Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Mitä enemmän tätä miettii sitä järkevämpi huoltoasemalla vaihdettava akku on. Todellakin pelkkä tarvittava infra puoltaa tätä vaihtoehtoa varmasti ympäri maailman.

    Onko auton lämmittäminen talvella johdon päässä nykyaikaa, webastoja on ollut iät ajat.

    Lappiin en lomamatkalle lähtisi autolla ikunakuuna, aika raskas matka vaikka millä taktiikalla ajaisi vuorokaudessa, kolmen stopin pysähdyksillä ja yöpymisillä ihan ok.

    Työasioissa käynyt ja silloinkin ajoittanut ajomatkan niin että yksi yöstoppi matkalla. Kerran on menty kahden kuljettajan voimin kahvitauoilla, raskasta oli sekin.
    Infran puolesta niitä vaihdettavia akkuja pitäisi olla just oikea määrä oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se ei vaan käytännön elämässä toimi. Lisäksi standardi akku olisi liikaa auton suunnittelua ja akkujen kehitystä rajoittava tekijä.

    Sähköä taas tulee piuhoja pitkin rajattomasti siirtomaksun hinnalla. Jo nyt meillä on sähköautoja voihin voi ladata 30 minuutin pysähdyksen aikana 200km lisämatkaa. Tulevaisuudessa lataustehot kasvaa. Tällä hetkellä polttis on toki paras matka-auto ja hyötysuhde siinä käytössä parhaimmillaan.

    Auton esilämmittäminen tulee latauksen päälle samalla vaivalla. Lämmitys onnistuu myös ilman piuhaa ajoakusta useimmilla sähkiksillä.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • protoni
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2008
      • 1358
      • Tampere

      Voishan siellä olla joku pienempi standardoitu akkukasetti mikä sopisi autoon kun autoon. Kenenköhän omaisuutta ne akut sitten olisi? Kuka alaskirjaa kun akku hajoaa? Kuitenkin vähän kalliimpia tölkkejä kuin esim. kaasupullot, joiden vaihtoruletti toimii ihan kelvollisesti. Kai ne hinnat olisi leivottu niihin "tankkauksiin", jotka sitten maksaisi omaisuuden. Hankala tommosta toimivaa globaalia järjestelmää on varmaan enää pystyttää.

      Kauhee itkupotkuraivari siitäkin varmaan olisi aikanaan seurannut kun joku olisi lankapuhelinkaudella selittänyt että nämä heitetään roskiin ja tilalle tulee nintendot joita pitää ladata joka päivä. Hyvin se on sittemmin omaksuttu ja langattomat puhelimet lepäävät langan varassa latauksessa aina kun siihen mahdollisuus on.

      Comment

      • -Markus-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1461
        • Ihan Savossa

        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Auton esilämmittäminen tulee latauksen päälle samalla vaivalla. Lämmitys onnistuu myös ilman piuhaa ajoakusta useimmilla sähkiksillä.
        No sen jälkeen ei varmaan tarvii ihan hirveen kauas lähtee enää ajelee jos oot akulla lämmitäny sisätilat etukäteen lämmäks 20 asteen pakkasessa

        Mutta sähkisten kanssa juu ei tarvii mm webastojen kanssakaan tapella

        Ford Mondeo Mk3 STW
        VW E-Golf 2015
        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by -Markus- View Post
          No sen jälkeen ei varmaan tarvii ihan hirveen kauas lähtee enää ajelee jos oot akulla lämmitäny sisätilat etukäteen lämmäks 20 asteen pakkasessa
          Kyllä tuo lämmitys on tarkoitettu tehdä piuha seinässä kiinni kun akut on jo ladattu. Tuon voi ajastaa samalla tavalla kuin Webaston. Eli lämmin auto ja lämmin akku mahdollistaa kesäiset ajomatkat.

          Mut joo, on kyllä myös ihan auton akullakin tuo mahdollista tehdä.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Originally posted by -Markus- View Post
            No sen jälkeen ei varmaan tarvii ihan hirveen kauas lähtee enää ajelee jos oot akulla lämmitäny sisätilat etukäteen lämmäks 20 asteen pakkasessa

            Mutta sähkisten kanssa juu ei tarvii mm webastojen kanssakaan tapella
            Vaimon Leafissa on 5kw lämmitin ja ilppi. Vartissa on kabiini lämmin ja ikkunat sulat -10c pakkasessa. Käskytys onnistuu kännykällä. Samalla lämpenee ratti ja penkki. Jos ei oo piuhassa kiinni niin vie muutaman prosentin ajoakusta, millä ei ole paikallisajossa mitään merkitystä. Itse asiassa harvalla on mahdollisuutta ladata 5kw-teholla joten yleensä lämmitykseen käytetään aina vähän ajoakkua vaikka olisikin piuha seinässä kiinni.

            Toinen juttu noissa sähkiksissä on se, että ne rupeaa puskemaan heti lämmintä ilmaa sisään kun ei tartte lämmittää lohkoa ja jäähdytysnestettä. Yleisesti ottaen sähköauto on ajon puolesta parempi talviauto kuin polttis mutta nykyiset akut eivät toimi kovassa pakkasessa niin hyvin kuin kesällä. Ongelmia tulee lähinnä latausnopeudessa joka hidastuu entisestään jos akku on liian kylmä. Jos aamulla täynnä oleva ajoakku riittää päivän ajoihin, no problems.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 6988
              • Forssa

              Eli lopetetaan talvella ajo ja jätetään lapin matkat tekemättä.
              Problem solved ja kaikille pakkomyydään sähkis.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Talviajolu onnistuu helposti eikä sinne lappiin ole kenenkään tarvis mennä. Alpeille pääsee lentokoneella ja on paljon paremmat mestat lasketella
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • Boiga
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 1773
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by |foder| View Post
                  Eli lopetetaan talvella ajo ja jätetään lapin matkat tekemättä.
                  Problem solved ja kaikille pakkomyydään sähkis.
                  Ja muutetaan kaikki perheellisenä kehä 3 sisäpuolelle.

                  Tuo langaton lataus olisi kyllä tulevaisuudessa sellainen jonka näkisin järkevänä kun yhdellä esim 30 min latauksella pääsisi sen 200-300 riippuen kelistä. Tuo vaihtoakku on siitä huono että et voi tietää ajan myötä kuinka huonon akun saat. Ehkä tuo vaihdettava lisä akku olisi myös ok.

                  Nykyään tuo standardisointi on ehkä näin uudessa asiassa aika kaukana, meinaan jokainen haluaa sen kehityksen ja kaiken maksuun plus hyvät voitot. En usko että hetkeen tulee hyväntekijää joka jakaa isoille firmoille pienellä rahalla hyvän idean.

                  Ja toki asenne kysymys. Minulla vielä tovi että omat kaikki ajot sähköllä, kuitenkin lähemmäksi 100 tuhatta vuoteen ja eri autoilla joten ennakointia ei aina pysty harrastaa.
                  Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                  Comment

                  • -J-T-A-
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 297
                    • Espoo

                    Originally posted by GameOver View Post
                    Itse meen mieluiten Lappiin lentokoneella. Suomea on saanut tahkota työn puolesta siinä määrin ettei kyllä hyvin vuoksi kiinnosta lähteä ajamaan pohjoiseen. Mutta toiset tykkää hakea siitä ajamisen iloa. Oli sitten kyseessä vaikkapa juhannusliikenne . Tapansa kullakin.

                    Ja mitä lataamiseen tulee niin ei me nyt enää 90-luvulla eletä.
                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Juurikin näin, aivan älytöntä käyttää vuorokausi autossa istuen.
                    Lapissa tulee käytyä sen verran, että joskus lento on ihan paikallaan. Yleensä kumminkin siellä julkinen liikenne ei toimi riittävän hyvin ja oma auto on tarpeellinen ja täysin perusteltu.

                    Autossa kulkee vähintään 2 henkilöä, usein 4. Hintaero lentoihin huomattava. Tuleeko päästöjä paljon enemmän verrattuna lentämiseen?

