Japanilaisuus monessa "japanilaisessa" autossa vähän niin ja näin. Asiakas voi töksäyttää ettei pitkällä tikulla koskisi ranskalaiseen autoon ja silmää räpäyttämättä ostavat dieselQashqain.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä mieltä olet sähköautoista?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
HS tapasi Brúchin Geneven autonäyttelyssä ja kysyi, miltä sähköautojen lähitulevaisuu
SAKSALAINEN autonvalmistaja BMW on tehnyt ainakin kaksi virhettä sähköautotaipaleellaan.
Kuluttajat eri maissa innostuivat sähköautoista odotettua vaihtelevammin, minkä lisäksi öljyn ja sitä myötä polttoaineiden hintakehityksen ennakointi meni pieleen.
”Me luulimme, että kun potkaisemme tuotannon käyntiin vuonna 2013, kaikki innostuisivat sähköisestä liikkumisesta. Mutta ei, eivät innostuneet”, sanoo BMW:in sähköautojen eli i-sarjan puhemies Wieland Brúch. ”Emmekä nähneet, että polttoaineen hinta laskisi niin alhaalle kuin teki. Kaikki ennusteet osoittivat, että hinnat nousisivat, mikä sysäisi asiakkaita kohti sähköautoja. Kuluttajat miettivät, miksi pitäisi käyttää rahaa sähköautoon, kun voi samalla rahalla saada isomman katumaasturin.”
SEURAUKSENA sähköautoilu yleistyi hitaammin kuin BMW odotti.
Brúchin mukaan nyt kuitenkin menee lujaa, ja tänä vuonna yritys tavoittelee i-sarjansa myyntiin 40 prosentin kasvua eli 140 000 auton kokonaismyyntiä.
BMW:llä on viiden vuoden kokemus sähköautojen valmistamisesta. Sähköautoprojekti alkoi kuitenkin jo kymmenen vuotta sitten, joten tässä vaiheessa voi jo jälkiviisastella.
”Jos olisimme päässeet aloittamaan tyhjältä pöydältä, olisimme tehneet asioita eri tavalla. Mutta meillä on jo 13 miljoonaa asiakasta – tarvitsemme vielä vuosien ja vuosien ajan lataushybridejä, ja sähköinen liikkuminen etenee askel askeleelta.”
SUOMESSAKIN on voinut nähdä täyssähköisiä i3-kaupunkiautoja ainakin pääkaupunkiseudulla. Markkinoilla on myös urheilullisempi lataushybridi i8, joka ei kuitenkaan ole massatuote. Malleja on vähän, mutta BMW:n toimitusjohtaja Harald Krüger vahvisti Genevessä, että yritys tuo markkinoille vuoteen 2025 mennessä 25 sähköautoa, joista 12 on täyssähköisiä.
Ensi vuodelle on luvassa täyssähköinen Mini-brändin alle tuleva auto. Kahden vuoden päästä esitellään i3:a suurempi i4-sedan sekä iX3-katumaasturi. Kaksi jälkimmäistä perustuvat BMW:n jo olemassa oleviin malleihin. Ajan saatossa kaikista BMW:n autoista on tarkoitus tarjota sähköversio.
”Luovimme eteenpäin täyttä vauhtia, ja lopulta kaikki tulee olemaan sähköistä”, Brúch sanoo. Viidesosa tuotannostamme tulee olemaan sähköistettyä vuonna 2025.”
GENEVEN autonäyttelylle tyypilliselle retoriikalle uskollisena BMW ilmoitti olevansa sähköistymisen edelläkävijä. Asiaa voi kuitenkin tarkastella toisinkin.
Hieman aiemmin päivällä Daimler, joka omistaa muun muassa Mercedeksen, ilmoitti tuovansa markkinoille peräti 50 sähköautoa samassa aikataulussa BMW:n kanssa ja investoivansa täyssähköautoihin 10 miljardia euroa lähivuosina. Uutistoimisto Reutersin laskelman mukaan maailmanlaajuisesti autonvalmistajien sähköistettyjen autojen ohjelmiin on luvassa peräti 72 miljardia dollaria, ja summa kasvaa.
Brúch toppuuttelee ja sanoo, että erilaisia lupauksia on helppo tehdä. Valmistajia pitää hänen mukaansa arvioida sen perusteella, miten lupaukset lopulta toteutuvat. Sitä paitsi BMW on Brúchin mukaan investoinut jo voimakkaasti esimerkiksi voimansiirron kehittämiseen, mitä osa valmistajista vasta aloittelee.
”Meidän suurimmat investointimme eivät siis kohdistu sähköisen liikkumisen mahdollistamiseen, vaan autonomiseen ajamiseen, autojen liitettävyyteen ja muihin mahdollisuuksiin, mitä ihmisille on tarjolla ratin takana.”
