Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hengari
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 208
    • Jyväskylä

    Tietääkö kukaan noiden ennen 2006 verotettujen autojen valitustilannetta. Ärsyttää kun ensin kehotetaan täyttämään lomake ja lähettämään tulliin (Itse tein sen 12.8.2013) ja sitten ei kuulu edes mitään väliaikatietoa.
    Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

    Nyt:
    -E61 530dA M-sport 2006
    -Mustang fastback 1965

    Ex.
    -e39 530dA M-sport 2002
    -e91 320dA M-sport 2008

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by hengari View Post
      Tietääkö kukaan noiden ennen 2006 verotettujen autojen valitustilannetta. Ärsyttää kun ensin kehotetaan täyttämään lomake ja lähettämään tulliin (Itse tein sen 12.8.2013) ja sitten ei kuulu edes mitään väliaikatietoa.
      Tuskin niissä tapahtuu mitään edistystä ihan äkkiä eli edes koko tänä vuonna. Joutuvat käyttämään ennakkotapaukset läpi koko käräjä-, hovi- ja korkein oikeus ketjun. Tulli ei usko ensimmäisellä eikä edes toisella kerralla kun tulee takkiin. Vievät aina valitukset loppuun asti vaikka ei olisi mitään toivoa voitosta. Vasta kun riittävä määrä lopullisesti käsiteltyjä ennakkotapauksia on saatu kasaan tulee luovutusvoitto ja tulli alkaa käymään valituspinoa läpi.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Tullin neropattien tarkoitus ei ole muuta kuin pelata aikaa. Saa@anan rikolliset muulit.

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Eduskunnan oikeusasiamiehellä on menossa tutkinta onko VM ja tulli toiminut oikein kun eivät ole ottaneet oma-aloitteisesti huomioon Alankomaiden kärsimää tappiota asiassa C‑437/12. Normihierarkian mukaan se on suoraan voimassa olevaa oikeutta myös Suomessa ja joka astuu voimaan samantien kun tuomio on saatu tiedoksi. Tästä huolimatta VM ja tulli ei ole tehneet mitään näkyvää asian korjaamiseksi eli luopuneet nykymuotoisen CO2 perusteisen verotuksen soveltamisesta ennen 2012 ensirekisteröityjen käytettyjen tuonnin yhteydessä.



          Jos hyvin menee saadaan asiamiehen kanta asiaan jo tänä vuonna, ehkä jopa ennen tulevaa KHO:n Jaguar-tuomiota. Mikäli kumpi vaan etenee niin kuin olisi syytä on nykyinen verotus historiaa jo ennen syksyä. Se, että VM ja tulli ei ole toimineet heti C‑437/12 tultua julkiseksi on johtanut suunnilleen 25 tuhannen vuonna 2010 tehdyn veropäätöksen valitusoikeuden vanhenemiseen. Tämä lienee ollut valtionhallinnon tavoitteenakin.

          Eli suunnulleen 80 tuhannesta 2008-2010 verotuksista tarvitsee tehdä ennakkotapaukset käräjäoikeuteen jne ellei Eduskunta hyvää hyvyyttään säädä erillislakia asian korjaamiseksi. Jos tuota ei tapahdu joutuu jokainen laittamaan prosessin erikseen käyntiin viimeistään 31.12.2016 kun 19.12.2013 annetun tuomion 3+ vuoden vahingonkorvauksen hakuaika umpeutuu. Siis sama kaava kun 2009 annetun ELV-tuomion kanssa. Ellei korkein oikeus päädy noissa ELV-vahingonkorvauksissa muunlaiseen vanhenemisaikaan.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Eduskunnan oikeusasiamiehellä on menossa tutkinta

            Erittäin mielenkiintoista, ottaen huomioon että EOA totesi elv palautuslain olevan ookoo.
            Last edited by nullzwei; 22-03-2014, 14:51.

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Kyllä, siinä on myös AOA:lla mietinnän paikka mitä on tullut aiemmin päätettyä. C‑437/12 perustuu kuitenkin jo ennen Siilin-tuomiota annettuihin EYT:n päätöksiin joten VM, tulli, HAO, KHO ja AOA on kaikki tulkinneet niitä ja Siilin-tuomiota väärin. C‑437/12 on sen verran yksinkertaisesti kirjoitettu, että koko köörin pitäisi vihdoinkin tajuta missä kohdin CO2-pohjainen lainsäädäntö on mennyt pieleen 2008 alkaen. C‑437/12 liittyy siis käytettynä tuotavien veroprosenttin sallittuun maksimiin yleisemmin eikä niinkään ELV:iin.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • _chris_
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 442
                • Nokia

                Originally posted by 928 GTS View Post
                Kyllä, siinä on myös AOA:lla mietinnän paikka mitä on tullut aiemmin päätettyä. C‑437/12 perustuu kuitenkin jo ennen Siilin-tuomiota annettuihin EYT:n päätöksiin joten VM, tulli, HAO, KHO ja AOA on kaikki tulkinneet niitä ja Siilin-tuomiota väärin. C‑437/12 on sen verran yksinkertaisesti kirjoitettu, että koko köörin pitäisi vihdoinkin tajuta missä kohdin CO2-pohjainen lainsäädäntö on mennyt pieleen 2008 alkaen. C‑437/12 liittyy siis käytettynä tuotavien veroprosenttin sallittuun maksimiin yleisemmin eikä niinkään ELV:iin.
                Mielenkiintoista edistystä. Vaikea kuvitella, että tulli onnistuisi vielä tästäkin kiemurtelemaan ulos.

