Tietääkö kukaan noiden ennen 2006 verotettujen autojen valitustilannetta. Ärsyttää kun ensin kehotetaan täyttämään lomake ja lähettämään tulliin (Itse tein sen 12.8.2013) ja sitten ei kuulu edes mitään väliaikatietoa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by hengari View PostTietääkö kukaan noiden ennen 2006 verotettujen autojen valitustilannetta. Ärsyttää kun ensin kehotetaan täyttämään lomake ja lähettämään tulliin (Itse tein sen 12.8.2013) ja sitten ei kuulu edes mitään väliaikatietoa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Eduskunnan oikeusasiamiehellä on menossa tutkinta onko VM ja tulli toiminut oikein kun eivät ole ottaneet oma-aloitteisesti huomioon Alankomaiden kärsimää tappiota asiassa C‑437/12. Normihierarkian mukaan se on suoraan voimassa olevaa oikeutta myös Suomessa ja joka astuu voimaan samantien kun tuomio on saatu tiedoksi. Tästä huolimatta VM ja tulli ei ole tehneet mitään näkyvää asian korjaamiseksi eli luopuneet nykymuotoisen CO2 perusteisen verotuksen soveltamisesta ennen 2012 ensirekisteröityjen käytettyjen tuonnin yhteydessä.
Jos hyvin menee saadaan asiamiehen kanta asiaan jo tänä vuonna, ehkä jopa ennen tulevaa KHO:n Jaguar-tuomiota. Mikäli kumpi vaan etenee niin kuin olisi syytä on nykyinen verotus historiaa jo ennen syksyä. Se, että VM ja tulli ei ole toimineet heti C‑437/12 tultua julkiseksi on johtanut suunnilleen 25 tuhannen vuonna 2010 tehdyn veropäätöksen valitusoikeuden vanhenemiseen. Tämä lienee ollut valtionhallinnon tavoitteenakin.
Eli suunnulleen 80 tuhannesta 2008-2010 verotuksista tarvitsee tehdä ennakkotapaukset käräjäoikeuteen jne ellei Eduskunta hyvää hyvyyttään säädä erillislakia asian korjaamiseksi. Jos tuota ei tapahdu joutuu jokainen laittamaan prosessin erikseen käyntiin viimeistään 31.12.2016 kun 19.12.2013 annetun tuomion 3+ vuoden vahingonkorvauksen hakuaika umpeutuu. Siis sama kaava kun 2009 annetun ELV-tuomion kanssa. Ellei korkein oikeus päädy noissa ELV-vahingonkorvauksissa muunlaiseen vanhenemisaikaan.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Kyllä, siinä on myös AOA:lla mietinnän paikka mitä on tullut aiemmin päätettyä. C‑437/12 perustuu kuitenkin jo ennen Siilin-tuomiota annettuihin EYT:n päätöksiin joten VM, tulli, HAO, KHO ja AOA on kaikki tulkinneet niitä ja Siilin-tuomiota väärin. C‑437/12 on sen verran yksinkertaisesti kirjoitettu, että koko köörin pitäisi vihdoinkin tajuta missä kohdin CO2-pohjainen lainsäädäntö on mennyt pieleen 2008 alkaen. C‑437/12 liittyy siis käytettynä tuotavien veroprosenttin sallittuun maksimiin yleisemmin eikä niinkään ELV:iin.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostKyllä, siinä on myös AOA:lla mietinnän paikka mitä on tullut aiemmin päätettyä. C‑437/12 perustuu kuitenkin jo ennen Siilin-tuomiota annettuihin EYT:n päätöksiin joten VM, tulli, HAO, KHO ja AOA on kaikki tulkinneet niitä ja Siilin-tuomiota väärin. C‑437/12 on sen verran yksinkertaisesti kirjoitettu, että koko köörin pitäisi vihdoinkin tajuta missä kohdin CO2-pohjainen lainsäädäntö on mennyt pieleen 2008 alkaen. C‑437/12 liittyy siis käytettynä tuotavien veroprosenttin sallittuun maksimiin yleisemmin eikä niinkään ELV:iin.
Oliko se nyt niin, että tämä nykymuotoinen hiilidioksidipohjainen verotus tuli voimaan 2012? Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.
Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Comment
-
-
Originally posted by _chris_ View PostMielenkiintoista edistystä. Vaikea kuvitella, että tulli onnistuisi vielä tästäkin kiemurtelemaan ulos.
Oliko se nyt niin, että tämä nykymuotoinen hiilidioksidipohjainen verotus tuli voimaan 2012? Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.
Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostVoimaan 2008. Kiristivät veroprosentteja (päästörajoja) lisää 2012.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by _chris_ View Post.... Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.
Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.
mutta enemmän itseäni kiinnostaa isokoneisten ja erikoisempien, ennen vuotta 2008 käyttöönotettujen autojen verokohtelu jatkossa: esimerkkinä facelift E66 760Li, josta saisi tänään maksaa 49% veroa suomalaiseen verrokkiautoon nähden (joiden pyynnöt mänttiautossa on jossain 35-50k€ välimaastossa). Kun/jos tuo veromuutos tulee, niin se putoaisi sinne 29% tasolle -> aivan himpskatin iso kasa rahaa.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postmutta enemmän itseäni kiinnostaa isokoneisten ja erikoisempien, ennen vuotta 2008 käyttöönotettujen autojen verokohtelu jatkossa: esimerkkinä facelift E66 760Li, josta saisi tänään maksaa 49% veroa suomalaiseen verrokkiautoon nähden (joiden pyynnöt mänttiautossa on jossain 35-50k€ välimaastossa). Kun/jos tuo veromuutos tulee, niin se putoaisi sinne 29% tasolle -> aivan himpskatin iso kasa rahaa.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostSamaa olen pohtinut itsekin. Esim. D2 koppaisen S8:n verot olivat vuonna 2006 n. 14.000€ (4.2, 2002, 96 tkm). Nyt kun olen lähinnä kuriositeettina katsonut D3 koppaisten S8 Audien veropäätöksiä, ovat verot kertaheitolla suuremmat. Vuoden 2007 136 tkm ajetun S8:n verot olivat vuonna 2013 yhteensä 27.000€. Mitäs helvettiä? Saksassa nuo uudemmatkin S8:t ovat suunnilleen samassa hintaluokassa kuin nuo vanhemmat vuonna 2006. Suomessa kuitenkin verot ovat hypänneet yli kymppitonnilla. Ja ottaen huomioon vielä sen, että tuo -07 vuoden auto oli jo veropäätöshetkellä kuusi vuotta vanha, kun vanhempi S8 oli verotushetkellä vain neljä vuotta vanha ja vähemmän ajettu.
A: 760i:n saa edullisemmin jo tälläkin hetkellä hakemalla Saksasta kuin ostamalla suomesta valmiiksi uitettu.
B: vaikka nyt maksaisikin isot verot, niin ainakin saa myös palautukset itselle
C: hinnat tulee laskemaan todella nopeasti jos verohomma menee oikeudessa oikein
D: jos ei halua nyt maksaa isoja veroja, niin odottelee hetken niin voikin olla että kohta saa maksaa verot sen 29% mukaan.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostAivan, lyhyesti ja ytimekkäästi: verotilanne on sen verran kutkuttava tällä hetkellä, että jos vain yhtään on harkitsemassa isompaan sirtymistä, niin ei kannata ostaa paikallisilta markkinoilta
A: 760i:n saa edullisemmin jo tälläkin hetkellä hakemalla Saksasta kuin ostamalla suomesta valmiiksi uitettu.
B: vaikka nyt maksaisikin isot verot, niin ainakin saa myös palautukset itselle
C: hinnat tulee laskemaan todella nopeasti jos verohomma menee oikeudessa oikein
D: jos ei halua nyt maksaa isoja veroja, niin odottelee hetken niin voikin olla että kohta saa maksaa verot sen 29% mukaan.
Itseäni on aika paljon kiinnostanut tuo S8, koska se olisi iso ja "sporttinen" auto. Mutta toistaiseksi ei olisi varaa sellaiseen ja olisi myös hölmöä tässä vaiheessa sellaista ostaa, kun noiden arvo putoaa kuin kivi vielä tässä vaiheessa. Lähinnä ajattelin, että jos muutaman vuoden aikajaksolla aion autoa päivittää, niin se varmaan olisi joko D3 S8 tai E66 750Li.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostJos ostaisin E66:n, niin kyllä se siinä tapauksessa varmaan 750Li olisi. Mahtaako tuo V12 olla kuitenkaan paljoa parempi verrattuna tuohon "uuteen" kasiin? Onko siis sama piirre kuin näissä E38:ssa, että näennäisesti enemmän tehoa ja kulutusta, mutta käytännön hyödyt vähäiset?
Itseäni on aika paljon kiinnostanut tuo S8, koska se olisi iso ja "sporttinen" auto. Mutta toistaiseksi ei olisi varaa sellaiseen ja olisi myös hölmöä tässä vaiheessa sellaista ostaa, kun noiden arvo putoaa kuin kivi vielä tässä vaiheessa. Lähinnä ajattelin, että jos muutaman vuoden aikajaksolla aion autoa päivittää, niin se varmaan olisi joko D3 S8 tai E66 750Li.
Mutta fiilispohjalta: isompi on aina parempi, ei tarvitse ainakaan katua kun otti pienemmän
750Li: 367hp, 490Nm, 0-100kmh 6.0sec
760Li: 445hp, 600Nm, 0-100kmh 5.6sec
ja nyt vien tän offtopicini muualle täältä...F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
No jos lähdetään teknisesti vertailemaan niin onhan se N73 kuitenkin teknisesti edistyksellisempi, ei muilla eroin mutta siinä suoraruisku kun N62 vielä perinteisillä suuttimilla.
Valvetronic ja vanos samat. E38:ssahan V12 oli tosiaan kivikautista tekniikkaa verrattuna V8 pannuihin, muutenhan sitä ois iteki moisen hommannu
Jos en olis köyhä niin varmasti ostaisin 760:sen.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
Comment