Originally posted by teropa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by brainsurgery View PostRiippuen autosta, on ollut. Jos päästöt on alle 240g/km, kannattaa ainakin tsekata löytyykö co2 prosenteista pienempi.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMutta eihän se nyt noin voi toimia: ensin sanotaan, että auto pitää verottaa sen perustella paljonko veroa ollut ensirek ajankohtana. Ja sitten perään, että "niin joo, kyllä te voitte verottaa jotkut autot sillä laittomallakin systeemillä jos mulle jää siitä enemmän". Vanha sanonta, että ei voi syödä kakkua ja säästää kakkua minusta pätee nyt tässä. Muutenhan näiden lakien noudattamisessa ei ole mitään tolkkua, jos aina valitaan tulkinta joka itseä eniten hyödyttää. Ei ainakaan mene kyllä oikeuslaitoksessa tollanen ajatusmalli läpi.
TeroE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostEi kun verotus ei saa olla syrjivä, eli veroa ei saa periä yhtään enempää kuin pienimmällä vero% suomeen verotetussa sitä on jäljellä :think
- auto1:n automalli ensirek 1.1.2004 suomeen, oletetaan veropros tuolloin 25%
- auto2:n automalli ensirek 1.1.2006 suomeen, oletetaan veropros tuolloin 27%
- tuodaan käytetty auto1 maahan 1.1.2013, maksetaan siitä co2-pohjaisesti veroprosentin 44% mukaan (vanhempi bensa-auto) -> valitetaan tästä 2014, ja todetaan että 44% syrjivä ja odotetaan että tulli maksaa (44-25)*verotusarvo verran autoveroa takaisin
- tuodaan käytetty auto2 maahan 1.1.2007, maksetaan siitä taulukkopohjaisesti 27% mukaan -> valitetaan tästä 2014, ja todetaan että 2008 päästöpohjaisessa autoverolaissa (jossa prosenteissa ei vielä elvi mukana) alin prosentti olisi ollut 21%, ja vaaditaan valtiota palauttaan (27-21)*verotusarvo verran autoveroa takaisin
auto1:n tapauksessa vaatimus on oikeutettu
auto2:n tapauksessa mielestäni ei, koska veroprosentin täytyy pohjautua sille, mitä ko autosta (kyseistä vuosimallia, olkoon esim 2006 vm) on ensirek vuonna jouduttu maksamaan. Jos auto2:n myöhempi vuosimalli, esim 2008 on verotettu 21% mukaan, en usko, että valtio toteaa, että jaahas etsitäänpä jälkeenpäin menneisyydestä sellainen ajanhetki jossa ko automallin vero% on ollut alhaisimmillaan ja sitten palautetaan kaikki siitä ylöspäin poikkeavat autoverot, riippumatta siitä mikä sen juuri sinun tuomasi auton mallin ja vuosimallin ensirekisteröinnin yhteydessä voimassa ollut autovero% on ollut.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Mulla auto tuotu 2011 ja meinasin viedä huomenna valituksen postiin? Tuojaliike on kuitenkin sitä mieltä ettei kannata hätäillä vaan tehdä valitus tullin ohjeistuksen jälkeen koska kolme vuotta lasketaan tuosta KHO:n päätöksestä.
Mietin vaan et jos tuo liikkeen tulkinta on väärä niin millanen sota siitä tulee liikkeen ja asiakkaiden välille.:thinkAudi A3 GTRON
EX: BMW 325D Coupe -07
EX: BMW 320ia -08
Comment
-
-
Originally posted by Hastra View PostMulla auto tuotu 2011 ja meinasin viedä huomenna valituksen postiin? Tuojaliike on kuitenkin sitä mieltä ettei kannata hätäillä vaan tehdä valitus tullin ohjeistuksen jälkeen koska kolme vuotta lasketaan tuosta KHO:n päätöksestä.
Mietin vaan et jos tuo liikkeen tulkinta on väärä niin millanen sota siitä tulee liikkeen ja asiakkaiden välille.:thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostKumpi on verovelvollinen? Jos liike niin turhaan sinä siitä valitat. Ja taas jos sinä niin teet niinkuin oikein on, elikkä äkkiä valitus sisään.Audi A3 GTRON
EX: BMW 325D Coupe -07
EX: BMW 320ia -08
Comment
-
-
Originally posted by Hastra View PostMinä olen verovelvollinen, liike vain teki ilmoituksen tulliin valtakirjalla. Edelleen meinasin huomenna viedä valituksen postiin.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMutta eihän se nyt noin voi toimia: ensin sanotaan, että auto pitää verottaa sen perustella paljonko veroa ollut ensirek ajankohtana. Ja sitten perään, että "niin joo, kyllä te voitte verottaa jotkut autot sillä laittomallakin systeemillä jos mulle jää siitä enemmän". Vanha sanonta, että ei voi syödä kakkua ja säästää kakkua minusta pätee nyt tässä. Muutenhan näiden lakien noudattamisessa ei ole mitään tolkkua, jos aina valitaan tulkinta joka itseä eniten hyödyttää. Ei ainakaan mene kyllä oikeuslaitoksessa tollanen ajatusmalli läpi.
Tero
Eikä se co2-pohjainen ole ollut laiton niiltä osin, kuin vanhojen autojen veroprosentit ovat pysyneet samoina tai laskeneet.