                Oliko se nyt niin, että tämä nykymuotoinen hiilidioksidipohjainen verotus tuli voimaan 2012? Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.

                Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.
                BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6698
                  • PK-seutu

                  Originally posted by _chris_ View Post
                  Mielenkiintoista edistystä. Vaikea kuvitella, että tulli onnistuisi vielä tästäkin kiemurtelemaan ulos.

                  Oliko se nyt niin, että tämä nykymuotoinen hiilidioksidipohjainen verotus tuli voimaan 2012? Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.

                  Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.
                  Voimaan 2008. Kiristivät veroprosentteja (päästörajoja) lisää 2012.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Voimaan 2008. Kiristivät veroprosentteja (päästörajoja) lisää 2012.
                    Tuossa välissä siirrettiin ELV 2009 kiinteäksi osaksi autoveroa kun erillisestä ELV:stä jouduttiin jostain kumman syystä luopumaan. Siis siitä yhdestä ja samasta ELV:stä jonka piti olla valtion suuri osavoitto 2002 Siilin tuomion yhdeydessä.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by _chris_ View Post
                      .... Löytyykö jostain infoa miten uusia autoja on verotettu ennen tuon verotuksen voimaantuloa? Vanhemmille autoille löytyy noita taulukoita kuukausittain, mutta noiden taulukoiden ja vuoden 2012 väliin jäävä ikäluokka on hiukan hämärä.

                      Tätä tietoa vastaan voisi laskeskella mikä se vero tulisi valituksen (ja nykyisen tiedon valossa myös todennäköisen läpimenon) jälkeen olemaan sellaiselle muutaman vuoden vanhalle autolle.
                      onhan nuo CO2 osuudet autojen hinnoista olleet autoliikkeissäkin esillä autojen vieressä jo 2007:sta asti. Eli periaatteessa voisi kuvitella niiden tietojen olevan tarjolla ainakin autoliikkeistä (niillähän on kirjanpidon säilytysvelvollisuus).

