Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    #91
    Sähköautojen (etenkin Tesla) "järkevyys" on tällä hetkellä monen osatekijän summa.

    1. Tesla tekee tappiota, eli myy autoja halvemmalla mitä niiden valmistaminen tällä hetkellä maksaa - perinteiset firmat kuten bmw tahkoavat isoja voittoja. Mikäli verrattaisiin oikeita "tehdashintoja", niin sähköauton ja polttisauton hintaero olisi paljon suurempi.
    2. Sähköautossa on veroa paljon vähemmän mitä bensa-autoissa. Jos verrataan verottomia hintoja, niin sähköautot ovat vielä aika rankasti kalliimpia - suhteessa siis vielä paljon kalliimpia kuin nyt.
    3. Käyttökustannuksissa isoimman eron myös tekee vero. Jos polttisautot myös voisivat ajaa lähes verottomalla polttoaineella, ei sähköautoissa olisi sitä vähää järkeä mitä nyt.
    4. Monissa vertailuissa ei oteta huomioon akuston kulumista. 5-10v kuluttua sähköauton akku alkaa olla vaihtokunnossa, mikä tietää semmoista tyyliin 10k€ remonttia (arvaus). Polttisautoissa tämä kulu tulee vähitellen

    Summa summarum: Sähköautot alkavat vähitellen näyttää järkeviltä (suhteessa hintaan), mutta lähinnä verotuksen takia. Oikeasti (veroneutraalisti tarkastellen) sähköautotekniikka on vielä aika kaukana bensa/diesel vehkeistä hinta/laatu tarkastelussa. :think

    Toki juna puksuttaa, ja uskon että joku päivä sähköauto oikeasti menee bensa-auton edelle.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      #92
      Originally posted by topsi View Post
      Sähköautojen (etenkin Tesla) "järkevyys" on tällä hetkellä monen osatekijän summa.

      1. Tesla tekee tappiota, eli myy autoja halvemmalla mitä niiden valmistaminen tällä hetkellä maksaa - perinteiset firmat kuten bmw tahkoavat isoja voittoja. Mikäli verrattaisiin oikeita "tehdashintoja", niin sähköauton ja polttisauton hintaero olisi paljon suurempi.
      2. Sähköautossa on veroa paljon vähemmän mitä bensa-autoissa. Jos verrataan verottomia hintoja, niin sähköautot ovat vielä aika rankasti kalliimpia - suhteessa siis vielä paljon kalliimpia kuin nyt.
      3. Käyttökustannuksissa isoimman eron myös tekee vero. Jos polttisautot myös voisivat ajaa lähes verottomalla polttoaineella, ei sähköautoissa olisi sitä vähää järkeä mitä nyt.
      4. Monissa vertailuissa ei oteta huomioon akuston kulumista. 5-10v kuluttua sähköauton akku alkaa olla vaihtokunnossa, mikä tietää semmoista tyyliin 10k€ remonttia (arvaus). Polttisautoissa tämä kulu tulee vähitellen

      Summa summarum: Sähköautot alkavat vähitellen näyttää järkeviltä (suhteessa hintaan), mutta lähinnä verotuksen takia. Oikeasti (veroneutraalisti tarkastellen) sähköautotekniikka on vielä aika kaukana bensa/diesel vehkeistä hinta/laatu tarkastelussa. :think

      Toki juna puksuttaa, ja uskon että joku päivä sähköauto oikeasti menee bensa-auton edelle.
      1. En osaa Teslan tuottavuudesta sanoa eikä ehkä kannatakaan ettei tule vääriä käsityksiä. Tuotekehittelyhän on kallista. Jos nykyisillä myyntimäärillä vw golfin valmistaminen maksaa saman verran kuin 4-5 jääkaappia. Tulee siitä kyllä hintaeroa, se on totta.
      2. Näinhän se on. Niinkuin edellä jo tuli ilmi.
      3. Tuskinpa tulee tapahtumaan.
      4. Tämä on jotenkin yleinen kuvitelma että akut kulahtaa Suomessa 5-10 vuodessa. Suomi on olosuhteiltaan otollinen sillä täällä ei ole niin kuuma että ylikuumeneminen rapauttaisi akut. 8 vuoden akkutakuuhan on ollutkin jo esillä (pätee myös 30kWh Leafiin) ja näillä näkymin olosuhteissamme 25% heikkenemiseen kuluisi yli kymmenen vuotta.
      Ja jotenkin jaksan uskoa että tulevaisuudessa saisi vanhan akun tilalle uuden, pidemmän kantaman akun (vaikka kolmannen osapuolen tekemänä) jolla saisi pidemmän toimintamatkan.

