Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä auto työmatkalle n. 100 km/päivä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M-Lead
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 1500
    • Oulu

    Kiinnostava olisi myös kuulla mitä vaihtoehtoja on ns. pikkuauto luokassa perusteltuna? Itsellä ei noista ole juurikaan kokemusta, mutta hirveesti ei ainakaan säväyttänyt nuo tojotan yarikset ajoltaan. :think

    Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

    Comment

    • MMF
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 461
      • Sipoo

      Vaimon työmatka-autona meillä on Fabia RS -04. Laatuvaikutelmassa ei pärjää Volkkarile tai Audille mutta muuten on todella metka laite. 96kw 1.9 tdi tossa kopperossa takaa melko ripeän liikkumisen pienellä kulutuksella. Viiden pintaan pääsee maantiellä helposti jos ei kauheasti hurjastele.

      Välillä nappaan sen pihasta e39:n sijaan ihan vaan huvikseen, pääsee vähän mutkateitä päästelemään.

      Toi lähtee nyt kiertoon ja on vähän vaikeaa löytää seuraajaa, vaimo vaatii ainakin yhtä ripeän tilalle mutta kun pitäisi olla kans taloudellinenkin. Ideoita?
      E70 X5 3.0D -07
      W124 200d
      Hiace 4wd

      EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        Pikkuautoista ei hirveästi kokemusta mutta ainakin tuoreet VW Polot ovat maantielläkin jämptejä ajaa.

        Comment

        • Baggio77
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 99
          • Pirkanmaa

          uber pikku autoista yllätyin positiivisesti tosta Aygosta, maantiellähän sillä ei oikeen mitään tee mutta kaupungissa oikeen näppärä peli.

          Mamma on ollu tyytyväinen, joskin 1-sarjan itse toiseksi autoksi haluaisin
          F31 320d xDrive -13
          -------------------------
          ex e39 523 -96
          ex e46 320d touring -03
          ex e28 518 -82

          Comment

          • Heksa76
            Newbiemmer
            • Jun 2013
            • 18
            • Lappeenranta

            Originally posted by tsbmw View Post
            Joo eli työmatkat 80km/pv maksaa Bimmerillä abauttiarallaa
            4€/pv ja 85€/kk ja halvin kk-junalippu 170€/kk + seutulippu 150€/kk
            ja lisäksi aikasäästö linkku-juna-kävely=1t 40min/pv ja n. 35t/kk
            niin kyllä maakaasu kannattaa!!!
            (Ja yksi meistä pääsee oman auton mukaan kun ollaan rajoilla,
            hänellä julkisilla työmatka yli 3t/p, muilla muutama minuutti alle!)

            PS. Auto on aina mulle tuottannu

            LAITETAAS VIELÄ NEUVO (privalla kiinnostuneille lisää):
            Itse ajanut 3v maakaasulla E28 528i:llä 80km/d työmatkaa.
            Kulut työmatkojen osalta polttoaineena n. 6€/d tai 130€/kk,
            Auton arvo ei enää alene ja tekniikka on helppo itse huoltaa.
            Ajan kimppakyydillä 90% mikä pudottaa em. kulut puoleen.
            Eli työmatkoihin menee ekobimmerillä n. 85€/kk + ylläpito.

            Näkyy olevan asema Tuusula Espoo reitillä Leppävaarassa.
            https://www.gasum.fi/liikenne/tankka...t/default.aspx


            PS2. Ja ihan kiva joka aamu motrin rampista repästä =
            186hv / 8s 100kmt / 220kmt / 6-kone / tiukka alusta!
            Mulla on maakaasun tankkauspiste melkein työmatkan varrella, joten se on kiinnostanu jo pari-kolme vuotta. Taannoin kun otin kalkulaattorin käteen, niin se kyllä kertoi karun totuuden nykyisen auton järkevyydestä. Se pois ja tilalle E39 kaasuilla tekee vuodessa lähes kaks ja puol tonnia vähemmän rahaa auton polttoaineeseen! Vielä jos sais Tourinkiin riittävästi säiliötilavuutta niin ois passeli ratkaisu, mutta kyllä sedanillakin pärjää.

            Comment

            • Taky
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 562
              • Ola

              Originally posted by Heksa76 View Post
              Mulla on maakaasun tankkauspiste melkein työmatkan varrella, joten se on kiinnostanu jo pari-kolme vuotta.
              Täällä samoja ajatuksia kaasuautoilusta ollut myös jokusen vuoden.
              Toisessa päässä, HKI, takkauspiste ihan matkalla, toisessä päässä 30 km päässä, mutta kuitenkin niin että ohi mennään joka päivä, eli ei tarvitse lisää tuota 30:ä ajaa. Kokonaisajoa/pv tulee 250-280km.

              Moneen kertaan olen asiaa laskenut, ja pähkäillyt ja aina homma tyrehtyy kaasun osalta kahteen asiaan kun km:ä tulee vuodessa kuitenkin 65000km.

              1. Mikä on vaihtohyvitys about 4 v ikäisestä yli 200 000km ajetusta kaasuautosta?

              2. Kaasuauton säiliökoko, tankkaus joka toinen päivä ilman lisäsäiliötä joka taas asennuksineen maksaa about 1500€ lisää.

              Tuo 2. kohta varsinkin on juttu johon kyllästyy varsin pian, pitkälti toistasataa tankkausta/vuosi.

              Nyt menty puolisen vuotta vaihteeksi/kokeiluksi bensalla(Focus EcoBoost 1.0)- dieseleitä ollut kymmenen vuotta ennen sitä - jota pitää tankata 3-4 päivän välein, siis edes viikkoa ei pääse tankillisella.

              Nyt sitten tulevana vuoden vaihteena palataan sitten takaisin dieseliin(MB B180), bensa ei ollut paljon ajavan juttu, ei tankkausvälimukavuuden eikä sittenkään kustannustenkaan vuoksi.

              1-sarjan BMW oli kovasti myös kuvoissa mukana taloudellisena dieselinä, mutta homma kaatui takavetoon ja tiloihin.
              Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
              Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

              Comment

              • Heksa76
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 18
                • Lappeenranta

                Tuo säiliökoko on varmasti monella se tekijä miksi ei siirry kaasuautoiluun. Mullakin oli suunnitelmissa maastoauto kaasuilla, mutta kilometrejä tulee sen verran että saa olla tankkaamassa joka toinen päivä, ja siltikin tavaratila on lähes täynnä säiliötä. Mutta henkilöautoon mahtuu riittävä säiliö ilman että koko tavaratila menee siihen. Alustavien laskelmien mukaan ei tarvitse tankata kaasua kuin kerran viikossa, mutta toisaalta kun polttoaine kulut on nykyistä reilusti halvemmat niin ehkä sitten tulee ajeltua enemmän.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