Kiinnostava olisi myös kuulla mitä vaihtoehtoja on ns. pikkuauto luokassa perusteltuna? Itsellä ei noista ole juurikaan kokemusta, mutta hirveesti ei ainakaan säväyttänyt nuo tojotan yarikset ajoltaan. :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä auto työmatkalle n. 100 km/päivä?
Collapse
X
-
Vaimon työmatka-autona meillä on Fabia RS -04. Laatuvaikutelmassa ei pärjää Volkkarile tai Audille mutta muuten on todella metka laite. 96kw 1.9 tdi tossa kopperossa takaa melko ripeän liikkumisen pienellä kulutuksella. Viiden pintaan pääsee maantiellä helposti jos ei kauheasti hurjastele.
Välillä nappaan sen pihasta e39:n sijaan ihan vaan huvikseen, pääsee vähän mutkateitä päästelemään.
Toi lähtee nyt kiertoon ja on vähän vaikeaa löytää seuraajaa, vaimo vaatii ainakin yhtä ripeän tilalle mutta kun pitäisi olla kans taloudellinenkin. Ideoita?
Comment
-
-
uber pikku autoista yllätyin positiivisesti tosta Aygosta, maantiellähän sillä ei oikeen mitään tee mutta kaupungissa oikeen näppärä peli.
Mamma on ollu tyytyväinen, joskin 1-sarjan itse toiseksi autoksi haluaisinF31 320d xDrive -13
-------------------------
ex e39 523 -96
ex e46 320d touring -03
ex e28 518 -82
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostJoo eli työmatkat 80km/pv maksaa Bimmerillä abauttiarallaa
4€/pv ja 85€/kk ja halvin kk-junalippu 170€/kk + seutulippu 150€/kk
ja lisäksi aikasäästö linkku-juna-kävely=1t 40min/pv ja n. 35t/kk
niin kyllä maakaasu kannattaa!!!
(Ja yksi meistä pääsee oman auton mukaan kun ollaan rajoilla,
hänellä julkisilla työmatka yli 3t/p, muilla muutama minuutti alle!)
PS. Auto on aina mulle tuottannu
LAITETAAS VIELÄ NEUVO (privalla kiinnostuneille lisää):
Itse ajanut 3v maakaasulla E28 528i:llä 80km/d työmatkaa.
Kulut työmatkojen osalta polttoaineena n. 6€/d tai 130€/kk,
Auton arvo ei enää alene ja tekniikka on helppo itse huoltaa.
Ajan kimppakyydillä 90% mikä pudottaa em. kulut puoleen.
Eli työmatkoihin menee ekobimmerillä n. 85€/kk + ylläpito.
Näkyy olevan asema Tuusula Espoo reitillä Leppävaarassa.
https://www.gasum.fi/liikenne/tankka...t/default.aspx
PS2. Ja ihan kiva joka aamu motrin rampista repästä =
186hv / 8s 100kmt / 220kmt / 6-kone / tiukka alusta!
Comment
-
-
Originally posted by Heksa76 View PostMulla on maakaasun tankkauspiste melkein työmatkan varrella, joten se on kiinnostanu jo pari-kolme vuotta.
Toisessa päässä, HKI, takkauspiste ihan matkalla, toisessä päässä 30 km päässä, mutta kuitenkin niin että ohi mennään joka päivä, eli ei tarvitse lisää tuota 30:ä ajaa. Kokonaisajoa/pv tulee 250-280km.
Moneen kertaan olen asiaa laskenut, ja pähkäillyt ja aina homma tyrehtyy kaasun osalta kahteen asiaan kun km:ä tulee vuodessa kuitenkin 65000km.
1. Mikä on vaihtohyvitys about 4 v ikäisestä yli 200 000km ajetusta kaasuautosta?
2. Kaasuauton säiliökoko, tankkaus joka toinen päivä ilman lisäsäiliötä joka taas asennuksineen maksaa about 1500€ lisää.
Tuo 2. kohta varsinkin on juttu johon kyllästyy varsin pian, pitkälti toistasataa tankkausta/vuosi.
Nyt menty puolisen vuotta vaihteeksi/kokeiluksi bensalla(Focus EcoBoost 1.0)- dieseleitä ollut kymmenen vuotta ennen sitä - jota pitää tankata 3-4 päivän välein, siis edes viikkoa ei pääse tankillisella.
Nyt sitten tulevana vuoden vaihteena palataan sitten takaisin dieseliin(MB B180), bensa ei ollut paljon ajavan juttu, ei tankkausvälimukavuuden eikä sittenkään kustannustenkaan vuoksi.
1-sarjan BMW oli kovasti myös kuvoissa mukana taloudellisena dieselinä, mutta homma kaatui takavetoon ja tiloihin.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Tuo säiliökoko on varmasti monella se tekijä miksi ei siirry kaasuautoiluun. Mullakin oli suunnitelmissa maastoauto kaasuilla, mutta kilometrejä tulee sen verran että saa olla tankkaamassa joka toinen päivä, ja siltikin tavaratila on lähes täynnä säiliötä. Mutta henkilöautoon mahtuu riittävä säiliö ilman että koko tavaratila menee siihen. Alustavien laskelmien mukaan ei tarvitse tankata kaasua kuin kerran viikossa, mutta toisaalta kun polttoaine kulut on nykyistä reilusti halvemmat niin ehkä sitten tulee ajeltua enemmän.
Comment
-
Comment