      Elon Muskiltahan kysyttiin taannoin että miksi hänen mielestään sähkömoottori on ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna. Vastaus oli: "It's obvious" .
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #93
        Onhan se nyt selvä, että sähkömoottori on niin paljon yksinkertaisempi kun polttis, että heti kun akkujen pahimmat ongelmat (hinta ja latausaika) on ratkaistu niin polttis kuolee kyllä pois. Koska tuo heti hetki tulee on hyvä kysymys. Jotkut väittää ettei koskaan ja toiset väittää sen jo tapahtuneen. Kun katsoo akkujen hintoja niin vielä on matkaa suureen läpimurtoon. Lisäksi tuosta hetkestä menee vielä kymmenen vuotta ennen kun sähköauto löytyy suunnilleen puolesta talouksista. Eli suuri enemmistö ajaa polttiksilla vielä vuosia.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #94
          Originally posted by topsi View Post

          Summa summarum: Sähköautot alkavat vähitellen näyttää järkeviltä (suhteessa hintaan), mutta lähinnä verotuksen takia. Oikeasti (veroneutraalisti tarkastellen) sähköautotekniikka on vielä aika kaukana bensa/diesel vehkeistä hinta/laatu tarkastelussa. :think
          Höpöhöpö

          Tesla P90D verottomana n.105k€. Bmw M6 Gran coupe n.138k€. Porsche Panamera 130-260k€ mallista riippuen, mikään (?) ei tosin pärjää Teslalle kiihdytyksessä.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #95
            Muutaman vuoden kuluttua saattaa olla pakko olla jotain mieltä :think

            "Norjalainen sanomalehti Dagens Næringsliv kertoo saaneensa maan hallituksesta tiedon, että Norjassa kiellettäisiin bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen myynti vuodesta 2025 lähtien"

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6151
              • Helsinki

              #96
              Sinällään outoa että Norja on tuputtamassa sähköautoja näinäkin "nopeasti", eikö Norjalla ole öljyä maaperässä...
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #97


                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6151
                  • Helsinki

                  #98
                  Aha, eli siinä on yksi syy sitten
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #99
                    "Ylpeänä esittelemme tuotantoon palanneen Model S 60:n. Alkaen 79.800 € (+ autovero 3459 €) tai 572 €* kuukaudessa, Model S 60 saavuttaa 400 km:n toimintasäteen, 210 km/h huippunopeuden ja 0-100 km/h kiihtyvyyden 5,8 sekunnissa.

                    Nelivetoisena, Model S 60D saavuttaa pidemmän toimintasäteen (408 km) ja nopeamman kiihtyvyyden (0-100 km/h 5,5 sekunnissa). "

                    Ei o kallis...

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6151
                      • Helsinki

                      No nyt alkaa olemaan hinta kyllä kohdalla ja tuo toimintasäde..
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        "Ylpeänä esittelemme tuotantoon palanneen Model S 60:n. Alkaen 79.800 € (+ autovero 3459 €) tai 572 €* kuukaudessa, Model S 60 saavuttaa 400 km:n toimintasäteen, 210 km/h huippunopeuden ja 0-100 km/h kiihtyvyyden 5,8 sekunnissa.

                        Nelivetoisena, Model S 60D saavuttaa pidemmän toimintasäteen (408 km) ja nopeamman kiihtyvyyden (0-100 km/h 5,5 sekunnissa). "

                        Ei o kallis...
                        Lainaus tm-verkkosivuilta:

                        "Teknisesti ratkaisu on sikäli mielenkiintoinen, että fyysisesti akku on täsmälleen sama kuin nykyinen 70:n ja 75 kWh:n akku, ja energiasisällön rajoitus on tehty ohjelmoinnilla. Tällä on positiivinen vaikutus myös akun käyttöikään, kun sitä ei käytetä aivan äärirajoillaan.

