Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    Originally posted by GameOver View Post
    Se taitaa olla enemmän kuluttajien toiveena se luotettavuus. Autonvalmistajan näkökulmasta uskoisin punaisen langan olevan olla tulevaisuuteen katsominen kustannusmielessä.

    Päästörajat kiristyvät jatkuvasti ja polttomoottoreista täytyy tehdä sen myötä entistä monimutkaisempia kokonaisuuksia niiden valmistuskustannukset (sisältäen R&D -kulut) nousevat entisestään.
    Tämä on totta, mutta itse hyppäsin tosiaan tuossa pohdinnassa jo suoraan siihen kuvitteelliseen tilanteeseen, että markkinoilla olisi pelkkiä sähköautoja.

    Jos infra ja autojen tekniikka on jo nyt kunnossa, niin eikö olisi ilmaston kannalta parempi lyödä uusien autojen raja kerrasta nollaan. Siinäkään tapauksessa ei tietysti saataisi myytyä aina parin vuoden välein uutta entistä vähäpäästöisempää autoa, joten vähän huonoa bisnestä.
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • L.H
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2481
      • Lohja

      Originally posted by |foder| View Post
      Autojen päästöistä yritetään niistää murto-osa, samalla kun toiset saa tuhota tämänkin hyödyn.

      https://www.tekniikkatalous.fi/talou...ittain-6744138
      Näinhän se on, että vaikka miten vahvasti uskoisi, niin Suomen autokannan muuttaminen sähköiseksi ei silti vaikuta millään tavalla ilmastonmuutokseen.
      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7045
        • Forssa

        Originally posted by nullzwei View Post
        Ketkä toiset?

        "Koska ilmastonmuutos joka tapauksessa tapahtuu niin aivan hyvin voimme kusta pottiin"

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonm...t-paastot.html
        Avasitko edes linkkiä? Kostoksi en vaivaudu avaamaan linkkiäsi.

        En tarkoita että päästetään vaan niin paljon kun halutaan vaan pointti on se, että päästöjen nipistys tapahtuu aivan väärässä paikassa. Kerta kansainvälisillä vesillä voi tupruttaa niin paljon kuin haluaa, miksi meidän olematon pieni päästöjen alennus on niin iso haloo? Ai niin, koska raha. Laivojen muutos/muokkaus vähempipäästöiseksi ei tuo tuloja tai veroja juurikaan niin rokotetaan kostoksi suomessa autoilijoita lisää.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by L.H View Post
          Tämä on totta, mutta itse hyppäsin tosiaan tuossa pohdinnassa jo suoraan siihen kuvitteelliseen tilanteeseen, että markkinoilla olisi pelkkiä sähköautoja.

          Jos infra ja autojen tekniikka on jo nyt kunnossa, niin eikö olisi ilmaston kannalta parempi lyödä uusien autojen raja kerrasta nollaan. Siinäkään tapauksessa ei tietysti saataisi myytyä aina parin vuoden välein uutta entistä vähäpäästöisempää autoa, joten vähän huonoa bisnestä.
          Luultavasti olisi parempi heittää nollaraja suoraan mikäli se saataisiin toteutettua globaalisti. Kiinahan menee omissa sfääreissään sähköautojen myyntiluvuissa ja uusiutuvien energiamuotojen rakentamisessa.
          Toki siinä kohtaa saattaisi hieman muita "heilahteluja" olla öljy-yhtiöiden -> kansantalouden ja ylipäätään yleisen vastustamisen myötä. Ei Suomessa mitään yleislakkoa uskallettaisi toteuttaa mutta Euroopassa saattaisi olla pikku barrikaadin paikka.


          Uusille autoille tuntuu löytyvän aina ostajansa, jälkimarkkinointi taasen saattaa olla vähän hiljaisempi.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6709
            • PK-seutu

            Kuulostaa vähän samalta, kuin maahanmuuttokeskustelu yleensä. Toisen mielestä kaikki on terroristeja ja toisen mielestä kaikki on valmiita kirurgeja.

            Mistä keskusteltaisiin me, jotka ymmärrämme, että kaikkien on tehtävä jotain, mutta jotka emme myöskään pysty sulkemaan silmiämme noilta faktoilta missä meidän pohjolan liikenteen päästöt edustavat promilleja isosta kuvasta. Silti me maksetaan asiasta aivan jäätäviä summia.

            Minne muuten ne ilmastonmuutoksella rahastetut rahat menee? Miksi kaikkeen on ratkaisu verotus ja raha? Jos heitän setelin mereen niin poistuuko sieltä muovia? Tai ilmasta päästöjä?
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              Originally posted by GameOver View Post
              Luultavasti olisi parempi heittää nollaraja suoraan mikäli se saataisiin toteutettua globaalisti. Kiinahan menee omissa sfääreissään sähköautojen myyntiluvuissa ja uusiutuvien energiamuotojen rakentamisessa.
              Toki siinä kohtaa saattaisi hieman muita "heilahteluja" olla öljy-yhtiöiden -> kansantalouden ja ylipäätään yleisen vastustamisen myötä. Ei Suomessa mitään yleislakkoa uskallettaisi toteuttaa mutta Euroopassa saattaisi olla pikku barrikaadin paikka.


