Originally posted by bemu2000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by Laku View PostOmassa käytössä ne autoliikkeen miehilläkin on . 3 kertaa vuodessa ei todellakaan ole vähän. Tuosta sigusta voi lukea, kauanko minulla autot lepää:think
Heh, itse en jaksa juuri yli vuotta ajaa samalla, eikai se ihmisestä huonoa tee, jos ei jemmaa autoja vuosikymmeniä. Sillain on hyvä tehdä että pitää autoa jatkuvasti myynnissä ja kun menee, niin hommaa toisen. Joskus meni vähemmän aikaa ja joskus enemmän ja joskus jopa vähän kiintyi johonkin, ettei viitsinyt heti laittaa myyntiin. Mulla on ollut tavoitteena että saa aina vähintään omansa takaisin, niin ei tarvi ikinä maksaa mitään auton arvon laskusta. Ennen toimi, mutta nyt kun kalusto on turhankin uutta, niin tulee jo helposti 5000e vuodessa takkiin Pitäis yrittää vähän downgreidata kamppeita. Esim. X3 oli paska ostos, enkä tekis uudestaan, jos saisi kelata taaksepäin.
Edit: ei parane olla katkera, jos saa tullilta kusettuja markkoja vähän takas. Eikä mun asiat muutenkaan taida oikeen kuulua topikkiin.Last edited by bemu2000; 03-08-2013, 23:17.
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostVerottajan mielestä jopa 6 autoa vuodessa on normaali tavallisen autoilijan vaihtotahti ilman, että sitä lasketaan ammattimaiseksi. Eli tusina 3-4 vuoden aikana ei ole vielä edes rajoilla.Originally posted by nullzwei View PostKumman varmoja lausuntoja asiassa missä vastapuolelta voi empiirisen kokemuksen perusteella odottaa ihan mitä tahansa.
6 autoa kuulostaa hurjalta, kun oman elämäni aikana olen seurannut naapureiden, tuttujen ja läheisten autonpitoa.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostViittaat ilmeisesti tuohon 928 GTS:n kommenttiin, nullzwei? Jos näin on, olen kyllä samaa mieltä. Itse olen joutunut vääntämään verottajan kanssa jopa aiheesta kaksi (2) kesämökkiä. Verottajalla on vaikeuksia uskoa, ettei molemmat ole omassa käytössä (vuokrausolettama).
6 autoa kuulostaa hurjalta, kun oman elämäni aikana olen seurannut naapureiden, tuttujen ja läheisten autonpitoa.Originally posted by 928 GTS View PostNimimerkki Landshark voinee kertoa enemmän mistä tuo 6 autoa tulee. Tottakai käytäntöjä voi olla erilaisia eri puolilla maata mutta ei homman pitäisi pompata verottajan tutkaan ihan vaan muutamasta autosta vuodessa.
Erityisen haastavaksi asia mennee jos tulli ja/tai verottaja jostain ihmeen syystää pyytää selvitystä tuonneista ja paperit onkin kateissa. Vähän kuin kertoisit kirjanpitäjän polttaneen kirjanpidon. (On asiat tullissa tiedossa, sitä ei voi tullikaan kieltää mutta niin pitäisi olla verovelvollisellakin.)Last edited by nullzwei; 04-08-2013, 15:51.
Comment
-
-
Täytyy kuitenkin muistaa että Tulli ja Verottaja on kaksi erillistä tahoa,
ei niitä pidä sekoittaa keskenään.
Tullille ei ole mitään velvollisuutta osoittaa esim. sitä että mitä autosta on maksanut.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostTullille ei ole mitään velvollisuutta osoittaa esim. sitä että mitä autosta on maksanut.Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Edellä esitetyn perusteella ehdotetaan, että autoverolain 5 §:ssä tarkoitettua veroa koskevat päätökset oikaistaisiin erillisessä palautusmenettelyssä. Yksityishenkilöiden verotuspäätökset oikaistaisiin viran puolesta pääsääntöisesti massamenettelyssä siten, että tullilaitoksen tekemät veron palautuspäätökset siirrettäisiin Verohallinnolle, joka tulostaisi ja antaisi ne verovelvollisille tiedoksi sekä maksaisi palautettavat verot korkoineen verovelvollisten Verohallinnolle ilmoittamille pankkitileille. Menettely edellyttää, että veroviranomaisten toimivallasta sekä verotusta varten annettujen, pääosin salassa pidettävien tietojen käsittelystä ja luovuttamisesta tulliviranomaisen ja Verohallinnon välillä säädetään laissa.
Samalla ehdotetaan laissa säädettäväksi selvyyden vuoksi siitä, että palautettavan veron määrä voitaisiin käyttää veronkuittaukseen, jos verovelvollisella olisi muita veroja maksamatta. Palautuksia voitaisiin käyttää rajoitetusti ulosottosaataviin, jos aikataulullisesti palautusten maksaminen olisi tästä huolimatta mahdollista vuoden 2009 aikana. Verohallinto maksaa ennakonpalautukset tuloverovelvollisille joulukuussa 2009, eikä näiden maksatus saisi vaarantua.