                    Miten saa vuorokauden käytettyä Lappiin ajamiseen? Mopoautolla? Sähköautolla? xD

                    Toki meno-paluu ajoaika lähentelee vuorokautta, mutta ei lentämälläkään parissa tunnissa selvitä, kun mittaa aikaa kotiovelta kotiovelle...

                    Vaihtoakkujärjestelmä ja standardi akut kuulostaa ihan hyvältä, mutta sehän on täyttä utopiaa vielä nykypäivänä.
                    Last edited by -J-T-A-; 07-04-2018, 22:59.
                    ----------------‐‐‐--------
                    G21 330e x-drive
                    E34 530i
                    F800S
                    F30 330d (ex)
                    E91 330d (ex)
                    E81 120d (ex)

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5148
                      • Kuopio

                      Ylläksellä tuli tällä viikolla vastaan Tesla.

                      Olikohan etelästä tullut vai poromies muuttanut avk auton häkäpöntöllä toimivas?

                      Sähköautoon tuntuu liittyvän lähes yhtä suuret fobiat kuin avoauto ja suomen kesä.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Vecara
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 342
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by jani View Post
                        Ylläksellä tuli tällä viikolla vastaan Tesla.

                        Olikohan etelästä tullut vai poromies muuttanut avk auton häkäpöntöllä toimivas?

                        Sähköautoon tuntuu liittyvän lähes yhtä suuret fobiat kuin avoauto ja suomen kesä.
                        Oliko kilpenä PP-100?


                        Rovaniemellä noita on pari, toinen teipattu kirkkaan keltaiseksi.
                        ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                        Comment

                        • vaappu
                          BTCF Member
                          • Sep 2010
                          • 1189
                          • Rovaniemi/Pyhätunturi

                          Joo rovakirkolla ollu tovin muutama ja kittilässä/levillä kans..

                          Itse otsikon kysymykseen : Positiivisin mielin.

                          Muutama JOS alkuinen setti tulee kuitenkin heti esiin.

                          -Jos olisivat teslat halvempia , ilman muuta.
                          -Jos olisi lämmin autotalli jossa säilyttää -30c ja yö pakkasilla, ilman muuta.
                          (kaiken tuon voi niistää rahalla)
                          mb 519 täys pitkä
                          mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                          e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                          e31 850i Miljoonan markan bmw.
                          e21. Kimppa rassi.
                          Awd corolla turbo.+420whp..

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5148
                            • Kuopio

                            Originally posted by Vecara View Post
                            Oliko kilpenä PP-100?


                            Rovaniemellä noita on pari, toinen teipattu kirkkaan keltaiseksi.
                            Ei ollut, joku random kilpi oli.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Mulla on mielipide muuttunut paljon positiivisemmaksi monesta uudesta ajoneuvotekniikan jutusta kun niistä tulee omaa käyttökokemusta.
                              Tahdon sanoa että ei kannata tuomita liian ehdottomasti sellasta mitä ei ole itse käyttänyt.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • GuGi_
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 700
                                • Vantaa city

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Mulla on mielipide muuttunut paljon positiivisemmaksi monesta uudesta ajoneuvotekniikan jutusta kun niistä tulee omaa käyttökokemusta.
                                Tahdon sanoa että ei kannata tuomita liian ehdottomasti sellasta mitä ei ole itse käyttänyt.
                                Täytyy yhtyä tähän. Aiemmin pidin sähköautoilua täysin ituhippeilynä. Teslan model S: n ja i3:n kokeilun jälkeen on suhtautuminen muuttunut radikaalisti. Tällä hetkellä jos vaan koko perhe mahtuisi kerralla kyytiin, niin tod.näk. meidän pihassa olis i3:nen.

                                Niin kauan kun hinnat pitävät täyssähköt marginaalituotteina, niin tuskin yleinen mielipidekkään kovin vauhdilla muuttuu. Kunhan hintataso muuttuu "kansanautomaisemmaksi", niin voidaan odottaa kovempaa edistystä myös myönteisemmän mielipidesuuntauksen osalta.
                                "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                                F11 525d -11
                                E60 M5 -05
                                E12 530i -75
                                E32 730i - 91
                                Chevy Silverado 3500 -93
                                R33 Skyline GTS-T -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