Autonostureista?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• anttip123
    replied
    Tervehdys,

Tuli itse ostettua elekmalta tuo 3t matalanostin. No muuten meni hyvin mutta, nosturin ohjausboxissa rupes savu nousemaan kun koekäytön jälkeen koitti laskea. Boxin sisältä muuntajasta savua aika reilusti. Kiinnostais tietää onko kellään samanlaista ongelmaa ollut? Toki olin yhteydessä elekmaan ja lupasi uuden boxin laittaa. Melkosta paskaahan tuo kiinatuotanto on, mutta mikäs sille mahtaa kun halvalla pitäs saada priimaa.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Kyytsis View Post
    Hyvä varoitus! Mietin taannoin onko tuo mahdollinen riski. Olen zetaa nostellut molemmin päin; en ole huomannut eroa tukevuudessa, mutta tuossahan on aika paljon pituussuunnassa tilaa asettaa auto.

Varmaan ohjeena olisi sijoittaa painava pää sen ”ei rullaavan” pään kohdalle.
    Mahdollisuus kaatoon on lähinnä siinä tilanteessa kun painopiste jää nosturin renkaiden päähän ja nostokäpälät käännetyksi taaksepäin (riski pienempi jos käpälät eteenpäin) auton mallin takia, mr2 on juuri tämmöinen malli, kapea auto ja lyhyt akseliväli jolloin nostokäpäliä ei saa eri suuntiin käännetyksi.

Äsken ajoin mr2 nosturille huomista jarrujumppaa varten, perä edellä ja painopisteongelmaa ei ole.

Leave a comment:

• Kyytsis
    replied
    Hyvä varoitus! Mietin taannoin onko tuo mahdollinen riski. Olen zetaa nostellut molemmin päin; en ole huomannut eroa tukevuudessa, mutta tuossahan on aika paljon pituussuunnassa tilaa asettaa auto.

Varmaan ohjeena olisi sijoittaa painava pää sen ”ei rullaavan” pään kohdalle.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Meillä näyttää olevan sama nosturi, mulla jo upotettuna.
    Eli tämä:

Nosturi on toiminut ja on hyvä laite.

Mutta varoituksen sana käyttöön, tällä saa väärin nostettuna kipattua auton.
    Nostin keskimoottoriautoa tällä nokka ns eteenpäin kuten nosturilla olisi etumoottorinen auto. Minulla auto jäi melko taakse nosturin keskipisteeseen nähden, kun nostin ylös saksen renkailla oleva pää lähenee auton keulaa ja pääsi ylittämään painokeskipisteen jolloin painosta valtaosa oli saksen renkaiden takapuolella. Onneksi huomasin nostaessa pienen keikauksen ja pysäytin noston. Auto oli painopisteeltään niin että sormenpäällä tökkäämällä olisi mennyt ”perseelleen”. Toisella kädellä puskurista kiinni ja auto alas. Jos olisin nostanut vielä ylimpään asentoonsa olisi auto kaatunut.

Peruuttamalla auto nosturille näin ei pääse käymään koska etupään saksi nosturista ei liiku noston aikana. Tämä siis taka/keskimoottorisen auton kanssa toimii hyvin. Kokeilin vielä voimalla eikä saa kellahtamaan.

Rustaan kuvan jossain tilanteessa, selitys ei välttämättä aukaise asiaa hyvin.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Tämän tyyppisellä ei taida pakoputki/kardaanihommat olla mitään herkkua, itse jos olisin laittamassa helmasta nostavan nosturin niin sellaine ajosilta-tyyppinen että keskellä lattiaa pystyy touhuta alapuolelta.
    Tämä oli tiedossa, eikä olisi ollut herkkua muillakaan matalanostimilla koska niissä lähes kaikissa kohtuuhintaisissa on väliputket. Blääni oli jo alusta että kun pakoputkia tehdään nostetaan auto tuolla nostimella tynnyreiden tai rengaspinojen päälle ja vedetään nostin pois alta

Tällä vastaavasti on mukavampi tehdä helman läheisyydessä tapahtuvia ruostekorjauksia

Leave a comment:

• naikou
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Näin se pitäisi tehdä, itse en asiaa huomioinut mutta meinaan upottaa lattiaan myöhemmin kun ehdin piikkaamaan lattian auki ja olen löytänyt sen kohdan jossa varmasti haluan nosturin olevan.
    Tämän tyyppisellä ei taida pakoputki/kardaanihommat olla mitään herkkua, itse jos olisin laittamassa helmasta nostavan nosturin niin sellaine ajosilta-tyyppinen että keskellä lattiaa pystyy touhuta alapuolelta.