              Uusille autoille tuntuu löytyvän aina ostajansa, jälkimarkkinointi taasen saattaa olla vähän hiljaisempi.
              Eihän näitä rajoja nytkään toteuteta globaalisti, niin miksi se olisi nollarajan kohdalla vaatimus? Hienoa että Kiinassa mennään omilla luvuillaan sähköautojen ja uusiutuvan energian suhteen, mutta mikä on tilanne polttomoottoreiden ja fossiilisten polttoaineiden suhteen? Mennäänkö niissäkin omilla luvuillaan? Tottakai vastustusta tulee öljy-yhtiöiden, autonvalmistajien ym. toimesta, mutta niin se tulee aina olemaan, jos siihen on mahdollisuus. Vanhoilla polttomoottori autoilla ajaminen olisi kuitenkin edelleen mahdollista, mutta uusia ei vain tehtäisi lisää, niin en usko, että kansa lähtisi sen takia barrikaadeille, vaan pikku hiljaa marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki omaksuisivat uuden tekniikan ylivertaisuuden.
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5153
                • Kuopio

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                En ole tietääkseni sanonut että sähköä riittää kaikkiin Suomen 2,4 miljoonaan(?) ajoneuvoon, vaikka sekin lienee todennäköistä. Siirtymäaika tulee olemaan pitkä kun tänä vuonnakin Suomessa myydään n. 120000 uutta autoa jossa on polttomoottori ja n. 1000 autoa jossa sitä ei ole.
                .
                Sähkö tulee riittämään kaikkiin autoihin koska nykyisen kaltainen yksityisautoilu tullaan lopettamaan. Tulevaisuuden bimmerpartyille mennään sähköbusseilla katsomaan museoituja vehkeitä joita onkin jo tällä foorumilla alkanut hyvin valmistumaan

                Originally posted by pyroz View Post

                Minne muuten ne ilmastonmuutoksella rahastetut rahat menee? Miksi kaikkeen on ratkaisu verotus ja raha? Jos heitän setelin mereen niin poistuuko sieltä muovia? Tai ilmasta päästöjä?
                Pitäähän se jääkiekko ja muu turha kultttuuri jollain kustantaa.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • L.H
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2481
                  • Lohja

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Mistä keskusteltaisiin me, jotka ymmärrämme, että kaikkien on tehtävä jotain, mutta jotka emme myöskään pysty sulkemaan silmiämme noilta faktoilta missä meidän pohjolan liikenteen päästöt edustavat promilleja isosta kuvasta. Silti me maksetaan asiasta aivan jäätäviä summia.

                  Minne muuten ne ilmastonmuutoksella rahastetut rahat menee? Miksi kaikkeen on ratkaisu verotus ja raha? Jos heitän setelin mereen niin poistuuko sieltä muovia? Tai ilmasta päästöjä?
                  Näinhän se on. Päästöjen ja ilmastonmuutoksen varjolla kerätään helvetisti rahaa, mutta onko se todella olennaista ongelman suhteen. Ei kukaan varmaan kiistä sitä, etteikö pienikin hyöty olisi aina sinänsä positiivista, mutta kun ongelma on iso, niin se ei valitettavasti korjaudu näillä pienillä teoilla. Kun raha ja aika menee isossa kuvassa kaikkeen puuhasteluun, niin millä ne isot ongelmat sitten olisi tarkoitus ratkaista?
                  “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by L.H View Post
                    Eihän näitä rajoja nytkään toteuteta globaalisti, niin miksi se olisi nollarajan kohdalla vaatimus? Hienoa että Kiinassa mennään omilla luvuillaan sähköautojen ja uusiutuvan energian suhteen, mutta mikä on tilanne polttomoottoreiden ja fossiilisten polttoaineiden suhteen? Mennäänkö niissäkin omilla luvuillaan?
                    Ei vaatimus vaan ennemminkin näkyvin keino.
                    Ja kyllä, Kiinassa ja Intiassa mennään edelleen fossiilisten kanssa omilla luvuilla. Kiinan otin esimerkiksi vaan sen vuoksi että siellä taasen tehdään ilmastotalkoiden eteen muutosta tällä hetkellä enemmän kuin koko Euroopassa yhteensä. Ehkäpä juurikin siitä täällä tapahtuvasta puuhastelusta johtuen.

                    Originally posted by L.H View Post
                    Kun raha ja aika menee isossa kuvassa kaikkeen puuhasteluun, niin millä ne isot ongelmat sitten olisi tarkoitus ratkaista?
                    Tämä Todella hyvä pointti.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • L.H
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2481
                      • Lohja

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Ei vaatimus vaan ennemminkin näkyvin keino.
                      Ja kyllä, Kiinassa ja Intiassa mennään edelleen fossiilisten kanssa omilla luvuilla. Kiinan otin esimerkiksi vaan sen vuoksi että siellä taasen tehdään ilmastotalkoiden eteen muutosta tällä hetkellä enemmän kuin koko Euroopassa yhteensä. Ehkäpä juurikin siitä täällä tapahtuvasta puuhastelusta johtuen.
                      Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, että Kiinassa tehdään enemmän kuin koko Euroopassa?