SAMALLA autonvalmistajan pitää osallistua myös latausverkon kehittämiseen, Brúch sanoo. Ihminen ei valitse sähköautoa, jos sen käyttö on tönkköä. Brúch havainnollistaa tätä sanomalla, että sähköautoilijan pitää pystyä ajamaan Italiasta Norjaan. BMW kehittää muun muassa supernopeaa latausteknologiaa sekä langatonta lataamista, jota se aikoo esitellä lähiaikoina. Yritys tiedotti induktiolla toimivasta langattomasta latauksesta jo viime vuonna.
”Isommat akut ja pidemmät toimintasäteet ovat yksi asia [asiakkaiden elämän helpottamisessa], mutta niin on myös paremmat latausmahdollisuudet: langaton latausjärjestelmä tulee seuraavan vuoden aikana. Latauskaapelit ovat kömpelöitä käyttää.”
BRÚCHIN puheista saa kuvan, että mitä pidempi toimintasäde, sitä parempi. Onko asia tosiaan näin?
Sähköautojen lupaillaan kulkevan satoja kilometrejä latausten välillä. Akku on kuitenkin sähköauton kalleimpia osia ja akun teho on suhteessa sen painoon.
”Tämä on hyvä kysymys. Tiedämme, että i3-asiakkaamme ajavat autolla vain 48 kilometriä päivässä. Siitä huolimatta yleisö vaatii, että autolla pitää päästä paljon tarvittavaa kauemmaksi ennen kuin he ostavat niitä. Valmistajien puolella on kilpailu maksietäisyyksistä – me haluamme hieman puhua tätä vastaan. Luulen, että ihmisten pitää oppia käyttämään sähköautoja. Tällä hetkellä harva käyttää akun koko tehoa hyödyksi.”
BRÚCHIN mukaan BMW on premium-merkki myös sähköautojen aikakaudella.
”Ajamisen iloa” markkinoiva valmistaja ei halua lähteä sähköautokilpaan tuomalla markkinoille joukon pikkuautoja. Pikemminkin tiedossa on yhä enemmän sähkömoottorilla varustettuja katumaastureita, sillä valmistaja on hankkinut oikeudet käyttää kaikkia tuotenimiä iX1–iX9.
”Me emme aio kilpailla Nissan Leafin ja Renault Zoen kanssa”, Brúch väittää. Se, mitä BMW merkitsee, on tärkeää – ja me haluamme säilyttää sen myös sähköautojen osalta.”Last edited by nullzwei; 10-03-2018, 12:54.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostKuluttajat miettivät, miksi pitäisi käyttää rahaa sähköautoon, kun voi samalla rahalla saada isomman katumaasturin.”2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
i4:n myötä joutunee jo vakavasti harkitsemaan sähköautoa. Jutussa lukee että tulee pohjautumaan nykyiseen 4er gran coupeen eli tyylistä ei tingitä vaikka tuskin tuohon konseptin muotoihin päästään. Toivottavasti tulee langaton lataus ja hinta model3:n kieppeille niin luulis kaupan käyvän.
Edit:linkkiLast edited by kama; 10-03-2018, 17:49.E24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Eiköhän se ole ollut BMW:llä ja muillakin merkittävillä autonvalmistajilla tiedossa, että ei suurille massoille voi pidemmän päälle myydä mitään avaruudesta tulleita mopoautoja, mutta tiettyyn pisteeseen se riittää hienosti.
Kilpailijat on kuitenkin aika huumoriosastoa:
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Originally posted by kama View Posti4:n myötä joutunee jo vakavasti harkitsemaan sähköautoa. Jutussa lukee että tulee pohjautumaan nykyiseen 4er gran coupeen eli tyylistä ei tingitä vaikka tuskin tuohon konseptin muotoihin päästään. Toivottavasti tulee langaton lataus ja hinta model3:n kieppeille niin luulis kaupan käyvän.
Edit:linkkiNäillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Tämä nyt ei tuon i4 osalta ole kyllä mikään hyvä tieto:
"The next i-model will be coming to dealers at the beginning of the next decade..."
Eli aika kauan tuota saadaan vielä odottaa.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostEiköhän se ole ollut BMW:llä ja muillakin merkittävillä autonvalmistajilla tiedossa, että ei suurille massoille voi pidemmän päälle myydä mitään avaruudesta tulleita mopoautoja, mutta tiettyyn pisteeseen se riittää hienosti.
Kilpailijat on kuitenkin aika huumoriosastoa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/t...huono/4BKhrSTX
Model3 asettaa jossakin määrin referenssin valtamerkeille hinnan ja laadun suhteen. Ne kelle kelpaa bajamaja pakollisten tarpeiden tyydyttämiseen Model3 tai Leaf kelvannee ok. Kun taas ne jotka haluaa hoitaa homman tyylillä joutuu vielä pidättelemään
Originally posted by jokes911 View PostTämä nyt ei tuon i4 osalta ole kyllä mikään hyvä tieto:
"The next i-model will be coming to dealers at the beginning of the next decade..."