                      mutta enemmän itseäni kiinnostaa isokoneisten ja erikoisempien, ennen vuotta 2008 käyttöönotettujen autojen verokohtelu jatkossa: esimerkkinä facelift E66 760Li, josta saisi tänään maksaa 49% veroa suomalaiseen verrokkiautoon nähden (joiden pyynnöt mänttiautossa on jossain 35-50k€ välimaastossa). Kun/jos tuo veromuutos tulee, niin se putoaisi sinne 29% tasolle -> aivan himpskatin iso kasa rahaa.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by BeamR View Post
                        mutta enemmän itseäni kiinnostaa isokoneisten ja erikoisempien, ennen vuotta 2008 käyttöönotettujen autojen verokohtelu jatkossa: esimerkkinä facelift E66 760Li, josta saisi tänään maksaa 49% veroa suomalaiseen verrokkiautoon nähden (joiden pyynnöt mänttiautossa on jossain 35-50k€ välimaastossa). Kun/jos tuo veromuutos tulee, niin se putoaisi sinne 29% tasolle -> aivan himpskatin iso kasa rahaa.
                        Samaa olen pohtinut itsekin. Esim. D2 koppaisen S8:n verot olivat vuonna 2006 n. 14.000€ (4.2, 2002, 96 tkm). Nyt kun olen lähinnä kuriositeettina katsonut D3 koppaisten S8 Audien veropäätöksiä, ovat verot kertaheitolla suuremmat. Vuoden 2007 136 tkm ajetun S8:n verot olivat vuonna 2013 yhteensä 27.000€. Mitäs helvettiä? Saksassa nuo uudemmatkin S8:t ovat suunnilleen samassa hintaluokassa kuin nuo vanhemmat vuonna 2006. Suomessa kuitenkin verot ovat hypänneet yli kymppitonnilla. Ja ottaen huomioon vielä sen, että tuo -07 vuoden auto oli jo veropäätöshetkellä kuusi vuotta vanha, kun vanhempi S8 oli verotushetkellä vain neljä vuotta vanha ja vähemmän ajettu.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Samaa olen pohtinut itsekin. Esim. D2 koppaisen S8:n verot olivat vuonna 2006 n. 14.000€ (4.2, 2002, 96 tkm). Nyt kun olen lähinnä kuriositeettina katsonut D3 koppaisten S8 Audien veropäätöksiä, ovat verot kertaheitolla suuremmat. Vuoden 2007 136 tkm ajetun S8:n verot olivat vuonna 2013 yhteensä 27.000€. Mitäs helvettiä? Saksassa nuo uudemmatkin S8:t ovat suunnilleen samassa hintaluokassa kuin nuo vanhemmat vuonna 2006. Suomessa kuitenkin verot ovat hypänneet yli kymppitonnilla. Ja ottaen huomioon vielä sen, että tuo -07 vuoden auto oli jo veropäätöshetkellä kuusi vuotta vanha, kun vanhempi S8 oli verotushetkellä vain neljä vuotta vanha ja vähemmän ajettu.
                          Aivan, lyhyesti ja ytimekkäästi: verotilanne on sen verran kutkuttava tällä hetkellä, että jos vain yhtään on harkitsemassa isompaan sirtymistä, niin ei kannata ostaa paikallisilta markkinoilta
                          A: 760i:n saa edullisemmin jo tälläkin hetkellä hakemalla Saksasta kuin ostamalla suomesta valmiiksi uitettu.
                          B: vaikka nyt maksaisikin isot verot, niin ainakin saa myös palautukset itselle
                          C: hinnat tulee laskemaan todella nopeasti jos verohomma menee oikeudessa oikein
                          D: jos ei halua nyt maksaa isoja veroja, niin odottelee hetken niin voikin olla että kohta saa maksaa verot sen 29% mukaan.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Aivan, lyhyesti ja ytimekkäästi: verotilanne on sen verran kutkuttava tällä hetkellä, että jos vain yhtään on harkitsemassa isompaan sirtymistä, niin ei kannata ostaa paikallisilta markkinoilta
                            A: 760i:n saa edullisemmin jo tälläkin hetkellä hakemalla Saksasta kuin ostamalla suomesta valmiiksi uitettu.
                            B: vaikka nyt maksaisikin isot verot, niin ainakin saa myös palautukset itselle
                            C: hinnat tulee laskemaan todella nopeasti jos verohomma menee oikeudessa oikein
                            D: jos ei halua nyt maksaa isoja veroja, niin odottelee hetken niin voikin olla että kohta saa maksaa verot sen 29% mukaan.
                            Jos ostaisin E66:n, niin kyllä se siinä tapauksessa varmaan 750Li olisi. Mahtaako tuo V12 olla kuitenkaan paljoa parempi verrattuna tuohon "uuteen" kasiin? Onko siis sama piirre kuin näissä E38:ssa, että näennäisesti enemmän tehoa ja kulutusta, mutta käytännön hyödyt vähäiset?

                            Itseäni on aika paljon kiinnostanut tuo S8, koska se olisi iso ja "sporttinen" auto. Mutta toistaiseksi ei olisi varaa sellaiseen ja olisi myös hölmöä tässä vaiheessa sellaista ostaa, kun noiden arvo putoaa kuin kivi vielä tässä vaiheessa. Lähinnä ajattelin, että jos muutaman vuoden aikajaksolla aion autoa päivittää, niin se varmaan olisi joko D3 S8 tai E66 750Li.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Jos ostaisin E66:n, niin kyllä se siinä tapauksessa varmaan 750Li olisi. Mahtaako tuo V12 olla kuitenkaan paljoa parempi verrattuna tuohon "uuteen" kasiin? Onko siis sama piirre kuin näissä E38:ssa, että näennäisesti enemmän tehoa ja kulutusta, mutta käytännön hyödyt vähäiset?

                              Itseäni on aika paljon kiinnostanut tuo S8, koska se olisi iso ja "sporttinen" auto. Mutta toistaiseksi ei olisi varaa sellaiseen ja olisi myös hölmöä tässä vaiheessa sellaista ostaa, kun noiden arvo putoaa kuin kivi vielä tässä vaiheessa. Lähinnä ajattelin, että jos muutaman vuoden aikajaksolla aion autoa päivittää, niin se varmaan olisi joko D3 S8 tai E66 750Li.
                              Täytyy sanoa ihan rehellisesti, että ei ole kokemusta E66:sta yhtään millään koneella.
                              Mutta fiilispohjalta: isompi on aina parempi, ei tarvitse ainakaan katua kun otti pienemmän

                              750Li: 367hp, 490Nm, 0-100kmh 6.0sec
                              760Li: 445hp, 600Nm, 0-100kmh 5.6sec

                              ja nyt vien tän offtopicini muualle täältä...
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                No jos lähdetään teknisesti vertailemaan niin onhan se N73 kuitenkin teknisesti edistyksellisempi, ei muilla eroin mutta siinä suoraruisku kun N62 vielä perinteisillä suuttimilla.
                                Valvetronic ja vanos samat. E38:ssahan V12 oli tosiaan kivikautista tekniikkaa verrattuna V8 pannuihin, muutenhan sitä ois iteki moisen hommannu
                                Jos en olis köyhä niin varmasti ostaisin 760:sen.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