                      Last edited by L.H; 09-10-2018, 14:19.
                      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by |foder| View Post
                        Avasitko edes linkkiä? Kostoksi en vaivaudu avaamaan linkkiäsi.


                        Totta kai avasin, koska ole tapana työntää päätä pensaaseen. Ihan ok juttu mutta näytti merelliset kokemukset kirjoittajalla liippaavan muutamaa rennompaa moovia porauslautan yökerhon dänsfloorilla...

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7045
                          • Forssa

                          Poliitikot telkkarissa kilpaa huutaa verojen korotusta päästöjen nojalla.
                          Ja mihin ne korotukset ensimmäisenä kohdistetaan? No liikenteeseen tietenkin. Lehmä kannattaa lypsää kuiviin hyvien tekosyiden varjolla.

                          Ei minulla olisi mitään ongelmaa maksaa maksuja ajeluistani jos ne suoraan auttaisi hiilinielujen rakentamisessa tai muutoin edesauttaa ilmaston "pelastamisessa".
                          Korotetuilla veroilla ja maksuilla ei tällä hetkellä auteta sen enempää kuin viimevuonnakaan ilmastoa. Ne rahat vaan pullistaa valtion kassaa, josta rahaa tuhlataan mitä järjettömimpiin kohteisiin.
                          Nykyisistä kerätyistä rahoista pitäisi ja pitää ohjata enemmän varoja ilmaston hyväksi. Vaikkapa sitten omavaraisen sähköntuotannon hyväksi tai sähköautojen hankintahintaan. Kohteita on monia, joilla voitaisiin tehdä konkreettisesti jotain.

                          Nyt vaan pönötetään ja kerätään enemmän rahaa ilmaston varjolla, saamatta aikaan yhtään mitään.

                          Ostan sähköauton heti kun on varaa. En ole niitä vastaan missään nimessä. Olen vain vastaan sitä miten ja millä ohjataan sähköautoiluun.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • E39Fin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2013
                            • 1761
                            • HKI/Orimattila

                            Täytyy sanoa, että ensimmäinen oikeasti fiksun hintainen hyvällä toimintasäteellä varustettu sähköauto on tainnut tulla markkinoille, nimittäin hyundai kona EV. 42900€ on tuolla isommalla akkuvaihtoehdolla varustettuna hintaa, jolla toimintasäde on 480km luokkaa. Tuolla jo alkaa pärjäämään.

                            En itse näe tuon jälkeen E-golfissa juurikaan viehätystä muuten kuin ulkonäön puolesta. Perusvarusteet on yllättävän kattavat tuollaisessa korean ihmeessä nykyään. :think
                            Jos olis sähköautoa vailla niin ei hullumpi vaihtoehto.

                            Sähköautoa (Tesla model S P95D) ajaneena voin sanoa, että todellakin vääntöpuoli yllätti, mutta eipä tuo ihan halpa auto ollutkaan. Mitä teslan laatuun sivusta seurattuna voi sanoa, niin ei kyllä houkuttaisi omistaa, etenkään takuun ulkopuolisena. Käsittämätöntä, että esimerkiksi rengaspaineanturin flippaaminen tarkoitti sitä, ettei autoon päässyt sisälle vaan hinuri täytyi tilata Lahdesta Vantaalle. Uskon kyllä, että suuret autojätit osaavat nuo sähköjärjestelmät rakentaa fiksummin toisista riippumattomiksi yksiköiksi, teslan kohdalla ei suunnittelu tuon kannalta vakuuta turhan paljoa.

                            Se, miten eri autojen välille luodaan luonne-eroa sähkömoottoreilla varustellessa on mielenkiintoisinta. Pelkäänpä, että pitkälti mennään sillä meiningillä, että malliston joka autossa sama tekniikka, vain ulkokuori erilainen riippuen kenelle halutaan myydä.
                            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                            E39 523iA Oxfordgreen

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5153
                              • Kuopio

                              Originally posted by E39Fin View Post
                              Täytyy sanoa, että ensimmäinen oikeasti fiksun hintainen hyvällä toimintasäteellä varustettu sähköauto on tainnut tulla markkinoille, nimittäin hyundai kona EV. 42900€ on tuolla isommalla akkuvaihtoehdolla varustettuna hintaa, jolla toimintasäde on 480km luokkaa. Tuolla jo alkaa pärjäämään.
                              .
                              Ja käytännön range tammikuussa kun ulkona on -20c? Veikkaan 150km.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by jani View Post
                                Ja käytännön range tammikuussa kun ulkona on -20c? Veikkaan 150km.
                                Teslabjörn on ajanut tuollaisella 500 km yhdellä latauksella kesäkelissä. Siitä tavanomaisilla pakkashäviöillä oltaisiin jossain 300-350 km osastossa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