Eli aika kauan tuota saadaan vielä odottaa.
E24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Omat kokemukset rajoittuvat toistaiseksi täyssähköistä e-Golfiin. Kaupunkiliikenteessä kyllä varsin mukava auto ja toiminta säde "toimisto työläiselle" enemmän kuin riittävä. Liikennevaloista lähtee sen verran rivakasti että sikariportaa audeilla ja mersuilla saa painaa kaasua reilusi peltiä kohden jos meinaa mukaan ennättää punastelemaan seuraaviin punaisiin, että kuinkas tässä näin kävi.
e-Golf on kumminkin rehellinen volkkari sisältä kaikessa konservatiivisuudessaan, eikä mikään bajamaja.
Jos vielä maahantuoja lopettaisin noiden suolaisen hinnoittelun, varmasti kaupunki kuvaan tulisi näitä enemmän.
Originally posted by nullzwei View Post
”Tämä on hyvä kysymys. Tiedämme, että i3-asiakkaamme ajavat autolla vain 48 kilometriä päivässä. Siitä huolimatta yleisö vaatii, että autolla pitää päästä paljon tarvittavaa kauemmaksi ennen kuin he ostavat niitä. "
Sama pätee sähköautoihin. Valtaosa ihmisistä joiden kanssa olen jutellut näistä, sanovat hankinnan esteeksi ettei autolla pääse pitkälle ja latauspisteitä on harvassa. Ainakin oma-autoilu on 60km/arkipäivä, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa käyn vähän kauempana sukulaisissa. Tällöinkin voisin laittaa sähköauton perillä lataukseen. Sitten jos lähden erittäin kauas, vuokraan auton.Last edited by jani; 11-03-2018, 15:15.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
e-Golfissa ongelma on juurikin hinta. Ja se että "samanlaisen" ja laatuisen auton saa puoleen hintaan (20k halvemmalla) paperilla lähes saman tehoisella bensamoottorilla. Tämä saa hintatietoisen valitsemaan sen bensakoneen, ja e-Golfit jää niille, jotka haluaa maksaa ekstraa sähköautoharrastuksesta.
Ja jos hinta ei ole ongelma ja haluaa ajaa sähköllä niin GTE hybridikin irtoaa e-Golfia halvemmalla.
Tesla, Leaf, i3, i8 ja luultavasti myös i4 on oma sähköautomalli. ts et voi ostaa "samanlaista" autoa polttomoottorilla.E24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostTässä kulminoituu koko autohankinnan perusvirhe. Tyypillinen esimerkki tapaus on että ostetaan rouvalle kauppakassiksi 500srj farmari perheeseen jotta Helsingistä on kiva käydä kerran talvessa Levillä afterskiitä vetämässä huiviin. Loput 51viikkoa kumminkin meikkilaukun ja alepan kassin kuljettamiseen riittäisin 116i.
Sama pätee sähköautoihin. Valtaosa ihmisistä joiden kanssa olen jutellut näistä, sanovat hankinnan esteeksi ettei autolla pääse pitkälle ja latauspisteitä on harvassa. Ainakin oma-autoilu on 60km/arkipäivä, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa käyn vähän kauempana sukulaisissa. Tällöinkin voisin laittaa sähköauton perillä lataukseen. Sitten jos lähden erittäin kauas, vuokraan auton.
Näinhän se juuri menee. Ja nimen omaan ostaa vielä diesel 500 sarjalaisen.Last edited by Spetke; 13-03-2018, 08:08.
Comment
-
-
Miksi tuota "mitäköhän uusi akku maksaa" aina puidaan kun sähköautoja mietitään? No siksi kun tekniikka on uutta ja ihmeellistä, eikä porukalla ole kokemusta asiasta. :think
Kuinka monella muuten se sähköauton akku on hajonnut niin, että on pitänyt merkkiliikkeessä pistää täysin uusiksi alusta loppuun, ja itse on joutunut maksamaan viulut?
Melkoisen monella valmistajalla akku takuut on 6 vuotta ja ylikin. Eli mikäli siinä akussa nyt jotain valmistevikaa olisi niin kyllä se tuossa ajassa kyykkäisi.
Uskoisin, että kun nämä ensimmäiset akut rupee antautumaan joskus 10-20 vuoden päästä niin tekniikka on jo siinä vaiheessa kulkenut sen verran eteenpäin, että niitä saadaan kunnostettua/uusittua osittain järkevällä kustannuksella.
Toki jos siitä M57 / N47 tms polttomoottoristakin tulee kanki ulos lohkosta tai ketju katkeaa niin ei sekään mitään halpaa lystiä ole. Mutta sitä ei murehdita kun tekniikka on tuttua ja vanhaa ja asiat hyväksytään tietyllä mallilla.
Comment
-
Comment