähköauton tuesta keskustelu on siis olemattomasta asiasta saivartelua :think....
                      Pahoitteluni jos esitin asian jotenkin epäselvästi. Tarkoitukseni oli ilmaista että termiin takertuminen on olemattomasta asiasta saivartelua. Olisiko kannustin parempi?

                      Ja mun puolesta vaikka kannustettaisiin portaittain kaikkea vaihtoehtoisilla polttoaineilla liikkumista.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • ana87
                        BTCF Member
                        • Dec 2009
                        • 45
                        • Pöytyä

                        #71
                        Mitä noita sähköautoja olen seurannut nii kaupungissa sellainen on omiaan, etenkin jos kilometrejä tulee reilummin. Mutta esim maaseudulla ei lataus pisteitä ja kova hankinta hinta ovat monelle ns este vaikka teslan ostoon. Taksi alan yrittäjille vaikka tesla olisi hyvä, kuitenkin täydellä akulla pärjää hyvin ja kaupungeissa on kohtuu hyvin lataus paikkoja ja ne lisääntyy koko ajan. Yöseeksi sitten voi aina jättää auton lataukseen ja aamulla lähtee täydellä akulla liikkeelle.
                        Itsekkin hommaisin sähköauton jos eivät maksaisi nii saakelisti.

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5148
                          • Kuopio

                          #72
                          Originally posted by ana87 View Post
                          Mutta esim maaseudulla ei lataus pisteitä ja kova hankinta hinta ovat monelle ns este vaikka teslan ostoon. .
                          Vaikka suomi on harvaan asuttu maa niin siitä huolimatta taloja, joihin tulee fortumin sähkö on huomattavasti tiheämmin kuin aakkos-asemisa jotka ovat erikoistuneet bensiinin ja pöllö-öljyn jakeluun.

                          Joten sinällään tuollaisen Teslan lataaminen ei todellakaan ole mikään ongelma. Rohkeasti vaan koputtaa ovea...
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • Ruostepalo
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2015
                            • 112
                            • Helsinki

                            #73
                            Itse olen ainakin täysin valmis vaihtamaan täyssähköautoon, kunhan kohtuulliset hankintahinnat ja akkuteknologia alkaa kulkemaan käsikädessä.

                            Katsotaan sitten, kun joskus 7-10 vuoden päästä valmistun yliopistosta, jos olisi vaikka markkinoilla tarjolla jo ihan järkeviäkin sähköautoja. Voisi sitten hommata käyttikseksi jonkun tykin sähköauton, ja harrasteautoksi joku M-sarjalainen sitten, millä voi "saastuttaa" ja savuttaa sitten sen sähköautonkin edestä. Tämä oli siis se optimaalinen unelmatilanne. Todellisuus varmaan luokkaa heikko työ- ja rahatilanne, ja joudun ostamaan jonkun vanhan romun, sekä hajoilla siihen pitkät tovit.
                            Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                            ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                            ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                            ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                            ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                            ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #74
                              Originally posted by ana87 View Post
                              Itsekkin hommaisin sähköauton jos eivät maksaisi nii saakelisti.
                              Teslahan on ominaisuuksiin nähden todella halpa, vastaava neliveto Bemari tai Audi maksaa reilusti enemmän.

                              Tesla perusmalli ilman lisävarusteita maksaa listahinnaltaan 85k€, Mondeo 240hv automaatti business 50k€. Hinta eroa 35k€.
                              Mondeo on huonommin varusteltu, ahtaampi ja laiskempi kulkemaan mutta ei huomioida sitä tässä.
                              Teslan käyttövoimavero+ajoneuvovero vuodessa 212€, Mondeon 220€ eli voidaan jättää huomioimatta.
                              Tesla kuluttaa n.20kwh/100km, Mondeo n.10l/100km (Lähde spritmonitor). Sähkönhinta 10c/kwh ja bensan 1,4€/l. Teslaa saa ladattua ilmaiseksi Supercharger asemilla ja joissain kauppakeskuksissa yms. Voisi ajatella, että 10% ajoista olisi ilmaista. 25tkm vuoteen ajoa kokonaisuudessaan.
                              Teslalla vuoden ajot maksaa 450€, Mondeolla 3500€. 5 vuodessa Tesla säästää 15250€, 10vuodessa 30500€.

                              Lisäksi Teslassa ei ole öljynvaihtoja, ei jakohihnaa, jarrut kestää pidempään. Teslassa liikkuvia osia voimalinjassa mitä lie 20-30kpl, montako osaa kuluu ja menee vaihtoon polttomoottoriautosta?

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2539
                                • Kirkkonummi

                                #75
                                Sähkön tuottamisessa ja sen käyttämisessä on tällä hetkellä aivan liian paljon "vero-ohjausta", viimeisin esim. Teslasta:

                                Valtio tukee rikkaiden luksusautoilua

                                Sähkö tuottaminen voimalamittakaavassa ja myös sen käyttäminen sähkömoottorin kautta esim. autoilussa on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin pienillä polttomoottoreilla. Jos ajatellaan normiautoa, eli pyritään esim. mahd. pieneen kulutukseen ja vaikka ajon hiljaisuuteen, niin tuolloinhan sähköauto on hyvä vaihtoehto. Mutta sama asia, mikä lopetti sähköauton valtakauden 1910-luvulla, eli polttomoottorien kehitys ja bensanjakeluverkko, on edelleen olemassa. Akuista pitäisi saada lisää tehoa, mutta se ei aivan lähellä ole - samaa on nimittäin hoettu 60-luvulta alkaen. Sitten kun kertalatauksella pääsee 500-700km, niin aletaan olemaan ns. vaihtopaikalla.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