                        Toisaalta 60 kWh -versio on jälkeenpäin ohjelmapäivityksellä muutettavissa 75 kWh -versioksi, mikä varmasti vaikuttaa myönteisesti auton jälleenmyyntiarvoon. Päivitys maksaa USA:ssa 9 000 dollaria, ja hinta Suomessa selviää pian.

                        Model S 60 on saatavissa sekä taka- että nelivetoisena. Toimintamatkoiksi ilmoitetaan 400 ja 408 km. Takavetoisen S 60:n hinta Suomessa tulee olemaan 83 259 euroa ja nelivetoisen S 60D:n 89 312 euroa."
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • tabasco
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 851
                          • fin

                          Tuo lataaminen on kuitenkin vielä kompastuskivi. Tavalllisen 16A pistorasian kautta auton "tankkaus" kestää pienen ikuisuuden.

                          Taitaa olla vähän muna-kana -tilanne: pikalatausasemien yleistyminen vaatisi enemmän sähköautoja, ja vähäinen pikalatausasemien määrä jarruttaa autojen kysyntää. Tosin Teslahan näitä on tainnut rahoittaa ja aika varmaan auttaa tässäkin asiassa.

                          Sitten kun akkutekniikka halpenee entisestään ja sähköautomarkkinoille tulee todellista kilpailua tuoden hinnat alas, muutoksen vauhti voi kasvaa hurjaksi. Ellei sitten ystävämme valtio taas keksi jotain, ja keksiihän se, kun polttoaineverotulot alkavat hupenemaan kiihtyvällä tahdilla.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Attekun View Post
                            LPäivitys maksaa USA:ssa 9 000 dollaria, ja hinta Suomessa selviää pian.
                            9ke näyttää olevan.

                            Originally posted by tabasco View Post
                            Tavalllisen 16A pistorasian kautta auton "tankkaus" kestää pienen ikuisuuden.
                            " Jos käytettävissä on 16 A kolmivaihepistoke (tutummin punainen "työmaapistoke"), Teslan voi ladata täysin tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Usein autolla ei kuitenkaan ajeta niin, että akku olisi tyhjä kotiin saavuttaessa, jolloin tunnin-parin lataus voi olla täysin riittävä."

                            "Useat valmistajat myyvät kotiin erilaisia latauspisteitä. Niissä on usein nk. "Type 2"-latausliitäntä, eli Mennekes-pistoke. Tällaisella latauspisteellä autolle voidaan syöttää kolmivaihesähköä jopa 32 A virralla. Jos Teslassa on asennettuna lisävarusteena saatava ns. "twin charger"-laturi, latautuu akku työmaapistokkeeseen verrattuna kaksinkertaisella nopeudella (eli alle neljässä tunnissa). Ilman twin chargeria latausvirta on 16 A."

                            Comment

                            • tabasco
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 851
                              • fin

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              " Jos käytettävissä on 16 A kolmivaihepistoke (tutummin punainen "työmaapistoke"), Teslan voi ladata täysin tyhjästä täyteen noin kahdeksassa tunnissa. Usein autolla ei kuitenkaan ajeta niin, että akku olisi tyhjä kotiin saavuttaessa, jolloin tunnin-parin lataus voi olla täysin riittävä."
                              Jep, ja omassa tallissa/pihassa lataus toki onnistuu noin, jos vaan kolmivaiheinen rasia löytyy. Reissun päällä vaan voi olla vaikea löytää 3-vaihepistorasiaa. Tarkoitin siis 16A yksivaiheisella "valovirralla" lataamista, että siinä menee tovi jos toinenkin. Plus, että ko. ryhmän perässä ei passaa olla samaan aikaan muuta kuormaa.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by tabasco View Post
                                Reissun päällä vaan voi olla vaikea löytää 3-vaihepistorasiaa.
                                No joo, mutta monella ABC:llä ole jo latauspaikka josta kahvipaussilla saa lisää matkaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