1.1.2008-31.3.2009 on tuotu tai saatettu tuoda maahan auto, jota on verotettu matalemmalla prosentilla ja näin ollen tuota autoa käytetään vertailuautona.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostJuu ei tietenkään saa olla syrjivää, mutta ei se voi näinkään mennä:
- auto1:n automalli ensirek 1.1.2004 suomeen, oletetaan veropros tuolloin 25%
- auto2:n automalli ensirek 1.1.2006 suomeen, oletetaan veropros tuolloin 27%
- tuodaan käytetty auto1 maahan 1.1.2013, maksetaan siitä co2-pohjaisesti veroprosentin 44% mukaan (vanhempi bensa-auto) -> valitetaan tästä 2014, ja todetaan että 44% syrjivä ja odotetaan että tulli maksaa (44-25)*verotusarvo verran autoveroa takaisin
- tuodaan käytetty auto2 maahan 1.1.2007, maksetaan siitä taulukkopohjaisesti 27% mukaan -> valitetaan tästä 2014, ja todetaan että 2008 päästöpohjaisessa autoverolaissa (jossa prosenteissa ei vielä elvi mukana) alin prosentti olisi ollut 21%, ja vaaditaan valtiota palauttaan (27-21)*verotusarvo verran autoveroa takaisin
auto1:n tapauksessa vaatimus on oikeutettu
auto2:n tapauksessa mielestäni ei, koska veroprosentin täytyy pohjautua sille, mitä ko autosta (kyseistä vuosimallia, olkoon esim 2006 vm) on ensirek vuonna jouduttu maksamaan. Jos auto2:n myöhempi vuosimalli, esim 2008 on verotettu 21% mukaan, en usko, että valtio toteaa, että jaahas etsitäänpä jälkeenpäin menneisyydestä sellainen ajanhetki jossa ko automallin vero% on ollut alhaisimmillaan ja sitten palautetaan kaikki siitä ylöspäin poikkeavat autoverot, riippumatta siitä mikä sen juuri sinun tuomasi auton mallin ja vuosimallin ensirekisteröinnin yhteydessä voimassa ollut autovero% on ollut.
Tero
- käyttöönottohetken vero-%
- maahantuontihetken vero-%
- noiden kahden välillä käytetyistä vero-%:sta alin
Tai vielä yksinkertaisemmin ja täsmällisemmin: alin prosentti mitä ko. mallille on käytetty ennen kuin auto on (näin jouluisasti ilmaisten) viety verollepantavaksi.
Esim. mulla on yksi kikotin josta olisi uutena kannettu 33% (jos niitä olisi täällä juuri myyty), 2000-luvun alun "parempina aikoina" kannettiin luokkaa 27% ja minun maahantuodessani kannettiin CO2-arvon perusteella 33,9%. Mua syrjittiin asiassa noin 7% verran ja tuon tulen näillä näkymin Tullilta saamaan.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by Kylmäkalle View PostTietääkö kukaan, voiko oikaisuvaatimuksen toimittaa tullille sähköpostilla?
Tullin sivuilla todetaan: "Toimita oikaisuvaatimuskirjelmä määräajassa autoverotuspäätöksen tehneeseen tullitoimipaikkaan. Tulli muistuttaa verovelvollisia siitä, että vuonna 2011 annettujen ensiverotuspäätösten muutoksenhakuaika päättyy 31.12.2014 klo 16.15."
En löytänut tullin sivuilta sähköpostiosoitetta Lappeenrannan tulliin. Ei kai tuota tarvitse henkilökohtaisesti toimittaa? Ehkä kirjattu kirje?
Nimimerkillä 11 päivää miinus pyhät aikaa toimittaa n 2kE oikaisu.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostTähän olisi hyvä saada varma vastaus. Moni lähde on sitä mieltä, että sähköposti on ok, mutta miksei Tulli sitä sano suoraan?
Kuulemma menee sähköpostit tukkoon kun niin isoja tiedostoja lähetellään. Voi luoja. Autoliikkeiden ilmoituksen kylläkin mahtuu samaan laatikkoon, niillä kun on kiireE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostTähän olisi hyvä saada varma vastaus. Moni lähde on sitä mieltä, että sähköposti on ok, mutta miksei Tulli sitä sano suoraan?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostMerkitseviä asioita on:
- käyttöönottohetken vero-%
- maahantuontihetken vero-%
- noiden kahden välillä käytetyistä vero-%:sta alin
Jännityksellä odotan millaisen systeemin tulli ottaa käyttöön tammikuun puolessa välissä. Jos ovat yhtä tyhmiä kun tähän asti yrittävät vielä jotain temppuja mutta noin kun yllä on esitetty on ainoa oikea tapa. Vain se varmistaa syrjimättömyyden. Se, että tulli julkaisi perjantaina 2003-2007 prosenttitaulukon viittaisi heidän tajuavan asian. Viime kädessä ministeriö tietysti säätää tarvittavan lakimuutoksen ja hallitus esittää sen eduskunnalle.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostTähän olisi hyvä saada varma vastaus. Moni lähde on sitä mieltä, että sähköposti on ok, mutta miksei Tulli sitä sano suoraan?
Originally posted by 928 GTS View PostKyllä tullin kirjaamon pitäisi olla kelvollinen paikka lähettää sähköpostia. Niiden velvollisuus on laittaa se eteenpäin sille osastolle jolle asia kuuluu. Kansalaisen ei tarvitse tietää tullin sisäisestä organisaatiosta mitään voidakseen ajaa asiaansa.
Originally posted by Hastra View PostMinä olen verovelvollinen, liike vain teki ilmoituksen tulliin valtakirjalla. Edelleen meinasin huomenna viedä valituksen postiin.
No, ystävällisesti ko liike tilasi päätöksen ja postitti sen eteenpäin minulle. Nyt vaan pelko prsssä että kieltäytyvät tullissa myös ottamaan oikaisun vastaan minulta, eli vaativat oikaisunkin asiamieheltä.
Comment
-
Comment