Leave a comment:

• Kyytsis
    replied
    Minä meinasin kairata valuun 13cm syvyyttä aukon, pohjalle tulee 1cm teräslevy jonka päälle nostin. Päälle ajattelin 5mm teräslevyä saranoilla, joka kääntyy lattialle makaamaan. Mutta nämä tulevaisuutta koska saattaa olla että tämä menee uuteen talliin jota suunnittelen tämän nykyisen taakse.
    Mä olen ollut tohon vaneriin kantena aika tyytyväinen, siihen saa tarvittaessa porattua kaikenlaista kiinni kun toimii myös työpöytänä. Nyt talvella siinä oli hyvä huoltaa sukset ja lumilaudat kun on tukeva pöytä. Ja kantta voi vaihtaa kun edellinen kuluu loppuun. Mutta saranoitu levy voisi olla vieläkin tukevampi.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Meillä näyttää olevan sama nosturi, mulla jo upotettuna. Tästä kävin mestarin kanssa pitkät jutut että miten se pitää tehdä. Ensin ajateltiin vain valaa syvennys, mutta lopulta siihen tuli teräskehikko mistä tartunnat joka suuntaan. Nyt nostimen rullat menee siinä teräksellä eikä vahingossakaan syö sitten betoniin uria.
    Joo on, sinun kuvista sain idean tutkia tätä nosturia hieman enemmän ja huomasin että on minun käytölle passeli, just mahtuu kivasti tekemään auton alla tuolilla töitä kun nostaa 120-130cm.

Minä meinasin kairata valuun 13cm syvyyttä aukon, pohjalle tulee 1cm teräslevy jonka päälle nostin. Päälle ajattelin 5mm teräslevyä saranoilla, joka kääntyy lattialle makaamaan. Mutta nämä tulevaisuutta koska saattaa olla että tämä menee uuteen talliin jota suunnittelen tämän nykyisen taakse.

Leave a comment:

• Kyytsis
    replied
    Näin se pitäisi tehdä, itse en asiaa huomioinut mutta meinaan upottaa lattiaan myöhemmin kun ehdin piikkaamaan lattian auki ja olen löytänyt sen kohdan jossa varmasti haluan nosturin olevan.
    Meillä näyttää olevan sama nosturi, mulla jo upotettuna. Tästä kävin mestarin kanssa pitkät jutut että miten se pitää tehdä. Ensin ajateltiin vain valaa syvennys, mutta lopulta siihen tuli teräskehikko mistä tartunnat joka suuntaan. Nyt nostimen rullat menee siinä teräksellä eikä vahingossakaan syö sitten betoniin uria.

Ehkä pari kuvaa aiheen kunniaksi:
    [IMG]IMG-20180814-WA0000 by Kyyt sis, on Flickr[/IMG]

[IMG]IMG_20180812_200716_1 by Kyyt sis, on Flickr[/IMG]
    Last edited by Kyytsis; 01-04-2021, 09:23. Reason: Typot pois

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Uudemmissa korjaamoissahan on helmasta nostavat saksinosturit upotettu, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tämä on huomioitu lattiavalua tehtäessä.
    Last edited by BMW525Xda; 03-04-2021, 15:56.

Leave a comment:

• jmp2002
    replied
    Ei tartte...

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Joku myi tollasta 1-pilaria kuvalla jossa oli auto nostettu pihalla ilmaan, joten ei kai tartte.

EDIT: Tässä: https://fin.auto24.ee/products/detai...php?id=1843744

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Mitä tuo siirrettävä (pumppukärryllä) käytännössä tarkoittaa. Eikö noita tosiaan tarvitse kiinnittää mihinkään?

Leave a comment:

• naikou
    replied
    Uudemmissa korjaamoissahan on helmasta nostavat saksinosturit upotettu, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tämä on huomioitu lattiavalua tehtäessä.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Onko jotain erityistä huomioitavaa 1-pilarinostimen hankinnnan suhteen? Onko Twin Busch järkevämpi hankinta esim. varaosien saatavuuden suhteen kuin edullisemmat nostimet? Vastaavia vähän halvempia on ainakin SteyrTek tai Redats.

Olen ymmärtänyt, että 2-pilarit ja saksinostimet on suositumpia koska niissä auton pohja jää keskeltä vapaaksi, mikä ei tietenkään 1-pilarilla onnistu. Pakoputki/kardaani/vaihteistoremontit voinee siis suosiolla unohtaa. Nyt kyseessä olevaan talliin vaan pitäis saada matkailuauto sopimaan sisälle niin rajoittaa aika paljon nostimen suhteen. Matalasta saksinostimesta voi tietysti ajaa yli, mutta jos haluaa auton alle seisomakorkeuden niin noissakin valikoima vähenee.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 31-03-2021, 19:02.

Leave a comment:

Working...
X