Comment
-
-
Joskus vuosia sitten kysyin verottajalta, haittaaxe jos vaihdan autoa esim 5-6 krt vuodessa. Vastaus oli, että ei haittaa eikä niitä kiinnosta mun auton vaihtelut. Kommentti oli vielä, että jos sun bruttotulot auton vaihteluiden johdosta, kaikki kulut mukaanlaskettuna eivät lähentele summaa, jolla ihminen voi elättää itsensä samaisena ajankohtana, asia ei ole verottajan kannalta mielenkiintoinen.
Ihmettelen, mistä ihmisillä on käsitys, etteikö Suomessa saisi autojaan myydä ja vaihdella yksityishenkilönä. Useastikin. Jos asia kaivelee, niin silloin kannattaa aina itse soittaa ja kysyä asioista, ei tarvi sitten turhaan pelätä pahaa virkamiestä.
Ja tosiaan, monet tyypit vaihtelee yksityisenä autoa tyyliin 10-15 krt vuoteen, eikä ne paljo mieti tämmösiä .
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Ei verottajaa kiinnosta tavallisen työssäkäyvän normitulollisen autonvaihtot pätkääkään ... Tästä todisteena keskustelu veropäällikön kanssa ja myöhemmin saatu kirjallinen todistus siitä, että autonvaihtokin voi olla harrastus vaikka niitä olisi tehnyt useitakin (6-10 kpl) vuoden aikana Ja useampana vuotena peräkkäin ...
Tutkintapyyntö tässä mustamaalaustapauksessa tullin korkeimman johtajatason "perättömästä lausujasta" (=rikoksentekijästä) eteni sentään syyttäjälle asti poliisikuulustelujen- ja tutkinnan jälkeen, joka laittoi homman jäihin. Samperin puoluetoveripelkuri
EU:ssa kauppa on vapaata !!!!!!!!!!!!!!!!!
Comment
-
-
Olen henk koht täysin samaa mieltä siitä että tavaran tulee liikkua EU:ssa vapaasti. Verottajalla yhdistettynä ahdasmieliseen tulliin voi tosin olla sanansa sanottavana, valitettavan usein vielä vaikeamman eli helvetin pitkän kaavan kautta. Auton vaihtaminen Suomessa, missä autot on jo pääosin verotettu, on "hieman" eri juttu kuin tuontiautojen kanssa tehty "vaihtaminen".
Erään omatuonnin osalta, kun sen verotusarvoa tullissa alas onnistuneesti tinkasin, oli verovirkamiehen tuhahduskommentti seuraava; "Nyt sä saat tästä enemmän rahaa myydessäsi tämän eteenpäin." Kolautin takaisin että "Itselleni tämän omaan käyttöön toin, mutta jos herra on kiinnostunut herra on hyvä ja ostaa, tässä näet ostohinnan ja tässä näet verot, tässä näet matkakulut, kirjoitetaanko heti paperit?" Ei ryhtynyt.
Hyvä auto se oli, kaksi ja puoli vuotta ajamisen iloa kesti ennen kuin meni ns. sipuliksi Herttoniemen liikenneympyrässä... Poliisi vei kilvet mutta harrastaja sai "raadon".
Tapaus Onjukka
Comment
-
-
Autoja saa myydä ja vaihtaa vapaasti ihan mielinmäärin siihen pisteeseen asti kunnes se voidaan katsoa liiketoiminnaksi. Lähes koskaan tähän pisteeseen ei voida joutua, koska yleensä vaihtamisessa ennemminkin menetetään rahaa kuin tienataan. Mutta jos verottajalle tulee sellaisia tietoja, että autokaupoistaan olisi tehnyt selvää tiliä, niin silloin autokaupantekoa koskee täysin samat säännöt kuin muutakin myyntiä ja liiketoimintaa kirjanpitovelvollisuuksineen ja jopa alv-velvollisuuksineen.
Toinen asia on tosiaan se, että vaikka niitä voitolla möisikin, niin mistä ne riittävät tiedot ko. asiasta menisi verottajalle asti.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostAutoja saa myydä ja vaihtaa vapaasti ihan mielinmäärin siihen pisteeseen asti kunnes se voidaan katsoa liiketoiminnaksi. Lähes koskaan tähän pisteeseen ei voida joutua, koska yleensä vaihtamisessa ennemminkin menetetään rahaa kuin tienataan. Mutta jos verottajalle tulee sellaisia tietoja, että autokaupoistaan olisi tehnyt selvää tiliä, niin silloin autokaupantekoa koskee täysin samat säännöt kuin muutakin myyntiä ja liiketoimintaa kirjanpitovelvollisuuksineen ja jopa alv-velvollisuuksineen.
Toinen asia on tosiaan se, että vaikka niitä voitolla möisikin, niin mistä ne riittävät tiedot ko. asiasta menisi verottajalle asti.
Lihavoituna se, mitä tarkoitin juurikin. Oletuksena tuonti ulkomailta ja VOITOLLA myyminen.
Ehkä tämän sivuasian käsittely riittää tässä kohtaa.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment