Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    C-331/13


    Nicula

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2175
      • Kuopio

      Originally posted by nullzwei View Post
      C-331/13


      Nicula
      ...loistavaa. Milloinkahan sitä rahaa alkaisi tulla lisää takaisin?
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Veeksi View Post
        ...loistavaa. Milloinkahan sitä rahaa alkaisi tulla lisää takaisin?
        Tuskin automaattisesti milloinkaan joten pitäkäähän huoli että valitatte määräajassa. Mutta ei kannattane heti valitaa vaan vasta määräajan loppupäästä (valitusaikahan on 3 seuraavaa kalenterivuotta) ettei käy niin että valitus on ehditty käsitellä ja tulla bumerangina ja valitusaika ehtii ummeta (sekä kuukausi viimeisestä päätöksestä)...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tuskin automaattisesti milloinkaan joten pitäkäähän huoli että valitatte määräajassa. Mutta ei kannattane heti valitaa vaan vasta määräajan loppupäästä (valitusaikahan on 3 seuraavaa kalenterivuotta) ettei käy niin että valitus on ehditty käsitellä ja tulla bumerangina ja valitusaika ehtii ummeta (sekä kuukausi viimeisestä päätöksestä)...
          Eipä ole bumerangia näkyny 8kk... Soittelin joskus keväällä, että milloin tulli laittaa vastineen oikaisupyyntöön, niin "kuulemma odottavat ohjeita, tms. prosenttioikaisuissa".


          Onko joku muu saanut veroprosenttia koskevaan oikaisuun tullin vastinetta tämän vuoden puolella?
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            Eipä ole näkynyt. Marraskuussa pistin oikaisupyynnön vuonna 2010 Suomeen verotetusta Volkkarista.

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Nicula taitaa olla tapaus jota KHO "on odotellut". Nyt kun se tuli, ei KHO:lle jäänyt kuin ainoa oikea vaihtoehto.

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                No on taas kerran himoverottajavaltiot on kusessa EU-tuomioistuimessa. Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus on kyllä kylmää kyytiä Suomen CO2-pohjauiselle verotukselle. Käytännössä jos se menee läpi niin kuin olettaa sopii ja hyvin suurella todennäköisyydellä tapahtuu koska se on linjassa aiempien päätösten kanssa tarkoittaa tuo Suomen osalta sitä, että valtiolla on tasan kaksi tapaa hoitaa käytettyjen autojen verotus.

                1. Veroa peritään maksimissaan sen verran kun sitä on jäljellä vastaavassa aiemmin Suomeen rekisteröidyssä. Esim. 2003 vuoden bemmissä siis sen verran prosentteina veroa kun siitä perittiin uutena tai minä tahansa ajan hetkenä ensirekisteröintipäivän ja verotuspäivän välissä. Mikä ikinä on noiden päivien aikana käytössä ollut alin veroprosentti sitä pitää käyttää kaikkiin kyseisen päivän jälkeisiin tuonteihin eikä prosenttia voida koskaan enää korottaa.

                2. Kohdan 1. mukaan on toimittava ellei vastaava korotusta peritä joka ainoalta Suomessa rekisterissä olevalta samanlaiselta 2003 vuoden bemmiltä. Vain tuossa tapauksessa voidaan 2014 käytettynä tuodusta periä enemmän veroa kun sitä perittiin esim. 19.3.-29.3.2009. Siis lähes kaikki käytettynä Suomessa kilvissä olevat autot on verotettava uusiksi joka kerta kun CO2 veroruuvia kiristetään. Tuolla tavalla on mahdollista korottaa veron prosenttia mielin määrin EUT:n siihen puuttumatta.

                Arvata sopii kumpi noista on ainoa käytännössä toteutuskelpoinen vaihtoehto.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6707
                  • PK-seutu

                  Originally posted by 928 GTS View Post
                  No on taas kerran himoverottajavaltiot on kusessa EU-tuomioistuimessa. Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus on kyllä kylmää kyytiä Suomen CO2-pohjauiselle verotukselle. Käytännössä jos se menee läpi niin kuin olettaa sopii ja hyvin suurella todennäköisyydellä tapahtuu koska se on linjassa aiempien päätösten kanssa tarkoittaa tuo Suomen osalta sitä, että valtiolla on tasan kaksi tapaa hoitaa käytettyjen autojen verotus.

                  1. Veroa peritään maksimissaan sen verran kun sitä on jäljellä vastaavassa aiemmin Suomeen rekisteröidyssä. Esim. 2003 vuoden bemmissä siis sen verran prosentteina veroa kun siitä perittiin uutena tai minä tahansa ajan hetkenä ensirekisteröintipäivän ja verotuspäivän välissä. Mikä ikinä on noiden päivien aikana käytössä ollut alin veroprosentti sitä pitää käyttää kaikkiin kyseisen päivän jälkeisiin tuonteihin eikä prosenttia voida koskaan enää korottaa.

                  2. Kohdan 1. mukaan on toimittava ellei vastaava korotusta peritä joka ainoalta Suomessa rekisterissä olevalta samanlaiselta 2003 vuoden bemmiltä. Vain tuossa tapauksessa voidaan 2014 käytettynä tuodusta periä enemmän veroa kun sitä perittiin esim. 19.3.-29.3.2009. Siis lähes kaikki käytettynä Suomessa kilvissä olevat autot on verotettava uusiksi joka kerta kun CO2 veroruuvia kiristetään. Tuolla tavalla on mahdollista korottaa veron prosenttia mielin määrin EUT:n siihen puuttumatta.

                  Arvata sopii kumpi noista on ainoa käytännössä toteutuskelpoinen vaihtoehto.
                  Juuri näin. Parhaiten herkuttelemaan pääsee näillä viimeisillä veroprosenteilla esim. E39 M5:n tai E46 M3:n tuoneet, joilla veroprosentti palautuu sieltä viiden kympin hujakoilta tuonne 27-29% tuntumaan
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2175
                    • Kuopio

                    Originally posted by 928 GTS View Post
                    No on taas kerran himoverottajavaltiot on kusessa EU-tuomioistuimessa. Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus on kyllä kylmää kyytiä Suomen CO2-pohjauiselle verotukselle. Käytännössä jos se menee läpi niin kuin olettaa sopii ja hyvin suurella todennäköisyydellä tapahtuu koska se on linjassa aiempien päätösten kanssa tarkoittaa tuo Suomen osalta sitä, että valtiolla on tasan kaksi tapaa hoitaa käytettyjen autojen verotus.

                    1. Veroa peritään maksimissaan sen verran kun sitä on jäljellä vastaavassa aiemmin Suomeen rekisteröidyssä. Esim. 2003 vuoden bemmissä siis sen verran prosentteina veroa kun siitä perittiin uutena tai minä tahansa ajan hetkenä ensirekisteröintipäivän ja verotuspäivän välissä. Mikä ikinä on noiden päivien aikana käytössä ollut alin veroprosentti sitä pitää käyttää kaikkiin kyseisen päivän jälkeisiin tuonteihin eikä prosenttia voida koskaan enää korottaa.

                    2. Kohdan 1. mukaan on toimittava ellei vastaava korotusta peritä joka ainoalta Suomessa rekisterissä olevalta samanlaiselta 2003 vuoden bemmiltä. Vain tuossa tapauksessa voidaan 2014 käytettynä tuodusta periä enemmän veroa kun sitä perittiin esim. 19.3.-29.3.2009. Siis lähes kaikki käytettynä Suomessa kilvissä olevat autot on verotettava uusiksi joka kerta kun CO2 veroruuvia kiristetään. Tuolla tavalla on mahdollista korottaa veron prosenttia mielin määrin EUT:n siihen puuttumatta.

                    Arvata sopii kumpi noista on ainoa käytännössä toteutuskelpoinen vaihtoehto.
                    Luultavasti vaihtoehto 2, jos Suomen autoveroasiantuntijat pääsee päättämään. En edes yllättyisi.

                    Tuohan antaa vähän painetta miettimään uudempienkin autojen veroprosenttia, koska muutoin systeemi kannustaa ihan tolkuttomasti vanhempien autojen ostamiseen.
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Asian käsittely on kestänyt 12 vuotta. Viivästykset johtuvat yksinomaan viranomaisten hitaudesta. Veronkorotus perustuu siihen että A olisi ilmoittanut ensiverotuksessa pienemmän ostohinnan kuin hän on pankin kautta lähettänyt myyjälle ja osittain samaan väitteeseen rahdin osuuden osalta. A on vastineissaan kertonut seikkaperäisesti mistä ero muodostuu. Kohtelu ei ole normaalia tai tasavertaista muihin kansalaisiin nähden.

                      Valituksenalaiset päätökset eivät ole linjassa valituskirjelmässä mainittujen muiden hallinto-oikeuden ja Tullin päätösten kanssa, joissa markkina-arvot ovat suurin piirtein oikeilla tasoilla ja samalla tasolla muiden vastaavien museoautojen veropäätösten kanssa. Hallinto-oikeuden soveltama markkina-arvo on edelleen suurempi kuin ensiverotusarvo on ollut. Mitään tosiasioihin perustuvia jälkiverotusperusteita ei ole olemassa.



                      @@@@@@
                      12 vuotta... Eikä pääasia ole vieläkään ratkennut...
                      Last edited by nullzwei; 17-06-2014, 18:55.

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        Valtion / tullin toimesta on venkoiltu vastaan jo niin monella tavalla, että ei voi kuin ihmetellä miksi ei mitään radikaalimpaa jo tapahdu...

                        Mitä autoveroon tulee noin ylipäätään, niin lähes jokaisesta liikenneonnettomuudesta löytyy jotain negatiivista vaikutetta, jonka nykyinen veromalli on aiheuttanut.



                        Onko järkevää että ylipäätään ajetaan suomessa nykyisellä kalustolla, äkkiä katsottuna tuossa(kin) on alle jäänyt 14-15 vuotias pikkuauto (1999-2000 renault clio), kun jokaisen päättäjän pitäisi ymmärtää mitä kustannuksia 7-8 vuotta liian vanhojen autojen käyttäminen kustantaa jo valtiolle itselleenkin. Rahallisen vahingon lisäksi on kuitenkin myös inhimillisyys mukana vaa-assa.
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Joo, tämä taisi olla tullin publikaaneille kova tieto:

                          Tulli oikaisee maksuunpanon tämän päätöksen mukaisesti ja maksaa hakemuksetta takaisin liikaa kannetun määrän säädettyine korkoineen.""

                          vitun mulkut

                          Comment

                          • SkyMan
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 518
                            • Sirius

                            Aiheeseen sinänsä kuulumaton kysymys, mutta erotteleeko tulli seiskoissa tavallisia ja lang-malleja verotusarvoltaan?
                            Coffee isn´t my cup of tea

                            Comment

                            • Zoui
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 6350
                              • Tampere

                              Originally posted by SkyMan View Post
                              Aiheeseen sinänsä kuulumaton kysymys, mutta erotteleeko tulli seiskoissa tavallisia ja lang-malleja verotusarvoltaan?
                              Voisin veikata että eipä juuri, ainakaan e38 korissa ei ollut merkitystä onko 750i, 750iL vai 750ixL...
                              Elämä on pihakivestä.

                              Comment

                              • SkyMan
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 518
                                • Sirius

                                Ok. Koitin noita tullin taulukoita selailla läpi ja löysin vain yhden lang-mallin, joka siis oli noteerattu lang-malliksi siinä taulukossa. Ehkä noita kuitenkin on muutama enemmän tuotu. Ja tuo löytämäni oli vm 1990...:think
                                Coffee isn´t my cup of tea

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